Sök:

Sökresultat:

7360 Uppsatser om Bildćtervinning - Sida 2 av 491

SprÄkutveckling genom bild / Language development through picture

Vi har undersökt i vilken utstrÀckning bild anvÀnds som sprÄkutveckling pÄ skolorna. Speciellt fokus har vi lagt pÄ dyslektiska elever eftersom viss forskning hÀvdar att de Àr mer konstÀrligt lagda Àn genomsnittet, och dÀrför extra gynnade av bild i undervisningen. Vi genomförde kvalitativa intervjuer med pedagoger och elever pÄ fem olika skolor. VÄrt resultat frÄn undersökningen visar att bild i olika former anvÀnds mycket ute pÄ skolorna, Àven om det inte alltid definieras som bildÀmne, det vill sÀga schemalagd bildundervisning. Vi fick mÄnga intressanta exempel pÄ hur bilder anvÀnds som komplement till lÀsning och skrivning, men Àven ibland som ersÀttning till detsamma.

Bild- och formskapandets betydelse för barnen i förskolan utifrÄn pedagogers perspektiv relaterat till miljön

Syftet med denna c-uppsats Àr att belysa bild- och formskapandets betydelse för barnen i förskolan utifrÄn pedagogers synsÀtt. Studien innefattar likeheter och skillnader mellan uttalade Reggio Emilia-inspirerade förskolor och andra förskolor i avseende till miljöns betydelse för bild- och formskapande aktiviteter i förskolan, vid planering, kommunikation, materialets betydelse och tillgÀnglighet. I bakgrunden görs en historisk tillbakablick pÄ bild- och formskapande och tidigare forskning om bild- och formskapandets betydelse med tanke pÄ miljöns utformning. Metoden som anvÀnts i denna studie Àr halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med fem pedagoger. Studien utgÄr ifrÄn den sociokulturella teorin och fenomenologin.

God redovisningssed och RÀttvisande bild : En jÀmförelse

I och med Sveriges medlemskap i EU Àr man skyldig att följa unionens bolagsdirektiv, genom vilka begreppet rÀttvisande bild har införts i lagstiftningen. Grundtanken Àr en enhetlig redovisning inom unionen som ska öka jÀmförbarheten i redovisningsrapporteringen. Sverige har ett annat begrepp; god redovisningssed. DÄ dessa tvÄ begrepp Àr motstridiga syftar den hÀr uppsatsen till att reda ut de skillnader som finns mellan begreppen.Uppsatsen visar att de frÀmsta skillnaderna Àr vÀrdering av tillgÄngar dÄ de antingen ska vÀrderas till anskaffningsvÀrde eller verkligt vÀrde. Det har ocksÄ visat sig att begreppen god redovisningssed och rÀttvisande bild Àr svÄrdefinierade, och att de otydliga definitionerna gjort införandet av EU:s bolagsdirektiv i svensk redovisningslagstiftning komplicerat.

Aesthetics in School Practice A study of four Swedish teachers ? work with art as an aesthetic expression in secondary school

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur svensklÀrare arbetar med och tÀnker kring integrering av bild som estetisk uttrycksform i svenskundervisningen. Uppsatsens undersökning baseras pÄ semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Resultatet i uppsatsen visade att svensklÀrarna ser positivt pÄ att anlÀgga estetiska perspektiv pÄ undervisningen. LÀrarna pÄtalade att anvÀndningen och arbetet med bild som estetisk uttrycksform bidrar till att stÀrka den enskilde elevens sjÀlvförtroende samt sprÄkliga förmÄga. Resultatet visade Àven att svensklÀrarnas arbete med bild som estetisk uttrycksform frÀmst koncentreras till att framhÀva de sprÄkliga aspekterna.

Bild och visuellt lÀrande i matematiken i förskolekontext

Abstrakt Denna uppsats handlar om bild och visuellt lÀrande i matematiken pÄ förskolan. Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogers förestÀllningar om hur pedagoger kan konkretisera matematik för förskolebarn med hjÀlp av visuellt lÀrande och bildskapande aktiviteter samt hur barnen uppfattar dessa aktiviteter. Genom observationer av bildskapande aktiviteter och kvalitativa intervjuer undersöker jag hur pedagogerna och barnen förhÄller sig till bild och visuellt lÀrande i matematiken. I min litteraturgenomgÄng redogör jag för tidigare forskning som Àr relevant för min undersökning. Undersökningen visar att pedagogerna arbetar med bild och visuellt lÀrande i matematiken pÄ olika sÀtt och att de har olika uppfattning om begreppet bild. Resultatet visar vikten av bild och visuellt lÀrande i matematikundervisningen nÀr det gÀller barns utveckling och lÀrande.

En vÀrld av verklighet och fantasi

Arbetet bestÄr av en undersökning av förskollÀrares arbetssÀtt kring bild- och formskapande i förskoleverksamheten. Fokus har lagts kring barns lÀrande och utveckling vid dessa skapandetillfÀllen. Syftet med vÄr undersökning Àr att synliggöra faktorer som frÀmjar barns utveckling och lÀrande vid bild- och formskapande. Enligt vÄra erfarenheter Àr bild- och formaktiviteter ofta annorlunda utformade pÄ olika förskolor. Med anledning av detta ville vi göra en undersökning för att se skillnader och likheter mellan förskolor.

Implementeringen av ISA

Syftet med denna studie À?r att undersö?ka hur infö?randet av den nya revisionsstandarden ISA upplevs av revisorerna i Sverige och hur ISA fö?rhÄller sig till god redovisningssed och rÀttvisande bild..

Varför vÀljer elever till det Estetiska programmet med inriktning bild och dans?/Why do students choose the Arts programme with concentration of art and dance?

Sandström Maud & Svahn Katrine (2006). Varför vÀljer elever till det Estetiska programmet med inriktning bild och dans? Why do students choose the Arts programme with concentration of art and dance? Skolutveckling och ledarskap. LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Vi arbetar pÄ det Estetiska gymnasieprogrammet med inriktningarna bild och dans och ansvarar för att utbilda elever i bild och dans under tre Ärs tid.

Motstridigt samspel mellan ord och bild : En kvalitativ undersökning av samspelet mellan text, bild och omgivande komponenter i Sydsvenska Dagbladet

Med denna uppsats undersöker jag med kvalitativ metod om, pÄ vilket sÀtt och i vilken utstrÀckning som en svensk dagstidnings text, bild och i viss mÄn Àven omgivande komponenter samspelar. Undersökningsmaterialet bestÄr av fem nyhetsartiklar publicerade i Sydsvenska Dagbladet mellan Är 2005 och 2007. Artiklarna behandlar Àmnet hemlösa personer. Resultatet visar att bild och text ofta har en liknande form om man jÀmför bildkomposition och textdisposition. De hemlösa skildras nÄgot oftare som objekt och upplevare, bÄde i text och i bild, medan de icke-hemlösa framstÀlls som subjekt i bild och har i texten frÀmst funktion som agent.

Bildskapande i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om bild utifrÄn tre olika typer av förskolor.

Syftet med studien Ă€r att utifrĂ„n begreppet bildskapande studera hur bild anvĂ€nds som pedagogiskt verktyg pĂ„ tre olika typer av förskolor. I inledningen beskrivs att bild har fĂ„tt stĂ„ tillbaka i jĂ€mförelse med de förstĂ€rkta mĂ„lomrĂ„dena som matematik, naturvetenskap och teknik. En kvalitativ metod anvĂ€nds dĂ€r nio pedagoger intervjuas. De valda frĂ„gestĂ€llningarna Ă€r: Hur uppfattar pedagoger att de arbetar med bild i förskolan? Hur motiverar pedagoger bild i verksamheten, det vill sĂ€ga Ă€r nĂ„gra specifika lĂ€rmĂ„l kopplade till metoden? Hur definierar pedagoger bild, det vill sĂ€ga vad (hur), med vilket material arbetar barnen med dĂ„? Hur tĂ€nker pedagoger kring sin egen roll i barns bildskapande? Är det nĂ„gra skillnader hur olika typer av förskolor arbetar med bild?  I resultatet framkommer det att majoriteten av pedagoger arbetar med bild i förskolan samt att de kopplar bild till det fria skapandet i förskolans verksamhet vilket innebĂ€r att barn har tillgĂ„ng till material och skapar pĂ„ egen hand.

Varför vÀljer elever pÄ mellanstadiet bild som "elevens val"? : En studie om motivation och förvÀntningar

Jag vill undersöka vad som motiverar och lockar mellanstadieelever att vÀlja bild som fördjupningsÀmne i elevens val. Jag vill undersöka deras förvÀntningar pÄ lektionernas innehÄll. För att fÄ bredd pÄ min undersökning planerar jag att anvÀnda mig av bÄde kvantitativa och kvalitativa metoder. För att fÄ förstÄelse om deras motivation och förvÀntningar tÀnker jag göra en enkÀt och samla in önskelistor i tvÄ grupper om totalt 20 elever som komplement till detta gör jag en gruppintervju av kvalitativ karaktÀr med sju elever som valt bild.De viktigaste resultaten av min undersökning Àr att eleverna vÀljer bild som fördjupningsÀmne för att de tycker att det Àr roligt och valet gör de utifrÄn sin egen inre motivation. Eleverna har stora förvÀntningar pÄ variationen av lektionsinnehÄllet och de vill lÀra sig att ?rita fint? sÄ det liknar..

AnvÀndning av komposterat rötslam i anlÀggningsjord : En undersökning av innehÄll och lÀckage till recipienten

Att bromsa klimatfo?ra?ndringarna och ta hand om dagens miljo?problem pa? ett sa?dant sa?tt kommande generationers mo?jligheter att uppfylla sina behov inte ha?mmas a?r en av de sto?rsta utmaningarna som ma?nskligheten sta?llts info?r. En del i problematiken a?r att minska beroendet av utvinning av nya resurser och i sta?llet a?teranva?nda de resurser som redan finns integrerade i samha?llet fo?r att kunna fra?mja, samt skapa, fungerande kretslopp. Na?ringsa?mnen som fosfor och kva?ve, som finns i avloppsslam, kan exempelvis utvinnas och a?teranva?ndas.

Utvecklingsarbete, Bild : Bilden som ett verktyg för sprÄkutveckling

Detta utvecklingsarbete undersöker om arbete med bild gynnar elevernas sprÄkutveckling samt om elevernas förstÄelse för att uttrycka sig med bild ökar. Arbetet undersöker Àven om eleverna fÄr en bredare uppfattning om vad bild kan vara. Studien Àr genomförd med 9 elever i Är 4. Eleverna har provat pÄ olika sÀtt att arbeta med bild och eleverna har fÄtt uttrycka sig muntligt, skriftligt och med kroppen. Utvecklingsarbetet visar en tydlig utveckling hos eleverna framförallt nÀr det gÀller det kroppsliga och muntliga sprÄket.

Musiken och bilden har ett roligt syfte! : Sex förskollÀrares tankar om bild och musik som innehÄll i förskolans verksamhet

I den nya lÀroplanen för förskolan, lpfö 98 (reviderad 2010) ligger stort fokus pÄ estetiken. Estetik kan innefatta mÄnga olika omrÄden i förskolans verksamhet men poÀngteras ofta i Àmnen som musik och bild. Den hÀr studien syftar pÄ att undersöka hur sex förskollÀrare tycker och tÀnker om musik och bild i verksamheten. Detta ska sedan sÀttas i relation till lÀroplanen för förskolan, lpfö 98 (reviderad 2010). Undersökningen genomförs med hjÀlp av samtalsintervju dÀr sex förskollÀrare intervjuas med samma frÄgor.

"För att det stÄr i lÀroplanen" - En undersökning om hur elever tolkar kursplanen i bild

Syftet med denna studie var att undersöka hur elever i Ärskurs nio uppfattar och tolkar syftet med att ha bild i skolan i relation till kursplanen i bild. Avsikten var att fÄ en bild av huruvida elevernas syn pÄ Àmnet förÀndrades om de fick möjlighet att tolka kursplanen, vilket jag ansÄg som anvÀndbart i mitt framtida yrke som bildlÀrare dÄ bild ofta Àr ett Àmne som ses ner pÄ och jag vill hitta ett bra angreppssÀtt för att nÄ eleverna. Genom att lÄta eleverna tolka kursplanen hoppades jag att det skulle pÄverka elevernas attityd mot Àmnet. ProblemstÀllningen berörde elevernas syn pÄ Àmnet före, under och efter undersökningen. Undersökningen genomfördes i form av en enkÀt som delades ut till tre klasser pÄ tvÄ skolor.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->