Sök:

Sökresultat:

50 Uppsatser om Borrning - Sida 3 av 4

Effektivisering av malmproduktion genom att införa positionering av personal och utrustning : En fallstudie av effektivisering med Mobilaris Mining Intelligence

Underjordsbrytning är en vanlig brytningsmetod vid gruvdrift. Vad som avgör om man ska bryta malmen genom dagbrott eller med en underjordsgruva beror på hur malmkroppen ser ut. Underjordsbrytning används ofta vid höggradiga malmkroppar som ligger under jord. De finns många olika metoder men två av de vanligaste är skivrasbrytning och igensättningsbrytning. Som används av Boliden AB och LKAB.

Automatiserat system för datahantering från tunneldrivning

I dagsläget samlas data från tunneldrivning in manuellt och skrivs sedan in i ett dataprotokoll.Dessa protokoll används sedan som dokumentation och redovisning gentemot beställaren. Föratt effektivisera denna datahantering har här en ny systembeskrivning upprättats. Värdena som inhämtas från tunneldrivningsmaskinerna skall automatiskt skickas över till en databas, vilket innebär att all information kommer att vara digital. Syftet är att utveckla ett nätverk som är kopplat mellan maskinerna nere i tunneln och datorerna på kontoret.Alla viktiga värden som fås i samband med bergdrift ska samlas från olika tunnelprojekt och lagras i en databas. Med viktiga värden menas all tänkbar typ av data som ärtill nytta för kalkylering, uppföljning, ekonomi och KMA (kvalitet, miljö och arbetsmiljö) för projektet som t.ex.

Produktivitet inom grundläggning Utförd med avseende på pålning, borrning och KC-pålning

Dagens samhälle är i behov och strävar efter att få ner energianvändningen. Inte minsti byggsektorn där nyare teknik och smarta innovationer gör att vi kan sänka vårenergiförbrukning och då även få ner våra energikostnader. Ett sätt att reducera dessabåda faktorer är att byta ut gamla ventilationslösningar mot nya mer energieffektivasystem. Att välja en viss typ ventilationssystem är däremot inte alltid ett enkelt beslutdå det finns ett flertal olika principer av system man kan utgå ifrån för att ventilera enlokal och skapa ett bra inneklimat. De enklaste ventilationssystemen ger ett konstantluftflöde medans man med mer avancerade system kan använda sig av varierandeluftflöden för att förse en lokal med frisk luft utefter det behov som finns.Denna rapport har i sin helhet tittat på de förutsättningar som finns då man utformarett ventilationssystem för en förskola.

En idéstudie för skuthantering: LKAB, fjärrlastning

Studien inriktar sig på att inventera vilka olika metoder som i dag finns på marknaden för hantering av skut. Utöver detta så har även en idéstudie gjorts för att ta fram förslag på hur LKAB eventuellt skulle kunna utforma en annan skuthanteringsanläggning. Idag hanteras skuten på produktionsområden på skutgaller som är beläget ovanför slasen och med en fjärrstyrd skutknackare på sidan. Gallret består av två öppningar med en balk mellan, måtten på vardera öppningen är 1,1x1,2 meter. För att ta reda på om potential finns för att ändra skuthanteringen i LKAB har data samlats in från fjärrlastningen om skutfrekvens, skutstorlek och andelen skut av malm i förhållande till gråberg.

Optimering av korthålsborr med avseende på
skärvätsketillförsel

AB Sandvik Coromant är en del i Sandvik Tooling och har huvudkontoret i Sandviken. Sandvik Coromant tillverkar hårdmetallskär och verktyg för skärande bearbetning. Produktionsenheten i Gimo är den största tillverkaren av Sandvik Coromants produkter. Syftet med examensarbetet är att förbättra dagens koncept kylvätskeapplicering på en Coromant U-borr. Genom en förbättrad kylvätskeapplicering fås en bättre kyleffekt och en gynnsammare spånevakuering.

Utveckling och formgivning av vagn till produktion av verktyg

Denna rapport är resultatet av examensarbetet som har utförts på AB Sandvik Coromant i Gimo. På GV, en av tillverkningsenheterna i Gimo, tillverkas verktyg för fräsning, Borrning, svarvning samt modulära verktygssystem för avancerade bearbetningsmaskiner och tillverkningsceller. Uppgiften har varit att utveckla och formge en ny vagn till produktionen av verktyg på GV. Syftet med projektet var att ersätta befintliga vagnar med en vagnstyp på hela GV. Uppgiften har bestått i att: kartlägga nuläget gällandes vilka produktvarianter och lastbärare GV har.

Välvda gavlar vid ortdrivning

E-handelns implementerande i samhället har minst sagt revolutionerat konsumenters sätt att köpa varor, och helt förändrat inköpsvanor. Internet möjliggör att konsumenter har tillgång till ett globalt utbud av varor, som levereras direkt till köparens adress, och allt utan att konsumenten ens behöver lämna det egna hemmet.Vi har valt att undersöka studenter i en mellanstor svensk stad som konsumentgrupp. Studenter är en för oss synnerligen intressant konsumentgrupp då de har unika förutsättningar i deras konsumtion av varor. Ung ålder, en restriktiv månadsbudget och förhållandevis goda internetkunskaper är egenskaper som de flesta studenter besitter och är av stor betydelse vid köpprocessen som sker på internet. Med detta i åtanke har vi formulerat ett syfte för denna uppsats:Syftet med denna studie är att utöka vår förståelse för studenters förberedelse inför köp på internet, detta kommer vi genomföra genom att undersöka studenters köpbeteende.Den studie vi skall genomföra kommer också syfta till att utöka e-handlarens kunskap om hur konsumenternas preferenser inom förberedelseprocessen inför köp på internet ser ut.Resultatet kommer att belysa problemområdet och kommer sättas i perspektiv mot hela köpprocessen.Teorin, vilken kommer ligga till grund för analysen av vår studie, har vi delvis tagit ifrån resultaten av tidigare genomförda studier inom forskningsområden.

Kartläggning av tillverkningsflöden : Ett förbättringsarbete på CH Industry i Eskilstuna

Detta examensarbete är utfört vid institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, IEI, vid Linköpings tekniska högskola, för CH Industry i Eskilstuna. Syftet med arbetet är att kartlägga de för företaget viktigaste artiklarna genom identifiering av tillverkningsflöden samt fastställa beläggningsgraden för respektive maskinresurs. Arbetet avgränsas till att endast identifiera tillverkningsflöden för totalt 40 artiklar. Den mest betydande artikeln för CH Industry analyseras med hjälp av en värdeflödeskarta för identifiering av produktionsförloppet, informationsflöden samt av tider i mellanlager. Arbetet är uppdelat i sex delar. Första hälften beskriver verksamheten för företaget samt teorin bakom begrepp och termer som används i arbetet.

Val av borrklass kopplat till MWD, bergklass samt
vattenflöde vid projektet Hallandsås

De återstående två tredjedelar av tunnlarna igenom Hallandsåsen kommer att slutföras med hjälp av fullortsBorrningsteknik. Tunnelborrmaskinen (TBM) är en sköldad maskin som har möjlighet att gå i öppet så väl som slutet läge. Slutet läge innebär att utrymmet framför borrhuvudet trycksätts av en slurryblandning med åtta bars mottryck som begränsar vatteninläckaget samt stabiliserar fronten. Även förbehandling av bergmassan genom skölden eller genom borrhuvudet är möjlig för att begränsa vatteninläckaget och stabilisera bergmassan framför fronten. TBM:en är utrustad med borriggar från Atlas Copco som har möjlighet att använda sig av MWD-teknik (measure while drilling).

Möjligheterna för Lean Production på Sandvik Coromant

Examensarbetet har utförts på Sandvik Coromant i Gimo, GH. Produktionsenheten tillverkar hårdmetallskär för Borrning, svarvning och fräsning. Arbetet syftar till att undersöka metoder för att minska material i arbete samt förkorta ledtiderna på enheten. För att uppnå en resurssnålare produktion undersöks möjligheterna för Lean Production och andra arbetssätt som anses ge förbättringar av flödet. Som grund till arbetet ligger intervjuer av personal på enheten i Gimo, litteraturstudier samt ett besök på ett företag inom Sandvik koncernen som lyckats med att minska material i arbete samt förkortat sina ledtider.

Högtempererat borrhålslager för fjärrvärme

The district heating load is seasonally dependent, with a low load during periods of high ambient temperature. Thermal energy storage (TES) has the potential to shift heating loads from winter to summer, thus reducing cost and environmental impact of District Heat production. In this study, a concept of high temperature borehole thermal energy storage (HT-BTES) together with a pellet heating plant for temperature boost, is presented and evaluated by its technical limitations, its ability to supply heat, its function within the district heating system, as well as its environmental impact and economic viability in Gothenburg, Sweden, a city with access to high quantities of waste heat.The concept has proven potentially environmentally friendly and potentially profitable if its design is balanced to achieve a good enough supply temperature from the HT-BTES. The size of the heat storage, the distance between boreholes and low borehole thermal resistance are key parameters to achieve high temperature. Profitability increases if a location with lower temperature demand, as well as risk of future shortage of supply, can be met.

Produktionssimulering av komponenttillverkning: En simuleringsstudie av kamringstillverkningen hos Bosch Rexroth Mellansel

Bosch Rexroth Mellansel bygger hydrauliska radialkolvsmotorer av modellerna CA, CB, CBM, VI och MA. MA kan delas in i två typer, reservdels MA och produktions MA. Till varje motor krävs det 1-6 kamringar beroende på motormodell. Till varje kamringsmodell finns det flera kamringstyper, totalt 30st, som tillverkas i kamringstillverkningen. Syftet med projektet var att skapa en ökad förståelse för kamringstillverkningen genom att bidra med beslutsunderlag för reducerad ledtid och genomloppstid samt ökad leveranssäkerhet.

Verktygshantering: verktygsställarplats MultiTask-cell

MARIA HEDIN, CIVILINGENJÖRSPROGRAMMET, Ergonomisk design och produktion MARIA MARKLUND, TEKNOLOGIE MAGISTEREXAMEN, Industriell design Examensarbetet har utförts inom programmen Industriell design samt Ergonomisk design och produktion vid Luleå tekniska universitet under en period av 20 veckor i oktober 2006 till februari 2007. Uppgiften var att utveckla koncept för ett lyfthjälpmedel till den MultiTask-cell (MTC) som nyligen installerats i Volvo Aeros produktion i Trollhättan. Cellen består av fem MultiTask-maskiner vilket innebär att varje maskin kan utföra alla nödvändiga operationer (Borrning, svarvning, fräsning etc.). I maskinerna bearbetas detaljer till flygmotorer med hjälp av verktyg som till största delen hanteras av industrirobotar. När den bearbetande delen på verktygen ska bytas sker däremot hanteringen manuellt av operatörerna. I MTC:n finns ett område speciellt avsett för byte av den bearbetande delen på verktyg, även kallat ställning av verktyg.

Kapacitet vid tunneldrivning : Studier av tidåtgång för olika arbetsmoment vid uppstarten

Vid kalkylering inför en tunneldrivning finns det vissa svårigheter med att bestämma hur lång tid arbetet tar och framför allt vid uppstarten av produktionen. Det kan leda till att anbudsofferter blir felberäknade med avseende på både tiden och kostnaden. Vid en felberäkning av hur mycket tid ett projekt kan tänkas behöva kan det i längden ge högre kostnader och därmed lägre intäkter. För att förhindra sådana fallgropar är ett steg att identifiera de problem som kan uppstå under produktionen och förhindra dem. Mätningar har därför utförts under uppstarten av ett tunneldrivningsprojekt i Norsborg.Även om mätningarna utförs på ett specifikt projekt är förhoppningen att det även ska kunna användas vid andra tunneldrivningsprojekt.

Optimal pelardesign: för lastning i Kiirunavaaragruvan

Examensarbetet utgör en bergmekanisk analys av möjligheten till avrundning av pelarspetsar i infarterna till brytningsortarna i LKAB:s underjordsgruva i Kiruna i syfte att åstadkomma en mer optimal körväg vid lastningen. Förutom numeriska analyser i Unwedge, Examine2D och ExamineTAB där tendensen att kilar bildas och spänningssituationerna vid de olika pelarrundningarna studeras innefattas även beräkningar för tidsvinst och ökat utbyte vid en pelarrundning. I arbetet ingår även skadekarteringar där naturliga rundningar uppstått i syfte att få en bild av vilka skador som kan uppstå vid en pelarrundning. Skadekarteringen är också utförd på pelare som inte blivit avrundade för att se vilka brottyper som normalt förekommer. I arbetet har också intervjuer gjorts med lastare, tillredning och layoutpersonal för att få deras syn på avrundning och kunskap om vad dagens layout innebär.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->