Sök:

Sökresultat:

1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 24 av 134

Identitet i en digital tidsÄlder : Hur bilden skapar en identitet

NÀr vi ser en annan mÀnniska börjar vi redan dÀr kategorisera henne eller honom. Anledningen Àr att förenkla och att lÀttare kunna orientera oss i den sociala verkligheten. I vÄr studie har vi undersökt hur en sÄdan kategorisering eller identifikationsprocess ser ut nÀr det första mötet sker via en bild.Studiens utgÄngspunkt var en kvalitativintervju med bilder som diskussionsunderlag fyra stycken personer deltog och fick försöka tillskriva en identitet till ett objekt i en bild. Totalt anvÀndes sex stycken bilder förestÀllandes olika typer av mÀnniskor och hÀndelser.Resultatet visar att identifikationsprocessen gÄr igenom fyra faser med tillhörande underprocesser. Den första fasen Àmnar till att ringa in vad som sker och hitta ett underlag för vidare personbeskrivning.

Bilder av övervakning

Detta Àr en berÀttelse.En kritisk fiktion om en specifik möbel som gjordes i en viss tid, pÄ en viss geografisk plats.BerÀttelsens ram, den fiktiva miljön har jag skapat men detaljerna bygger pÄ kunskap utifrÄn min erfarenhet inom omrÄdet, fakta och detaljer i de texter och dokument jag tagit del av. Fakta kring den specifika möbeln, tiden, och platsen: en pigtittare gjord pÄ 1920-talet i Virserum, SmÄland, Sverige. Syftet med undersökningen, detta kunskapsunderlag, Àr att förse Skansen med ett dokument som kan möjliggöra produktion av en ny möbel pÄ Skansens Snickerifabrik, Stockholm, Sverige. En ny tillverkningsartikel som ska bidra till att ge snickeriets gÀster en Ànnu mer autentisk upplevelse och för att uppfylla delar av Skansen uppdrag:?Uppdrag: Friluftsmuseet Skansens uppdrag Àr att, med gÀsten i centrum /?/ Skansen ska vÄrda och bevara samlingarna av byggnader, föremÄl, vÀxt- och djurarter.

En privat sfÀr i det offentliga rummet

AbstraktSyftet med min undersökning Àr utarbeta metoder för att synliggöra betraktarens meningsskapande position vid tillÀgnandet av bilder. Den kunskap jag i och med detta etablerar vill jag sedan anvÀnda i mitt arbete som bild- och mediepedagog. Arbetet fokuserar pÄ eleven som ett aktivt meningsskapande subjekt i enlighet med de feministiskt poststrukturalistiska teorier jag anammar i min undersökning samt dÄ jag utvecklar min gestaltning. Det didaktiska syftet med mitt arbete Àr att elever ska kunna anvÀnda sin medvetenhet vid tillÀgnandet av bilder för att kunna förankra kunskaper och utveckla de förmÄgor bildÀmnet syftar till att de skall fÄ.Mitt arbete tar avstamp i min personliga erfarenhet av att, genom familjefotografier, medvetande göra mitt eget tillÀgnande av bilder. Jag har dÀrför valt att anvÀnda vardagsfotografier (i form av just familjefotografi) som utgÄngsmaterial i min undersökning .Eftersom mitt arbete syftar till att jag som pedagog ska kunna anvÀnda mina kunskaper i en lÀrandesituation med elever, har jag valt att anvÀnda mig av ett litet antal informanter som fÄtt lÀsa och tolka tvÄ fotografier.

Meningserbjudande av fiktionsförstÄelse : En kvalitativ studie av tvÄ lÀroböcker i svenska för gymnasieskolan

Denna studie syftar till att studera vilka meningserbjudanden av fiktionsfo?rsta?else som finns av litteratur fra?n efterkrigstiden och frama?t i la?robo?ckerna Svenska impulser 2 och Upplev litteraturen 2. Underso?kningen so?ker svar pa? fo?ljande fra?gesta?llningar: (1) vilka meningserbjudanden av fiktionsfo?rsta?else ges av de texter, bilder och o?vningsuppgifter som finns i de ba?da la?robo?ckerna? och (2) hur samverkar texter, bilder och o?vningsuppgifter fo?r att erbjuda fiktionsfo?rsta?else? Empiriska data till studien inha?mtas genom att de aktuella kapitlen i la?robo?ckerna detaljstuderas. Den huvudsakliga metoden fo?r att bearbeta och analysera det empiriska materialet a?r funktionell analys.

Jag minns min farmors farfar

I mitt arbete so?ker jag efter sa?tt att omarbeta spa?r som ma?nniskor la?mnat efter sig, sa? att dessa fa?r en ny mening. A?r dessa omarbetade spa?r, dessa nya bilder, fortfarande sanna? Vad har da? ha?nt med med bilden?.

Se & hör! En bonde! : bilder av bönder i svenska media

VÄr bild av omvÀrlden skapas utifrÄn det vi vet om den. Min undersökning har nÀrmat sig frÄgan vem som Àr skapare av dessa bilder med hjÀlp av i huvudsak diskursanalys och semiotik. För att ringa in frÄgan har jag valt att studera ett specifikt fenomen som förekommit flitigt i svensk media pÄ sista tiden, nÀmligen Bonden. I skrivande stund har denna yrkeskategori sedan en tid tillbaka fÄtt stor medial uppmÀrksamhet, och undersökningen belyser hur detta gjorts genom att analysera ett antal texter dÀr bonden förekommit. Dessa texter Àr hÀmtade frÄn TV4 och deras underhÄllningsprogram Bonde söker fru och Let?s Dance som visats under hösten 2007 och vÄren 2008.Syftet med studien Àr att genom att belysa dessa texter med dels diskursanalysens perspektiv och semiotikens teorier, i huvudsak med hjÀlp av Barthes mytbegrepp, lyfta fram svaret pÄ frÄgan Vem och hur Àr bonden i svensk nutida media? UtifrÄn mitt perspektiv som mediepedagog Àr det centralt att uppmÀrksamma mediernas roll i samhÀllet, och detta arbete ger ytterligare verktyg för att gripa media.I stora drag visar studiens resultat pÄ att programmen uppvisar kommersiellt gÄngbara bilder dÀr mytbildningen innehÄller bÄde konservativa och populistiska drag.

Beslutsprocessen vid energieffektiviseringsinvesteringar i kommersiella fastigheter

Platsmarknadsföring Àr ett vÀxande fenomen internationellt och i Sverige, dÄ det pÄstÄs att ?stÀder tÀvlar mot andra stÀder? om besöksnÀringen, nyetableringar av företag och befolkning. Att platsmarknadsföra sin stads specifika vÀrden, genom att paketera och ?sÀlja? in staden, har blivit mer av en regel Àn ett undantag, dÀr man genom texter och bilder vill lyfta fram stadens specifika kvalitéer.Men vad gömmer sig i skuggsidan av platsmarknadsföringen? Och vidare vad blir effekterna av de bilder man visar upp av staden?MÄnga kritiska forskare menar att risken Àr att befolkningen i staden inte kÀnner igen bilden av sin stad och dÄ kÀnner sig Äsidosatta och platsmarknadsföringen förlorar dÄ sin styrka. DÀrför blir ocksÄ intern platsmarknadsföring oerhört viktigt för att vinna legitimitet hos befolkningen.I min undersökning har jag gjort en djupstudie av Karlstad relativt nya platsvarumÀrke °Karlstad med tillhörande platsvarumÀrkesmaterial.

"Det Àr sÀkert en grej som rÀknar ut datum sÄ slipper man tÀnka"- En undersökning av deltagarnas perspektiv i ett IT och lÀrandeexperiment.

I denna studie undersöks deltagarnas handlingar och mĂ„l i ett IT och lĂ€randeexperiment. Experimentet Ă€r inspirerat av en undersökning gjord av Schnotz, Böckheler och Grzondziel (1999) med tyska studenter. I den undersökningen undersöks bland annat effekterna av lĂ€rande i par med hjĂ€lp avstatiska bilder kontra tillgĂ„ng till interaktiva animerade bilder. Detta görs genom att testa deltagarnas kunskaper före och efter en lĂ€randeperiod dĂ€r en grupp haft tillgĂ„ng till statiska bilder och en annan haft tillgĂ„ng till interaktiva animerade bilder (simuleringar). Ämnet Ă€r tidszoner och tidsskillnader samt tiden vid jordenruntresor.

Adbusters eller adbusting : Rörelse eller metod

Vi möts stÀndigt av tusentals bilder och budskap nÀr vi rör oss i det offentliga. DÄ och dÄ rubbas dessa budskap ochvi tvingas ta stÀllning till vad det faktiskt Àr vi tittar pÄ. Adbusters.se, en svensk rörelse med rötter i USA och Kanada, tar reklam och etablerade symboler och gör om dem. Tanken Àr att ett ifrÄgasÀttande av reklamen blir ett ifrÄgasÀttande av reklamens plats i det offentliga rummet. Med hjÀlp av en socialkonstruktionsteoretisk utgÄngspunkt, dÀr tanken förenklat Àr att vi skapar vÄr vÀrld pÄ samma gÄng som vi lever i den, och ideologi som metodverktyg tar jag mig an Adbusters.se, adbusting och reklamen.Inledningsvis kommer Adbusters sjÀlva att granskas, de manifest rörelsen tar utgÄngspunkt i parallellÀses och jÀmförs.

SprÄkstimulering : En intervjustudie om pedagogers upplevda arbetssÀtt att stimulera det svenska sprÄket hos barn med annat modersmÄl Àn svenska

Syftet med vĂ„r studie Ă€r att undersöka hur nĂ„gra pedagoger pĂ„ Åland arbetar med detsvenska sprĂ„ket hos barn med annat modersmĂ„l Ă€n svenska. Meningen Ă€r att fĂ„ kunskapom vilka arbetssĂ€tt pedagogerna anvĂ€nder sig av för att frĂ€mja det svenska sprĂ„ket ochvilka situationer de anser vara betydelsefulla för sprĂ„kutvecklingen. Studiengenomfördes med hjĂ€lp av halvstrukturerade intervjuer vilka dokumenterades med hjĂ€lpav ljudupptagning. De fyra pedagogerna arbetade som barnskötare ochbarntrĂ€dgĂ„rdslĂ€rare. UtgĂ„ngspunkten för analysen Ă€r det sociokulturella perspektivet.Resultatet visade att pedagogerna anvĂ€nde sig av rim, ramsor och sĂ„nger för attstimulera sprĂ„ket.

Moderna digitala modulationstekniker - en intuitiv demonstration

EN BILD SÄGER MER ÄN TUSEN ORD? Idag finns det gott om studier som behandlar omrĂ„det digital kommunikation. Det Ă€r ett omfattande Ă€mne och det har forskats mycket inom det. Det finns massvis med litteratur och vetenskapliga artiklar som beskriver olika digitala kommunikationstekniker. Studeras dessa inses det ganska fort att de hĂ„ller en hög och komplex nivĂ„.

Forensisk lÀngdmÀtning i bilder

Detta examensarbete undersöker forensisk lÀngdmÀtning i bild, t ex lÀngduppskattning av mÀnniskor i bilder rörande brottsmÄl. Problemen identifieras och nÄgra av dagens befintliga lÀngdmÀtningsmetoder diskuteras.Den metod som bÀst uppfyller de i arbetet stÀllda kraven, d v s snabb handlÀggning, minimal systeminformation, minimalt arbete pÄ plats och exakthet, har valts ut, anpassats och utvÀrderats. Metoden bygger pÄ att hitta s k grÀnspunkter och grundplanets grÀnslinje i bilden och utifrÄn en i vÀrlden kÀnd referenslÀngd berÀkna den sökta lÀngden. Den bakomliggande teorin presenteras och metoden beskrivs i detalj. Funktioner, algoritmer och ett anvÀndargrÀnssnitt har implementerats i berÀkningsprogrammet MatLab.

Bilder av jÀmstÀlldhet? : En kvantitativ bildanalys av fem lÀroböcker i franska

Trots epitetet ?ett av vÀrldens mest jÀmstÀllda lÀnder?, lagar om förbud mot diskriminering p.g.a. könstillhörighet och styrmedel i skolan som betonar vikten av att all utbildning genomsyras av jÀmstÀlldhet, visar forskning av lÀromedel förekomsten av könsstereotyper och en överrepresentation av mÀn jÀmfört med kvinnor i innehÄllet.I bakgrund av detta och med uppfattningen om en brist av lÀromedelsgranskning framförallt av lÀroböcker för moderna sprÄk, syftar föreliggande uppsats till att undersöka representationen av kvinnor och mÀn pÄ bilder i fem lÀroböcker konstruerade för första Ärets studier i franska pÄ högstadiet. Metoden utgörs av en kvantitativ innehÄllsanalys dÀr syftet Àr att undersöka hur kvinnor och mÀn framstÀlls pÄ bilderna i materialet. Uppsatsens frÄgestÀllningar fokuserar pÄ mÀns och kvinnors representation gÀllande synlighet, yrken och fÀrger samt pÄ hur resultatet kan tolkas ur ett genusperspektiv.

Bilden av Afrika - en bildanalys och lÀromedelsgranskning

Syftet med det hÀr arbetet har varit att granska hur Afrika framstÀlls i tre svenska lÀroböcker avseende Àmnet geografi, utifrÄn de strÀvansmÄl som finns i kursplanen. Arbetet har innefattat granskning av alla de bilder som behandlas i kapitlen om Afrika, jÀmte ambitionen att försöka fÄ syn pÄ de underliggande budskap som bilderna har, via analys utifrÄn ett kulturperspektiv. Metoden för undersökningen har varit bildanalytisk och det har anvÀnts semiotiska verktyg för att granska lÀroböckernas bilder. UtifrÄn ett kulturperspektiv har bilderna sedan tolkats och bearbetats. Resultatet visar att det som lÀroböckerna tycks förmedla, Àr en europeisk syn pÄ kontinenten.

Bildskapandet i montessoripedagogiken : en studie om hur man arbetar med förskolebarns bildskapande pÄ tre montessoriförskolor

Det kommer hela tiden nya rön kring barns utveckling och lÀrande och nÄgot som ligger i tiden Àr att barn lÀr sig nya saker och utvecklas genom samspel och i kommunikation med andra. Ett annat aktuellt Àmne Àr att vi lever i en bildvÀrld och att barnen stÀndigt exponeras för nya bilder och synintryck. Det Àr dÀrför av stor vikt att pedagogen för en dialog med barnen kring deras bilder sÄ att de kan lÀra sig att tolka egna och andras bilder, samt att anvÀnda bilden som ett uttrycksmedel. I samspel med kamrater och pedagoger kan barnet fÄ syn pÄ sitt eget bildskapande. I denna uppsatsen undersöker vi hur man ser pÄ barns bildskapande inom montessoripedagogiken och hur man arbetar med bildskapande med tanke pÄ att pedagogiken Àr 100Är.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->