Sök:

Exponering i skyltfönster

Hur kan företag kommunicera effektivt med konsumenter via ett skyltfönster?

Ett skyltfönster är en möjlighet för företag som Telia att marknadsföra sina budskap, produkter och tjänster. En tidigare undersökning har dock visat att det bara är ett fåtal av konsumenterna som faktiskt lägger märke till skyltfönstret i Telia butiken Karlstad. Frågan är hur Telia och andra företag kan kommunicera i skyltfönstret på ett effektivare sätt. Vi observerade våra respondenter i labbmiljö där vi lät dem titta på olika varianter av Telias skyltfönster. Syftet var att reda ut ansiktens påverkan i denna typ av marknadskommunikation samt om själva placeringen av bilder och texter har någon betydelse.Det praktiska syftet var att se vad som uppmärksammades först i skyltfönstret och vad respondenterna kunde återge av det som de exponerats för. Teorin i uppsatsen ska ligga till grund för att främst kunna förklara vilka psykologiska aspekter som spelar in då vi tar in information från texter, bilder och ser ett ansikte.Vår undersökning bygger till viss del på tidigare undersökningar om vänster och höger hjärnhalva och deras inverkan då vi mottar information. För att genomföra undersökningen tog vi hjälp av eye-tracking kompletterat med enkäter.Undersökningen visar på att användandet av ansikten inom marknadskommunikation är något som drar mycket uppmärksamhet till sig. Vi upptäckte också en signifikant skillnad i hur respondenterna uppmärksammade vänster och höger sida i skyltfönstret.

Författare

Marcus Olsson Stefan Orbaum Fredriksson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..