Sök:

Inkludering i skolan

En studie av skolsituationen för inkluderade elever med hörselnedsättningar


Syftet med studien är att undersöka hur elever med hörselnedsättning som använder hörapparat eller cochleaimplantat bemöts i grundskolan samt att undersöka om de får tillgång till de hjälpmedel och verktyg som de är berättigade till. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer med elever och pedagoger samt genom ostrukturerade observationer. Observationerna genomfördes i olika skolsituationer. Studiens resultat visar på att de deltagande pedagogerna har kännedom om vilka behov elever med hörselnedsättning har i skolan. De medverkande pedagogerna arbetar på liknande sätt i klassrummet för att ge de inkluderade eleverna så bra förutsättningar som möjligt till inlärning och utveckling. Intervjuerna med elever visar på att samtliga elever får tillgång till tekniska hjälpmedel men flera av dem får inte tillgång till pedagogiska hjälpmedel och möjligheten till att använda teckenspråk. Vid intervjuerna med eleverna framkommer vissa skillnader beroende på elevantal och storlek på klassrum samt om lokalerna är hörselanpassade eller inte.

Författare

Eva Enoksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..