Sök:

Sökresultat:

5875 Uppsatser om Bilförares uppfattning - Sida 16 av 392

AllmÀnhetens uppfattning om sjukgymnasters respektive fysioterapeuters arbetsomrÄden och behandlingsmetoder:: En tvÀrsnittsstudie

Sedan 50-talet har det diskuterats hur vida fysioterapeut Àr en bÀttre titel för sjukgymnaster. I december 2013 fattade Sveriges Riksdag beslut om att fysioterapeut blir ny skyddad yrkestitel. Sjukgymnast har sedan lÀnge varit en etablerad yrkestitel men ?fysioterapeut? Àr mer internationellt och framhÀver yrkets promotiva och preventiva egenskaper bÀttre Àn vad ?sjukgymnast? gör. FÄ studier Àr gjorda pÄ hur allmÀnheten uppfattar yrket.


Ingen kan göra allt, men alla kan göra nÄgot ? en studie kring pedagogers uppfattning om sin kompetens i att möta barn i sorg

VÄrt syftet med C-uppsatsen Àr att ur en pedagogisk synvinkel fÄ en inblick i pedagogers uppfattning om sin kompetens i hur man möter barn i sorg. För att ta reda pÄ detta har vi intervjuat sex pedagoger i södra Sverige. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi har bearbetat litteratur som belyser pedagogens handlande och skolans roll. Vi har Àven behandlat litteratur som tar upp vilka olika krisfaser man gÄr igenom nÀr man har drabbats av en traumatisk hÀndelse.

Religionsundervisning i ett sekulariserat samhÀlle: en
studie av gymnasieelevers uppfattning om religion och
religiositet

Syftet med mitt examensarbete var att med tanke pÄ samhÀllets sekularisering undersöka gymnasieelevers uppfattning om religion och religiositet. De tvÄ övergripande frÄgorna jag sökte svar pÄ utifrÄn en mÀngd delfrÄgor var för det första hur eleverna beskriver sin uppfattning om religion som Àmne i skolan och för det andra hur eleverna uttrycker sin egen vÀrldsbild och religiositet. I bakgrunden beskriver jag begreppet sekularisering och hur det har pÄverkat vÄrt samhÀlle och dÀrmed Àven skolan. Jag redogör Àven för vad styrdokumenten samt författare till böcker inom religionsdidaktik anser Àr religionsÀmnets syfte och roll i dagens sekulariserade samhÀlle. För att uppfylla mitt syfte utförde jag en enkÀtundersökning bland gymnasieelever med frÄgor som pÄ olika sÀtt knöt an till mitt syfte och mina tvÄ övergripande frÄgor.

ModersmÄlet som resurs i flersprÄkiga klassrum : TillÀmpning av invandrarelevers förstasprÄk i Àmnesundervisningen

VÄrt syfte med studien var att fÄ en uppfattning frÄn fritidspedagoger om hur de upplever sin yrkesroll i skolan och vilka arbetsuppgifter de har utifrÄn ett fenomenografiskt perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer sÄ fick vi fram hur ett antal fritidspedagoger uppfattar detta fenomen. VÄr sammanfattade uppfattning Àr att fritidspedagoger har en vÀldigt varierande yrkesroll i skolan. Allt frÄn att vara rastvakt till att undervisa i ett praktiskt Àmne. De har en större förmÄga att se hela barnet och deras skoldag medan klasslÀrare lÀgger mer fokus pÄ den teoretiska biten och vad barnen ska lÀra sig.

Ungdomar, attityder och poliser

The aim with the study has been to take to find out what young people has for view/opinion about the police. The theory acts about attitudes and opinions, and a short summary of what the law book says about young people that have been taken in by the police. Questionnaire survey was done on two different schools in three different classes; total were 49 young people that filled the questionnaire. T-tests, diagrams and mean were done in order to show the result. The results show that there were some young people that had a negative attitude opinion to the police.

Pedagogers uppfattning om sambandet mellan fritidsintressen och skolprestation

Arbetet försöker belysa vilken uppfattning pedagoger har om sambandet mellan barns fritidsintressen och dess pÄverkan pÄ skolprestationerna. FrÄgestÀllningarna handlar om pedagogernas syn pÄ sambandet mellan fritidsintressen och skolprestation och vilka fritidsintressen de anser gynnar respektive missgynnar elevernas skolprestation. Den teoretiska bakgrunden har jag tagit frÄn litteratur som handlar allmÀnt om fritiden men Àven frÄn litteratur om fysisk aktivitet. Jag valde att göra kvalitativa gruppintervjuer med nio pedagoger frÄn en F till 6 skola i sydöstra SkÄne. Jag intervjuade bÄde fritidspedagoger och klasslÀrare frÄn Ärskurs 1 till 6.

LÀrares uppfattning om yrkets statusförÀndring under 30 Är : En intervjuundersökning om Ätta lÀrares uppfattning om yrkets statusförÀndring

This paper is about how the teaching profession have got a changed status from the perspective of the teachers. The papers cause is to find out how the teachers think that their status have changed in a period of 30 years. Interviews have been done with eight middle school teachers from two schools in the municipality of SödertÀlje. The answers from the interviews have been put in relation to theories in research of professions. Three hypotheses have been put up to apply the theories on the answers.

Att leva med bröstcancer. En litteraturstudie om kvinnors syn pÄ bröstcancer och uppfattning om det sociala stödet

This study describes how the women lived with breast cancer. The purpose with this study was to describe the womens' view on the disease and the understanding they hade on the social support they were depended on. The method was a study of literature with article reviews according to Polit et al., 2001. As theoretical frame of reference we choose Carnevalis model, Everyday life -Functional state of health. The result showed that the following four groups were formed: Support, positive and negative support off nursing staff and significant others.

Kvinnans uppfattning av screening sÄsom gynekologisk hÀlsokontroll och mammografi

Att bli kallad till en screening kan uppfattas som ett hot eller en trygghet för kvinnorna. Hur kvinnan uppfattar sin situation kan bero pÄ den kunskap hon har angÄende screening. Syftet med studien var att beskriva kvinnors uppfattning av screening sÄsom gynekologisk hÀlsokontroll och mammografi. Studien har genomförts som en litteraturstudie med hjÀlp av Granheim och Lundmans metod för kvalitativ innehÄllsanalys. Det Àr inte alltid sÄ att screeningen mynnar i ett entydigt negativt svar eller ett svar som tyder pÄ cancer.

Mentorskap - professionsutveckling i förskolan

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Kan CSR inom tobaksindustrin skapa legitimitet? : En studie om konsumenters uppfattning av Philip Morris International CSR-engagemang

Corporate Social Responsibility (CSR) har under modern tid vÀxt fram att bli ettstandardförfarande bland företag och en strategi för att efterstrÀva legitimitet. Grundati ökade krav och förvÀntningar frÄn omgivande aktörer, Ätar sig organisationer ettsamhÀllsansvar utifrÄn ett miljömÀssigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Parallelltmed det stegrade ansvarstagandet inom organisationer öppnar det upp för frÄganhuruvida detta fenomen Àr direkt applicerbart pÄ alla branscher, sÄ som kontroversiellaindustrier. Av den anledningen utreds i denna studie huruvida konsumenter anser attPhilip Morris International, ett företag verksamt inom tobaksindustrin, uppnÄrlegitimitet genom deras CSR- engagemang. Genom fokusgrupper och djupintervjuerhar konsumenters uppfattning om Philip Morris International CSR- engagemangkunnat faststÀllas och slutsatser har kunnat erhÄllas.

Utförande av och uppfattningar om postoperativ vÀtskebalans inom ortopedisk vÄrd : En interventionsstudie

SAMMANFATTNINGSyfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors och undersköterskors dokumentation och uppfattning om dokumentation av vÀtskebalans vid postoperativ vÄrd pÄ en ortopedisk vÄrdavdelning före och efter ett undervisningstillfÀlle.Metod: Studien som genomfördes var en kvantitativ interventionsstudie med en enkÀtundersökning och journalgranskning. Interventionen bestod av undervisning i Àmnet vÀtskebalans. EnkÀtundersökningen genomfördes före och efter utbildningen med 11 respektive 8 deltagare. Före och efter utbildningen granskades 60 patientjournaler (n=120).Resultat: EnkÀtundersökningen visade att sjusköterskorna och undersköterskorna ansÄg att arbetet med vÀtskebalans var viktigt för patienten, men en förÀndring i avdelningens rutiner var önskvÀrd. Ingen förÀndring i uppfattningen om arbetet med vÀtskebalans kunde ses hos sjuksköterskorna och undersköterskorna efter utbildningen.

Morgondagens medvetna konsumenter : Högstadieelevers kunskap och uppfattning om livsmedelstillsatser

Inledning - Debatten om tillsatser i mat som i Sverige fick ett rejĂ€lt uppsving Ă„r 2007, samt forskning som publicerats under det senaste halvseklet har lett till ökad oro bland konsumenter. Undersökningar utförda i Sverige och utomlands visar att det generellt finns en lĂ„g kunskapsnivĂ„ bland konsumenter och att tillsatser Ă€r det mĂ„nga oroar sig mest över nĂ€r det gĂ€ller livsmedel. Men hur ser det ut bland dem som Ă€r morgondagens konsumenter?Syfte - Syftet med studien var att undersöka högstadieelevers kunskap och uppfattning om livsmedelstillsatser.Metod - En enkĂ€tundersökning utfördes bland elever i Ă„rskurs 9 pĂ„ tvĂ„ högstadieskolor i Örebro lĂ€n. 120 elever deltog i undersökningen och resultaten behandlades kvantitativt.Resultat - Undersökningen visade att över hĂ€lften av eleverna bedömde sin kunskap vara dĂ„lig eller obefintlig men att det fanns ett stort intresse av att lĂ€ra sig mer.

LÀra med eTwinning: En studie av gymnasieelevers uppfattning om vad de lÀr sig via eTwinning och dess möjlighet till mÄluppfyllnad

Föreliggande arbete Àr en redovisning av en enkÀtundersökning som genomfördes 2010 gÀllande sprÄkstuderande gymnasieelevers uppfattning om vad de lÀr sig via verktyget eTwinning samt huruvida eTwinning har en positiv inverkan pÄ sprÄkinlÀrningen. EnkÀtens resultat har jÀmförts med Gy2011 samt kursplanen för Moderna sprÄk för att studera verktygets möjlighet till mÄluppfyllnad. Resultatet frÄn undersökningen visar att eTwinning uppfyller ett flertal mÄl i lÀroplanen för de frivilliga skolformerna samt för kursplanen för Moderna sprÄk. Detta bekrÀftas av elever som anvÀnder verktyget i skolan. Slutsatsen blev att eTwinning Àr ett verktyg att anvÀnda i sprÄkundervisningen dÄ det förutom att uppfylla lÀroplanens intentioner dessutom engagerar eleverna i sprÄkundervisningen och har en positiv inverkan pÄ elevers sprÄkinlÀrning..

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->