Sökresultat:
1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 29 av 134
Kvinnliga, manliga och stereo- typer: En kvantitativ och kvalitativ bildanalys med ett genusperspektiv av lÀroböcker för Engelska 5
Syftet med den hĂ€r uppsatsen var att undersöka hur stort utrymme mĂ€n respektive kvinnor fĂ„r pĂ„ bilderna i samtliga aktuella lĂ€romedel för gymnasiets Engelska steg 5 samt hur kön framstĂ€lls pĂ„ dessa bilder. För att kunna undersöka detta formulerades följande frĂ„gestĂ€llningar: Förekommer mĂ€n och kvinnor lika ofta pĂ„ bilderna i lĂ€roböckerna? Om inte, vilket kön finns det flest bilder pĂ„? FramstĂ€lls mĂ€n respektive kvinnor pĂ„ ett stereotypt sĂ€tt? Ăr de lĂ€roböcker som Ă€r mest respektive minst jĂ€mstĂ€llda enligt den kvantitativa bildanalysen Ă€ven mest respektive minst jĂ€mstĂ€llda enligt den kvalitativa bildanalysen? Ăr framstĂ€llningen av mĂ€n och kvinnor förenlig med lĂ€roplanen för gymnasiet, Lgy 11? SĂ„vĂ€l en kvantitativ som en kvalitativ bildanalys gjordes för att svara pĂ„ dessa frĂ„gestĂ€llningar. I den kvantitativa bildanalysen rĂ€knades antalet bilder som mĂ€n respektive kvinnor förekommer pĂ„ i varje lĂ€romedel. UtifrĂ„n dessa resultat gjordes dĂ€refter en kvalitativ bildanalys ur ett genusperspektiv pĂ„ de tre mest respektive minst kvantitativt jĂ€mstĂ€llda lĂ€romedlen samt pĂ„ ett lĂ€romedel med ett i förhĂ„llande till de andra lĂ€romedlen avvikande resultat.
Ăr alla med? ? en fallstudie om medborgarinflytande i detaljplaneprocessen
Syfte ? Att skapa en ny produkt inom kategorin mingelbord, som erbjuder fler anvÀndningsomrÄden för att bli mer anpassad för privatpersoner och i hemmamiljö. Att genom en innovativ konstruktion och en kombination av moduliserade- och hantverksdelar skapa en unik produkt pÄ marknaden.Metod ? Grundmetoden för det hÀr arbetet Àr den första fasen i en produkts liv: produktutvecklingsprocessen; identifiera behovet, planera designprocessen, ta fram kundkraven, utveckla konceptet och till sist utveckla produkten.Resultat ? Designkoncept pÄ ett mingelbord har tagits fram och redovisas i bilder. Dessa bilder Àr resultatet av en uppmodellering i datorn med hjÀlp av 3D-progam.
If I had a voice I'd sing: the relation between the forest and the identity in music videos by Fever ray and Iamamiwhoami
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur skogen kan anvÀndas för att gestalta en bild av
identiteten. För att göra det analyseras musikvideor av Fever Ray och Iamamiwhoami.
Gestaltningen bestÄr av tvÄ noveller. I dessa undersöks relationen till skogen pÄ ett
mer individuellt plan. Metoden Àr mer sökande Àn teoretiserande. Uppsatsen analyserar
musikvideor ur ett genusperspektiv, som bilder och metaforer.
Man eller kvinna i VK? : En studie om hur mÀn och kvinnor framstÀlls i tidningen VK samt vad för genusdiskurser som förekommer
Medier speglar inte verkligheten utan förmedlar endast gestaltningar av verkligheten som mÀnniskor kommer i kontakt med mer eller mindre dagligen. Journalister vÀljer och vÀljer bort vad som ska fÄ utrymme och vad som inte ska fÄ det. BlÀddrar man igenom dagstidningar fÄr man lÀtt intrycket att kvinnor fÄr mindre utrymme Àn mÀn trots att Sverige anses som mer jÀmstÀllt Àn de flesta lÀnder.Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att se hur fördelningen mellan mÀn och kvinnor ser ut i tidningen VK nÀr det gÀller artiklar och bilder inom omrÄdena sport och kultur & nöje. Uppsatsen Àmnar Àven att se till vilka genusdiskurser som förekommer.För att besvara frÄgestÀllningen tillÀmpas tvÄ olika metoder, en kvantitativ innehÄllsanalys och en kvalitativ kritisk diskursanalys.Studien utgÄr frÄn dagordningsteorin och gestaltningsteorin som menar att media innehar en makt genom att de bestÀmmer vad och hur nÄgot framstÀlls.Resultaten visar att nÀr det gÀller antal artiklar och bilder i de berörda omrÄdena, Àr kvinnor underrepresenterade, vilket bekrÀftar det somtidigare forskningvisar. Diskursen prÀglas av att mÀn framstÀlls som sjÀlvstÀndiga subjekt som innehar makt medan kvinnor framstÀlls somsjÀlvkritiska, ej sjÀlvstÀndiga och passiva..
BerÀttelsen om Milo
Den hÀr studien Àr en analys av hur den ryske författaren Lev Tolstoj, genom kanonisering och uppkomsten av vissa mönster av texter, bilder och representationer, reduceras till tecken, symbol och ikon, samt hur denna symbol och ikon behandlas i tvÄ filmadaptioner - Leo Tolstoj (Lev Tolstoj 1985) respektive The Last Station (2009). Den teoretiska utgÄngspunkten Àr i huvudsak Jurij Lotmans kultursemiotiska teori och i synnerhet hans definitioner av termerna tecken, symbol och ikon. Uppsatsen visar, utifrÄn denna semiotiska teori, hur adaptionerna vÀljer att representera en viss bild av Tolstoj som en reduktiv strategi för att kunna skapa ett narrativ som mÄste infoga och vÀlja bland en komplex uppsÀttning av bilder och sjÀlvbilder, representationer och sjÀlvrepresentationer.Resultaten av analysen visar hur bilden av Lev Tolstoj i Lev Tolstoj fokuserar pÄ bilden av författaren som Ä ena sidan starjets, som en vis Àldre man, som mÀnniskor uppsöker, och Ä andra sidan som författare. Hans verk ges följaktligen stort utrymme och det refereras ofta till hans verk, och dÄ i synnerhet till den senare produktionen av filosofiskt och religiöst material. Vad gÀller de ikoniska elementen Àr det bilden av den gamle mannen i de enkla bondeklÀderna frÄn de sista Ären av hans liv som dominerar.
Fiktiva verkligheter : en studie i samtida konstnÀrliga metoder för bearbetning av vardagsfotografier
Mitt examensarbete Àr en studie i vardagsfotografiet som behandlar behovet och funktionen av denna fotografiska genre samt hur den behandlats i samtidskonsten. Jag undersöker samtida nordiska konstnÀrers metoder i bearbetningen av vardagsfotografiet samt min egen metod utifrÄn den konstnÀrliga gestaltningen. Metoderna analyseras utifrÄn deras relation till minnen, dess effekter och synliggörandet av fotografiska konventioner.Metoderna Äterkopplas i den didaktiska diskussionen dÀr jag behandlar hur man kan arbeta med vardagsfotografiet i bildundervisningen i skolan. Ett Àmne som Àr viktigt för det bildpedagogiska fÀltet dÄ det behandlar en vardaglig praktik och ett medium som ungdomar dagligen anvÀnder.I den gestaltande delen undersöks vardagsfotografier ur mina förÀldrars och farförÀldrars fotoalbum genom att rekonstruera befintliga bilder i form av iscensÀttning. TillvÀgagÄngssÀttet bestod av att Äteruppbygga scenen i fotografiet pÄ den plats dÀr bilden tagits.
PECS som samtalsstöd vid autism : En interventionsstudie med införande av en kommunikationskarta anpassad för pratstunder.
Syftet med denna studie var att undersöka hur en för situationen anpassad kommunikationskarta, en pratkarta, kan möjliggöra samtal mellan en 11-Ärig pojke med autism och utvecklingsstörning och hans mamma nÀr de samtalar om en hÀndelse som inte hÀnder nu. Erik har inget fungerande tal och Àr beroende av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Han har sedan förskoletiden en pÀrm med löstagbara bilder (PECS), som han anvÀnder för att uttrycka sina behov och intentioner. I studien undersöktes hur interaktionen mellan Erik och hans mamma Maria organiserades sekventiellt. Analysen visade att en kommunikationskarta, en pratkarta med bilder anpassade för samtalet, var en viktig gemensam resurs för bÄde Maria och Erik för att initiera, utveckla och avsluta pratstunden.
AnsiktsigenkÀnning somidentikationsmedel; frÄnvision till fÀrdiginpasseringsprototyp
Det FInns mÄnga typer av identikationsmedel och i denna rapport redovisas uppbyggnaden av en prototyp som anvÀnder ansiktsigenkÀnning för identifiering vid en dörr. Prototypen Àr ett resultat av ett examensarbete pÄ företaqet Wawo Technology AB och författarens roll i projektet var som projektledare. Projektledarens fokus lÄg pÄ kommunikation med teammedlemmarna, pÄ att driva projektet framÄt samt pÄ att anvÀndartesta systemets alla delar. Resultatet av projektet blev en prototyp som i dagslÀget Àr monterad pÄ ett kontor och anvÀnds av personalen. Registreringen till systemet sköts viaen hemsida av en administratör.
De stora utlÀndska entreprenörernas pÄverkan pÄ den svenska anlÀggningsmarknaden
Syfte ? Att skapa en ny produkt inom kategorin mingelbord, som erbjuder fler anvÀndningsomrÄden för att bli mer anpassad för privatpersoner och i hemmamiljö. Att genom en innovativ konstruktion och en kombination av moduliserade- och hantverksdelar skapa en unik produkt pÄ marknaden.Metod ? Grundmetoden för det hÀr arbetet Àr den första fasen i en produkts liv: produktutvecklingsprocessen; identifiera behovet, planera designprocessen, ta fram kundkraven, utveckla konceptet och till sist utveckla produkten.Resultat ? Designkoncept pÄ ett mingelbord har tagits fram och redovisas i bilder. Dessa bilder Àr resultatet av en uppmodellering i datorn med hjÀlp av 3D-progam.
"You are born naked and the rest is drag" : fiktiva portrÀtt
Hur kan jag motverka genusnormer och stereotypa bilder av manligt och kvinnligt i mina illustrationer? Jag har tecknat fiktiva portrÀtt av barn som stÄr utanför den normativa bilden av genus och jag har Àven undersökt femininitet genom att teckna mÀn. I portrÀtten har jag laborerat med hur smÄ och stora nyanser kan Àndra hur vi lÀser karaktÀren och bilden.
Bilder av Kungsmarken : En jÀmförelse av medias och lokala aktörers bilder
ABSTRACTSegregation is more and more common in the Swedish society, especially in those suburbs called ?miljonprogramsförorter? which are characterized as grey and boring districts with low status. These suburbs are often mentioned in the media and the public associate them with immigrants, problems and crimes. Kungsmarken in Karlskrona is one of these suburbs and the purpose of this essay was to compare the media image with the images local participants had of Kungsmarken. The questions I brought up were how media was describing Kungsmarken, how this image has contributed to the low status of Kungsmarken, and if this image was reflecting the local participants? images.
Hur en introduktion vid nyanstÀllning kan bli Ànnu bÀttre
Syfte ? Att skapa en ny produkt inom kategorin mingelbord, som erbjuder fler anvÀndningsomrÄden för att bli mer anpassad för privatpersoner och i hemmamiljö. Att genom en innovativ konstruktion och en kombination av moduliserade- och hantverksdelar skapa en unik produkt pÄ marknaden.Metod ? Grundmetoden för det hÀr arbetet Àr den första fasen i en produkts liv: produktutvecklingsprocessen; identifiera behovet, planera designprocessen, ta fram kundkraven, utveckla konceptet och till sist utveckla produkten.Resultat ? Designkoncept pÄ ett mingelbord har tagits fram och redovisas i bilder. Dessa bilder Àr resultatet av en uppmodellering i datorn med hjÀlp av 3D-progam.
Exponering i skyltfönster : Hur kan företag kommunicera effektivt med konsumenter via ett skyltfönster?
Ett skyltfönster Àr en möjlighet för företag som Telia att marknadsföra sina budskap, produkter och tjÀnster. En tidigare undersökning har dock visat att det bara Àr ett fÄtal av konsumenterna som faktiskt lÀgger mÀrke till skyltfönstret i Telia butiken Karlstad. FrÄgan Àr hur Telia och andra företag kan kommunicera i skyltfönstret pÄ ett effektivare sÀtt. Vi observerade vÄra respondenter i labbmiljö dÀr vi lÀt dem titta pÄ olika varianter av Telias skyltfönster. Syftet var att reda ut ansiktens pÄverkan i denna typ av marknadskommunikation samt om sjÀlva placeringen av bilder och texter har nÄgon betydelse.Det praktiska syftet var att se vad som uppmÀrksammades först i skyltfönstret och vad respondenterna kunde Äterge av det som de exponerats för.
Hur jÀmstÀlld Àr matteboken? : En studie av jÀmstÀlldheten i sex matematiklÀroböcker för gymnasiet
Detta Àr en studie av sex lÀroböcker i matematik för gymnasiet ur ett jÀmnstÀllhetsperspektiv. LÀroböckerna Àr utgivna av olika förlag och vÀnder sig till olika elevgrupper. Studien tar sin utgÄngspunkt i lÀroplanens mÄl om jÀmstÀlldhet. Böckerna Àr studerade i tre olika nivÄer. Första nivÄn Àr en mer ytlig betraktelse av sjÀlva layouten och bilder, i andra nivÄn har kringtexter studerats och den tredje nivÄn sjÀlva problemuppgifterna.
SprÄkutveckling i en flersprÄkig förskola
Det övergripande syftet med min studie Àr att undersöka hur pedagoger pÄ en förskola arbetar med barns kommunikation i bildskapande aktiviteter.
UtifrÄn syftet har jag valt att undersöka fyra aspekter. Jag har undersökt hur pedagogers och barns möte ser ut. Vidare har jag försökt ta reda pÄ vilka intentioner pedagoger har med bildskapande aktiviteter. Jag har ocksÄ tittat pÄ miljöaspekter dÀr jag bland annat genomfört en miljöbeskrivning av förskolan, för att lÀsarna lÀttare ska bilda sig en helhet kring förskolan. För att lÀttare förstÄ vad barn vill förmedla med sina bilder har jag undersökt detta genom att göra en bildanalys.
För att besvara syftet samt frÄgestÀllningarna har jag genomfört kvalitativa observationer samt intervjuer.