Sök:

Sökresultat:

1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 10 av 134

Examination : programblad och reflektion inom examensarbete

Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.

Tusen bilder, tusen ord. Ett socialt kreativitetsprojekt med unga hbtq-personer.

The aim of the essay is to explore how so called ?safe spaces? are built, and the part that creativity can play in this construction. The essay also explores the duality of idea-based social work that at the same time strives to support vulnerable groups and strives to make social and political changes. The essay has its empirical base in the RFSL Ungdom project ?Tusen bilder, tusen ord? (A thousand pictures, a thousand words).

Examenskonsert : programblad och reflektion inom examensarbete

Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.

INFERENSER I BILDSAMTAL : - NÀr elever lÀser bilder

Denna studie syftar till att undersöka hur elever lÀser bilder.FrÄgestÀllningen som undersöks Àr Vilka olika sorters inferenser göreleverna nÀr de kommunicerar kring lÀsta bilder? Empirin som Àr hÀmtadi en Ärskurs tvÄ och tre analyseras genom en kvalitativ innehÄllsanalys. Detframkom sex underkategorier av inferenser; Inferens genom kopplingar tillegna erfarenheter, Inferens genom kopplingar utanför och mellanbilderna, Inferens genom att förutspÄ och förklara handling, InferensutifrÄn tolkning av karaktÀren, Inferens genom koppling mellan fantasioch verklighet och Inferens genom att koppla bild till onomatopoetiska ordsamt ord i text. Studiens slutsats Àr att elever spontant gör olika sortersinferenser och att det finns mÄnga faktorer som pÄverkarinferensskapandet. Studien visar Àven att eleverna behöver stöd i form avfrÄgor nÀr de ska utveckla inferensförmÄgan samt att de förhÄller sig tillbildmaterialet pÄ olika vis..

KonstnÀrlig kandidatexamen : programblad och reflektion inom examensarbete

Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.

Muskler och kön : En kvalitativ studie av genuskonstruktioner inom styrketrÀning pÄ nÀtet.

Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att vidga kunskapen om ett relativt utforskade Àmne, nÀmligen genus inom fÀltet styrketrÀning. Detta undersöks genom analysera bilder pÄ vÀltrÀnade mÀnniskor med rÄdande teorier inom Àmnet för att pÄ sÄ vis bidra till ny kunskap.Mer specifikt sÄ Àr syftet med denna studie att undersöka hur förestÀllningen om manligt respektive kvinnligt reproduceras i form av bilder pÄ tvÄ webbsidor som behandlar styrketrÀning. De olika typer av bilder som Äterfinns pÄ hemsidorna prÀglas av tydliga genusskillnader som pÄ ett extremt sÀtt framhÀver mÀnnens makt över kvinnorna genom att portrÀttera dem pÄ bÄde tydliga och mer subtila sÀtt vilket har lyfts fram i analysen. Genom att belysa dessa aspekter sÄ har ett relativt outforskat omrÄde nu fÄtt en mer nyanserad och genomskinlig bild genom att rikta ljus pÄ hur genus skapas genom bilder i fÀltet för styrketrÀning.FrÄgor som uppsatsen stÀller sig Àr: Hur framstÀlls genus i bild pÄ kvinnor respektive mÀn som i varierande grad utövar styrketrÀning och kroppsbyggning pÄ utvalda webbsidor? Vilka olika typer av bilder av kroppen Äterfinns pÄ webbsidorna? Hur framstÀlls de och vilka skillnader finns mellan könen vad gÀller dessa bilder?Analysen av bilder pÄ tvÄ olika nÀtsidor som riktar sig till kvinnor och mÀn som styrketrÀnar visar att det verkar finnas ett större behov av att skilja mÀn och kvinnor Ät i just styrketrÀningssammanhang, detta eftersom kvinnan hÀr nÀrmar sig vad som anses vara mÀnnens sfÀr..

Bildskapande i en förskoleklass ur ett genusperspektiv

I detta arbete undersöks skillnader mellan flickors och pojkars bildskapande i en förskoleklass. En kombination av semiotik och genusperspektiv har varit ett redskap i studien för att undersöka om det finns nÄgra innehÄllsskillnader i flickors och pojkars bilder nÀr de utgÄr frÄn en gemensam saga. Undersökningen genomfördes med videoobservation som metod. Resultatet visar att genus har betydelse i barnens visuella uttryck och att det finns skillnader i pojkars och flickors bildskapande. Till exempel visar studien att pojkar bara vÀljer manliga aktörer och flickor ofta kvinnliga i sina bilder, men nÀr flickor vill gestalta en manlig aktör görs detta alltid i förhÄllande till kvinnliga aktörer.

Examensarbete : skriftlig reflektion inom sjÀlvstÀndigt, konstnÀrligt arbete

Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.

Examensarbete : skriftlig reflektion inom sjÀlvstÀndigt, konstnÀrligt arbete

Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.

KÀrlekens ambivalens : en studie i Ann JÀderlunds diktsamling Som en gÄng varit Àng

Att betrÀda Ann JÀderlunds poetiska landskap i samlingen Som en gÄng varit Àng Àr en omtumlande upplevelse. Den vÀrld man möter i dikterna Àr rik pÄ symboler/metaforer och bilder insvepta i bedrÀgligt prunkande grönska med starkt erotiska undertoner. Dikternas utgÄngspunkt Àr ofta traditionella bilder av kvinnligt/manligt som sedan bearbetas och dekonstrueras. Denna dekonstruktion av konventionella och vedertagna begrepp analyseras i min uppsats, ur ett feministiskt/eklektiskt perspektiv, genom fördjupade nÀrlÀsningar av den poetiska texten..

Är Ada Stark-Ahlbergs altartavlor konst? En studie om frikyrkans bildbruk 1900-1940

Frikyrkorörelsen i Sverige hade sina rötter i pietismen som ursprungligen kom frÄn Tyskland. Pietismen prÀglade frikyrkorörelsens synsÀtt pÄ bildbruket inom kyrkan. FrÄn 1800-talets mitt och framÄt vÀrderade frikyrkan Àkthet och sanning i bilder som pÄ nÄgot sÀtt skulle anvÀndas i frikyrkans arbete. I min underökning av frikyrkolokaler kring VÀrnamo och SÀvsjö finns ett flertal bilder av Ada Stark-Ahlberg. Ada Stark-Ahlberg befann sig mitt i den frikyrkliga kontexten dels som troende men Àven gift med en pastor i missionskyrkan.

Producent och mixtekniker

Denna studie handlar om ungdomar och deras bildarbete i skolkontext. UndersökningenutgÄr ifrÄn den sociokulturella perspektiv och den designteoretiska perspektiv. Syftetmed studien har varit att skapa förstÄelse för hur ungdomar vÀljer att kommunicerarmed bilder, ikoner och andra symboler i bildarbeten nÀr de gör bildarbete. Studien hargenomförts med kvalitativ metod och urvalet har gjorts i tvÄ steg genom subjektivt urvaloch systematiskt urval. Insamling av material har skett genom att ungdomarna fick göraett symboliskt sjÀlvportrÀtt samt att ungdomarna intervjuades.

Bilder av lÀrare: en kvalitativ studie av lÀrargestaltningar i svenska tv-serier för barn och unga

Detta examensarbete handlar om lÀrarskildringar, hur de ser ut, hur de kan förstÄs och vilken betydelse de kan tÀnkas ha. Syftet Àr att visa och analysera de bilder av lÀrare som gestaltas i ett urval av svenska tv-serier för barn och unga. Undersökningens frÄgestÀllningar Àr följande: Vad Àr det för bilder av lÀrare och skola som skildras i svenska tv-serier för barn och unga? Vilka utmÀrkande egenskaper och karaktÀrsdrag har de lÀrare som gestaltas? Vad finns det för likheter och skillnader mellan lÀrarna? Hur pÄverkas skildringarna av den tid som Äterspeglas? För att besvara dessa frÄgor har scener i skolmiljö studerats genom observation. Den teoretiska grunden vilar pÄ en socialkonstruktivistisk teori och dÀrtill begrepp som narrativ, diskurs, identitet och genus.

Bilder frÄn komposten En studie av lÀrarkonstruktioner i dags- och fackpress.

Detta examensarbete handlar om bilder av lÀrare och lÀrarstudenter. Syftet Àr att formulera och undersöka de diskursiva konstruktioner som dagspress och fackpress förmedlar av dagens och morgondagens lÀrare. Undersökningens frÄgestÀllningar Àr: - Vad Àr det för bilder av lÀrare och lÀrarstudenter som skildras pÄ debatt och ledarsidor i Sydsvenskan och LÀrarnas tidning? - Vilka problem och möjligheter med lÀraryrket beskrivs i tidningstexterna? För att besvara de hÀr frÄgorna har en analys gjorts pÄ ledare och debattartiklar dÀr det talas om lÀrare och lÀrarstudenter. Studien har sin utgÄngspunkt i de socialkonstruktivistiska teorierna med diskursanalys som metod.

"Man vill ju inte se helt knÀpp ut liksom"

Barthelsson, Marie & Zetterman, My (2009). ?Man vill ju inte se helt knÀpp ut liksom ? en kvalitativ studie av en grupp ungdomars relation till bilder pÄ internet. (You Don't Want to Look All Crazy ? a Qualitative Study of a Group of Young People and Their Relations to Pictures on the Internet).

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->