Sök:

Bildskapande i förskolan

En studie om pedagogers uppfattningar om bild utifrån tre olika typer av förskolor.


Syftet med studien är att utifrån begreppet bildskapande studera hur bild används som pedagogiskt verktyg på tre olika typer av förskolor. I inledningen beskrivs att bild har fått stå tillbaka i jämförelse med de förstärkta målområdena som matematik, naturvetenskap och teknik. En kvalitativ metod används där nio pedagoger intervjuas. De valda frågeställningarna är: Hur uppfattar pedagoger att de arbetar med bild i förskolan? Hur motiverar pedagoger bild i verksamheten, det vill säga är några specifika lärmål kopplade till metoden? Hur definierar pedagoger bild, det vill säga vad (hur), med vilket material arbetar barnen med då? Hur tänker pedagoger kring sin egen roll i barns bildskapande? Är det några skillnader hur olika typer av förskolor arbetar med bild?  I resultatet framkommer det att majoriteten av pedagoger arbetar med bild i förskolan samt att de kopplar bild till det fria skapandet i förskolans verksamhet vilket innebär att barn har tillgång till material och skapar på egen hand. Pedagogerna talar om bild som en form av berättande där samtalet får en betydelse genom att de ställer öppna frågor och har en dialog med barnen. Pedagogerna uppfattar bildskapande som processer istället för den färdiga produkten. I resultatet nämner pedagoger en variation av material som kan användas i arbetet med barns bildskapande i förskolan. Slutligen kan vi konstatera att pedagoger arbetar med bild i förskolan men att utbud och tillgänglighet av material skiljer sig mellan förskolorna. Det är intressant att uppmärksamma att pedagoger reflekterar över att bild kan ingå i de förstärkta målområdena. 

Författare

Anna Wikfors Anna Axelsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..