Sökresultat:
4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 62 av 285
Det Àr ju konst för fan? estetiska Àmnen integrerade i Àmnesövergripande arbetsomrÄden
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka lÀrares uppfattning, dels hur de ser pÄ estetiska uttrycksformers integrering i Àmnesövergripande arbeten samt dels vilken funktion de anser att dessa uttrycksformer har i samband med Àmnesövergripande arbeten. Estetik kan delas upp i begreppen radikal och modest och dessa har fungerat som utgÄngspunkt i vÄr undersökning. Undersökningen bygger pÄ sex kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lÀrare med erfarenhet av Àmnesövergripande arbeten pÄ den aktuella skolan. Resultatet visar att samverkan mellan estetiska och teoretiska Àmnen förekommer men att estetikens funktion i mÄnga fall Àr oklar. Om en integrering med estetiska Àmnen förekommer sÄ Àr det frÀmst Àmnet bild som integreras.
Litteraturens vÀrde: En kvalitativ studie av skönlitteraturens legitimeringar i gymnasieskolan
Syftet med följande studie Àr att klarlÀgga vilka vÀrden och skÀl som ryms bakom anvÀndningen av skönlitteratur i gymnasieskolans undervisning. Genom en kvalitativ metod undersöks bilden av lÀsningens vÀrde i ett material bestÄende av halvstrukturerade intervjuer med tvÄ lÀrare och tvÄ elever. I resultaten framkommer fem huvudteman och övergripande legitimeringar: (1) sprÄkutveckling och förmÄgan att fungera som samhÀllsmedborgare, (2) existentiell erfarenhet, (3) fantasiförmÄga och kreativt tÀnkande, (4) möte med kulturarvet samt (5) upplevelser och meningsfullhet. Studiens slutsatser placerar detta resultat i ett bildningssammanhang, och identifierar litteraturens största vÀrde i humanistiska förmÄgor som i flera delar gÄr utöver svenskÀmnets ramar. Vidare slÄs fast det angelÀgna i att det pÄ skolorna finns ett samtal om skönlitteraturens uppdrag, samt att de teoretiska perspektiven i lÀrarutbildningens litteraturdidaktik bör prÀglas av mÄngfald..
Laborationer - ett tillfÀlle att koppla ihop teori och praktik?
Laborationer Àr en del i naturvetenskapliga Àmnen, dÀr eleverna fÄr praktisk erfarenhet av teorin. För att ta reda pÄ mer om elevers lÀrande av laborationer, anvÀnds som utgÄngspunkt litteratur om lÀrande, lÀrande i naturvetenskap och lÀrande med laborationer. Forskare har olika Äsikter om laborationers anvÀndbarhet, vilket lett fram till frÄgorna: Hur pÄverkas elevernas förstÄelse av teorin, genom att laborera om den? Vad anser eleverna om laborationer som ett tillfÀlle att fördjupa sin kunskap? Detta undersöktes med kvalitativa metoder, dÀr bÄde enkÀter och intervjuer anvÀndes. FrÄgorna var bÄde kunskapsfrÄgor, förstÄelsefrÄgor och frÄgor om vad eleverna sjÀlva anser om laborationer.
Gitarrteknik: Teknikövning ? varför, och hur?: En utvÀrdering
av materialet ?Gitarrteknik?
Syftet med mitt examensarbete var att utvÀrdera det eget sammanstÀllda teknikmaterialet ?Gitarrteknik? med hjÀlp av en grupp elever och lÀrare. Materialet bestod i huvudsak av blandade tekniska övningar samt till viss del Àven egenkomponerade övningar. Syftet med studien var ocksÄ att fÄ ta del av gitarrlÀrare och -elevers instÀllning och erfarenhet av teknikövning. I denna grupp fanns fyra olika stadier representerade: kommunala musikskolan, estetiska programmet med inriktning musik, folkhögskola och musikhögskola.
Drabbades syn pÄ mobbning med fokus pÄ vÀgen ut ur den
Studien syftar till att leda till en bÀttre förstÄelse för utsattas erfarenheter av mobbning och att öka kunskapen om vad som kan göras för att motverka mobbning samt hur de utsatta kan hjÀlpas och stöttas. I studien har fyra kvinnor och fyra mÀn deltagit, som alla har upplevt mobbning under skolgÄngen, men som inte lÀngre Àr utsatta. Metoden som anvÀnts Àr en innehÄlls analys. Resultatet av intervjuerna tyder pÄ att det upplevda stödet frÄn skola och hem inte var tillrÀckligt. Att mobbningen pÄgick under en lÀngre period utan ingripande frÄn vuxna i omgivningen.
Reaktioner och hantering av arbetsrelaterade traumatiska hÀndelser hos en grupp poliser
Individer utsÀtts dÄ och dÄ för olika typer av stressframkallande hÀndelser, ibland med bÄde fysiska och psykiska problem som följd. För rÀddningsinsatsorganisationer (polis, brandkÄr, sjukvÄrd) Àr det viktigt att kÀnna till hur den egna personalen reagerar i dessa situationer för att den förberedande utbildningen och den efterkommande krishanteringen ska bli sÄ effektiv som möjligt. En grupp svenska poliser har i denna deskriptiva studie intervjuats om deras tankar och kÀnslor innan och efter att de utsatts för en traumatisk hÀndelse i tjÀnsten. Före och direkt efter hÀndelsen var tankarna frÀmst kÀnsloorienterade men idag nÀr poliserna tÀnker tillbaka pÄ hÀndelsen sÄ dominerar de problemorienterade tankarna och kÀnslorna. Att utsÀttas för denna process som stressframkallande hÀndelser i arbetet medför kan vara pÄfrestande för individen.
Pedagogers syn pÄ Takk och dess betydelse i förskolan
Alla mÀnniskor har ett behov att kommunicera med varandra. DÄ inte alla har förmÄgan att uttrycka sig via talet kan Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (Takk) vara ett alternativ .Syftet med min studie har varit att undersöka vilken betydelse Takk har för barn i behov av alternativ kommunikation i förskolan. Genom intervjuer med pedagoger i ett arbetslag pÄ en förskoleavdelning som har extra resurser, undersöker jag i vilka situationer som de anvÀnder Takk samt vad de anser om vilken betydelse Takk har för kommunikationen. Jag valde att begrÀnsa studien till en förskola och ett arbetslag dÀr det finns stor erfarenhet kring Takk. Resultatet visar att pedagogerna anvÀnder Takk bland annat vid samlingar och vid matsituationen, de försöker Àven vÀva in det i leken. De anser att Takk kan var ett mycket bra stöd för sprÄket och kommunikationen. Alla pedagogerna i arbetslaget Àr överens om att Takk Àr ett bra stöd för barnens sprÄkutveckling..
Att hitta rÀtt ÀgarfinansiÀr - En studie om smÄ teknikföretag och deras efterfrÄgan pÄ externa ÀgarfinansiÀrers bidrag
Bakgrund: Studier har visat att smÄföretag spelar en mycket viktig roll i dagens samhÀlle. Framförallt Àr det de snabbvÀxande företagen som förefaller vara sÀrskilt viktiga för sysselsÀttningen och dessa företag har under sin utvecklingsfas ofta ett mycket stort behov av extern finansiering för att utvecklingen ska kunna fortgÄ. Ett stort problem pÄ senare Är Àr att smÄföretagen stöter pÄ ökade problem med traditionell bankfinansiering, vilket sÀrskilt drabbar företag med litet eget kapital och som sitter pÄ begrÀnsade sÀkerheter. Ett bra exempel pÄ detta Àr teknikföretag. NÀr inte lÀngre bankfinansiering Àr tillgÀnglig, söker dessa företag andra vÀgar dÀr extern Àgarfinansiering ofta blir en nödvÀndighet.
Musik och sprÄk i förskolan : Musik som ett pedagogiskt verktyg
I den hÀr studien har jag undersökt hur förskollÀrare kan anvÀnda musik som ett pedagogiskt verktyg i barnens sprÄkutveckling samt vilka likheter och samband som finns mellan sprÄk och musik. Jag har undersökt fem förskollÀrares erfarenhet och tankar kring detta. I studien har jag intervjuat fem förskollÀrare som arbetar mycket med musik tillsammans med barn. Resultatet visar att musik och sprÄk har mycket gemensamt, bÄda innehÄller bland annat rytm, ton, klang dynamik och uttryck. FörskollÀrare anvÀnder musik, sÄng, rytm, rim och ramsor för att stimulera barnens sprÄkutveckling.
FöretagsförvÀrv - En studie om M&A rÄdgivarens roll i förvÀrvsprocessen
Syfte: Syftet med studien Àr att identifiera M&A rÄdgivarens roll i en förvÀrvsprocess. Vidare granskas Àven varför företag med intern kompetens anlitar rÄdgivare nÀr de sjÀlva besitter kunskap inom omrÄdet Teori: Teorier kring M&A rÄdgivare, transaktionsprocessen samt integrationsprocesser behandlas. Teorierna Àr en grundsten för studiens analys och slutsats.Metod: Studien Àr en kvalitativ rapport, dÀr analysen utöver den teoretiska delen Àr uppbyggd pÄ intervjuer med M&A rÄdgivare och företag vilka har gjort företagsförvÀrv. Slutsats: RÄdgivarens roll i transaktionsprocessen Àr situationsspecifik, oftast anlitas rÄdgivaren för att delta i hela processen. Företag anlitar rÄdgivare dÄ de i det initiala skedet vill vara hemliga och lÄta nÄgon annan hantera kontakt med potentiella förvÀrvskandidater, bolagen vill kunna ha ett fortsatt fokus pÄ den dagliga verksamheten och fÄ med den erfarenhet rÄdgivarna besitter..
Laborativ matematik : NÄgra lÀrares instÀllning och erfarenhet av laborativ matematik
Syftet med denna uppsats Àr att identifiera den mest effektiva egenskapen av en text eller sida för att uppnÄ visuell hierarki, som Àr ett verktyg för att fÄ det önskade flödet av uppmÀrksamhet i en sida eller webbsida genom att ge vissa element en viss vikt i kontrast, storlek och placering. Vi vill ge en möjlighet för vidare forskning snarare Àn att ge en slutsats som ger ett slutgiltigt svar pÄ frÄgestÀllningarna. Det finns fler sÀtt att manipulera text för att uppnÄ önskad visuell hierarki men vi valde de vanligaste. Detta arbete Àr baserat pÄ ett experiment som görs pÄ 50 deltagare med ett onlinefrÄgeformulÀr och tre sjÀlvgjorda bilder dÀr vi kan utvÀrdera resultaten, jÀmföra dem med andra teorier och berÀkna den mest effektiva uppmÀrksamhetsgivaren. Vi har ocksÄ utvecklat en hypotes om vad resultatet kommer att visa.
?Vi ser det pÄ olika sÀtt, helt klart!? : Kvinnojourens erfarenhet av samverkan med socialtjÀnsten
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
RönneÄ - Ett waterfrontprojekt
Det finns en trend i stÀder att jobba med vattenkontakt, vare sig det handlar
om nÀrhet till havet, sjön eller vattendrag. Det finns en potentiell vinst i
att marknadsföra en stad med kopplingen till vatten och flera stÀder har
lyckats med detta. Det ska dock tillÀggas att det Àven uppstÄtt problem med den
waterfrontutveckling som har skett och det finns i olika stÀder erfarenhet av
bÄde vinster och förluster kopplat till waterfrontprojekt.
I detta kandiatarbete har en fallstudie gjorts pÄ en strÀcka av RönneÄ som
flyter genom Ăngelholm. Ă
n Àr i dagslÀget föremÄl för en förstudie med mÄl att
ta fram en ÄtgÀrdsplan för att höja vÀrdet, skapa underlag och förutsÀttning
för ett framtida RönneÄ-projekt.
Fallstudien har utgÄngspunkt i waterfrontutvecklingen som vuxit fram i vÀrlden
sedan sent 1950-tal och efter hand spridit sig Àven till Sverige och
Skandinavien..
Turtagning och rollfördelning - vilken betydelse har detta för barn i förskolan? : En studie av turtagning och rollfördelning i barns rollek pÄ förskolan.
Denna studie avser att genom nÄgra observationer utförda pÄ en förskola resonera kring vad som hÀnder i leken, vad rolleken bestÄr av och vilka faktorer som styr turtagning och rollfördelning i rolleken. Uppsatsen redogör Àven för vad litteratur och förskolans lÀroplan sÀger om detta fenomen.Resultatdelen visar hur jag har tolkat dessa observationer utifrÄn lÀroplanen, centrala begrepp utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv samt nÄgra vanliga lekteorier.Denna studie har visat att det finns nÄgra faktorer som styr turtagning och rollfördelning av barns rollek utifrÄn observationer som Àr utförda. Dessa faktorer berör bakgrund, erfarenhet, sjÀlvkÀnsla och trygghet i barngrupp och övrig verksamhet i förskolan..
Arbete med elever i matematiksvÄrigheter- att hjÀlpa istÀllet för att stjÀlpa
Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ mer om matematiksvÄrigheter och pedagogers syn och erfarenhet av detta. Syftet var Àven att finna ny kunskap om olika arbetssÀtt, vilket resulterade i insikten om olika laborativa material och dess betydelse för matematikundervisningen.Författarna valde att genomföra studien med hjÀlp av att lÄta pedagogerna skriva berÀttelser. För att vinna ny kunskap har författarna delvis anvÀnt sig av hermeneutisk metod för att se helheten genom de olika komplexa delarna.I studien har det visat sig att det Àr flera faktorer som pÄverkar elevers matematiska svÄrigheter. Det kan vara allt ifrÄn den kognitiva förmÄgan hos eleven till den omgivande miljön.Uppsatsen har givit författarna mÄnga tankar kring hur man kan arbeta med framförallt laborativt material. NÄgra spÀnnande förslag finns under sammanfattande avslutning dÀr de presenterar vad man skulle kunna studera vidare..