Sök:

Sökresultat:

1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 11 av 134

Strategisk internprissÀttning. Konsten att göra prissÀttning och tillÀmpning av agentteori i TeliaSonera och Ericsson.

Uppsatsen studerar de fotografiska bilder fo?resta?llande Alliansen och de Ro?dgro?na, samt dess enskilda partiledare, som fra?n 2010-08-19 till 2010-09-19 publicerades i Go?teborgs-Posten samt Hallandsposten. Syftet a?r att klassificera varje enskild bild som gynnande, missgynnande eller neutral.Teorin utga?r ifra?n klassisk kommunikationsteori. Vidare diskuteras bildens betydelse, verklighetsgestaltning samt medias demokratiska uppdrag, semiotik, retorik och ansiktsuttryck.Metoden a?r en kvantitativ och kvalitativ inneha?llsanalys.

Att informera med endast bilder : Är det möjligt eller behövs kompletterande information?

Detta examensarbete gjordes för att undersöka om och hur det Àr möjligt att utforma lÀttförstÄtt studieunderlag för anvÀndning pÄ SFI, genom att bara anvÀnda bilder. Förutom gestaltning mÄst mÄlgruppens olika kulturella bakgrunder beaktas, dÄ olika gester och uttryck inte har samma innebörd i alla kulturer och dÀrför inte kunde anvÀndas i bilderna.Genom handledning, teoretiska studier, och kvalitativa mÄlgruppsintervjuer utformades och omformades informationen till sitt slutgiltiga utseende, dÀr Àven lÀraren fick en roll i berÀttandet..

Budgetlös styrning ? Vilka fördelar ser Svenska Handelsbanken med en budgetlös styrning.

Uppsatsen studerar de fotografiska bilder fo?resta?llande Alliansen och de Ro?dgro?na, samt dess enskilda partiledare, som fra?n 2010-08-19 till 2010-09-19 publicerades i Go?teborgs-Posten samt Hallandsposten. Syftet a?r att klassificera varje enskild bild som gynnande, missgynnande eller neutral.Teorin utga?r ifra?n klassisk kommunikationsteori. Vidare diskuteras bildens betydelse, verklighetsgestaltning samt medias demokratiska uppdrag, semiotik, retorik och ansiktsuttryck.Metoden a?r en kvantitativ och kvalitativ inneha?llsanalys.

PÄ tal om fotografi: "folk tycker att det finns regler" : En undersökning om ungdomars fotograferande

Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.

Mental representation och identifikation : Skillnader i förmÄgan att hÄlla kvar och namnge en doft respektive en bild genom mental representation

I den olfaktoriska litteraturen finns olika Äsikter om huruvida mÀnniskor kan bibehÄlla en mental representation av en doft. I denna studie undersöktes hur bra vi Àr pÄ att förestÀlla oss dofter jÀmfört med bilder av personer, med hypotesen att denna förmÄga Àr sÀmre för dofter Àn för bilder. Deltagarna försökte namnge 40 personer (bilder) och 40 lukter, dÀr den ena gruppen endast exponerades för stimuli i 4 sekunder (singelsamplingsgruppen), den andra fick obegrÀnsad tillgÄng under hela namngivningsförsöket (multisamplingsgruppen). Grundantagandet Àr att om deltagarna kan förestÀlla sig ett objekt för sitt inre sÄ Àr de inte sÄ beroende av Äterexponering. Resultatet visade inte pÄ nÄgon signifikant interaktion mellan grupp och modalitet, men nominellt gÄr resultatet i hypotesens riktning.

Bedömning av bildsamtal i Àmnet bild

I kursplanen för bild anges att undervisningen ska genomföras sÄ att elever ska samtala om bilder. LÀrare Àr fri i sin tolkning av skolans styrdokument. Det finns olika sÀtt att samtala om bilder och olika sÀtt att förhÄlla sig till bedömningen av dem. Syftet med studien Àr att fÄ insikt i och kunskap om hur bildlÀrare resonerar kring och arbetar med bedömning av muntliga framföranden och framstÀllningar i bildundervisningen. FrÄn den traditionella muntliga redovisningen uppe vid tavlan till ett förhÄllningssÀtt med samtal och dialog dÀr det formativa lyfts fram.

KÀrlekens ambivalens - en studie i Ann JÀderlunds diktsamling Som en gÄng varit Àng

Att betrÀda Ann JÀderlunds poetiska landskap i samlingen Som en gÄng varit Àng Àr en omtumlande upplevelse. Den vÀrld man möter i dikterna Àr rik pÄ symboler/metaforer och bilder insvepta i bedrÀgligt prunkande grönska med starkt erotiska undertoner. Dikternas utgÄngspunkt Àr ofta traditionella bilder av kvinnligt/manligt som sedan bearbetas och dekonstrueras. Denna dekonstruktion av konventionella och vedertagna begrepp analyseras i min uppsats, ur ett feministiskt/eklektiskt perspektiv, genom fördjupade nÀrlÀsningar av den poetiska texten. .

Att tala om och genom bilder. En studie om yrkessprÄk inom arkitekturutbildningen

AbstraktDenna studie handlar om arkitekturutbildningen pĂ„ högskolan och hur student och lĂ€rare diskuterar ett projektförslag dĂ€r bildrepresentationer anvĂ€nds för att samtala om ett aktuellt idĂ©förslag och yrkesprofessionella problemlösningar. Studien under-söker hur tolkning av bilder vĂ€xer fram och för ett yrkesprofessionellt samtal vidare, vilka roller bilder fĂ„r i detta utbildningssammanhang samt vad bilder och bildhanter-ing kan erbjuda i detta samtal. I det studerande fallet utvecklas samtalet kring en bild som beskriver en utemiljö (man diskuterar ritning utifrĂ„n det som kallas för en situationsplan). Samtalet söker sig fram genom frĂ„gor och beskrivningar om vad olika grafiska tecken pĂ„ ritningen stĂ„r för eller förestĂ€ller i verkligheten och i analysen kan man iaktta hur aktörerna tycks acceptera stora skiftningar i den sprĂ„kliga tolkningen under tiden samtalet ut-vecklas. Även vĂ€xlingen mellan att beskriva vad man ser genom olika perspektiv (som helhetsperspektiv eller detaljperspektiv) accepteras utan att missförstĂ„nd upp-stĂ„r i den gemensamma tolkningen.

DEN BEARBETADE VERKLIGHETEN : En studie om den bearbetade bilden.

Den bearbetade bilden anva?nds allt oftare, i allt fra?n modereportage till nyhetssammanhang. I takt med att anva?ndningen av denna typ av bilder o?kar ma?ste betraktaren ocksa? la?ra sig att kritiskt analysera bilden fo?r att den inte skall fo?rlora all trova?rdighet.Omra?det som studien behandlar a?r anva?ndningen av bearbetade bilder i nyhetssammanhang, i vilken den underso?kande delen a?r uppdelad i tva? underso?kningar. Den fo?rsta delunderso?kningen forskar i om en betraktare kan skilja pa? en bearbetad bild och ett originalfotografi, medan acceptansen fo?r den bearbetade bilden i ett nyhetssammanhang underso?ks i den andra delunderso?kningen.

Har du lÀst Mona Lisa? : En studie om gymnasielÀrares förhÄllningssÀtt till det vidgade textbegreppet och hur detta pÄverkar anvÀndandet av bilder i undervisningen

Avsikten med denna studie har varit att diskutera möjligheter och fÄ en fördjupad kunskap kring hur gymnasielÀrares förhÄllningssÀtt till det vidgade textbegreppet och bilder som sprÄk- och kommunikationsverktyg kan se ut, samt hur deras anvÀndande av, och arbete med, bilder i undervisningen kan gestalta sig. Empiri har samlats in med hjÀlp av ett digitalt frÄgeformulÀr som skickats via e-post till ÀmneslÀrare, dock ej bild- eller medielÀrare, pÄ 22 olika gymnasieskolor i SkÄne lÀn.Som bakgrund till den empiriska undersökningen har relevanta teorier och begrepp, sÄsom det vidgade textbegreppet, bildsemiotik, kommunikation, mediering och estetiska lÀroprocesser, behandlats. Undersökningen behandlar Àven studiens relation och kopplingar till styrdokumenten.Studien visar pÄ en positiv syn hos de medverkande gymnasielÀrarna gentemot bildanvÀndande i undervisningen och pÄ vilka möjligheter och hinder gymnasielÀrarna ser med ett medvetet anvÀndande av bilder i undervisningen. Vi har funnit att ett arbetssÀtt prÀglat av det vidgade textbegreppet skulle kunna bidra till en undervisning dÀr eleverna har en större möjlighet att nÄ de mÄl som Àr uppsatta i lÀro- och kursplanerna, vilket skulle rusta dem för framtiden och det samhÀlls- och arbetsliv de inom kort ska möta och bli aktiva deltagande medlemmar av..

Bilder och förebilder : En kvantitativ studie av Julias bildmaterial Är 2000?2010

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vad bilderna i en tidning med yngre mÄlgrupp förmedlar för budskap till lÀsaren. Den tidning som valts till undersökningen Àr Julia, vars mÄlgrupp Àr tjejer i Äldern 9?14 Är.Med utgÄngspunkt i den övergripande frÄgestÀllningen: "Hur ser mÀnniskorna ut pÄ bilderna i Julia ? och vad förmedlar detta till lÀsaren?", genomförs en kvantitativ innehÄllsanalys utifrÄn 28 variabler. Totalt undersöks 1 245 bilder pÄ mÀnniskor i nio nummer av Julia frÄn Är 2000?2010.Uppsatsen utgÄr frÄn teorier framförda av bland annat Jostein Gripsrud, Nina Huntemann och Michael Morgan, som avhandlar medias roll i barns skapande av identitet.Undersökningen visar att den typiska tjejen i Julia Àr ung, icke-blond, har europeiskt utseende, poserar, ler och tittar in i kameran.

ÖnskvĂ€rda vĂ€gar : Bilder av vuxendom i modern gymnasievalsinformation

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka marknadsföringen inför högstadieelevernas gymnasieval och dÀrigenom se vilka bilder som förmedlas av god vuxendom och dess genuskonstruktioner. Som bakgrund ligger marknadsliberalisering och livslÄngt lÀrande och den teoretiska grunden Àr socialkonstruktionism och postmodernism. Materialet Àr gymnasievalsinformation till Ärskurs nio i Norrköpings kommun och det har analyserats enligt diskursanalytisk metod. I materialet konstrueras vikten av att vÀlja, vÀgen som metafor, flexibilitet som egenvÀrde, eftergymnasiala studier som norm, en essentialistisk mÀnniskosyn samt tydliga bilder av vad som Àr manligt och kvinnligt dÀr teknik, industri och fordon ses som manligt och frisör och florist som kvinnligt. Genom analysen har vi kunnat urskiljs hur en bra vuxen förvÀntas vara och vilka egenskaper som anses behövas eller Àr önskvÀrda i dagens samhÀlle.

Minnesbilder i rörelse : En studie bortom tidsgrÀnser om populÀrmusik i film

Syftet med uppsatsen Àr att skapa ökad förstÄelse för hur musik och rörliga bilder som kulturella minnen kan samspela och upplösa grÀnser mellan dÄtid och samtid. De frÄgestÀllningar som ocksÄ utgör kÀrnan i uppsatsen handlar om hur musik samspelar med rörliga bilder och dÀrmed bidrar till att forma det kulturella minnet runt en tidsepok. Dessutom: huruvida samspelet mellan musiken och bilderna ocksÄ kan upplösa grÀnser mellan dÄtid och samtid.Undersökningen bestÄr av kvalitativa texttolkningar av ett urval scener ur Upp Till Kamp, en svensk tv-serie med lÄngfilmskaraktÀr som Äterblickar pÄ sextiotalet i Sverige. I scenerna finns exempel pÄ olika möten mellan populÀrmusik och rörliga bilder. Musik som vÀxlar mellan att vara vÀlbekant Àldre och nyskriven möter rörliga bilder som vÀxlar mellan att vara autentiska och nyskapad fiktion.Det teoretiska ramverket utgörs av en integration av teorier inom de tre olika fÀlten medier och minne, filmmusik och temporalitet.

Budskap med bilder i Ă„rsredovisningar

Idén till denna studie uppkom efter att vi tagit del av en tidigare studie. Den tidigare studien behandlade bilder i Ärsredovisningar och de tog upp olika budskap ett företag sÀnder via dessa. Resultaten de kom fram till var att företag har förutsÀttningar för att arbeta medvetet med att skapa budskap genom bilder i Ärsredovisningar. VÄr uppsats gÄr ut pÄ att undersöka om budskapen ett företag sÀnder via bilderna i Ärsredovisningen nÄr fram till mottagaren. ProblemfrÄgan vi har Àr: nÄr de budskap ett företag skickar via bilderna i Ärsredovisningen fram till dess mottagare? Syftet med arbetet Àr att undersöka om de budskap som sÀnds via bilderna i Ärsredovisningar nÄr fram till mottagaren.

Utomhuspedagogik : Ta steget utanför de fyra vÀggarna

Denna studie handlar om ungdomar och deras bildarbete i skolkontext. UndersökningenutgÄr ifrÄn den sociokulturella perspektiv och den designteoretiska perspektiv. Syftetmed studien har varit att skapa förstÄelse för hur ungdomar vÀljer att kommunicerarmed bilder, ikoner och andra symboler i bildarbeten nÀr de gör bildarbete. Studien hargenomförts med kvalitativ metod och urvalet har gjorts i tvÄ steg genom subjektivt urvaloch systematiskt urval. Insamling av material har skett genom att ungdomarna fick göraett symboliskt sjÀlvportrÀtt samt att ungdomarna intervjuades.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->