Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 49 av 1629

"De har den alltid med sig" : LĂ€rares uppfattningar om ett iPad-projekt

Nio lÀrare har intervjuats om sina förvÀntningar inför och upplevelser och erfarenheter av att lÀrare och elever skall fÄ tillgÄng till iPads i undervisningen. Ansatsen Àr livsvÀrldsfenomenologisk. Studiens syfte Àr att undersöka vilken betydelse de nio lÀrarna som undervisar eleverna förvÀntar sig att införandet av iPad kommer att ha för det dagliga arbetet i skolan. Dessutom undersöks om och i sÄ fall hur lÀrarna upplever att deras arbete i klassrummet förÀndrats efter att eleverna haft tillgÄng till iPads i undervisningen under nÄgra mÄnader.Studiens frÄgestÀllningar Àr; ?Vilka förvÀntningar har lÀrarna pÄ införandet av iPad i det vardagliga arbetet i skolan?? och ?Vilken betydelse upplever lÀrarna att iPad har haft för lÀrarna och eleverna i undervisningen??LÀrarna upplevde att med iPadens hjÀlp skulle de kunna arbeta pÄ ett sÀtt som liknar det eleverna Àr vana att möta utanför skolan.

Sfi-lÀrares erfarenheter av att studera under liknande sprÄkliga villkor som sina elever

Studiens syfte var att undersöka och ge en övergripande bild av sfi-lÀrare upplevelser av att studera under liknande sprÄkliga villkor som sina elever pÄ sfi. För att kunna ge en helheltsbild valde jag att anvÀnda mig av tre frÄgestÀllningar som fokuserar pÄ olika delar av deras upplevelser; hur talar lÀrarna om sina erfarenheter av att vara elev under liknande sprÄkliga villkor som sina elever? Hur talar lÀrarna om sina erfarenheter av att möta sina elever sedan de börjat studera pÄ kursen? Vilka insikter uttrycker lÀrarna att kursen har gett om sfi-lÀrarrollen?För att undersöka detta fick sfi-lÀrare pÄ en skola i en medelstor svensk stad gÄ en nybörjarkurs i arabiska pÄ mÄlsprÄket, dvs arabiska var det enda sprÄk som anvÀndes i undervisningen och kommunikationen med kursens lÀrare. Efter kursen genomfördes individuella samtalsintervjuer med sfi-lÀrarna. DÀrefter gjordes en innehÄllsanalys dÀr svaren analyserades i ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande.Resultatet visade att sfi-lÀrarna uppgav att det varit nÄgot annorlunda Àn de förvÀntat sig att studera pÄ mÄlsprÄket.

Meningsfull miljöcertifiering?: En undersökning om miljöcertifieringens betydelse för elevernas förstÄelse och handling med tanke pÄ hÄllbar utveckling

Arbete med hÄllbar utveckling Àr ytterst aktuellt i dagens samhÀlle. I detta arbete spelar lÀrarna en betydelsefull roll. Skolor kan idag ansöka om att fÄ en miljöcertifiering för att pÄ ett naturligt och engagerande sÀtt fÄ in och stimulera miljöfrÄgorna i skolans och förskolans dagliga verksamhet. De tvÄ certifieringar som finns idag Àr UtmÀrkelsen Miljöskola och Grön Flagg. Vi har framförallt undersökt om elever pÄ en miljöcertifierad skola har ökad insikt inom den ekologiska dimensionen av hÄllbar utveckling.

Elevers tankar om framtiden ur ett miljöperspektiv

Undersökningen Àr utförd med hjÀlp av kvalitativa forskningsstrategier, dÀr tvÄ metoder valts ut för att anvÀndas som komplement till varandra. En del genomförde eleverna individuellt genom att rita vars en teckning och den andra delen var en gruppinteraktion som spelades in och transkriberades. Syftet var att ta reda pÄ vilka tankar elever mellan nio och elva Är har om framtiden om 25 Är, med fokus pÄ miljö, samt att undersöka hur de pratar om detta. Vidare har vi tittat pÄ handlingskompetensens betydelse i utbildning för hÄllbar utveckling och hur handlingskompetens kan uppnÄs. Undersökningen gjordes i tre klasser pÄ tvÄ olika skolor och resultatet visar att drygt en femtedel av de elever som deltog pÄ nÄgot sÀtt tog upp miljön nÀr de redogjorde för sina tankar om framtiden om 25 Är.

NÀr man Àr vuxen mÄste man kunna lÀsa. En enkÀtundersökning om elevers i Ärskurs 3-5 instÀllning till lÀsning

BAKGRUND: Bakgrunden till detta examensarbete om just elevers instÀllning till lÀsning Àr för att jag sjÀlv alltid har funnit lÀsning som nÄgot roligt och som snart fÀrdig lÀrare inser jag vikten av att lÀsa för varje elev och varje medborgare i vÄrt samhÀlle. DÀrför ville jag undersöka vad ett antal elever hade för instÀllning och vanor nÀr det gÀller lÀsning. Elevernas förÀldrars instÀllning Àr en viktig pÄverkande bakgrundsfaktor för elevernas lÀsvanor och dÀrför ocksÄ viktig att undersöka.SYFTE: Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ vad ett antal elever i Ärskurs 3-5 har för instÀllning till lÀsning.? Hur ser elevernas lÀsvanor ut, vad, var, nÀr och hur ofta lÀser de?? Vilken betydelse har lÀsningen i skolan?? Finns det nÄgon skillnad mellan pojkars och flickors lÀsvanor?? Vilken betydelse har lÀsningen pÄ fritiden?? Hur ser förÀldrarnas lÀsvanor ut, vad och hur ofta lÀser de?? Hur stor andel av förÀldrarna lÀste för sina barn nÀr barnen var yngre och hur stor andel lÀser fortfarande?METOD: Vid denna undersökning har enkÀt anvÀnts som metod. Eleverna har fÄtt svara pÄ en enkÀt och deras förÀldrar har fÄtt svara pÄ en annan enkÀt.RESULTAT: Resultatet av studien visar att mÄnga av eleverna lÀser mycket bÄde i skolan och pÄ fritiden.

Skolans friluftslivsundervisning: en studie om elevers och
lÀrares uppfattningar om friluftsliv

VÄrt examensarbete handlar om hur elever och lÀrare uppfattar friluftslivsundervisningen i skolan. Syftet med vÄr studie Àr att beskriva och analysera och tolka hur friluftsliv uppfattas av elever och lÀrare i högstadiet. De frÄgor som studien har utgÄtt ifrÄn Àr vilken betydelse begreppet friluftsliv i skolan för elever och lÀrare. Hur uppfattar elever det friluftsliv som bedrivs? Hur relaterar lÀrarnas utförande av friluftsliv i skolan med vad som anges i kursplanen? Finns det nÄgra skillnader i uppfattningar mellan elever, lÀrare och skolor mellan? För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor hur högstadieelever uppfattar friluftsliv i skolan har vi valt att anvÀnda oss av den kvalitativa metoden i form av enskilda intervjuer med elever och lÀrare.

Har fysisk aktivitet en inverkan pÄ betygen?: Àr elever med
högre betyg mer fysiskt aktiva Àn elever med lÀgre betyg?

Skolan skÀr ner pÄ antalet idrottstimmar för eleverna, svenska folkets ohÀlsa ökar lavinartat, elevers betyg försÀmras i rasande takt och fetman ökar. Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur fysisk aktivitet pÄverkar elevers betyg. Vi vill ocksÄ veta om elever med höga betyg har ett speciellt förhÄllningssÀtt till fysisk aktivitet och vilka positiva effekter det medför. Vi har gjort undersökningen med hjÀlp av enkÀter som vi har delat ut till slumpvis valda högstadieelever i Norrbotten och VÀsterbotten. En geografisk spridning pÄ undersökningsgrupperna gör att undersökning blir tillförlitligare.

Om lÀrares och elevers motivation

Altervall, Joakim & Ivarsson, David. (2007) Om lÀrares och elevers motivation. (On Teachers? and Pupils? Motivation). Skolutveckling och ledarskap, AllmÀnna utbildningsomrÄdet 60 poÀng, LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ vad som motiverar lÀrare och elever och vilka drivkrafter de har för att verka i skolan.

En komparativ studie av tvÄ matematikböcker i Ärskurs 6 med avseende pÄ elever i matematiksvÄrigheter

Arbetet syftar till att belysa pÄ vilket eller vilka sÀtt tvÄ lÀroböcker i matematik för Ärskurs 6 svarar mot de behov som finns hos elever i matematiksvÄrigheter. Metoden som anvÀnds Àr huvudsakligen kvalitativ i form av intervjuer med lÀrare och elever. Dessutom har de tvÄ lÀromedlen Matematikboken och Formula analyserats och utvÀrderats till innehÄll och form samt arbetsÀtt. Den strukturella analysen visar att Formula har fler textuppgifter, medan Matematikboken har fler bilder och förklaringar. Den kvalitativa analysen visar pÄ en nÀrmare koppling till konkreta mÀnnisko- och miljöaspekter i Matematikboken, medan Formula har sin tyngdpunkt i att guida laborativt elevarbete pÄ egen hand. LÀrarintervjuerna visar att valet av lÀromedel pÄverkar hur lektionerna lÀggs upp och strukturen i desamma. Intervjuerna med elever visar att lÀroboksvalet pÄverkar deras syn pÄ vad matematik Àr och hur de arbetar med och förstÄr matematik. Arbetet har en relevans för arbetet med att stödja elever i matematiksvÄrigheter..

Att arbeta laborativt i matematik för- eller nackdel?

Sammanfattning Skolverket har gjort undersökningar som visar att under de tio senaste Ären har mÄnga elever tappat intresset för Àmnet matematik. Genom att variera arbetsformen ges möjlighet till kÀnslor av upptÀckarglÀdje och engagemang. Med laborativa arbetsformer kan rutinmÀssiga lösningar undvikas, och elever erbjuds istÀllet diskussion, reflektion och kommunikation i Àmnet (PISA, 2003). Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ hur lÀrare förklarar och ger skÀl till att de vÀljer laborativtarbetsÀtt i sin undervisning i matematik. Och vidare vill jag veta vad elever tycker om det laborativa arbetssÀttet i matematik.

Bilder av specialpedagogik

VÄrt arbete handlar om att lyfta fram bilder av specialpedagogik, men specialpedagogik Àr ett brett och tvÀrvetenskapligt Àmne och dÀrav Àr bilderna inte helt klara. Skolans arbete med specialpedagogik har förÀndrats frÄn att vara exkluderande av elever som inte ansetts passa in i normalitetsmallen till att numera vara inriktat pÄ inkludering av elever i det ordinarie klassrummet. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med lÀrare och pedagoger pÄ en friskola som vi fÄtt reda pÄ har varit i förÀndringsarbete med bland annat specialpedagogiken pÄ skolan. Specialpedagogiken Àr i dagens skola en stor del som lÀrare mÄste förhÄlla sig till pÄ nÄgot sÀtt. Intresse och kunskap inom specialpedagogik kan variera i stor grad, men specialpedagogiken Àr inget som lÀrare inte kommer i kontakt med i skolan.

SjÀlvupplevd fysik - en alternativ undervisningsmetod för gymnasiet?

Fysikundervisningens utformande Ă€r av stor betydelse för hur elever hur till sig och bygger upp en förstĂ„else av hur och varför vissa fenomen intrĂ€ffar. Med sig in i klassrummet har flera elever olika vardagsförestĂ€llningar som förklaringar till fenomenen. Även efter en avslutad kurs tenderar vissa elever fortfarande anvĂ€nda sig av vissa av dessa vardagsförklaringar. MĂ„let Ă€r att förstĂ„elsen istĂ€llet ska grunda sig pĂ„ vetenskapliga förklaringar som eleven fĂ„r ta del av och upptĂ€cka under sina studier. För att nĂ„ detta mĂ„l krĂ€vs en kunskap om hur elevers lĂ€rande gĂ„r till och en viss förstĂ„else för vilka vardagsförestĂ€llningar elever har och hur dessa pĂ„verkar inlemmandet av ny kunskap.

LÀslust genom skönlitteratur : en möjlighet för alla?

Syftet med vÄr studie Àr att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka och analysera hur lÀrare menar att de skapar lÀslust hos elever och framför allt hos elever med ett annat modersmÄl Àn svenska. För att kunna besvara vÄrt syfte har vi utfört halvstrukturerade intervjuer med sex lÀrare. Dessa intervjuer spelades in pÄ band för att sedan transkriberas och kategoriseras. För att kunna analysera resultatet har vi tagit del av svensk och internationell forskning om lÀslust och modersmÄl. Denna forskning visar att skönlitteratur bidrar till att skapa lÀslust och att utveckling av modersmÄl gynnar andrasprÄksinlÀrningen.

"Det viktigaste med motivation Àr att man har valt det sjÀlv" : En kvalitativ studie av motivation inom sprÄkundervisningen

Med anledning av att mÄnga elever hoppar av undervisningen i moderna sprÄk ville vi undersöka vad som motiverar de elever som faktiskt vÀljer att lÀsa vidare sprÄk pÄ gymnasiet. Syftet med detta examensarbete var sÄledes att undersöka vad som motiverar elever att lÀsa sprÄk. Vi ville Àven utforska vad som kan fÄ elever att tappa motivationen för sprÄkstudier, samt vad som eventuellt skulle kunna fÄ dem mer motiverade att lÀra sig sprÄk Àn vad de Àr idag. För att skaffa oss kunskap om detta gjorde vi en kvalitativ intervjustudie genom att intervjua totalt nio gymnasieelever, indelade i tre grupper. Resultatet av vÄr analys visar att det finns mÄnga saker som verkar motiverande pÄ eleverna.

Vill ni gÄ ut?

Studien skall belysa vad elever i Ärskurs tre och lÀrare har för instÀllning till utomhusundervisningen och pÄ vilket sÀtt utomhusundervisningen kan öka elevernas motivation till lÀrande. Jag har skickat ut enkÀter till lÀrare och elever samt intervjuat 6 barn frÄn en skola i SkÄne för att ta reda pÄ min undersökning. Undersökningen ledde fram till rÀtt lika svar bÄde frÄn lÀrare och elever. Det positiva med utomhusundervisningen Àr att det Àr spÀnnande och nytt för eleverna. LÀrare har Àven talat om varför man inte bedriver utomhusundervisning och det kan bero pÄ att lÀrarna kÀnner sig otrygga i undervisningssÀttet och vÀdret kan Àven vara ett hinder för utomhusundervisning..

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->