
Sökresultat:
576 Uppsatser om Brandsäkert glas - Sida 34 av 39
Design och utveckling av kommersielltbabypaket för blivande förÀldrar
This project is implemented as a thesis at the Royal Institute of Technology in the master?s degree program Integrated Product Design and Industrial Design Engineering. The project has involved development and efficiency of a free starter package for expectant parents with useful content consisting of useful products for both before and after childbirth. Areas that have been investigated include packaging development, service design and appropriate content for the package.During the work, theory about packaging design, materials, manufacturing techniques and logistics have been processed to base the further work on. The project process has involved competitor analysis and interviews with store owners and customer surveys, that have been conducted to identify areas for improvement of the current solution.
Lyxkonsumtion ur Generation Y:s perspektiv ? En studie kring attityder, vÀrderingar och varumÀrkesuppfattningar
Intresset för lyxprodukter har ökat runt om i vÀrlden vilket ocksÄ blivit allt mer framtrÀdande i Sverige. Marknaden för lyxprodukter har de senaste Ären förÀndrats och banat vÀg för en ny kategori av lyx tillgÀnglig för en globalt vÀxande medelklass. Den nya kategorin benÀmns ofta som new luxury vilket innebÀr en Ätkomlig kategori av statusgivande produkter som Àr lÀgre i pris Àn de traditionella lyxprodukterna. Allt fler lyxföretag vÀljer att expandera för att kunna nÄ en bredare kundbas och tillÀmpar dÀrför produktlinjeutvidgning eller varumÀrkesutvidgning. En alltför omfattande expandering kan dock innebÀra risker eftersom den uppfattade exklusiviteten hos ett lyxföretag kan gÄ förlorad.
Harmonisering av ISO 10668 varumÀrkesvÀrdering
Immateriella tillgÄngar har blivit allt viktigare i en globaliserad vÀrld med stora företag som investerar och agerar i olika lÀnder. En viktig immateriell tillgÄng Àr varumÀrken. För att kunna vÀrdera ett varumÀrkes vÀrde finns det flera finansiella metoder. En ny standard, ISO 10668 Requirements for monetary brand valuation, utgavs av ISO (International Organization for Standardization) 1 september 2010. Syftet med denna standard Àr att pÄ ett tillförlitligt sÀtt kunna vÀrdera varumÀrken under sin uppbyggnad, vid eventuella tvister samt vid ett företagsförvÀrv.
Inte för allt smör i SmÄland- men för det godaste : "SmÄland"- Exklusivt smörkrus för restaurangverksamhet
Uppsatsen skildrar mitt examensarbete 2009 dÀr syftet har varit att ta fram en behÄllare eller förpackning för smör. Arbetet har genomförts tillsammans med EmÄmejeriet i SmÄlÀndska Hultsfred, som nu vill utöka sitt sortiment med smör, inte bara i butikshyllorna utan Àven genom att lansera smöret pÄ utvalda restauranger runtom i landet.Tanken har varit att försöka förhöja smöret och smörupplevelsen för kroggÀstenpÄ ett exklusivare sÀtt och med en ?touch? av SmÄland.Mitt val blev att formge en behÄllare istÀllet för förpackning med anledning av att slit- och slÀng inte kÀnns aktuellt med tanke pÄ dagens strÀvan efter hÄllbar utveckling.Intervjuer har genomförts med krögare, serveringspersonal och gÀster, samt observationer inom restaurangverksamheten.HÀr behandlas Àven reflektioner kring min egen roll som designer samt designprocessen och mina stÀllningstaganden under resans gÄng. Att arbeta som designer handlar inte bara om att ha ett öga för fÀrg och form, lika viktigtÀr förstÄelsen av hur omgivningen agerar pÄ den marknad man befinner sig. Man mÄste kunna sÀtta sig in i olika scenarier och roller som krÀver en djupare förstÄelse av mig som formgivare.Löpande behandlar uppsatsen hur man som ny eller erfaren aktör pÄ marknaden kan nÄ fram med sitt budskap och sÀlja sina produkter.
Spelet om konsumentens uppmÀrksamhet : En studie av upplevelsebaserad varumÀrkeskommunikation i interaktiva spel
BakgrundFöretags varumÀrkeskommunikation stÄr idag inför stora förÀndringar. Det finns allt fler varumÀrkesinnehavare som vill kommunicera sina varumÀrken till konsumenter, vilka i sin tur lever i ett överkommunicerat samhÀlle. Detta har gjort att de inte tar till sig budskapen i samma utstrÀckning lÀngre. Samtidigt har konsumenterna Àven flyttat en stor del av sin uppmÀrksamhet och tid frÄn traditionella medier till bland annat interaktiva spel. VarumÀrkesinnehavarnas jakt efter nya kommunikationsvÀgar och konsumenternas intresse för interaktiva spel har dÀrför legat till grund för uppsatsens syfte.SyfteStudiens syfte Àr att utreda interaktiva spels potential till att vara kommunikationskanal för varumÀrken samt undersöka vilken syn varumÀrkesinnehavarna bör ha pÄ varumÀrket vid upplevelsebaserad kommunikation i interaktiva spel.GenomförandeUppsatsen Àr genomförd som en kvalitativ studie med en induktiv ansats.
Energieffektivisering genom ombyggnad : Med hjÀlp av VIP-Energy
Detta examensarbete har genomförts i samarbete med VÀrmex AB dÀr vi har haft Anders Ericsson som handledare, och Peter Hansson (Sweco) som handledare frÄn skolan, Kungliga tekniska högskolan i Haninge.Idag Àr energianvÀndningen i flerbostadshus en stor frÄga att ta itu med, och för varje byggnadsprojekt skall en energideklaration som visar mÀngd köpt energi göras. Vi strÀvar idag efter att minska energianvÀndningen i flerbostadshus med 50 % till 2050. I denna analys beskriver vi vilka ÄtgÀrder man kan ta an för att minska just energianvÀndningen i ett specifikt flerbostadshus belÀgen i kommunen Nacka i Stockholm.DÄ denna byggnad stÄtt frÄn Är 1949 utan större underhÄllning har det visat sig att byggnaden stÄr över BBRs krav gÀllande energianvÀndning (90 kWh/m2), och stor anledning Àr klimatskalet. KÀllor visar Àven att delar av klimatskalet sÄ som fasad etc. bör Àndras inom 30 Är efter det att det byggts, vilket inte har gjorts.Vi har genom en programvara, VIP-Energy valt att utföra denna analys.
Hantering av uttjÀnta TV-apparater: en bedömning av
förbehandling och arbetsmiljö
Tv-apparater finns idag i de flesta hushÄll i Sverige och i vÀrlden. NÀr dessa apparater blivit förbrukade, finns det skÀl att stÀlla följande frÄga. Hur ska apparaterna omhÀndertas nÀr de blivit uttjÀnta? I mÄnga lÀnder styr regelverk avfall frÄn elektriska och elektroniska apparater med krav pÄ Ätervinning och ÄteranvÀndning, sÄsom i Sverige. Detta arbete handlar om hanteringen av uttjÀnta tv-apparater och har utförts vid Kuusakoski Sverige AB, Skelleftehamn.
BÀrbara datorer, en möjlig kÀlla för nickel- och koboltexponering av hud? : Direktvisande tester för nickel och kobolt pÄ bÀrbara datorer och frisÀttningsförsök pÄ en bÀrbar dator
Background: Since1994, the EU NickelDirective is limiting the release of nickel from objects that are in prolongedcontact with skin. Despite this, nickel is still the most common cause of contactallergy in industrialized countries. This could implicate that other productswith short contact to the skin, which are not restricted by EUÂŽs legislation inREACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicalsubstances), could be a source of nickel or cobalt exposure. There is no limitfor cobalt release within REACH. To determine if there is cobalt or nickelpresent on the surface of a material and if metal can be released in contactwith the skin, there are quantitative and qualitative methods, such as the DMG(dimethylglyoxime)-test, the cobalt spot-test and a method for releasedetermination according to EN1811.Objectives: Laptops are not included in the REACH legislation.
VarumÀrkesidentitet och image ? En studie om Lindex och Prada
Competition is keen in the fashion industry of today. Homogenous products and prices aredriving competition and most firms are struggling hard to attract customers. Brands havebecome one of the most important assets for success and are often critical for the choices of theconsumers. A strong brand is often considered as a substantial value in the eyes of the consumerand gives the individual firm a competitive advantage in the marketplace. To build a strongbrand it takes that the brand identity not is in conflict with the brand image of a firm or a product.Sometimes one of these conflicts exit and sometimes the firms are not even aware of it.In this thesis we study how two firms, Lindex and Prada, perceive their own image and then wecompare how the images of the firms are perceived by the customers.
Glasriket-Made in Sweden
Ett vÀxande EU och globalisering har öppnat marknaden för lÀnder med konkurrenskraftiga produktionskostnader och priser. Svenska företag ser ett Àndrat köpmönster hos konsumenter. Pengar lÀggs pÄ upplevelse istÀllet för det materiella och finns ett billigare likvÀrdigt alternativ prioriteras det.Internationellt sett Àr Sveriges produktionskostnader höga i de flesta branscher. För att konkurrera prismÀssigt tvingas företag kostnadseffektivisera. En alltmer diskuterad och anvÀnd strategi Àr outsourcing.
Outsourcing ? Ett verktyg för resurseffektivitet?
AbstractOutsourcing is a business strategy that has developed over the last 40 years. Outsourcing means to let another company do some activity within the company, for example production.The thesis for this paper is: How is outsourcing used in a manufacturing company today and how is the resource efficiency affected by it? The research is divided into two parts, a theoretical part and an empirical part. The theoretical part consists of a study of literature. The works in this study is books, text books, bachelor thesis paper and scientific articles.
Think global, act local!? : Hur ett svenskt företag gÄr till vÀga för att skapa ett enhetligt budskap i olika kulturer
An uncountable number of companies are present in foreign markets as a result of what we commonly choose to call globalization. This is especially true for Swedish companies traditionally operating on small markets. A company that is about to establish on a new market is faced not only with possibilities but also with challenges and risks. Researchers have found that companies that establish on foreign markets will have to deal with competitors on the national as well as on the global market, and therefore need consider how they globalize their brands. In addition to this, a brand can only reach international success if its message is coherent within and across every single market.
Etiskt konsumentbeteende - en studie om den svenska etiska modekonsumenten
Textil- och modeindustrin har pÄ senare tid uppmÀrksammats i allt större utstrÀckning för att vara en ohÄllbar bransch och som följd av problemen har en rad etiska modevarumÀrken lanserats. De tar hÀnsyn till pÄverkan pÄ miljö och mÀnniskorna i produktionen, varför deras produkter kallas etiskt mode. De varumÀrken och de butiker som sÀljer etiskt mode har kunder som tar hÀnsyn till etiska aspekter i sitt köpbeslut, sÄ kallade etiska konsumenter.Senaste decenniet har forskning pÄ etiskt mode genomförts, men dÄ framförallt pÄ den vanliga konsumenten. DÄ forskning pÄ svenska etiska konsumenter Àr begrÀnsad har författarna till den hÀr uppsatsen funnit det intressant att se nÀrmare pÄ dem. Tidigare forskning pÄ etiska konsumenter har uppmÀrksammat ett gap mellan de etiska konsumenternas attityd mot etiskt mode och deras faktiska konsumentbeteende, ett attityd-beteendegap.
Going Real-Time in no time? : ? en kvantitativ och kvalitativ studie i hur Sveriges största annonsörer anvÀnder sociala medier och Real-Time Marketing.
Background: Our daily lives and personal interactions are increasingly featuring social media and social networks in particular. Topics regarding social media, its impact on society at large ? both on corporate as well as individual behavior ? has been the focus of many research papers. Personal use of social networks are regularly being mapped out by researchers aiming at clarifying concepts such as engagement, trust and interactivity, and mapped by companies seeking to maximize return on investment concerning their marketing efforts. The aim of our study is (i) to map how companies and/or organizations operating on the Swedish market use their company?s pages on the social media as a way of communicating with their followers and audience, as well as (ii) identifying whether ?Real-Time Marketing?, in our own definition, is used or not.Methods: The research methods used included both quantitative and qualitative content analysis.
KartlÀggning av kvalitetsbrister i bostadsproduktionen: en
fallstudie av garantibesiktningar pÄ ett svenskt
entreprenadföretag
Enligt kvalitetsutvecklingens grundregel finns det alltid sÀtt att Ästadkomma högre kvalitet till en lÀgre kostnad. Att identifiera kvalitetsbrister Àr nödvÀndigt för att fÄ en bild över var i organisationen förbÀttringsÄtgÀrder bör sÀttas in. Studien har utförts i bostadsproduktionen pÄ ett entreprenadföretag i Sverige. Inom företaget finns en vetskap om problematiken med ÄtgÀrder och efterföljande kostnader i och med garanti-besiktningsanmÀrkningar. Examensarbetets syfte Àr: Att inom företagets bostadsproduktion kartlÀgga kvalitetsbrister som identifieras i samband med garantibesiktningen samt analysera orsaker till dess uppkomst.