Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 48 av 1629

Elever med hörselnedsÀttning och övergÄngen mellan skola och arbetsliv : En kvalitativ forskningsstudie kring studie- och yrkesvÀgledarens roll

Studien behandlar studie- och yrkesvÀgledning till elever pÄ Riksgymnasiet för döva och hörselskadade, dÀr elevgruppen med hörselnedsÀttning studeras. Ungas övergÄngar frÄn gymnasiet Àr extra komplex för denna grupp och de riskerar i större omfattning att hamna i arbetslöshet och utanförskap i samhÀllet. Syftet med studien var att belysa hur studie- och yrkesvÀgledning kan arbeta med stöd i deras karriÀrutveckling och förklara hur vÀgledningsprocessen ser ut och pÄ vilket sÀtt studie- och yrkesvÀgledning kan stÀrka eleverna individuellt. Detta gjordes genom kvalitativa intervjuer av studie- och yrkesvÀgledare som arbetade/har arbetat pÄ Riksgymnasiet för döva och hörselskadade. Studiens resultat visade att elevernas hörselnedsÀttning har betydelse inför kommande studie- och arbetsliv.

Procentprojektet. Ett undervisningsförsök i matematik i skolÄr 6 med fokus pÄ elever i matematiksvÄrigheter.

Procentprojektet. Ett undervisningsförsök i matematik i skolÄr 6 med fokus pÄ elever i matematiksvÄrigheter.Syftet med följande arbete Àr att studera elevers lÀrande i matematik med fokus riktat mot elever i behov av sÀrskilt stöd. Undersökningsmetoden Àr ett undervisningsförsök. Undervisningens ÀmnesinnehÄll Àr introduktion av begreppet procent i skolÄr 6. Försöket utgÄr frÄn matematisk modellering som teori. Först görs en genomgÄng av faktorer som kan bidra till gynnsamma villkor för elevers lÀrande.

LÀr mig saker som har med livet att göra : En kvalitativ studie om elevers kontra lÀrares syn pÄ viktig skolkunskap

Det hÀr Àr en kvalitativ studie vars avsikt Àr att fÄ en ökad kunskap i hur lÀrare och elever ser pÄ skolkunskap. I studien resoneras det vilka likheter och skillnader det finns mellan elever och lÀrares syn pÄ skolkunskap och hur synen pÄ skolkunskap pÄverkar elevernas inlÀrning. Dessutom diskuteras det hur synen frÄn de bÄda parterna Àr i jÀmförelse med styrdokumentens syn pÄ skolkunskap. DÄ studien handlar om skolkunskap utgÄr förhÄllningssÀttet frÄn vad som Àr kunskap. Studien anvÀnder sig av en kvalitativ forskningsmetod dÄ det anvÀnds tvÄ datainsamlingsmetoder; intervjuer med lÀrare och enkÀter med elever.

Ett avgjort val? : ? en retorisk analys av hur svenska lÀrosÀten övertygar om utbytesstudier

Undersökningens syfte var att studera om det finns nÄgon skillnad mellan elevers resultat i matematik beroende pÄ vilket socioekonomiskt skolomrÄde de bor i efter att de har lÀmnat förskolan och börjat i förskoleklass, men Àven att se om det finns ett samband mellan elevernas sprÄkliga förmÄga, kön och aritmetisk förmÄga i början av förskoleklass.Studiens resultat visar att elever frÄn omrÄden med svag socioekonomisk status hade generellt sÀmre matematiska kunskaper och fÀrdigheter och grundlÀggande sprÄklig förmÄga jÀmfört med elever frÄn omrÄden med god socioekonomisk status. Resultatet visar ocksÄ att elevers sprÄkliga förmÄga har betydelse för den förberedande aritmetiska förmÄgan. I analysen av den sprÄkliga förmÄgan Àr det framförallt den fonologiska förmÄgan som Àr avgörande för den förberedande aritmetiska förmÄgan..

NĂ€tverk kring elever inom autismspektrumet

Studien har som grund det sociokulturella perspektivet. Individer inom autismspekt-rumet finns i samhÀllet och sÄledes Àven i skolan. Vi har trÀffat pÄ dessa elever bÄde i den vanliga grundskolan och i sÀrskolan. Syftet med studien Àr att beskriva tvÄ olika nÀtverk kring sÄdana elever, en i grundskolan och en i sÀrskolan och det samarbete som sker mellan de berörda parterna och skolans roll i detta. HuvudfrÄgor och problem-formulering Àr: Vilka Àr de olika delarna som ingÄr i ett nÀtverk för en elev inom autismspektrumet? Vilka Àr de viktigaste insatserna för eleven? Studien Àr en kvalitativ undersökning som baseras pÄ metoderna intervju och observation.

IV-elever : - En studie av elever som har gÄtt det individuella programmet pÄ gymnasiet

ABSTRACTC-uppsats i sociologiFörfattare: Moa BlomTitel: IV-elever ? En studie av elever som har gĂ„tt det individuella programmet pĂ„ gymnasietDet individuella programmet pĂ„ gymnasiet Ă€r ett omdebatterat Ă€mne. Det pĂ„gĂ„r diskussioner om dess existens och utformning. För att fĂ„ börja pĂ„ ett nationellt program pĂ„ gymnasiet sĂ„ mĂ„ste eleven vara godkĂ€nd i kĂ€rnĂ€mnena (matematik, svenska och engelska). Är de inte godkĂ€nda fĂ„r de gĂ„ pĂ„ IV-programmet för att inhĂ€mta de saknade kunskaperna.

(En)samarbete i slöjden? : En observationsstudie om hur elever samarbetar i skolslöjden.

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur elever samarbetar i skolslöjden och vilka funktioner detta samarbete fyller. Genom att observera hur elever i Ärskurs nio samarbetade under slöjdlektionerna samlades material till studien in, material som sedan analyserades och kategoriserades.Resultatet av analysen blev fyra kategorier, eller typer av samarbete;Kunskapsförmedlande samarbete, Diskuterande samarbete, Samarbete nÀr den egna kroppen inte rÀcker till samt BekrÀftande samarbete. Analyser gjordes Àven av hur tillgÀngliga lÀrarna var under de olika lektionerna och hur detta kan ha inverkat pÄ elevernas samarbete, samt rummet och arbetsmiljöns förmodade inverkan..

Det instrumentala perspektivets Gemu: En studie om instrumentets betydelse för lÀrandet i Àmnet Gehörs- och musiklÀra

Det övergripande syftet med studien var att undersöka samband mellan instrument och lÀrande i Gehörs- och musiklÀra pÄ gymnasiets estetiska program. Syftet delades in i följande tvÄ frÄgestÀllningar: Hur tÀnker och agerar elever utifrÄn sitt instrument i Àmnet Gehörs- musiklÀra? Hur förhÄller sig lÀrare i sin undervisning till hur elever tÀnker och agerar utifrÄn sitt instrument i Àmnet Gehörs- och musiklÀra? TvÄ lÀrare och fem elever frÄn tvÄ olika skolor intervjuades. Ett gehörstest genomfördes med klasserna som ett underlag för intervjuerna med eleverna. Intervjuerna skrevs ut och lÀstes igenom för att utefter de mönster som kunde skönjas ur texterna struktureras, tolkas i kategorier.

"Jag kan, eller?!" : Om respons/Ă„terkoppling och dess betydelse

Alla elever bör fÄ samma chans att lyckas i skolan, det Àr viktigt att skapa positiva förvÀntningar i syfte att skapa motivation hos vÄra elever. Positiva förvÀntingar pÄ livet, sig sjÀlv och dem man möter Àr en förutsÀttning för att utvecklas och mÄ vÀl som mÀnniska. Det handlar om mÀnniskans frihet att fÄ vÀxa upp, trygg i den man Àr och utvecklas till, skolan har hÀr ett stort ansvar att lÄta barn och ungdomar vÀxa upp  i en vÀrld dÀr positiva förvÀntningar rÄder och en tro pÄ allt fantastiskt som livet har att erbjuda. Syftet med studien Àr att undersöka elevers och lÀrares uppfattningar kring förvÀntningar. Ett annat syfte Àr att synliggöra hur förvÀntningar kan komma till uttryck genom den respons och Äterkoppling som lÀrare ger elever och och kanske bidra till fortsatta pedagogiska diskussioner kring formativ bedömning i den verksamhet jag arbetar.    För att besvara studiens frÄgestÀllningar har en kvalitativ metod i form av observationer och  samtal genomförts och som ett komplement har en textanalys utförts. I en kvalitativ forskningsmetod utgÄr man ifrÄn att verkligheten Àr subjektiv och tolkas med hjÀlp kÀnslor, tankar och uppfattningar. Resultatet visar att elevers och lÀrare uppfattningar kan se likvÀrdiga ut nÀr man definierar innebörden av begreppen respons och Äterkoppling, med det finns ocksÄ skillnader.

Diagnosen som vÀgledning i pedagogisk verksamhet : NÄgra rektorers uppfattningar om ansvar och organisation för elever med diagnos

Tidigare studier har pÄvisat att en elevs diagnos inte alltid fÄr den betydelse som förvÀntas och diagnosen anvÀnds dÀrför inte som vÀgledning i den pedagogiska verksamheten. Syftet med studien Àr dÀrför att belysa rektorers uppfattningar om att anvÀnda diagnosen som vÀgledning i pedagogisk verksamhet. Följande frÄgor stÀlldes för att kunna besvara studiens syfte; Vilka uppfattningar har rektor om att anvÀnda diagnosen som vÀgledning i pedagogisk verksamhet? Hur uppfattar rektor sitt ansvar för elever med diagnos? Vilka möjligheter och begrÀnsningar finns i samarbete och kommunikation runt elever med diagnos? Teoretisk utgÄngspunkt har varit ramfaktorteorin. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med sex rektorer i tre kommuner.

En kartlÀggning av ett mobbningsförebyggande arbete pÄ en högstadieskola

Syftet med vĂ„r undersökning Ă€r att studera hur elever och pedagoger pĂ„ en högstadieskola upplever mobbningsförekomst samt skolans praktiska bekĂ€mpning av den. Undersökningsgruppen bestod av tretton elever samt tre elever som var ?spanare?. Tre lĂ€rare intervjuades varav tvĂ„ stycken var aktiva i mobbningsteamet. Även rektorn intervjuades samt tvĂ„ fritidsledare och en kurator.

En bro till nytt sprÄk - lÀrares syn pÄ modersmÄlets betydelse för andrasprÄksinlÀrningen

Vi har valt att studera modersmÄlets betydelse eftersom Sverige under de senaste Ären har blivit ett mÄngkulturellt land och pedagogerna kommer att möta mÄnga elever med rötter i andra lÀnder. Denna studie syftar till att undersöka hur blivande och verksamma lÀrare med inriktning mot modersmÄl eller mot övriga Àmnen ser pÄ modersmÄl och andrasprÄk. I arbetet tar vi bland annat upp modersmÄls-undervisningens historia, vad Skolverket har rapporterat de senaste decennierna om modersmÄl och om barns sprÄkinlÀrning. Vi har arbetat utifrÄn en kvantitativ metod för att nÄ ut till ett stort antal respondenter. Medverkande i vÄr undersökning Àr totalt 86 personer, varav 24 modersmÄlslÀrare, 32 lÀrare i övriga Àmnen och 30 lÀrarstudenter, som besvarat enkÀter i en attitydundersökning.

HÀlsa ? vad Àr det? : En studie om elevers syn pÄ hÀlsa i olika socioekonomiska klasser

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka högstadieelevers syn pÄ hÀlsa och om denna uppfattning skiljer sig mellan socioekonomiska klasser.Vilken betydelse har fysisk och psykisk hÀlsa enligt eleverna i de olika skolorna samt vilka faktorer pÄverkar elevernas vÀlbefinnande enligt dem sjÀlva?Vilka likheter och skillnader finns mellan socioekonomiska faktorer och elevers syn pÄ hÀlsa?Hur ser förÀldrarnas och barnens aktivitetsnivÄ ut i olika socioekonomiska klasser?PÄ vilket sÀtt arbetar skolorna med hÀlsa utifrÄn ett lÀrarperspektiv och skiljer det sig mot elevernas uppfattning?MetodMetoden som studien bygger pÄ Àr en kvantitativ enkÀtundersökning samt kvalitativa intervjuer med tvÄ idrottslÀrare. De namn skolorna har i studien Àr fingerade. EtternÀsslaskolan Àr placerad i norra Stockholm i en kommun med lÄg socioekonomisk status medan Kungsljusskolan Àr placerad centralt i östra Stockholm, i en kommun med hög socioekonomisk status. Det var 414 elever i Ärskurs 7-9 som svarade pÄ enkÀten och 407 svar var fullstÀndiga.ResultatResultaten visar att elevernas syn pÄ fysisk hÀlsa fokuserar pÄ kroppens rörelser och att vara frisk ? pÄ utsidan.

Hur kan pedagogerna stödja elever med koncentrationssvÄrigheter inom klassens ram?

Hur kan pedagogerna stödja elever med koncentrationssvÄrigheter? Hur kan pedagogen i klassen skapa ett klimat i klassrummet som passar alla elever?Genom att intervjua sju pedagoger pÄ fem olika skolor har vi fÄtt deras perspektiv och syn pÄ de hÀr frÄgorna. Resultatet frÄn vÄra intervjuer visar att pedagogerna Àr beroende av varandra för att miljön i skolan ska gynna alla elever. De intervjuade pedagogerna anser att eleverna med koncentrationssvÄrigheter Àr i behov av trygghet vilket de fÄr genom struktur i klassrummet. Detta uppnÄdde pedagogerna pÄ olika sÀtt beroende pÄ om eleverna befann sig i en vanlig skola eller pÄ en resursskola.

En studie av barnprogrammet DinosaurietÄget

Syftet med undersökningen Àr att belysa hur högstadielÀrare verksamma pÄ olika skolor i södra Sverige resonerar kring elevers socioekonomiska förutsÀttningar kan pÄverka lÀrares förvÀntningar pÄ elevernas prestationer i skolan, vilket ocksÄ var grunden till de tre frÄgestÀllningar som studien bygger pÄ. Vi har genomfört studien med hjÀlp av kvalitativa metoder. Resultatet frÄn fyra semistrukturerade intervjuer pÄ fyra olika skolor har tolkats med hjÀlp av relevant litteratur och aktuell forskning. Intervjupersonerna menar att socioekonomiska förutsÀttningar har stor betydelse för elevers resultat. PÄ grund av elevernas olika socioekonomiska förutsÀttningar hade majoriteten av lÀrarna olika förvÀntningar pÄ sina elever.

<- FöregÄende sida 48 NÀsta sida ->