Sök:

Bild- och formskapandets betydelse för barnen i förskolan utifrån pedagogers perspektiv relaterat till miljön


Syftet med denna c-uppsats är att belysa bild- och formskapandets betydelse för barnen i förskolan utifrån pedagogers synsätt. Studien innefattar likeheter och skillnader mellan uttalade Reggio Emilia-inspirerade förskolor och andra förskolor i avseende till miljöns betydelse för bild- och formskapande aktiviteter i förskolan, vid planering, kommunikation, materialets betydelse och tillgänglighet. I bakgrunden görs en historisk tillbakablick på bild- och formskapande och tidigare forskning om bild- och formskapandets betydelse med tanke på miljöns utformning. Metoden som använts i denna studie är halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med fem pedagoger. Studien utgår ifrån den sociokulturella teorin och fenomenologin. Resultatet redogör för de fem pedagogernas svar på intervjufrågorna i studien. Undersökningen visade att alla de intervjuade pedagogerna ansåg att bild- och formskapande har en stor betydelse i förskolan. Hur miljön är utformad, pedagogens roll, materialets tillgänglighet och planeringarna innan bild- och formskapande aktiviteter är av stor betydelse. Att barnen får kommunicera i bild- och formskapande aktiviteter och berätta om sina bilder för andra spelar även det en stor roll i hur bild- och formskapandet kommer till uttryck i förskolan.

Författare

Emma Hinnerson

Lärosäte och institution

Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..