Sök:

Sökresultat:

689 Uppsatser om Bibliotek gävleborg - Sida 39 av 46

?Om man tar en trÄkig bok sÄ börjar den sova? : En kvalitativ intervjustudie av barn som lÀser för hundar i skolmiljö

This two years master's thesis examines the experience of children who read to a dog. The theoretical framework is inspired by sociocultural theory developed by Roger SÀljö and the concept carnival inspired by Mikhail Bakhtin. The sociocultural theory has been chosen because it emphasizes the role of practice, instruments and communication in learning and the concept carnival has been chosen to analyze the experience of reading to a dog.The method used is qualitative interview and observation. A total of eight interviews and two observations when children read to a dog have been collected. One interview is with a teacher and seven interviews are with the children (six children participated and one child was interviewed twice).

Bibliografering av tryckt skönlitteratur och musikalier : En komparativ studie

Literature and music as an expression of art have some parts in common, others can quite differ. Both are using a language, and both can exist in written representations. You can find such written or printed items in library catalogues. The aim of this two years master's thesis is to examine how cataloguing of printed fiction-literature and printed music looks like, what differences you can find in cataloguing of printed literature and printed music.This study is based on a comparative methodology and two different theories are used. The first describes the common tasks for library catalogues as they are known traditionally and recently (as FRBR-conceptual model), the other is a comparison of the two art-species literature (fiction) and music.This paper's first part is a comparison of how printed literature and printed music are catalogued in the Swedish national catalogue LIBRIS.

Att vara en ensemble : hur fungerar va?ra ro?ster tillsammans?

Varfo?r fungerar det ba?ttre att spela med vissa personer a?n andra? Vad a?r det som go?r samklang? Vad a?r samklang? Hur musicerar olika personer tillsammans?Jag och tva? sopraner har bildat en ensemble fo?r att sjunga luciasa?nger och fo?r att sjunga pa? a?ldreboenden. Luciata?get har gjorts vid flera tillfa?llen varav ett tillfa?lle har dokumenterats.Huvudfokus fo?r detta arbete har varit samklang och interpretation. Det inneba?r att vi i samband med repetitioner har fokuserat pa? interpretation genom att analysera sa?ngsa?tt, frasering, nyanser, artikulation, intonation, uttal, balans och tolkning.

"Antingen sÄ lÀgger man sig ner och dör eller sÄ försöker man" : En intervjustudie om nÄgra förlÀggares och bibliotekariers instÀllning till e-bokshantering pÄ svenska folkbibliotek

This master thesis aims to examine how public libraries in Sweden are practically and ideologically equipped to deal with e-books, outside of the dominant distributor Elib. The study also aims to find out what?s required of the book market and the public libraries to make further progress in the question of e-books. In Sweden e-books are still representing only a small amount of all the library loans and an even smaller amount of the commercial book market.The methodological and theoretical ground for the thesis is Grounded Theory, and the survey is based on interviews with publishers, librarians and distributors.The conclusions of this thesis are that the public libraries lack resources to invest in e-books, and that they also lack in knowledge about the media and its readers. It also exposes that both internal and external collaboration efforts need to be further developed.

SprÄkutveckling genom höglÀsning

Svenska elevers lÀsförstÄelse minskar och vÄra barns intresse för böcker och lÀsning likasÄ, vilket fick mig att fundera över den roll vi pedagoger spelar i denna utveckling. Syftet med min undersökning var att undersöka om höglÀsning anvÀnds som metod inom förskolan, samt att fördjupa förstÄelsen för vilken betydelse höglÀsning anses ha för barns sprÄkutveckling. Tidigare forskning tyder pÄ att höglÀsning i förskolan pÄ mÄnga sÀtt kan bidra till att öka barns sprÄkliga medvetenhet, samt vara en förutsÀttning för deras fortsatta sprÄkutveckling. Vidare pekar tidigare forskning pÄ vikten av engagerade och pÄlÀsta pedagoger som kan vÀgleda och hjÀlpa barnen pÄ sin vÀg till lÀslust och lÀrande. Det empiriska materialet i studien har samlats in genom enkÀter besvarade av 72 pedagoger pÄ sex förskolor. Resultatet visar att samtliga pedagoger Àr medvetna om att höglÀsningen har positiva effekter pÄ barns sprÄkutveckling. HöglÀsning Àr till övervÀgande del en planerad aktivitet men Àven en spontan sÄdan.

UPPBYGGNADEN AV DET DIGITALA BIBLIOTEKET PÅ ISLAND

Close to the city center of Reykjavik lies the combined national- and university library of Iceland. Usually, these two types of institutions are separated. The purpose of this essay is to investigate how the library in fact selects the new digital material to offer the users in Iceland, and if the combined mission creates any problems or conflicts.The investigation examines the planning and the content of the digital library, what user groups are addressed and how the organisation is held together despite the different missions. If cultural context in Iceland makes a difference for what is selected and offered to the users is also discussed.Six informants in strategic library positions dealing with the digital national- or university library, were interviewed. The answers have been analysed in light of the library&information literature on building and maintaining digital library collections and organizational and marketing theory.The main result of the study is that the informants do not see a conflict between the missions of the organisation, although traces of a struggle were found in some areas.

SÀrskild uppmÀrksamhet Ät invandrare och andra minoriteter? : En fallstudie av relationen mellan styrdokument och bibliotekspraktik i en lokal kontext

Policy documents in the public library field, such as the library legislation, local political goals and intra-library plan documents, often include ambitious but ambiguous formulations. This two years master?s thesis examines the relationship between four policy documents and library practice in a local context. The theoretical framework is inspired by a sociocultural theory developed by the Swedish professor of pedagogical psychology Roger SÀljö. The theory emphasizes the importance of context to learning and development.The thesis? method is a case study.

Vad förmedlar bilderboken? : En analys av barnlitteratur ur ett intersektionellt perspektiv.

I dagens förskola, och Àven sedan en lÄng tid tillbaka, anses barnböcker vara en viktig del avdet pedagogiska material som barnen tar del av. DÀremot visar studie (se bl.a. Simonsson,2004) pÄ att valet av vilken bok som förs in i förskolan inte Àr lika sjÀlvklart som hur passviktigt det Àr att den finns dÀr. Genom detta uppmÀrksammas inte heller vilket innehÄll somrepresenteras i boken. Detta examensarbete grundar sig i frÄgor som rör vilka perspektiv ochvÀrderingar som finns kring barnboken och som dÀrmed barnen pÄ förskolan tar del av.Genom analys av fyra barnböcker, NÀr Findus var liten och försvann, Gittan ochÀlgbrorsorna, Familjeboken och Mamma Mu stÀdar, uppmÀrksammas i denna studiebarnboken.

Framkomlighet i entréer pÄ Högskolan i GÀvle för personer med nedsatt rörelseförmÄga

Dagens samhÀlle sÀgs vara byggt för alla, trots det stöter mÄnga med funktionsnedsÀttningar pÄ problem i vardagen som hindrar dem frÄn att kÀnna sig som en i mÀngden. Högskolan i GÀvle har visat sig ha brister gÀllande tillgÀngligheten. Detta uppenbarade sig bland annat i undersökningar som gjordes av studenter i Byggnadsingenjörsprogrammet pÄ Högskolan i GÀvle 2011. Examensarbetets mÄl Àr att identifiera vilka problem som finns vid ramper och entréer. För att underlÀtta undersökningen valdes de större entréerna pÄ skolan ut.Teorimaterialet Àr uppbyggt av BBR 2014, Bygg ikapp och hemsidor med relaterat material.

InternetanvÀndning vid vÀgledning, ett led pÄ vÀgen?

Jag har i denna studie dels försökt belysa nÄgra ungdomars instÀllning till att anvÀnda sig av Internet för informationssökning och valstöd, vÀgledning via Internet, i syfte att sjÀlva ta mer aktiv del i sin valprocess inför gymnasievalet. Dels försöka belysa deras instÀllning till om Internet och valstöd kan vara ett komplement i vÀgledningen nÀr det gÀller valet till gymnasiet. Jag har ocksÄ försökt klarlÀgga vilken instÀllning som de utbildningsansvariga för studie- och yrkesvÀgledarutbildning i Sverige har till Internet och valstöd i vÀgledningssammanhang. I min studie har jag anvÀnt mig av relevant litteratur, kurslitteratur, litteratursökning vid VÀxjö universitetsbibliotek och Malmö högskolas bibliotek samt artikelsökning via Internet. Jag har besökt en gymnasieskola och intervjuat fyra ungdomar angÄende deras instÀllning till Internet och valstöd.

Goodwill : en grÄzon med utrymme för subjektiva bedömningar

Syfte: År 2005 antog EU en förordning som innebar att samtliga noterade bolag inom EU skulle tillĂ€mpa regelverket IFRS/IAS i sin koncernredovisning, detta i avseende att harmonisera redovisningen mellan olika lĂ€nder. IstĂ€llet för att som tidigare skriva av goodwill genom linjĂ€ra avskrivningar, skulle nu goodwill bli föremĂ„l för nedskrivningsprövningar. Studien har genomförts med syfte att förstĂ„ hur ett företag hanterar problematiken med nedskrivningsprövningar av goodwill. Syftet skall besvaras utifrĂ„n följande problemformuleringar:Hur ser tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet ut för en nedskrivningsprövning av goodwill i det valda företaget?Hur hanterar företagsledningen standardens utrymme för subjektivitet?Hur ser revisorns roll ut vid företagets nedskrivningsprövning av goodwill? Metod: I den hĂ€r studien anvĂ€nder vi oss av ett aktörssynsĂ€tt, vilket kan kopplas till den kvalitativa hermeneutiska inriktningen.

Den interaktiva IR-forskningens genomslag i söktjÀnsterna pÄ webben

The theoretical focus in this master is information retrieval (IR), and especially the part of IR that includes interactivity. This research is by some researchers called IIR. Our principal aim was to examine if search engines on the WWW are taking advantage of research results from IIR research. A way to do this is to look at the application of special features, in this case query expansion (QE) and relevance feedback (RF). Both these methods aim for a better matching of documents and the searchers information need.

Bibliotek och skola i samverkan i kampen mot lÀs- och skrivsvÄrigheter

The main purpose of this study is to investigate in what ways librarians and schoolteachers can co-operate and combine their professional skills in order to help and motivate children with reading and writing disabilities, and how audio books can be useful in this work. The main source of information is interviews with teachers from ten schools in the province of Scania, southern Sweden. Those teachers, their schools and their local libraries all took part in a project spanning from 1993 to 1996, aiming at increasing the use of audio books in combination with the corresponding printed versions in work regarding the here addressed problem. This study was made with a qualitative empirical method supported by a normative theory belonging to the new institutional theory school. There are no statistical conclusions in the report.

Den flersprÄkiga bibliotekskatalogen: Hantering av icke-latinsk skrift pÄ bibliotek

The main purpose of this thesis has been to investigate librarians opinions about the need for and possibility to use non-roman script in library catalogues. We have also investigated the routines of handling materials in non-roman scripts in two Swedish libraries. The investigation was made in the light of the recent shift in character set in the Swedish National Library Catalogue Libris. This change will enable use of multiple writing systems in the future.Our findings are that a multicultural society requires special consideration to the needs of citizens who speak other languages than the majority of the population. This becomes difficult when the languages spoken have a different writing system than the one used by the majority.

Kultur hela livet : Om vikten av samarbete mellan bibliotek och Àldreomsorg

This two year master thesis reviews the possibilities for how public libraries and geriatric care can cooperate on a long-term basis. By using a project called Prosit the study shows which approaches and actions that worked in order to create this kind of successful collaboration, and which ones that didn't.The theoretical framework consists of the sociocultural perspective developed by psychologist Roger SÀljö in meaning to emphasize how these two departments can learn from each other. The theory also underlines the fact that both public libraries and geriatric care can develop their own way of improving the elderly?s daily life by working together. The thesis method is qualitative and based on Virginia Braun and Victoria Clarke?s thematic analysis.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->