Sök:

Sökresultat:

1501 Uppsatser om Boomerang-effekten - Sida 1 av 101

Skillnaden mellan stötta och störta- En studie av Boomerang-effekten

AbstractsUppsatsen är en teoriutvecklande studie som behandlar Boomerang-effekten, det vill säga fenomenet när forna allierade till stormakter vänder sig mot dem och blir dess fiender. Uppsatsen baseras på två fall; Osama bin Laden och Manuel Noriega eftersom de passar in på fenomenet i fråga. Teoriavsnittet behandlar det internationella systemet, dess egenskaper och komponenter samt alliansbildningar. I analysavsnittet belyses bland annat varför dessa oheliga allianser bildas och senare bryts samt faktorer som ligger bakom det nya fiendeskapet. Vi kommer fram till att kortsiktigheten som präglar politikers och tjänstemäns tänkande och agerande är en av anledningarna till att allianser bildas med opålitliga personer.

Hur country of origin som en del av ett varumärkeskoncept påverkar ett företags internationaliseringsbeslut : En fallstudie av företaget Boomerang

Syftet med uppsatsen a?r att genom en fallstudie av fo?retaget Boomerang utreda hur ett varuma?rkeskoncept med en stark koppling till fo?retagets ursprungsland pa?verkar beslutsfattandet kopplat till fo?retagets internationalisering. Med avstamp i det teoretiska ramverket da?r det beskrivs hur country of origin som en del av ett varuma?rkeskoncept kan pa?verka ett fo?retags internationalisering genomfo?rdes intervjuer med Boomerangs VD och med fo?retagets marknadschef. Resultatet av intervjuerna visade att det a?r av vikt att ett fo?retag utva?rderar om country of origin a?r en framga?ngsrik del av varuma?rkeskonceptet da? det avgo?r hur varuma?rket uppfattas pa? en internationell marknad.

Mest för syns skull? : en studie av effekten på Sveriges utlandsexport av statsbesök

Detta är en undersökning av Sveriges statsbesöks effekt på Sveriges export. För att mäta effekten använder jag mig av en empirisk modell, den så kallade handelsgravitationsmodellen. Jag finner att det är svårt att hitta starka och statistiskt signifikanta bevis på att Sveriges statsbesök har en positiv effekt på exporten. När man isolerar för statsbesök i Europa utanför Norden finner jag till och med tecken på att de kan ha en negativ effekt. Jag har även jämfört effekten av Sveriges statsbesök med effekten av Storbritanniens och funnit att Sverige har en generellt lägre effekt än Storbritannien, oavsett vilken modell som används..

En svensk säkerhetsagent - to live or let die? : En juridisk analys avseende säkerhetsagentstrukturen och frågor om obligationsinnehavares rättsställning vid säkerhetsagentens konkurs.

AbstractA useful tool for companies to use in their differentiation process is proposed to be employee branding. Employee branding is developed and put forth by the management with the main task to formulate the brands vision and values, and communicate them to the employees. To promote the employee engagement and their relationship with the company, corporate storytelling can be applied, with is an internal communication that strengthens the internal rumour and values that represent the brand. Since engagement and motivation is important factors when creating a strong employee brand, there is a need for further research on how corporate storytelling is used by companies to influence employee engagement and motivation, as corporate storytelling leads to deeper commitment among employees.PurposeThe purpose of this paper is to explore how companies use corporate storytelling to influence their employee branding.MethodologyThe authors conducted a qualitative case study on how the retail organization Boomerang. The empirical material was collected thru semi-structured interviews with Boomerangs management and employees.ConclusionThe conclusion shows that the employees prefers when corporate storytelling and various communication is put in context, this because it?s easier for the employees to understand.

Corporate storytellings påverkan på ett företags employee brand : En kvalitativ fallstudie av hur företag kan påverka anställdas engagemang

AbstractA useful tool for companies to use in their differentiation process is proposed to be employee branding. Employee branding is developed and put forth by the management with the main task to formulate the brands vision and values, and communicate them to the employees. To promote the employee engagement and their relationship with the company, corporate storytelling can be applied, with is an internal communication that strengthens the internal rumour and values that represent the brand. Since engagement and motivation is important factors when creating a strong employee brand, there is a need for further research on how corporate storytelling is used by companies to influence employee engagement and motivation, as corporate storytelling leads to deeper commitment among employees.PurposeThe purpose of this paper is to explore how companies use corporate storytelling to influence their employee branding.MethodologyThe authors conducted a qualitative case study on how the retail organization Boomerang. The empirical material was collected thru semi-structured interviews with Boomerangs management and employees.ConclusionThe conclusion shows that the employees prefers when corporate storytelling and various communication is put in context, this because it?s easier for the employees to understand.

Pass ? Througheffekten i svenska importpriser : en empirisk studie

I den här uppsatsen har jag undersökt hur pass-through effekten har förändrats i svenska importpriser på aggregerad nivå och i sju olika industrier. Pass-through effekten definieras som den procentuella förändringen i ett pris som kan härledas till en enprocentig växelkursförändring. Jag har använt rullande regressioner på två olika modeller för att estimera förändringar över tidsperioden 1980 ? 2003. Resultaten visar en nedgång i pass-through effekten i flertalet industrier både på kort och lång sikt.

Motorinformationens roll i SPT-effekten

Det har visat sig vara bättre att öva in listor med handlingsfraser genom att utföra dem (SPT, subject-performed tasks) än genom att bara läsa dem (VT, verbal tasks). Vid ett återerinringstest visar sig SPT-effekten då försöksdeltagare med SPTs har ett mycket bättre minne av materialet än försöksdeltagare med VTs. En förklaring till fenomenet är att utförandet av handlingsfraserna förser deltagarna med motorinformation. I den här undersökningen testas motorinformationens roll i SPT-effekten på ett sätt som skiljer sig från traditionell SPT-forskning. Försöksdeltagare fick antingen cykla eller använda en joystick för att navigera genom en virtuell värld där ord fanns utplacerade.

Effekten av analytikerhusens aktierekommendationer med hänseende till de analyserade bolagens storlek

Syftet med uppsatsen är att, i ett kort och längre tidsperspektiv, undersöka effekten, i form av överavkastning, på aktiekursen av rekommendationer gjorda under 2005 och 2006 av de högst rankade analytikerhusen i Sverige. Undersökningen genomförs för en tiodagarsperiod omgivande rekommendationsdagen samt för en, tre respektive sex månader. Syftet är också att studera huruvida överavkastningarna skiljer sig åt mellan den svenska börsens Large-Cap lista kontra Mid- och Small-cap listor. Studien visar att rekommendationer utgivna av analytikerhusen ger effekt på marknaden, mätt som överavkastning, på kort sikt. Effekten skiljer sig åt beroende på vilken lista bolaget är noterat på..

Effekten av bakgrundsljud på prestationen vid en räkneuppgift

I studien undersöktes effekten av bakgrundljud på prestationen i en räkneuppgift. Två experiment genomfördes för att testa effekten av tre bakgrundstal: irrelevanta tal, yrkesbeteckningar och tal uppspelade baklänges. Dessutom ingick en kontrollbetingelse utan bakgrundstal. Hypotesen var att de irrelevanta talen skulle störa prestationen mest. Experiment 1 visade ingen effekt av bakgrundsljuden och stödde alltså inte hypotesen.

Fysioterapeutiska interventioner vid ospecifik ländryggssmärta: En litteraturöversikt

BAKGRUND: Ospecifik långvarig ländryggssmärta är ett vanligt problem i dagens samhälle. Smärtan som inte har sin förklaring i vävnadsskada kan om den kvarstår leda till isolering, inaktivitet och depression. Fysisk träning används ofta för att minska smärtintensiteten.SYFTE: Syftet med studien var att undersöka vilka fysioterapeutiska interventioner som används mot NSLBP och att redogöra för vilka resultatmått som används för att utvärdera effekten av interventionerna. METOD: Litteratursökningen gjordes i databaserna PubMed och CINAHL. Ämnesord för respektive databas tillämpades.

Motiverande samtal: Effekten på livsstilsförändringar och kliniska värden hos patienter med eller i riskzonen för livsstilsrelaterade sjukdomar : En litteraturstudie

Syfte: Syftet med studien var att beskriva effekten av motiverande samtal (MI) på livsstilsförändringar och kliniska värden hos patienter diagnostiserade med eller i riskzonen för, utveckling av hypertoni, typ 2-diabetes och/eller fetma samt att granska artiklarnas undersökningsgrupp utifrån aspekterna könsfördelning, antal deltagare, poweranalys och bortfall. Metod: Studien hade en deskriptiv design och baserades på 15 vetenskapliga RCT-studier. Resultat: Resultatet visade varierad effekt av MI på de olika utfallsmåtten, och studier där inga signifikanta effekter kunde påvisas var överrepresenterade. Kostvanor och HbA1c visade sig svårt att förbättra med MI, däremot visade MI signifikanta effekter på ökad förståelse hos patienterna, förbättrad egenvård och den upplevda egenförmågan, nöjdhet och minskning av oro. MI påvisade någon effekt i tio av 15 studier.

Grupphandledning inom vård och skola

Syftet med arbetet är att ta reda på likheter och skillnader av grupphandledning av yrkesverksamma inom vården och inom skolan. Grupperna som representerar vården kommer från barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, medan grupperna som representerar skolan kommer från en förskola. Metoderna jag använt har varit observationer, frågeformulär samt intervjuer. Likheter är att grupphandledningen sker med jämna tidsintervaller, fasta mötesplatser och i stabila grupper som är arbetsteam eller arbetslag. Skillnaderna är bakgrunden till grupphandledningen och tidigare erfarenhet samt innehållet och effekten av grupphandledningen. Både erfarenheten och förväntningarna kan styra innehållet. Traditionellt är innehållet i grupphandledning inom vården klientärenden och effekten att personalen kommer vidare i sina ärenden, vilket också min undersökning visar.

Modellering av fosfor- och kväveretention i våtmarker : Effekt av planerade våtmarker inom Tullstorpsåprojektet

Övergödningen är ett av de största miljöproblemen för södra Sveriges inlandsvatten och dess recipient Östersjön. Åtgärdsbehovet för att reducera N och P förlusterna från land till vatten är med andra ord stort. Effekten av en åtgärd är emellertid ofta kopplat till geografiska betingelser vilket gör det svårt att uppskatta den slutliga effekten och därefter prioritera vilka åtgärder som är lämpliga och vart dem skall riktas. I detta examensarbete undersöks effekten av 22 planerade våtmarker inom ett begränsat avrinningsområde i södra Sverige, detta genom att koppla befintliga beräkningsmodeller för N respektive P retention i våtmarker till en hydrologi? och vattenkvalitetsmodell.

Stereoskopisk 3D i spel

I den här rapporten undersöks stereoskopisk 3D. Vi utreder hur ett spel ska anpassas för att tafram en så bra och tydlig stereoskopisk 3D-effekt som möjligt och så att betraktaren upplever etttydligt djup utan att uppleva ett obehag på grund av effekten. Rapporten tittar djupare på vilkatekniska aspekter man behöver ta hänsyn till vid spelutveckling i stereoskopisk 3D. Samt vilkaprestandabegränsningar som man bör ta hänsyn till vid stereoskopisk 3D. Vi beskriver hurprocessen och framtagandet av prototypen Kodo med anaglyfisk stereoskopisk 3D såg ut.Prototypen togs fram för att testa och analysera resultatet av stereoskopisk 3D-effekten..

Effektmätning inom eventbranschen : En plan för mätning av effekt och ROI inom eventbranschen

Det råder hård konkurrens inom eventbranschen, eventbyråerna måste ständigt förbättras för att vinna nya och behålla befintliga kunder. Inom eventmarknadsföring är syftet ofta att ändra attityder och känslor hos deltagarna och för att veta huruvida en ändring har skett behöver effekten mätas. Genom denna rapport har jag studerat i vilken utsträckning effektmätning sker inom eventbranschen.Till min förvåning kom jag fram till att det är sällan som effekten mäts. Framförallt för att det är kostsamt att anlita ett marknadsundersökningsföretag, men också fo?r att det är tidskrävande.

1 Nästa sida ->