Sök:

Meningserbjudande av fiktionsförståelse

En kvalitativ studie av två läroböcker i svenska för gymnasieskolan


Denna studie syftar till att studera vilka meningserbjudanden av fiktionsfo?rsta?else som finns av litteratur fra?n efterkrigstiden och frama?t i la?robo?ckerna Svenska impulser 2 och Upplev litteraturen 2. Underso?kningen so?ker svar pa? fo?ljande fra?gesta?llningar: (1) vilka meningserbjudanden av fiktionsfo?rsta?else ges av de texter, bilder och o?vningsuppgifter som finns i de ba?da la?robo?ckerna? och (2) hur samverkar texter, bilder och o?vningsuppgifter fo?r att erbjuda fiktionsfo?rsta?else? Empiriska data till studien inha?mtas genom att de aktuella kapitlen i la?robo?ckerna detaljstuderas. Den huvudsakliga metoden fo?r att bearbeta och analysera det empiriska materialet a?r funktionell analys. Analysen av den insamlade empirin fra?n la?robo?ckerna Svenska impulser 2 och Upplev litteraturen go?rs med utga?ngspunkt i receptionsteori och kognitionsteori. Det receptionsteoretiska ramverket som anva?nds i studien grundar sig pa? Judith A. Langers och Wolfgang Isers teorier om samspelet mellan la?sare och text. En kognitionsvetenskaplig utga?ngspunkt i enlighet med Jana Holsanovas resonemang anva?nds fo?r att studera fo?rha?llandet mellan text och bild i la?robo?cker. Resultatet av min studie visar att det fra?mst a?r samverkan mellan texter och bilder som la?ter eleven bli medskapare av fiktionen. I la?robo?ckerna a?r det fra?mst korta textutdrag fra?n sko?nlittera?ra verk och o?vningsuppgifter till textutdragen som fo?r eleven bort fra?n fiktionen. De olika inslagen i la?robo?ckerna fyller olika funktioner, pa? sa? vis att vissa av dem bidrar till eleven att fo?rs bort fra?n de inre fo?resta?llningsva?rldar som eleven bygger upp genom mo?ten med fiktionen. 

Författare

Emilia Friberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..