Meningserbjudande av fiktionsförståelse
En kvalitativ studie av två läroböcker i svenska för gymnasieskolan
Denna studie syftar till att studera vilka meningserbjudanden av fiktionsfo?rsta?else som finns av litteratur fra?n efterkrigstiden och frama?t i la?robo?ckerna Svenska impulser 2 och Upplev litteraturen 2. Underso?kningen so?ker svar pa? fo?ljande fra?gesta?llningar: (1) vilka meningserbjudanden av fiktionsfo?rsta?else ges av de texter, bilder och o?vningsuppgifter som finns i de ba?da la?robo?ckerna? och (2) hur samverkar texter, bilder och o?vningsuppgifter fo?r att erbjuda fiktionsfo?rsta?else? Empiriska data till studien inha?mtas genom att de aktuella kapitlen i la?robo?ckerna detaljstuderas. Den huvudsakliga metoden fo?r att bearbeta och analysera det empiriska materialet a?r funktionell analys. Analysen av den insamlade empirin fra?n la?robo?ckerna Svenska impulser 2 och Upplev litteraturen go?rs med utga?ngspunkt i receptionsteori och kognitionsteori. Det receptionsteoretiska ramverket som anva?nds i studien grundar sig pa? Judith A. Langers och Wolfgang Isers teorier om samspelet mellan la?sare och text. En kognitionsvetenskaplig utga?ngspunkt i enlighet med Jana Holsanovas resonemang anva?nds fo?r att studera fo?rha?llandet mellan text och bild i la?robo?cker. Resultatet av min studie visar att det fra?mst a?r samverkan mellan texter och bilder som la?ter eleven bli medskapare av fiktionen. I la?robo?ckerna a?r det fra?mst korta textutdrag fra?n sko?nlittera?ra verk och o?vningsuppgifter till textutdragen som fo?r eleven bort fra?n fiktionen. De olika inslagen i la?robo?ckerna fyller olika funktioner, pa? sa? vis att vissa av dem bidrar till eleven att fo?rs bort fra?n de inre fo?resta?llningsva?rldar som eleven bygger upp genom mo?ten med fiktionen.