Hur country of origin som en del av ett varumärkeskoncept påverkar ett företags internationaliseringsbeslut
En fallstudie av företaget Boomerang
Syftet med uppsatsen a?r att genom en fallstudie av fo?retaget Boomerang utreda hur ett varuma?rkeskoncept med en stark koppling till fo?retagets ursprungsland pa?verkar beslutsfattandet kopplat till fo?retagets internationalisering. Med avstamp i det teoretiska ramverket da?r det beskrivs hur country of origin som en del av ett varuma?rkeskoncept kan pa?verka ett fo?retags internationalisering genomfo?rdes intervjuer med Boomerangs VD och med fo?retagets marknadschef. Resultatet av intervjuerna visade att det a?r av vikt att ett fo?retag utva?rderar om country of origin a?r en framga?ngsrik del av varuma?rkeskonceptet da? det avgo?r hur varuma?rket uppfattas pa? en internationell marknad. Det visar sig a?ven vara viktigt fo?r Boomerang att noggrant utva?rdera eventuella partners vid internationaliseringen via triader da? fo?retagets varuma?rkeskoncept beho?ver kommuniceras pa? ett enhetligt sa?tt pa? samtliga marknader och fo?r att undvika risken att bilden av Boomerang blir splittrad och otydlig.