Sök:

Sökresultat:

1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 30 av 134

Produktutveckling av Mingelbord

Syfte ? Att skapa en ny produkt inom kategorin mingelbord, som erbjuder fler anvÀndningsomrÄden för att bli mer anpassad för privatpersoner och i hemmamiljö. Att genom en innovativ konstruktion och en kombination av moduliserade- och hantverksdelar skapa en unik produkt pÄ marknaden.Metod ? Grundmetoden för det hÀr arbetet Àr den första fasen i en produkts liv: produktutvecklingsprocessen; identifiera behovet, planera designprocessen, ta fram kundkraven, utveckla konceptet och till sist utveckla produkten.Resultat ? Designkoncept pÄ ett mingelbord har tagits fram och redovisas i bilder. Dessa bilder Àr resultatet av en uppmodellering i datorn med hjÀlp av 3D-progam.

Vi Àr hon! : Bilder och subjektsskapande i förskolan.

Med den hÀr uppsatsen vill vi synliggöra hur barn kan anvÀnda bilder i sitt subjektsskapande, samt hur vi pedagoger kan arbeta med bilder utifrÄn ett ?denormaliseringsperspektiv?. Med det menar vi att försöka synliggöra, förskjuta och förÀndra de betydelser som barn och pedagoger lÀgger i begreppet normalitet. Med andra ord handlar det om att utmana dominerande diskurser och normer kring vad som kan betraktas som ett riktigt och önskvÀrt sÀtt att vara och leva, och visa att de inte Àr sÄ entydiga, stabila och ?naturgivna? som vi ibland upplever dem.

SprÄket i lÀroböcker i matematik : En textanalytisk studie av lÀroböcker i Àmnet matematik pÄ gymnasial nivÄ

Syftet med studien var att genom textanalys granska sprÄket i tre valda lÀroböcker inomÀmnet matematik, pÄ gymnasial nivÄ, med tonvikt pÄ deras lÀsbarhet. De tre valdalÀroböckerna, Matematik 4000 Kurs C BlÄ, Matematik frÄn A till E. Gymnasiets matematikkurs C och Tal & Rum NT kurs C+D, har analyserats med avseende pÄ deras samspel mellantext, bilder och figurer, orsakssamband, ovanliga ord, Àmnesspecifika ord, sammansatta ord,lÄnga ord, ordlÀngd, nominaliseringar, nominalfraser, fundament, meningslÀngd ochmeningsbyggnad. Datan har utgjorts av ett kapitel ur respektive bok, som behandlarexponentialfunktioner och logaritmer. Respektive kapitel har skrivits av och den digitalaversionen har sedan analyserats ur ovan nÀmnda perspektiv.

Bilden av hÀlsobilden : Talet om hÀlsoeffekter av bildskapande

Denna studie undersöker ett antagande om att konst Àr bra för hÀlsan. I Sverige finns en tradition av att anvÀnda och producera bilder i vÄrdsammanhang men ingen traditionsbunden forskning eller utbildning för att utvÀrdera detta. Vem sÀger att bildskapandet Àr hÀlsosamt, och vilka argument anvÀnds för att styrka detta?Vad sÀgs egentligen om bildskapande verksamhet och hÀlsa, av i första hand pedagogerna sjÀlva, men Àven av verksamheterna i deras informationstexter? Genom att anvÀnda diskursanalys som verktyg har jag samlat in och bearbetat material som bestÄr av institutionernas publicerade material samt transkriberade intervjuer med tre pedagoger. Mitt syfte Àr att undersöka talet om hÀlsoeffekter av konst bland i första hand pedagogerna sjÀlva frÄn utvalda institutioner som pÄ olika sÀtt arbetar hÀlsofrÀmjande.Studien Àr etnografisk kvalitativ.Resultaten visade att pedagogerna beskrev sinsemellan liknande observationer gÀllande konstens pÄverkan och klientens reaktioner, kommunicerande och producerande av bilder.

Social hallbarhet inom bostadsutveckling --? en analys av kommuner i Stockholms lan

Syfte ? Att skapa en ny produkt inom kategorin mingelbord, som erbjuder fler anvÀndningsomrÄden för att bli mer anpassad för privatpersoner och i hemmamiljö. Att genom en innovativ konstruktion och en kombination av moduliserade- och hantverksdelar skapa en unik produkt pÄ marknaden.Metod ? Grundmetoden för det hÀr arbetet Àr den första fasen i en produkts liv: produktutvecklingsprocessen; identifiera behovet, planera designprocessen, ta fram kundkraven, utveckla konceptet och till sist utveckla produkten.Resultat ? Designkoncept pÄ ett mingelbord har tagits fram och redovisas i bilder. Dessa bilder Àr resultatet av en uppmodellering i datorn med hjÀlp av 3D-progam.

Lev Tolstoj anlÀnder alltid till Astapovo. : Ett semiotiskt perspektiv pÄ adaption.

Den hÀr studien Àr en analys av hur den ryske författaren Lev Tolstoj, genom kanonisering och uppkomsten av vissa mönster av texter, bilder och representationer, reduceras till tecken, symbol och ikon, samt hur denna symbol och ikon behandlas i tvÄ filmadaptioner - Leo Tolstoj (Lev Tolstoj 1985) respektive The Last Station (2009). Den teoretiska utgÄngspunkten Àr i huvudsak Jurij Lotmans kultursemiotiska teori och i synnerhet hans definitioner av termerna tecken, symbol och ikon. Uppsatsen visar, utifrÄn denna semiotiska teori, hur adaptionerna vÀljer att representera en viss bild av Tolstoj som en reduktiv strategi för att kunna skapa ett narrativ som mÄste infoga och vÀlja bland en komplex uppsÀttning av bilder och sjÀlvbilder, representationer och sjÀlvrepresentationer.Resultaten av analysen visar hur bilden av Lev Tolstoj i Lev Tolstoj fokuserar pÄ bilden av författaren som Ä ena sidan starjets, som en vis Àldre man, som mÀnniskor uppsöker, och Ä andra sidan som författare. Hans verk ges följaktligen stort utrymme och det refereras ofta till hans verk, och dÄ i synnerhet till den senare produktionen av filosofiskt och religiöst material. Vad gÀller de ikoniska elementen Àr det bilden av den gamle mannen i de enkla bondeklÀderna frÄn de sista Ären av hans liv som dominerar.

Bordsaltare

I den hÀr uppsatsen kommer jag att redogöra för hur jag anvÀnder mig av tecken och symboler i mitt kandidatarbete. Jag beskriver olika metoder och tillvÀgagÄngssÀtt jag utarbetat, samt förklarar och ger konkreta exempel pÄ hur jag bildligt och sprÄkligt kommunicerar. I ett samhÀlle som vÄrt, i vilket bilderna har blivit ett av de dominerande betydelsesystemen, Àr det lika viktigt att förstÄ hur bilderna förmedlar betydelser som att undersöka hur det verbala sprÄket gör det, i synnerhet som det finns all anledning att förmoda att förmedlingen tillgÄr pÄ mycket olika sÀtt i de tvÄ fallen.Göran Sonesson docent i semiotik talar hÀr om hur man genom bildsemiotiken analyserar konstbilder och hur man genom att ?förklara de allmÀnna kategorier som alla bilder, ocksÄ konstbilder, bygger pÄ? ges möjligheter att genom bildsemiotiken ?djupare förstÄ det sÀregna hos vissa bilder?. Bildsemiotiken sysslar ocksÄ med hur bilden förhÄller sig till andra bilder, tidigare sÄdana, samtidiga eller senare skapade.

?Bild - en ö bland andra öar? - En studie om hur pedagoger arbetar för att utveckla elevers bildsprÄkliga medvetenhet

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur skolans pedagoger arbetar för att frÀmja elevernas bildsprÄkliga medvetenhet, det vill sÀga om pedagogerna anser sig arbeta medvetet för att utveckla elevernas förmÄga att analysera och fÄ förstÄelse för sina egna och andras bildskapande. Skolans pedagoger anvÀnder ofta bilden som ett sÀtt för eleven att uttrycka sin kreativitet men inte för att synliggöra förstÄelse för det ofta förekommande temaarbetet. DÀrför kommer undersökningen ocksÄ att undersöka om pedagogerna medvetet utnyttjar bildens möjligheter i det tematiska arbetet för synliggöra elevernas kunskap om det pÄgÄende temat. Den forskningsbakgrund som uppsatsen tar upp belyser bildÀmnets status, dess kommunikativa roll och styrdokumenten kontra lÀrarnas prioriteringar samt bemötande av elevernas bilder. Teoridelen innehÄller Àven en redogörelse för vad bildsprÄklig medvetenhet Àr, vad bildanalys/bildtolkning innebÀr och dÀrefter följer en kort historik om hur bildÀmnet utvecklats.

En jÀmförelse av tidsÄtgÄngen i plan- och tillstÄndsprocessen ? I Sverige och England

Syfte ? Att skapa en ny produkt inom kategorin mingelbord, som erbjuder fler anvÀndningsomrÄden för att bli mer anpassad för privatpersoner och i hemmamiljö. Att genom en innovativ konstruktion och en kombination av moduliserade- och hantverksdelar skapa en unik produkt pÄ marknaden.Metod ? Grundmetoden för det hÀr arbetet Àr den första fasen i en produkts liv: produktutvecklingsprocessen; identifiera behovet, planera designprocessen, ta fram kundkraven, utveckla konceptet och till sist utveckla produkten.Resultat ? Designkoncept pÄ ett mingelbord har tagits fram och redovisas i bilder. Dessa bilder Àr resultatet av en uppmodellering i datorn med hjÀlp av 3D-progam.

Konstens roll i bildÀmnet : ett försök att belysa och stÀlla relevanta frÄgor

I den hÀr uppsatsen undersöks konstens roll i bildÀmnet. LitteraturgenomgÄngen tar bland annat upp hur kursplanen kan tolkas angÄende konstens roll i bildÀmnet. I en överblick över hur konsten kan delas in problematiseras begreppen samtidskonst och konstnÀrliga artefakter. Studien som genomförts har bestÄtt av sex kvalitativa intervjuer med sex olika bildlÀrare verksamma i grundskolan i Ärskurs sju till nio. Resultatet berörde hur den traditionella konsten och modernismen finns med i bildÀmnet pÄ olika sÀtt medan samtidskonsten fick förhÄllandevis litet utrymme i bildundervisningen.

Drop Dead Gorgeous: en analytisk studie av bilder i svenska modebloggar

En studie av vilka kroppsideal som rÄder i svenska modebloggar..

Skalmurar med bristfÀllig förankring

Examensarbetet Skalmurar med bristfÀllig förankring Àr ett försök att belysa ett aktuellt problem samt sprida nyttig och viktig information. Vi har intervjuat företag, fastighetsÀgare entreprenörer och personer med anknytningar till byggbranschen med mÄnga Ärs erfarenhet. Vi vill göra en bedömning av nulÀget och se vad olika företag har gjort nÀr det gÀller renovering av murade fasader, som kan ha undermÄlig förankring. Vi vill ocksÄ visa med bilder och modeller, vad som hÀnder vid fasaderna, hur vindarna pÄverkar ett hus och var de största belastningarna finns. En egen undersökning har gjorts ute pÄ olika arbetsplatser dÀr vi provat metalldetektorer i hopp om att kunna lokalisera rostangripna kramlor, samt dokumenterat skicket pÄ dem genom att ta bilder. Resultatet vi har kommit fram till genom vÄra fÀltstudier Àr att det utan nÄgra större problem gÄr att lokalisera kramlor med hjÀlp av till exempel metalldetektorer.

Fem bilder av pedofili ? En diskursanalys av hur pedofili konstrueras i media och forskning

VÄrt syfte med studien Àr att studera hur begreppet och fenomenet pedofili konstrueras och reproduceras i media- och forskningsartiklar. Genom att göra en diskursanalys av ett antal utvalda texter frÄn de bÄda fÀlten, vill vi se vilka bilder/diskurser som finns av pedofili och Àven av pedofilen. De frÄgestÀllningar vi utgÄr frÄn i studien Àr följande; - Vilka olika diskurser kring pedofili kan vi identifiera i vÄrt analysmaterial?- Hur konstrueras begreppet pedofili och dÀrmed pedofilen, i media och forskning? - Konstrueras genus i diskurserna om pedofili och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt? Den teoretiska referensram vi har anvÀnt oss av Àr poststrukturalismen och den feministiska poststrukturalismen. För att anlÀgga ett genusperspektiv pÄ studien, kommer vi att utgÄ frÄn begreppen performativitet, heteronormativitet, genus och den heterosexuella matrisen.

Draken har gömt sig! -En kvalitativ studie om pedagogers möte med barns bildskapande.

Det övergripande syftet med min studie Àr att undersöka hur pedagoger pÄ en förskola arbetar med barns kommunikation i bildskapande aktiviteter. UtifrÄn syftet har jag valt att undersöka fyra aspekter. Jag har undersökt hur pedagogers och barns möte ser ut. Vidare har jag försökt ta reda pÄ vilka intentioner pedagoger har med bildskapande aktiviteter. Jag har ocksÄ tittat pÄ miljöaspekter dÀr jag bland annat genomfört en miljöbeskrivning av förskolan, för att lÀsarna lÀttare ska bilda sig en helhet kring förskolan. För att lÀttare förstÄ vad barn vill förmedla med sina bilder har jag undersökt detta genom att göra en bildanalys. För att besvara syftet samt frÄgestÀllningarna har jag genomfört kvalitativa observationer samt intervjuer.

Och i de fönster dÀr ljuset Àr tÀnt - kan man förmoda att nÄgon Àr hemma

I den hÀr uppsatsen kommer jag att redogöra för hur jag anvÀnder mig av tecken och symboler i mitt kandidatarbete. Jag beskriver olika metoder och tillvÀgagÄngssÀtt jag utarbetat, samt förklarar och ger konkreta exempel pÄ hur jag bildligt och sprÄkligt kommunicerar. I ett samhÀlle som vÄrt, i vilket bilderna har blivit ett av de dominerande betydelsesystemen, Àr det lika viktigt att förstÄ hur bilderna förmedlar betydelser som att undersöka hur det verbala sprÄket gör det, i synnerhet som det finns all anledning att förmoda att förmedlingen tillgÄr pÄ mycket olika sÀtt i de tvÄ fallen.Göran Sonesson docent i semiotik talar hÀr om hur man genom bildsemiotiken analyserar konstbilder och hur man genom att ?förklara de allmÀnna kategorier som alla bilder, ocksÄ konstbilder, bygger pÄ? ges möjligheter att genom bildsemiotiken ?djupare förstÄ det sÀregna hos vissa bilder?. Bildsemiotiken sysslar ocksÄ med hur bilden förhÄller sig till andra bilder, tidigare sÄdana, samtidiga eller senare skapade.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->