Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 56 av 1629

Pragmatiska svÄrigheter - Pedagogers uppfattningar om hur en stöttande sprÄk- och samspelsmiljö kan skapas

Sammanfattning/abstrakt Eldh, Jenny & Mandl, Johanna (2015). Pragmatiska sprÄksvÄrigheter ? Pedagogers uppfattningar om hur en stöttande sprÄk- och samspelmiljö kan skapas. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, LÀrande och samhÀlle, Malmö högskola. Syfte och preciserade frÄgestÀllningar Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur nÄgra pedagoger uppfattar att de skapar en lÀrandemiljö som utvecklar och stödjer sprÄket för elever i pragmatiska svÄrigheter. VÄra frÄgestÀllningar Àr: - Hur anser pedagogerna att de skapar en miljö som utvecklar och stöttar samspel och kommunikation i lÀrandemiljön? - Hur ser pedagogerna pÄ sin betydelse för att gynna elevernas sprÄk- och samspelsutveckling? - Hur stöttas pedagoger i sitt arbete med elever i pragmatiska svÄrigheter? Tidigare forskning, teoretisk ram och specialpedagogiska perspektiv Uppsatsens resultat stÀlls mot tidigare forskning inom pragmatiska svÄrigheter (Nettelbladt, 2013, med flera) och pragmatik i lÀrandemiljöer (Stockall, 2011, med flera).

Vilken betydelse har sportighet? : Yngre elever resonerar kring betydelsen av fysisk aktivitet och fysisk sjÀlvkÀnsla

Syfte och frÄgestÀllningarMin avsikt med studien var att undersöka yngre elevers (8-10 Är) attityder och upplevelser av fysisk aktivitet, samt vilken roll barnen tilldelar fysisk förmÄga och upplevd fysisk sjÀlvkÀnsla vid spel och lekar tillsammans med andra barn.MetodUrvalet bestod av 12 elever, 8-10 Är med vilka en semistrukturerad intervju genomfördes. Vid intervjun anvÀndes bilder som förestÀllde barn i olika situationer. Utöver Intervjun genomfördes en förÀldraenkÀt för att fÄ en bakgrundsinformation om förÀldrarnas syn pÄ barnens fysiska aktivitet och deras egna motionsvanor. Intervjusvaren bearbetades utifrÄn frÄgestÀllningarna, analyserades och tolkades med utgÄngspunkt frÄn ett interaktionistiskt perspektiv.ResultatEleverna beskriver den egna fysiska sjÀlvkÀnslan i termer av god idrottslig motorisk kompetens. DÄ respondenterna resonerar kring andras goda kompetenser beskrivs dessa i termer av fysisk styrka och kondition.

Loggboken - en pedagogisk möjlighet?

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur loggboken kan anvÀndas i skolan och vilka attityder lÀrare och elever har till loggboken. Intervjuer genomfördes med tio elever och fyra lÀrare i skolÄr sju till nio. De tio eleverna delades in i tvÄ grupper, fem elever som skriver i loggboken och fem elever som inte skriver i loggboken. I resultatet fann vi olika mönster kring elevers och pedagogers attityder samt motivation till loggboksskrivande. Pedagogernas attityder till loggboken verkar Àven pÄverka elevernas instÀllning till loggboken.

Anknytning : begreppet alla talar om

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken betydelse klasstorlek har för elever och lÀrare utifrÄn deras egna upplevelser mot bakgrund av faktorer som trivsel, miljö, gruppdynamik, stress, lÀrande samt prestation och motivation. VÄra frÄgor var sÄledes: Hur upplever elever och lÀrare att det Àr att befinna sig i en liten respektive stor klass? Vilka för- och nackdelar upplever elever och lÀrare i den befintliga klassen? och Finns det nÄgot samband mellan klasstorlek och elever och lÀrares upplevelser? Som metod anvÀndes en kvalitativ metod i form av intervjuer dÄ vÄr önskan var att komma informanterna pÄ djupet genom att ta del av deras upplevelser, erfarenheter och sociala vÀrld. Det genomfördes Ätta intervjuer pÄ tvÄ olika skolor, varav fyra intervjuer pÄ varje skola. Sex av intervjuerna var elevintervjuer och tvÄ var lÀrarintervjuer.

Lyssna pÄ vÄra tankar om hur vi lÀr oss bÀst!

VÄr studie syftar till att undersöka hur yngre elever talar om och uppfattar sitt eget lÀrande för att pÄ sÄ vis försöka förstÄ vilka villkor och förutsÀttningar i undervisningssituationer som eleverna anser pÄverkar deras möjligheter att lÀra. För att kunna besvara vÄrt syfte har vi valt forskningsfrÄgor som utgÄr frÄn en del av Lev Vygotskijs tankar vad det gÀller lÀrandet, det sociala samspelet med lÀraren och klasskamraterna (gruppen) som hjÀlpande verktyg, mediering, artefakter och miljö. Vi har valt att anvÀnda det sociokulturella perspektivet som utgÄngspunkt nÀr vi analyserar och tolkar vÄra informanters utsagor dvs. vÄrt resultat. I vÄr studie har det varit viktigt för oss att utgÄ frÄn barnperspektivet, att om möjligt komma Ät elevernas egna uppfattningar formulerade av dem sjÀlva för att verkligen komma nÀra och försöka förstÄ hur de ser pÄ och uppfattar det egna lÀrandet.

"Man mÄste ha fingertoppskÀnsla" : Ledarskapets betydelse i den fria leken i förskolan

I denna studie belyser vi uppfattningar om förskollÀrares ledarskap och ledarskapets betydelse i den fria leken. En kvalitativ studie har gjorts dÀr intervjuer har genomförts med sju förskollÀrare. Resultatet visar att förskollÀrare anser att ledarskapet Àr komplext och att det finns en svÄr balans mellan att vara tydlig och att inte bli auktoritÀr. FörskollÀrarna har ocksÄ uppfattningen att ledarskapet har betydelse för barnens trygghet och utveckling i den fria leken. Ledarskapet har Àven betydelse för att leken utvecklas..

Att fÄ en bra start!: skapa goda lÀrare- elevrelationer i klassrummet

Syftet med detta arbete var att försöka skapa interpersonella relationer mellan lÀrare och elever i klassrummet med hjÀlp av relationsstÀrkande övningar. Undersökningen genomfördes pÄ tvÄ gymnasieskolor i tvÄ olika kommuner. För att dokumentera resultatet anvÀnde vi oss dels av en kvalitativ metod, reflekterande skrivande, dels en kvantitativ metod, enkÀt. Vi lÀrarkandidater anvÀnde reflekterande skrivande medan eleverna besvarade enkÀten. Det var totalt 65 elever fördelade pÄ fyra försöksgrupper som deltog i undersökningen, 47 besvarade enkÀten.

Thank you for the music : En studie om hur bakgrundsmusik pÄ lektioner i idrott och hÀlsa kan pÄverka elever.

Syftet med denna studie var att undersöka högstadieelevers uppfattningar, pÄ en specifik skola, om bakgrundsmusik pÄ lektioner i idrott och hÀlsa. Vi ville Àven se om valet av musik har nÄgon betydelse för elevernas instÀllning och motivation. Slutligen undersökte vi hur lÀrarna anvÀnder sig den musikanlÀggning som fanns i idrottssalen. Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ undersökningsmetod med enkÀter, som delades ut till samtliga elever i Ärskurs nio pÄ en skola i Uppsala. Med enkÀterna fick vi fram deras uppfattningar om hur bakgrundsmusik kan pÄverka under en lektion i idrott och hÀlsa.

Elever med matematikbegÄvning : Hur vill de bli bemötta för att behÄlla sin motivation och lust att lÀra?

Denna studies syfte Àr att undersöka hur nÄgra elever med matematikbegÄvning vill bli bemöttaav skolan/lÀrare för att behÄlla sin motivation och lust att lÀra. Hur upplever de sin matematikundervisning?Vad inspirerar intresset för Àmnet? Vad har eleverna sjÀlva för idéer om vad devill göra under sin matematikundervisning? Vad anser eleverna om vad lÀrare skulle kunna göraannorlunda för att bemöta deras begÄvning? Hur gör elever för att motivera sig sjÀlva? För att fÄsvar pÄ detta har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod i form av intervjuer. Intervjupersonernabestod av tre elever frÄn lÄg-, mellan- och högstadiet, samt tvÄ högskolestuderande.Studien visar bland annat att nÄgra av dessa elever anser att nivÄgruppering Àr ett bra sÀtt för attbehÄlla sin lust att lÀra för Àmnet, dÄ de arbetar i en grupp dÀr alla ligger pÄ samma nivÄ. Detsom fÄr dessa elever att tappa motivationen Àr dÄ lÀraren ger dem repetitionsuppgifter.

Transparenskravets framvÀxt : en studie av standardvillkors införlivande

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken betydelse klasstorlek har för elever och lÀrare utifrÄn deras egna upplevelser mot bakgrund av faktorer som trivsel, miljö, gruppdynamik, stress, lÀrande samt prestation och motivation. VÄra frÄgor var sÄledes: Hur upplever elever och lÀrare att det Àr att befinna sig i en liten respektive stor klass? Vilka för- och nackdelar upplever elever och lÀrare i den befintliga klassen? och Finns det nÄgot samband mellan klasstorlek och elever och lÀrares upplevelser? Som metod anvÀndes en kvalitativ metod i form av intervjuer dÄ vÄr önskan var att komma informanterna pÄ djupet genom att ta del av deras upplevelser, erfarenheter och sociala vÀrld. Det genomfördes Ätta intervjuer pÄ tvÄ olika skolor, varav fyra intervjuer pÄ varje skola. Sex av intervjuerna var elevintervjuer och tvÄ var lÀrarintervjuer.

Tillsynsorgan och bolagsordning : en studie av bolagsrÀttens dispositivitet

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken betydelse klasstorlek har för elever och lÀrare utifrÄn deras egna upplevelser mot bakgrund av faktorer som trivsel, miljö, gruppdynamik, stress, lÀrande samt prestation och motivation. VÄra frÄgor var sÄledes: Hur upplever elever och lÀrare att det Àr att befinna sig i en liten respektive stor klass? Vilka för- och nackdelar upplever elever och lÀrare i den befintliga klassen? och Finns det nÄgot samband mellan klasstorlek och elever och lÀrares upplevelser? Som metod anvÀndes en kvalitativ metod i form av intervjuer dÄ vÄr önskan var att komma informanterna pÄ djupet genom att ta del av deras upplevelser, erfarenheter och sociala vÀrld. Det genomfördes Ätta intervjuer pÄ tvÄ olika skolor, varav fyra intervjuer pÄ varje skola. Sex av intervjuerna var elevintervjuer och tvÄ var lÀrarintervjuer.

T?nka, resonera och r?kna ? ett examensarbete om l?rares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.

Skolverket rapporterar att det finns en matematik?ngslan bland svenska elever och vi ser ocks? ett dalande resultat i den nya PISA-unders?kningen. Man kan fr?ga sig om detta har att g?ra med v?r statiska matematikundervisning i l?robok som tidigare forskning beskriver. Enligt kursplanen i matematik ska matematik?mnet vara en kreativ och reflekterande aktivitet som b?r diskuteras.

Inkludering i skolan: En studie av skolsituationen för inkluderade elever med hörselnedsÀttningar

Syftet med studien Àr att undersöka hur elever med hörselnedsÀttning som anvÀnder hörapparat eller cochleaimplantat bemöts i grundskolan samt att undersöka om de fÄr tillgÄng till de hjÀlpmedel och verktyg som de Àr berÀttigade till. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer med elever och pedagoger samt genom ostrukturerade observationer. Observationerna genomfördes i olika skolsituationer. Studiens resultat visar pÄ att de deltagande pedagogerna har kÀnnedom om vilka behov elever med hörselnedsÀttning har i skolan. De medverkande pedagogerna arbetar pÄ liknande sÀtt i klassrummet för att ge de inkluderade eleverna sÄ bra förutsÀttningar som möjligt till inlÀrning och utveckling.

"Vi tar det pÄ ta-igen-tiden": Aktionsforskning om modersmÄlsundervisning

BAKGRUND: ModersmÄlsundervisning för flersprÄkiga elever organiseras efter ordinarie skoltid och intresset för Àmnet modersmÄl bland flersprÄkiga elever och förÀldrar sjunker enligt Skolverkets rapport (2002). Eftersom jag i min undervisning har mÄnga elever med utlÀndsk bakgrund blev jag naturligtvis nyfiken pÄ vad som kunde göras annorlunda för att se vad en eventuell förÀndring skulle medföra. Mot bakgrund av detta valde jag att organisera ett integreringsprojekt av Àmnet modersmÄl inom den ordinarie skoltiden under tvÄ veckor i tvÄ separata faser pÄ tvÄ olika skolor som har en stor andel flersprÄkiga elever.SYFTE: Syftet med studien var dÀrför att undersöka hur ett antal elever, pedagoger och skolledare reflekterar kring integreringsprojektet.METOD: För att fÄ frÄgestÀllningar besvarade valdes aktionsforskning med kvalitativa intervjuer som ansats. Intervjuerna bandades, för att sedan skrivas ut och analyseras.RESULTAT: Enligt elevers, pedagogers och skolledningens uttalanden var det hÀr projektet ett intressant arbetssÀtt att arbeta pÄ modersmÄlet Àven för övriga Àmnen. Enligt respondenterna fick eleverna bÀttre samarbete Àn annars.

SexmÄnaders- och ettÄrsregeln : hur lÄngt Àr ett kortare avbrott?

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken betydelse klasstorlek har för elever och lÀrare utifrÄn deras egna upplevelser mot bakgrund av faktorer som trivsel, miljö, gruppdynamik, stress, lÀrande samt prestation och motivation. VÄra frÄgor var sÄledes: Hur upplever elever och lÀrare att det Àr att befinna sig i en liten respektive stor klass? Vilka för- och nackdelar upplever elever och lÀrare i den befintliga klassen? och Finns det nÄgot samband mellan klasstorlek och elever och lÀrares upplevelser? Som metod anvÀndes en kvalitativ metod i form av intervjuer dÄ vÄr önskan var att komma informanterna pÄ djupet genom att ta del av deras upplevelser, erfarenheter och sociala vÀrld. Det genomfördes Ätta intervjuer pÄ tvÄ olika skolor, varav fyra intervjuer pÄ varje skola. Sex av intervjuerna var elevintervjuer och tvÄ var lÀrarintervjuer.

<- FöregÄende sida 56 NÀsta sida ->