
Sökresultat:
576 Uppsatser om Brandsäkert glas - Sida 35 av 39
Kommunikationens roll för lÄngsiktig överlevnad : En studie om smÄ och medelstora företag i den svenska modebranschen
Background: The Swedish fashion industry grows steadily, today it?s populated by many small and medium sized companies. Due to the big clothing chains dominant position small businesses risks to be ousted out of the fashion industry.Smaller companies may find it difficult to reach out to the customer by traditional advertising because their budgets are often smaller. It is therefore important for smaller companies to create loyal customers. If the smaller sized businesses in the fashion industry do not follow the rapid developments in society and focus on building strong brands and relationships, they will have problems with surviving in the long run.Problem definition: Which communicative factors are important in the choice of brand strategy to create a long-term survival for small and medium-sized companies in the fashion industry?Purpose: The purpose of the essay is to analyse and evaluate the brand as a communications tool for building a brand image.Method: The data which is being used in the essay is collected from interviews with companies and survey of each company's existing and potential customers.Theoretical perspective: Relationship Marketing Perspective and Transaction Marketing PerspectiveTheories: Brand Strategies, Total Communication, Brand Equity, Involvement Theory, Service Value Profit Chain.Empiric: The empirical data is primary data gathered from interviews with a representative for each company and from the questionnaires distributed to the customers of each company.Analysis: The analysis is an interpretation of the empirical material collected from interviews with each company and customers survey.
Utformning av ett digitalt trÀningstillbehör för rullskidÄkning
Ro Rollytech AB Ă€r ett företag med visioner om ett nytt trĂ€ningssystem för rullskidĂ„kare, dĂ€r Ă„karen ska kunna samla in data under trĂ€ning/tĂ€vling och sedan fĂ„ möjligheten att utvĂ€rdera denna efter passet. I ett samarbete mellan LuleĂ„ tekniska universitets avdelning för Industriell design och Institutionen för systemteknik fick Rollytech under vĂ„ren 2006 chansen att pĂ„börja arbetet med sin idĂ©. Ett digitalt trĂ€ningstillbehör skulle utvecklas utrustad med en touch screen för navigering och med teknik som skulle möjliggöra trĂ„dlös kommunikation mellan trĂ€ningstillbehöret och en rullskida. Den rullskida som skulle anvĂ€ndas var en ny del av Rollytechs sortiment: en skida i glasfiberkomposit som Rollytech samtidigt hade under utveckling i företagsorten Ăjebyn. Arbetet med att ta fram tillbehörets skal skedde genom ett examensarbete av Alexandra Teterin och Erika Hedvall som avslutning pĂ„ deras studier i Industriell design.
Utformning av ett digitalt trÀningstillbehör för rullskidÄkning
Ro Rollytech AB Àr ett företag med visioner om ett nytt trÀningssystem för
rullskidÄkare, dÀr Äkaren ska kunna samla in data under trÀning/tÀvling och
sedan fÄ möjligheten att utvÀrdera denna efter passet. I ett samarbete
mellan LuleÄ tekniska universitets avdelning för Industriell design och
Institutionen för systemteknik fick Rollytech under vÄren 2006 chansen att
pÄbörja arbetet med sin idé. Ett digitalt trÀningstillbehör skulle
utvecklas utrustad med en touch screen för navigering och med teknik som
skulle möjliggöra trÄdlös kommunikation mellan trÀningstillbehöret och en
rullskida. Den rullskida som skulle anvÀndas var en ny del av Rollytechs
sortiment: en skida i glasfiberkomposit som Rollytech samtidigt hade under
utveckling i företagsorten Ăjebyn. Arbetet med att ta fram tillbehörets
skal skedde genom ett examensarbete av Alexandra Teterin och Erika Hedvall
som avslutning pÄ deras studier i Industriell design.
Mode & Barn
Det blir allt vanligare idag att de stora modehusen skapar barnkollektioner. Internationellt sÀtt har nÀstan varje stor designer redan gett sig in pÄ barnklÀdesmarknaden. Jag valde dock att inte fokusera pÄ den internationella marknaden utan undersöka hur den sÄg ut i Sverige med svenska modeföretag som hade olika positioner. Jag plockade ut ett antal mÀrken som skiljde sig markant i mÄlgrupp. Företagen jag har valt att ha med till studien Àr Acne, KappAhl och Polarn O.
Hur pÄverkas urlakningen av metaller frÄn glasbruks deponier vid en klimatförÀndring? : Med exempel frÄn à fors glasbruksdeponi
FrÄn 1600 ? talet har glasbruken i Kalmar/Kronobergsregionen tillverkat glas. I tillverkningen anvÀndes bland annat arsenik för att hindra blÄsbildning i glaset, och bly gav kristallglas dess karakteristiska egenskaper. Kadmium anvÀndes i fÀrger och Àven antimon motverkade blÄsor. Deponier anlades bland annat i sankmark intill vattendrag, och lade pÄ det sÀttet grunden för en föroreningsspridning vilken kommer fortsÀtta lÄngt in i framtiden.Det lÀnsövergripande samarbetet Glasbruksprojektet (2006 ? 2007) utredde föroreningsgraden pÄ glasbruken, men ingen hÀnsyn till sÀsongsvariationer eller klimatförÀndringar togs.
Assessment of food retail business sustainability : the case of Konsum VĂ€rmland
Public concern and the need of responsible way of doing business have brought forward the issue of sustainability at the forefront of discussion in the last decade. Even though, food retailers are playing an important role in the economy, they are exposed for criticism by media and consumers for any socially and environmentally irresponsible business practices because, the potential environmental and social impacts from their operations are significant. These impacts need to be recognized and properly addressed. The main objective of this study was to assess the sustainable business management of a cooperative food retail business in Sweden, known as Konsum VĂ€rmland (KV). The necessary data and information on history and status of KV, and its practical activities concerning the implementation of sustainable development programs as well as the motivation and challenges encountered by KV during the implementation were gathered via reviewing different documents, research papers and press releases; interviewing decision makers and other personnel in KV and other researchers from Swedish University of Agricultural University who have investigated KV.
Hur kan företag med lÄgengagemangsprodukter gÄ tillvÀga för att uppnÄ emotionell och sann lojalitet gentemot kunderna? : En kvalitativ studie pÄ SCAs produkter Edet papper och Libresse
In a competitive market as supermarkets, hundreds of the same products fight for attention in the shops. Every day thousands of targeted advertising messages is given to us. As a natural result of all this, power is transferred to consumers. You can no longer differentiate yourself by only price and function, thus companies must play on the emotional aspects and create a relationship with consumers. A key to success is to understand people's emotional needs and then satisfying them.In various journals and papers you can find highlighted success stories of strong brands such as Harley-Davidson, Apple and Virgin Airlines.
Fröplacering vid hög sÄhastighet - VÀderstad Rapid jÀmfört med Amazone Cirrus
In today's agriculture efficiency and the capacity of tools and machinery are crucial. In this work we investigate whether it is possible to enhance the capacity of sowing by increasing the work speed of seeders, how seed technology affects seed placement, and if there is any difference between two different brands of seeders and their sow techniques. The seeders we have chosen to compare are VĂ€derstad Rapid drill and Amazon Cirrus drill. The tillage capacity of the seeders and their traction power needs were examined as well.VĂ€derstad Rapid and Amazon Cirrus were tested in a randomized block design with four replicates at three different speeds, 8 km/h, 12 km/h and 15 km/h. The seed placement at the different speeds was examined by dividing the seedbed into four different zones from its surface to its bottom.
Utsidan rÀknas : ?En materialstudie
Judged by appearance. This is the conclusion of research made on shopper behavior that revealed that consumers tend to go by their instinct when evaluating vacuum cleaners in a purchasing situation. Many buy the first vacuum cleaner they interact with and few buy pre-planned brands. Almost none even turn the machine on before taking a purchase decision.Electrolux Floor Care Europe has their factory for vacuum cleaners in Hungary. Increased competition from China makes it harder to "only" produce vacuum cleaners with good performance.
Modebranschens ansvar : Om CSR och dess pÄverkan i inköpsarbetet
Klimat- och miljöhÀnsyn, arbetsförhÄllanden, att de mÀnskliga rÀttigheterna efterlevs och vÀlgörenhet Àr frÄgor som pÄ senare Är blivit alltmer omdiskuterade. Detta har skapat en ökad medvetenhet och kunskap och högre krav stÀlls pÄ företag att agera ansvarsfullt inom dessa omrÄden. Corporate Social Responsibility (CSR) Àr ett begrepp som innebÀr att pÄ ett aktivt sÀtt ta samhÀllsansvar, utöver vad lagar och regler sÀger.Enligt den svenska regeringen Àr Sverige ett land som har en stark internationell trovÀrdighet nÀr det gÀller att ta detta samhÀllsansvar och mÄnga svenska företag har ett vÀlutvecklat CSR-arbete. I Sverige finns Àven mÄnga framstÄende och duktiga modedesigners, vars tillverkning sÀllan sker i Sverige, utan mycket av produktionen utkontrakteras. De senaste Ären har alltfler företag börjat se sig om efter externa producenter i andra lÀnder, i ett försök att etablera sig pÄ andra marknader och fÄ billigare produktion.
Stadens dolda ljud
Trots att lite mindre Àn 2 miljoner mÀnniskor idag utsÀtts för ohÀlsosamma ljudnivÄer Àr samhÀllets ljudmiljöer idag en lÄgt prioriterad miljöfrÄga. Flest exponerade finns det i storstÀderna, men problematiken med för höga ljudnivÄer ökar i hela Sverige. Detta tillsammans med ljuds kÀnda pÄverkan pÄ kroppen, bland annat dess bidragande till stress samt störd nattsömn, gör att stÀdernas ljudmiljöer kommer att bli en allt mer viktig frÄga för samhÀllsplaneringen. SamhÀllsplaneringen arbetar idag defensivt med stadens ljudlandskap. Bullerplank sÀtts upp, bullervallar anlÀggs samt installeras tjockare glas i sÀrskilt utsatta byggnader.
Gröna barn? : En studie kring skolbarns och deras förÀldrars attityder gentemot ekorÀttvisa klÀder
The discussion about organic and fair trade products has been a big issue during the last few years. Despite an extensive knowledge about the environmental problems and a willingness to do something about it, the consumers are not always acting that way. Children do imitate their parents and other adults at an early age, so if the role models do not begin to act, think and dress ethically correct, neither will the children. Three problems have been identified out of the discussion. They relate to the questions of how older school children and parents of younger school children are taking sides regarding the organic/fair trade clothes and how existing trends in the society as well as those in fashion contexts influence their attitudes and consumer behaviour.
Cirkushallen i Alby
Projektet handlar om en ombyggnad av en befintlig lokal i Alby. Den nya lokalen ska innehÄlla all Cirkus Cirkörs verksamhet. Projektet handlar om att skapa en vÀl fungerande miljö för alla byggnadens anvÀndare sÄvÀl som för de boende i Alby. Projektet syftar till att göra kopplingen mellan Cirkus Cirkör och Alby starkare.?Where we do not reflect on Myth but truly live in it, there is no cleftbetween the actual reality of perception and the world of mythical fantasy.? -Ernst Cassirer, The Philosophy of Symbolic FormsVÄr verklighet Àr uppbyggd av flera vÀrldar som överlappar varandra.
Frysdisketiken : Vikten av att kommunicera Corporate Social Responsibility inom livsmedelsbranschen
The purpose with this essay is to explore the importance of Corporate Social Responsibility (CSR) within the food industry. We have decided to focus on how five different ethical labels are communicated towards students and the standpoint of the study is the students understanding of the communication. The labels that we have chosen to examine in the study are KRAV, Fairtrade, Svanen, Ekologiskt Jordbruk and Rainforest Alliance. The primary research question in the study is? How are the students purchase behavior affected by ethical labels in the food industry??.Throughout the study we will refer to CSR-products as products are stamped with one or several of the named ethical labels.
Stadens dolda ljud
Trots att lite mindre Àn 2 miljoner mÀnniskor idag utsÀtts för ohÀlsosamma
ljudnivÄer Àr samhÀllets ljudmiljöer idag en lÄgt prioriterad miljöfrÄga. Flest
exponerade finns det i storstÀderna, men problematiken med för höga ljudnivÄer
ökar i hela Sverige. Detta tillsammans med ljuds kÀnda pÄverkan pÄ kroppen,
bland annat dess bidragande till stress samt störd nattsömn, gör att stÀdernas
ljudmiljöer kommer att bli en allt mer viktig frÄga för samhÀllsplaneringen.
SamhÀllsplaneringen arbetar idag defensivt med stadens ljudlandskap.
Bullerplank sÀtts upp, bullervallar anlÀggs samt installeras tjockare glas i
sÀrskilt utsatta byggnader. Boverket har idag det övergripande ansvaret för att
ta fram riktvÀrden och arbetsmetoder för hur buller ska hanteras i samhÀllet.