Sök:

Sökresultat:

1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 27 av 134

SĂ„ funkar det- din Ă„lderspension

Pensionen berör oss alla! DÀrför har syftet med mitt examensarbete varit att skapa en lÀttillgÀnglig broschyr som ökar förstÄelsen av hur pensionssystemet fungerar. Den hÀr rapporten redogör för hur jag gick till vÀga nÀr jag arbetade fram broschyren SÄ funkar det ? din Älderspension. Broschyren Àr ett informationsmaterial bestÄende av bearbetad text med visuella förstÀrkningar.NÀstan allt informationsmaterial bestÄr av text, ibland tillsammans med bilder. Alla mÀnniskor lÀser inte text automatiskt och utan anstrÀngning.

Moder vÄr? : gudsbilder i nattvardsbönerna

I jÀmförelsen mellan förslagets samt kyrkohandbokens nattvardsböner har flera olika typer av Gudsbilder framkommit. Undersökningsresultaten har visat pÄ maskulina, feminina samt könsneutrala Gudsbilder. De maskulina Gudbilderna innefattar dels bilder som bygger pÄ en maskulin metafor som Herre eller Fader och dels bilder som har grammatiskt maskulin form t ex evige. Dessa Gudsbilder Àr otvetydigt maskulina. Det förekommer Àven tvetydigt maskulina Gudsbilder d v s bilder dÀr maskuliniteten kan diskuteras.

Val med föremÄl och bilder hos barn i Tanzania med cerebral pares : En interventionsstudie

Previous research has shown that children with multiple disabilities have been able to learn to make choices. Practising choice making is a good way to introduce an intervention using Alternative and Augmentative Communication (AAC). Choice making with objects should then be trainded before choice making with pictures. The present study is a single subject experimental design and was accomplished at a center for children with disabilities in Tanzania during 12 weeks. The primary purpose was to examine if the number of choices made by two boys with cerebral palsy increased after communicationintervention with objects and pictures.

The winner takes it all : En kvalitativ bildanalys av hur Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt gestaltades i bild i valet 2010

Syfte: I vÄra svenska tidningar har bilderna fÄtt ta mer och mer plats och fÄr dÀrmed större möjlighet att pÄverka lÀsaren med egna tolkningar av bilden. Det har lett till en debatt kring hur bilder anvÀnds för att gestalta vÄra politiker pÄ nyhetsplats. En grupp journalister som kallar sig Den allierade journalisten uppmÀrksammade att det, enligt dem, fanns en skillnad i hur Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt portrÀtterades i bild under valspurten 2010. Senare redovisade journalistprofessor Kent Asp att vissa tidningar varit extra hÄrda i sin bevakning av Mona Sahlin i nyhetstexter. Med anledning av detta finner vi det intressant att undersöka och analysera  tidningarna Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressens bilder av Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt de sista veckorna innan valet 2010.

Digitalisering av bilder vid tvÄ museer

The aim of this thesis is to describe digitization of images in two Swedish museums. We want to examine their reasons to digitalize; the administrative and organizational aspects of their work and how they handle the problems of preservation and access to the digitalized images. These problems will be examined through our main questions: Why do the museums choose to digitize their image collections? How are their work organized in terms of staff and economical matters? What kind of software do they use, and which technical solutions do they choose? Which preservation and access strategies for ensuring long-term preservation and access of the digital images do the museums work with? How do the museums select material for digitization? How do they handle the matter of discarding of materials? The study was conducted both by reading text material and interviewing personnel at the two museums. The museums? main reasons for digitization seem to be to protect fragile materials from deterioration and provide greater access to the collections.

Bildens betydelse för talsprÄksutvecklingen - En studie av nÄgra pedagogers arbetssÀtt i förskoleklass

Bilden har stor betydelse för barns talsprÄksutveckling. I denna uppsats undersöks hur nÄgra pedagoger i fyra olika förskoleklasser anvÀnder sig av bilden för att frÀmja en talsprÄksutveckling hos barnen. I Forskningsbakgrunden ÄskÄdliggörs nÄgra olika övergripande arbetsmetoder dÀr man anvÀnder sig av bilder för att frÀmja detta: Tematiskt arbetssÀtt, Reggio Emiliapedagogiken, samt Kiwimetoden och Bornholmsmodellen vilka Àr utformade för att utveckla barns sprÄkliga medvetenhet. Inom de olika metoderna anvÀnds olika verktyg som samtal, berÀttande och datoranvÀndning för att frÀmja en talsprÄksutveckling. Undersökningen har genomförts med semistrukturerade intervjuer samt en deltagande observation av ett av de intervjuade pedagogernas undervisningstillfÀllen.

"SÄ fÄr du mellarum mellan lÄren" eller "Har ni smÄ bröst; var tacksamma för det." : En text- och bildanalys av bloggens betydelse för unga tjejer och killar

Syftet med studien var att undersöka vilka typer av texter och bilder som unga tjejer och killar anvÀnde sig av vid framstÀllningen av sig sjÀlva pÄ sin blogg och vilken betydelse dessa kunde ha för dem sjÀlva och för mottagarna. Studien behandlade frÄgestÀllningar som skillnader mellan könen i bloggtexter och bloggbilder, vilka artefakter som de unga anvÀnde sig av samt hur frigörelse synliggjordes. 14 stycken bloggar studerades med hjÀlp av text- och bildanalys. Urvalet bestod av tio stycken tjejer mellan 13-21 Är samt fyra killar 20-22 Är. Resultatet visade att tjejerna i stor utstrÀckning anvÀnde sin blogg som medel för kommunikation dÀr kravet pÄ deltagande frÄn lÀsarna var relativt högt beroende pÄ ett direkt tilltal med direkta frÄgor och pÄstÄenden.

ADHD-Design : En undersökning av bilder om, för och av ADHD

Underso?kningen baseras pa? fra?gorna, ?Hur kan pedagogik avsedd fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD se ut idag?? och ?Hur kan en undervisningsmetod som a?r utvecklad genom ett designpedagogiskt perspektiv och avsedd fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD se ut??Syftet a?r att ur ett designpedagogiskt perspektiv underso?ka hur pedagogiska metoder fo?r ma?nniskor med ADHD diagnos ser ut samt att analysera dessa utifra?n en diskursanalysinspirerad metod. Underso?kningen anva?nder begreppet ADHD- pedagogik som samlingsbena?mning fo?r pedagogik avsedd fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD.Jag har anva?nt mig av en diskursinspirerad metod fo?r att analysera olika former av pedagogiskt material avsedda fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD. Analysen resulterade i tre diskurser som jag kallar bilder om, fo?r och av ADHD.Under arbetets ga?ng har jag letat efter ma?nniskor med diagnosen ADHD fo?r att tillsammans utveckla pedagogiska metoder.

Skapandet av en flip book

En diskussion via telefon om hur den första filmen sÄg ut ledde oss in pÄ ett spÄr dÀr vi pratade om hur man genom tiden hade anvÀnt sig av olika metoder för att skapa en illusion av rörelse. Tankebanorna ledde oss vidare till en frÄga om hur vi skulle kunna göra för att skapa nÄgot rörligt pÄ ett sÀtt som inte ofta ses i dessa tider. Skulle vi kunna göra en film som Äterigen kÀnns genuin, nÄgot som Àr mer Àn ett par pixlar pÄ en skÀrm? Anledningen till att vi ville försöka uppnÄ en genuin kÀnsla var mycket för att man kanske idag har slutat se film som en konstform. Vi vet inte idag hur det fungerar, det bara gör det, och det godtar vi.

"Om man tittar ut genom ett fönster sÄ ser man det ju inte" : bilder av klimatförÀndringar och klimathot i trailern till The 11th Hour

Den hÀr undersökningen tar sin utgÄngspunkt i trailern till filmen The 11th hour. UtifrÄn semiotik och retorik har undersökningen behandlat frÄgan hur klimathot formuleras i denna trailer och fokuserar pÄ hur vi fÄr kunskap om vÄr omvÀrld via media. Syftet har bland annat varit att som blivande mediepedagog fÄ redskap för att i arbetet bland unga mÀnniskor kunna prata om aktuella frÄgor och frÄgor som rör den tillvaro vi lever i. För att djupare komma Ät min frÄgestÀllning har jag gjort intervjuer med hjÀlp av en fokusgrupp. DÄ unga mÀnniskor Àr en viktig mÄlgrupp för den hÀr typen av frÄgor valde jag att anvÀnda mig av informanter som Àr i gymnasieÄldern.

LyckopÀrs resa - Ett magisterarbete om inre och yttre bilder

Den resa ni ska fÄ följa med pÄ börjar i ett brev till skolans prefekt Henry Stiglund dÀr jag bland annat nÀmner tvÄ upptÀckter under vÄren 2004 som jag blev mer nyfiken pÄ och som jag hade en önskan att fÄ fördjupa mig i. Dels var det en övning vi gjorde under genusdagarna pÄ skolan och dels pÄ sÀttet jag hittade en nyckel till min roll Trigorin i "MÄsen" under workshopen dÄ vi tog in de nya ettorna. UpptÀckterna gÄr under rubriken ?att fÄ se vÀrlden pÄ ett nytt sÀtt?. I brevet nÀmner jag ocksÄ hur jag hade tÀnkt att gÄ till vÀga för att dokumentera mitt magisterarbete.

Unga mediekonsumenters uppfattning av reklam

Dagens reklam innehÄller ofta bilder pÄ attraktiva mÀnniskor, klÀdda i avslöjande eller Ätsittande klÀder. Man anvÀnder sex rutinmÀssigt i reklam som ett kraftfullt PR-verktyg dÀr pengar ligger som grund. Men det finns Àven reklam som saknar sexuellt innehÄll och Àr neutral i sin framtoning. Den hÀr uppsatsen behandlar dessa tvÄ typer av reklam; sexuellt kontra icke sexuellt innehÄll. Frasen ?sex sÀljer? Àr otaligt upprepad och uppmÀrksammad i media och idén att sexuella bilder pÄ nÄgot sÀtt skulle göra reklam mer effektfull Àr en kliché som uppkommit dÄ det Àr nÀstintill omöjligt att verifiera eller förkasta.

Bild som kommunikation : En studie av lÀrares intentioner och elevers uppfattningar utifrÄn ett sociokulturellt synsÀtt

Som blivande ÀmneslÀrare i bild har vi i denna uppsats valt att fokusera pÄ begreppet bildkommunikation, dÄ detta begrepp har en central roll i bildÀmnets styrdokument. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad lÀrare samt elever har för syn pÄ bildkommunikation. Vi har Àven undersökt vad lÀrarens syfte och intentioner med undervisningen i bildkommunikation Àr. Det  har gjorts i form av en kvalitativ undersökning dÀr metoden för undersökningen har varit intervjuer. TvÄ bildlÀrare frÄn tvÄ olika skolor har intervjuats samt 4-5 elever frÄn varje skola har medverkat i gruppintervjuer.

Bildens betydelse för talsprÄksutvecklingen - En studie av nÄgra pedagogers arbetssÀtt i förskoleklass

Bilden har stor betydelse för barns talsprÄksutveckling. I denna uppsats undersöks hur nÄgra pedagoger i fyra olika förskoleklasser anvÀnder sig av bilden för att frÀmja en talsprÄksutveckling hos barnen. I Forskningsbakgrunden ÄskÄdliggörs nÄgra olika övergripande arbetsmetoder dÀr man anvÀnder sig av bilder för att frÀmja detta: Tematiskt arbetssÀtt, Reggio Emiliapedagogiken, samt Kiwimetoden och Bornholmsmodellen vilka Àr utformade för att utveckla barns sprÄkliga medvetenhet. Inom de olika metoderna anvÀnds olika verktyg som samtal, berÀttande och datoranvÀndning för att frÀmja en talsprÄksutveckling. Undersökningen har genomförts med semistrukturerade intervjuer samt en deltagande observation av ett av de intervjuade pedagogernas undervisningstillfÀllen.

Bake a wish : iscensÀttningar av den lyckliga hemmafrun

ABSTACTINSTITUTION: Institutionen för pedagogikAvdelningen för bildVĂ€xjö universitetADRESS: 351 95 VĂ€xjöTELEFON: 0470-70 80 00HANDLEDARE: Emilie KarlsmoTITEL: Bake a wish- iscensĂ€ttningar av den lyckligahemmafrunENGELSK TITEL: Bake a wish- stagings of the happy housewifeFÖRFATTARE: Malin NilssonADRESS: StallvĂ€gen 46352 56 VĂ€xjöTELEFON: 070-52 29 572TYP AV UPPSATS: C-uppsatsVENTILERINGSTERMIN: Ht 2008Uppsatsen behandlar likheter mellan bilder hĂ€mtade frĂ„n 2008 och 1950-talet för att finna om bilderna frĂ„n 2008 Ă€r iscensĂ€ttningar av 1950-talet.Genom bildundersökningar och semiotiska bildanalyser av bilder i A piece of cake (2008), Husmoderns köksalmanack (1950-59) och Anne Taintors collage, undersöker uppsatsen om A piece of cake refererar till 1950-talet, och om det har skett nĂ„gra förskjutningar.Författaren framhĂ„ller att det finns en del likheter, framförallt mellan A piece of cake och bilderna i Anne Taintors collage, samt att likheterna i förhĂ„llande till olikheterna tyder pĂ„ en förĂ€ndring av kvinnan som motiv..

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->