Sökresultat:
4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 63 av 285
Den goda lönecirkeln: Strategier i löneprocessen - medarbetare och organisation i samklang?
Syftet med studien var att undersöka och analysera löneprocessen vid LKAB. Detta med fokus pÄ de moment som rör interaktionen mellan chef och medarbetare. För att uppnÄ syftet har tolv kvalitativa intervjuer gjorts med chefer och fackligt förtroendevalda. Intervjuerna med de fackligt förtroendevalda Àr frÀmst för att skapa en bild av dagslÀget samt för att fÄ en ökad förstÄelse för löneprocessen sett ur deras synvinkel. Resultatet visar pÄ att det finns en tvetydighet i direktiven vilket skapar en osÀkerhet bland bÄde chefer och medarbetare.
Barn med flera sprÄk
Mitt syfte med detta arbete var att undersöka flersprÄkiga barns sprÄkutveckling. Jag jÀmförde tvÄ olika förskolor och pedagogernas arbetssÀtt. Den första förskola ligger i en liten stad och den andra i en stor stad i SkÄne. Jag ville Àven undersöka vilka uppfattningar förskolelÀrare har om flersprÄkiga barn samt hur konsekvensen av förÀldrarnas agerande Àr med sina tvÄ- eller flersprÄkiga barn. Jag har valt att göra en kvalitativ undersökning i tvÄ förskolor dÀr jag har gjort intervjuer och observationer.
Kommunikation i Kina - mer Àn bara ord
Syftet med denna uppsats Àr att analysera skillnaderna i svenskars och kinesers sÀtt att kommunicera och hur dessa skillnader kan hanteras. I studien har en kvalitativ metod anvÀnts. Data har samlats in dels genom litteraturstudier och dels genom intervjuer. Teorier med anknytning till affÀrskultur och kommunikation har anvÀnts som utgÄngspunkt för att öka förstÄelsen för fenomenet. Det empiriska materialet har erhÄllits genom intervjuer med respondenter, vilka alla har erfarenhet av och kunskap om Àmnet som har undersökts.
FastighetsvÀrdering : - processen att faststÀlla ett marknadsvÀrde
Syfte: Vi ska analysera hur fastighetsmÀklare vÀrderar smÄhus och hur de anvÀnder sig av taxeringsuppgifter, det vill sÀga de egenskapsuppgifter om tomtmark och smÄhus som samlats in vid fastighetstaxeringen frÄn fastighetsÀgarna. Vi ska Àven sammanstÀlla en modell över de faktorer som har central betydelse vid uppskattning av marknadsvÀrdet.Metod: En kvalitativ metod har anvÀnts dÀr vi genomfört personliga intervjuer med fastighetsmÀklare. Teorin baseras pÄ relevant litteratur, vetenskapliga artiklar och elektroniska kÀllor. Empirin redovisas genom en kategorianalys.  Resultat & slutsats: Vi har kommit fram till att fastighetsmÀklare med erfarenhet inte följer de steg som teorin tar upp vid fastighetsvÀrdering.
Sjuksköterskors upplevelser av att möta personer med hiv
Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av att möta personer med hiv. Sex kvalitativa artiklar har analyserats med kvalitativ innehÄllsanalys. I resultatet framkom tre kategorier: att pÄverkas kÀnslomÀssigt, att minska rÀdsla med kunskap och erfarenhet och att förebygga smittspridning. Litteraturstudien visar pÄ mÄnga olika kÀnslor i samband med vÄrdandet av person med hiv. Det framkom att mÄnga av sjuksköterskorna var rÀdda för att bli smittade av sjukdomen och anvÀnde dÀrför de skydd som fanns att tillgÄ.
Laborationer - ett tillfÀlle att koppla ihop teori och praktik?
Laborationer Àr en del i naturvetenskapliga Àmnen, dÀr eleverna fÄr praktisk erfarenhet av teorin. För att ta reda pÄ mer om elevers lÀrande av laborationer, anvÀnds som utgÄngspunkt litteratur om lÀrande, lÀrande i naturvetenskap och lÀrande med laborationer. Forskare har olika Äsikter om laborationers anvÀndbarhet, vilket lett fram till frÄgorna: Hur pÄverkas elevernas förstÄelse av teorin, genom att laborera om den? Vad anser eleverna om laborationer som ett tillfÀlle att fördjupa sin kunskap? Detta undersöktes med kvalitativa metoder, dÀr bÄde enkÀter och intervjuer anvÀndes. FrÄgorna var bÄde kunskapsfrÄgor, förstÄelsefrÄgor och frÄgor om vad eleverna sjÀlva anser om laborationer.
Pedagogers tankar om tvÄsprÄkiga klasser / Teacher?s thoughts about bilingual classes
Mitt syfte med denna uppsats Àr att fÄ djupare kunskap i vad tvÄsprÄkiga klasser innebÀr och vilken uppfattning pedagogerna som arbetar i en tvÄsprÄkig klass har angÄende deras arbetsÀtt. Jag har tittat nÀrmare pÄ tvÄ mÄngkulturella skolor som arbetar tvÄsprÄkigt. Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer med pedagoger för att fÄ en bredare kunskap om hur undervisningen genomförs och för att fÄ en uppfattning om vad pedagogerna har för syn och erfarenheter kring tvÄsprÄkiga klasser. Jag har intervjuat fyra pedagoger som har stor erfarenhet av att jobba med andrasprÄkselever dÄ de har arbetat pÄ mÄngkulturella skolor i flera Är. Resultaten av mina intervjuer blev relativt lika dÄ lÀrarna anser att modersmÄlet har stor betydelse för barnets andrasprÄksutveckling.
Integration av de anstÀllda i den strategiska utvecklingsprocessen : En fallstudie om kopplingen mellan AffÀrsutveckling, Change Management och det Balanserade styrkortet pÄ ett svenskt IT-bolag
Strategisk affÀrsutveckling har lÀnge varit ett fenomen Ätskilliga företag velat bemÀstra. DÄ ett kontinuerligt förÀndrande marknadslandskap prÀglar dagens affÀrsutveckling Àr det svÄrt att bedriva effektiv strategisk affÀrsutveckling. Denna studie syftar till att beskriva och öka förstÄelsen kring hur ett modernt IT-företag med hjÀlp av ett balanserat styrkort som strategiskt verktyg skall kunna förbÀttra den förÀndringsbaserade affÀrsutvecklingen utifrÄn de anstÀlldas perspektiv. Fyra Ärs akademisk erfarenhet inom ekonomi samt ett brinnande intresse för strategisk affÀrsutveckling ligger till grund för denna studie.Studier har visat att generellt sett nÀrmare 80 procent av anstÀllda inom olika företag upplever oklarheter kring begreppet förÀndring och hur det pÄverkar organisationens strategiska utveckling. SÄledes har vi valt att i det teoretiska avsnittet fokusera pÄ strategisk affÀrsutveckling, vidare har vi belyst konceptet Change Management samt hur förÀndring pÄverkar den strategiska utvecklingsprocessen.
HUR LĂR MAN SIG OM SIN SVENSKA IDENTITET I ETT INTERKULTURELLT MĂTE?
Eftersom det i dagens samhÀlle blivit allt vanligare att bosÀtta sig utomlands ökar behoven av kunskap om kulturella möten och kontraster. Möten med andra kulturer Àr sÀllan oproblematiska dÄ alla individer Àr fÀrgade av sin ursprungskultur. En stor fördel för integrering i en ny kultur Àr dock att ha kunskap om sig sjÀlv och sin egna kulturella identitet. Denna kunskap kan förvÀrvas innan kulturmötet men uppstÄr Àven som en konsekvens av det. Syftet med denna studie var att klargöra hur man lÀr sig om sin svenska identitet i ett interkulturellt möte.
Hur ljussÀtter man ett bostadsomrÄde?
Bakgrund: Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska beskriver att det Àr sjuksköterskans ansvar att ge patienten en god och sÀker vÄrd ur ett etiskt perspektiv samt genom beprövad erfarenhet. PatientnÀrmre vÄrd Àr ett arbetssÀtt som sÀtter patienten och dennes problem och behov i centrum. OmvÄrdnadens kvalitet ökar och ger en snabbare rehabiliteringstid för patienten.
Syfte: Att granska vad den patientnÀra tiden innebÀr för sjuksköterskan och se vad den innehÄller. Hur mycket tid, totalt, lÀggs ner pÄ patientnÀra tid under ett dagspass?
Metod: Empirisk, strukturerad icke deltagande observationsstudie med kvantitativ och kvalitativ ansats.
FÀstningarnas fest. Organiska nÀtverk, genomslagskraftig externkommunikation och mÄlgruppsanpassade budskap. En kvantitativ kartlÀggning av Fastningarnas Fests intressenter och deras erfarenhet, Äsikter och förvÀntningar kring Jubileet
The purpose of this Master?s thesis is to examine what role the new city library in Halmstad has for its users. The questions posed in this study are: What do the users actually do at the library? What roles are the most significant according to the users? Have the politicians succeeded in their intention of realizing a modern library according to the users? The theoretical starting point is Andersson?s and Skot-Hansen?s theory of four different roles of public libraries. In order to extend the model we added a fifth function; the one of aesthetical experience.
Storyline : Ett komplement i undervisningen?
Undersökningens syfte Ă€r att studera hur lĂ€rare i grundskolans tidigare Ă„r kan anvĂ€nda sig av arbetssĂ€ttet storyline som ett komplement i undervisningen. Storyline Ă€r ett arbetssĂ€tt dĂ€r eleverna arbetar pĂ„ ett Ă€mnesintegrerat vis i grupper. Mycket plats lĂ€mnas Ă„t fantasin i denna metod. Studien undersöker Ă€ven pĂ„ vilka sĂ€tt storyline kan frĂ€mja eller hĂ€mma elevers lĂ€rande. Ă
tta personer intervjuades, fyra verksamma lÀrare med erfarenhet av storyline och fyra elever i Är sex.
LÀrande av spelförstÄelse i fotboll
Den hÀr studien undersöker fotbollsinstruktörers undervisning pÄ fotbollsgymnasium i VÀstraGötalandsregionen, fotbollsinstruktör Àr en term som betecknar lÀraren i Àmnet fotboll. Studiensstyrande frÄgestÀllningar forskar kring instruktörers uppfattningar och erfarenheter kringspelförstÄelse i fotboll, samt deras metodval i en undervisning som riktar sig mot spelförstÄelseoch lÀrande. Syftet med studien Àr att utifrÄn instruktörernas synsÀtt komma fram till effektivametodiska former som kan bidra till inlÀrning av spelförstÄelse pÄ gymnasiets fotbollsundervisning.I denna studie anvÀnds kvalitativa och semistrukturerade intervjuer som metod för att samlain data dÀr sju fotbollinstruktörer vid tre olika gymnasier har intervjuats. Data Àr analyseratutifrÄn teorier om spelförstÄelse samt metoder i idrottsundervisning.I studien kommer det exempelvis fram att tidigare erfarenhet som fotbollsspelare Àr en fördelför att bli instruktör senare i trÀnarskapet. Det Àr instruktörernas ansvar att göra elevernamedvetna om vad spelförstÄelse Àr, hur och varför man trÀnar det.
Lek Àr liv! : En undersökning om pedagogers förhÄllningssÀtt till barns lek och lÀrande
Vi sÀger ofta att leken Àr sÄ viktig, att leken Àr barns sÀtt att lÀra. I svensk förskola Àr den s.k. fria leken ett stÄende inslag. VÄr erfarenhet Àr att pedagoger inte lÀgger ner nÄgot större arbete pÄ barnens lek eller visar nÄgot större intresse för den. NÀr barnen leker, sÄ kan de vuxna göra nÄgot annat.
"De ska ha roligt" : En undersökning av erfarenheter hos sex lÀrare som har arbetat mins 20 Är med lÀs- och skrivundervisning i skolÄr 1-3
Den hÀr studien syftar till att undersöka vilka erfarenheter som finns inom lÀs- och skrivundervisning hos sex lÀrare som arbetat mer Àn tjugo Är med just lÀs- och skrivundervisning. För att besvara vÄra forskningsfrÄgor som lyder; Hur arbetar nÄgra erfarna lÀrare med lÀs- och skrivundervisning? Vad har format deras sÀtt att undervisa? Vad vill nÄgra lÀrare med lÄng erfarenhet inom lÀs- och skrivundervisning dela med sig av till nyutexaminerade lÀrare? har vi genomfört intervjuer med lÀrare. Vi valde att anvÀnda oss av en öppen intervjuform som gav oss möjlighet att stÀlla vidare/öppnare frÄgor, som gör att den intervjuade fritt kan utveckla sina tankar.VÄr undersökning visade bl a att de intervjuade lÀrarna har format sina arbetssÀtt med hjÀlp av teoretiska kunskaper, influenser frÄn andra, egna reflektioner över undervisningen, synen pÄ hur undervisningen ska uppfattas och delaktighet frÄn barnen. De delar uppfattningen att det ska vara roligt med lÀs- och skrivundervisning och att det Àr viktigt med tilltro till barnets förmÄga..