Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Borgenärsskydd - Sida 2 av 2

Finansiering av investeringar i immateriella tillgÄngar

Vid en bedömning av ett kreditÀrende ser banken till projektets företagsekonomiska förutsÀttningar. För företag som har immateriella tillgÄngar som de viktigaste tillgÄngarna i sin redovisning kan det uppstÄ problem nÀr de ansöker om kredit hos banker. Detta beror pÄ att immateriella tillgÄngar inte fungerar pÄ samma sÀtt som materiella och dÀrigenom tillbringar vag sÀkerhet för en beviljad kredit.Syftet med denna uppsats Àr att söka finna vad det Àr som krÀvs för att ett tjÀnsteföretag ska fÄ ett lÄn beviljat.Vi har hÀmtat relevanta böcker och artiklar genom litteratursökning i högskolebiblioteket i Eskilstuna och VÀsterÄs. Den hÀmtade teorin lÄg sedan till grund för den intervjumall som anvÀndes i vÄr empiriska undersökning. De vi intervjuade var en bank och fem tjÀnsteföretag.För att en bank ska vÀlja att finansiera ett företags investeringar mÄste affÀren ge avkastning pÄ den givna krediten.

Kreditgarantiföreningen : Behövs de i finansieringslösningen?

Syfte: Uppsatsens huvudsyfte Àr att utreda vilken roll Sveriges kreditgarantiföreninghar vid finansiering av smÄföretag. Detta uppnÄs genom följande delsyften:1) Undersöka och analysera vad förÀndringarna i förmÄnsrÀttslagen ochBaselreglerna inneburit för Sveriges fyra största banker och ALMI vidkreditgivning till smÄföretag samt vilken roll KGF Sverige har försmÄföretagen i Sverige.2) Diskutera och dra slutsatser om vad lagförÀndringen och införandet av de nya reglerna inneburit samt vilken roll KGF Sverige kan ha förSveriges smÄföretags utveckling.Metod: Det vetenskapliga förhÄllningssÀttet i denna uppsats Àr abduktion eftersom det sker en alternering mellan referensram och empirin som omtolkas i skenet av varandra. Anledningen till valet av abduktion som utgÄngspunkt i uppsatsen Àr att det finns knapphÀndig teori om kreditgarantiföreningar. Informationen i referensramen om KGF har utformats genom den empiriska undersökningen, dÀremot har frÄgorna till undersökningen av kreditinstituten och företagenbyggts upp utifrÄn referensramen.Slutsats: Uppsatsens undersökning visar att det finns ett behov av en extern part vid kreditgivning till smÄföretag som kan stÀlla sÀkerheter mot kreditgivaren. KGF VÀrmland, ledstjÀrnan bland Sveriges kreditgarantiföreningar, har visat att KGF kan bli en viktig part i finansieringslösningen för smÄföretagare över helalandet.

Aktiekapitalets betydelse för privata aktiebolags upplÄning: ur finansiÀrernas perspektiv

I ett samhÀlle dÀr stÀndig förÀndring sker, lÄter sig inte Sverige vara oberört. Den svenska associationsrÀtten Àr inget undantag, dÄ det frÀmst angÄende det svenska privata aktiebolaget sker utredningar med ett specifikt mÄl: förenkling. En av utredningarna handlar om huruvida en sÀnkning av aktiekapitalkravet, frÄn 100 000 SEK till 50 000, 20 000 eller 1 SEK, för svenska privata aktiebolag Àr lÀmplig. Utredningen som pÄgÄr kommer att presenteras i sin helhet den 31 mars 2009. Om utredningen visar att en sÀnkning av aktiekapitalkravet Àr lÀmplig kan det fÄ mÄnga konsekvenser, bÄde för interna och externa intressenter.

Lojalitetsplikt mellan borgensman och kredittagare

Följande framstÀllning behandlar frÄgan om det finns en viss lojalitetsplikt mellan borgensman och kredittagaren. LÀsaren bör vara medveten om att frÄgan om lojalitetsplikt mellan kredittagare och borgensman i princip knappt har behandlats i de rÀttskÀllor som finns att tillgÄ. FrÄgan har inte tagits upp i varken lag eller förarbeten och i de fall frÄgan alls har behandlats i rÀttspraxis och i den juridiska doktrinen har detta gjorts mycket hastigt och svÀvande. I framstÀllningen anses dock lojalitetsplikt kunna grundas genom borgensförhÄllandets natur. Med borgensförhÄllandets natur avses partskonstellationen, accessoriteten och regressrÀtten.

Finansiering i bostadsföretag : En jÀmförelse mellan allmÀnnyttiga och privata bostadsföretag

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur bostadsföretags finansiering ser ut samt om,och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt, finansieringen skiljer sig mellan allmÀnnyttiga och privatabostadsföretag. Undersökningen har gjorts genom öppna telefonintervjuer med tiobostadsföretag med frÀmst bostÀder i innehavet. Fem av företagen Àr allmÀnnyttiga ochfem Àr privata. Eftersom det Àr bostadsbolagens situation i dagslÀget som undersöks Àrstudien i första hand beskrivande och eftersom det Àr förhÄllandet vid en viss tidpunktsom undersöks Àr det en tvÀrsnittsstudie som genomförs. I teoriavsnittet redogörs kortför relevant investeringsteori medan tyngden lagts pÄ finansieringsteorin.Undersökningen visar att bÄde allmÀnnyttiga och privata bostadsföretag har en varieradlÄneportfölj och de flesta anvÀnder sig av bÄde intern och extern finansiering.

ÅterbĂ€ringsskyldighet och bristtĂ€ckningsansvar : En studie i huruvida en bank kan komma att Ă„lĂ€ggas ansvar enligt ABL 17:6 och 17:7

BÄde entreprenörskap och invandring har ökat kraftigt i Sverige, sÄvÀl som globalt. Idag finns det över en miljon bolag i Sverige dÀr enmansföretag (74,8%) och mikroföretag (21,7%) utgör den största delen. Detta ger en klar syn över att det svenska nÀringslivet domineras frÀmst av mindre företag. Bakom mÄnga av dessa mindre företag stÄr individer med utlÀndsk bakgrund. Under 2010 talades det om att var sjunde företag som startas i Sverige, drivs av en individ med rötter frÄn en annan del av vÀrlden.En av de viktigaste drivkrafterna för ett lands ekonomiska tillvÀxt Àr företag, vilket Àr en stor anledning till att fokus ligger pÄ hur dessa vÀljer att finansiera sin verksamhet.

Kunskapsöverföring genom interna kanaler

I mars 2008 stod en statlig offentlig utredning klar med förslaget att avskaffa revisionsplikten för alla smÄ och medelstora aktiebolag, detta för att frÀmja det svenska företagandet. Revisionen innebÀr sedan lÀnge en kvalitetsstÀmpel vid arbetet med krediter och ett avskaffande skulle kunna innebÀra Àndrade förutsÀttningar vid kreditgivningen. Den svenska bankmarknaden bestÄr till stor del av de fyra storbankerna; Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Dessa bankers instÀllning till förslaget har studerats i ett flertal uppsatser och rapporter. I denna uppsats genomförs dÀrför tre personliga intervjuer med Sverigefilialer till utlÀndska banker; Fortis Bank, DnB NOR Bank och Upplandsbanken (provinsbank inom Danske Bank) och tvÄ personliga intervjuer med fristÄende sparbanker; Sala Sparbank och Sparbanken i Enköping. Revisionens betydelse idag och hur kreditgivningsprocessen dÀrmed skulle pÄverkas vid ett avskaffande i de undersökta bankerna, visade sig skifta och tycktes bero pÄ storleken pÄ de företag som utgör bankernas kundkrets.

Avskaffandet av revisionsplikten : En studie om kreditgivningens förÀndring i fristÄende sparbanker och utlÀndska bankers Sverigefilialer

I mars 2008 stod en statlig offentlig utredning klar med förslaget att avskaffa revisionsplikten för alla smÄ och medelstora aktiebolag, detta för att frÀmja det svenska företagandet. Revisionen innebÀr sedan lÀnge en kvalitetsstÀmpel vid arbetet med krediter och ett avskaffande skulle kunna innebÀra Àndrade förutsÀttningar vid kreditgivningen. Den svenska bankmarknaden bestÄr till stor del av de fyra storbankerna; Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Dessa bankers instÀllning till förslaget har studerats i ett flertal uppsatser och rapporter. I denna uppsats genomförs dÀrför tre personliga intervjuer med Sverigefilialer till utlÀndska banker; Fortis Bank, DnB NOR Bank och Upplandsbanken (provinsbank inom Danske Bank) och tvÄ personliga intervjuer med fristÄende sparbanker; Sala Sparbank och Sparbanken i Enköping. Revisionens betydelse idag och hur kreditgivningsprocessen dÀrmed skulle pÄverkas vid ett avskaffande i de undersökta bankerna, visade sig skifta och tycktes bero pÄ storleken pÄ de företag som utgör bankernas kundkrets.

Kreditgivning och ekonomisk kris - om nystartade företag ur bankens perspektiv

Nyföretagandet Àr viktigt för förnyelsen av nÀringslivet, men en stor del av de nya företagen gÄr i konkurs inom ett par Är. Som en följd av den höga risken med finansiering av sÄdana bolag mÄste kreditgivarna göra en noggrann bedömning av det tilltÀnkta företagets potential. DÄ ingen historisk information finns tillgÀnglig mÄste kreditgivaren hitta andra vÀgar att bedöma kreditrisken. Att kreditgivaren sedan har en god uppföljning av beviljade krediter Àr ett sÀtt att förmÄ de nya företagen att överleva den första svÄra tiden, dÄ varningssignaler pÄ sÄ sÀtt upptÀcks i ett tidigt skede. Vi har med anledning av ovanstÄende funnit det intressant att undersöka hur kreditgivaren arbetar med nystartade företag. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analysera hur kreditgivare agerar nÀr det gÀller finansiering av nystartade företag samt föra en diskussion kring hur kreditgivaren kan förbÀttra sin identifiering och uppföljning av varningssignaler.

Kommunalt stöd inom nÀringslivet. En studie av individuella stöd till privata företag i ljuset av EU: s statsstödsregler

Kommunala stöd till enskilda nÀringsidkare riskerar att snedvrida konkurrensen och innebÀr en ineffektiv anvÀndning av offentliga medel. StödÄtgÀrderna kan ta sig i uttryck pÄ vitt skilda sÀtt; det kan röra sig om allt frÄn underprisförsÀljningar av fastigheter till kommunal borgen. PÄ senare tid har problemet uppmÀrksammats i samhÀllsdebatten och det finns flera fall dÀr kommunala stödÄtgÀrder har ifrÄgasatts. Flertalet kommunala beslut har varit föremÄl för laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991:900) (KL) och i ett fall har ett beslut ocksÄ underkastats Europeiska kommissionens prövning. Privata aktörer som erhÄller kommunalt stöd fÄr en betydande fördel jÀmfört med övriga konkurrenter pÄ marknaden.

RÀtten att inte kompromettera sig sjÀlv i konkurrensrÀttsliga processer. En studie av förhÄllandet mellan Europakonventionens artikel 6 och företags rÀttigheter i konkurrensrÀttsliga undersökningar enligt förordning 1/2003

Kommunala stöd till enskilda nÀringsidkare riskerar att snedvrida konkurrensen och innebÀr en ineffektiv anvÀndning av offentliga medel. StödÄtgÀrderna kan ta sig i uttryck pÄ vitt skilda sÀtt; det kan röra sig om allt frÄn underprisförsÀljningar av fastigheter till kommunal borgen. PÄ senare tid har problemet uppmÀrksammats i samhÀllsdebatten och det finns flera fall dÀr kommunala stödÄtgÀrder har ifrÄgasatts. Flertalet kommunala beslut har varit föremÄl för laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991:900) (KL) och i ett fall har ett beslut ocksÄ underkastats Europeiska kommissionens prövning. Privata aktörer som erhÄller kommunalt stöd fÄr en betydande fördel jÀmfört med övriga konkurrenter pÄ marknaden.

<- FöregÄende sida