Sökresultat:
4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 61 av 285
NĂR MAN SLĂPAR SIN VĂSKAEn kvalitativ studie om socionomers erfarenhet och uppfattningom skilsmĂ€ssors effekter för barn
BakgrundI Sverige bor 72 % av barnen med sina bÄda biologiska förÀldrar. I min hemkommun bor 78% av barnen med sina bÄda biologiska förÀldrar. I mitt arbete som förÀldrarÄdgivare trÀffar jag dock pÄfallande ofta förÀldrar som Àr frÄnskilda. Det visade sig att en majoritet av de förÀldrar FörÀldrarÄdgivningen trÀffar Àr frÄnskilda. Men, hur ser det ut inom andra socionomers arbetsomrÄden? Jag började ocksÄ undra över denna omvÀndning av statistiken.
Att internationalisera företag : Ett arbete som kan förenklas av tidigare erfarenheter
Internationalisering Àr idag ett vanligt begrepp inom företagsekonomi. Den kinesiska marknadens möjligheter har inneburit att flera svenska företag valt att undersöka om de kan lyckas pÄ en av vÀrldens till population största ekonomier. Denna uppsats skrivs tillsammans med ett svenskt företag i stÄlbranschen. För att undersöka hur företag planerar och genomför internationaliseringsprocesser idag, samt hur företag anvÀnder sina tidigare erfarenheter för ytterligare etablering, har en fallstudie innehÄllande intervjuer med personer involverade i internationaliseringsprocesser genomförts. Teoretiskt underlag Àr hÀmtat frÄn Uppsalaskolans forskning kring internationellt företagande dÀr Jan Johanson och Jan-Erik Vahlnes arbete bildar grund.
NĂ€r siffrorna inte lyder
VÄrt syfte var att undersöka hur specialpedagoger upptÀcker elever med matematiksvÄrigheter samt hur de organiserar arbetssÀttet och skolmiljön för att hjÀlpa dem. Undersökningen genomfördes som kvalitativa intervjuer med sex stycken specialpedagoger. Utöver intervjuerna har vi sökt kunskap i för Àmnet relevant litteratur samt databaser pÄ Internet. Vi har kommit fram till Àr att det Àr viktigt att uppmÀrksamma elever med matematiksvÄrigheter i ett tidigt skede. Ju tidigare ÄtgÀrder sÀtts in desto större möjligheter till ett lyckat resultat.
Det svenska och det finska skolsystemet : - en jÀmförelse
Individer utsÀtts dÄ och dÄ för olika typer av stressframkallande hÀndelser, ibland med bÄde fysiska och psykiska problem som följd. För rÀddningsinsatsorganisationer (polis, brandkÄr, sjukvÄrd) Àr det viktigt att kÀnna till hur den egna personalen reagerar i dessa situationer för att den förberedande utbildningen och den efterkommande krishanteringen ska bli sÄ effektiv som möjligt. En grupp svenska poliser har i denna deskriptiva studie intervjuats om deras tankar och kÀnslor innan och efter att de utsatts för en traumatisk hÀndelse i tjÀnsten. Före och direkt efter hÀndelsen var tankarna frÀmst kÀnsloorienterade men idag nÀr poliserna tÀnker tillbaka pÄ hÀndelsen sÄ dominerar de problemorienterade tankarna och kÀnslorna. Att utsÀttas för denna process som stressframkallande hÀndelser i arbetet medför kan vara pÄfrestande för individen.
Hur man kan underlÀtta för barn med svÄrigheter, med hjÀlp av idrottsÀmnet
VĂ„rt syfte med arbetet Ă€r att fĂ„ en ökad kunskap om barn med svĂ„righeter sĂ„som, stress, lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter, DAMP, övervikt, fysiska handikapp och mobbning. Vi vill ocksĂ„ fĂ„ en ökad förstĂ„else för hur man kan underlĂ€tta för dessa barn i idrottsundervisningen. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar: Ăr skolans idrott viktig för elevernas fysiska och psykiska utveckling? Kan man inom idrottsĂ€mnet underlĂ€tta för barn med de svĂ„righeter av de slag vi studerat? Hur definieras dessa typer av svĂ„righeter i litteraturen och hur uppmĂ€rksammar man dem hos barn? Vi har lagt tyngdpunkten pĂ„ litteraturstudien men har Ă€ven en empirisk del dĂ€r verkligheten speglas av specialpedagoger och idrottslĂ€rares erfarenhet. Genom arbetet har vi kommit fram till att mĂ„nga av dessa svĂ„righeter som vi valt att behandla, har uppstĂ„tt genom att samhĂ€llet har förĂ€ndrats och mĂ€nniskan har inte anpassat sig efter det..
NÀrstÄendes upplevelse av sin livssituation : vid palliativ vÄrd i hemmet
Bakgrund: Palliativ vÄrd Àr en helhetsvÄrd av den sjuka samt stöd till deras nÀrstÄende. Palliativ vÄrd definieras som att lindra lidande och frÀmja livskvaliteté. Vid palliativ vÄrd innebÀr det att nÀrstÄende oftast Àr mer delaktiga i vÄrden, dÄ de bor under samma tak.Metod: Studien har utförts som en allmÀnlitteraturstudie. Resultatet baserades pÄ nio kvalitativa artiklar som var skrivna pÄ engelska och publicerade i vetenskapliga tidsskrifter.Resultat: Analysen medförde fem huvudkategorier: Att vardagen förÀndras, KÀnslan av att stÄ bredvid nÀr den sjuke personen lider och försÀmras, Att vara ensam och inte ha stöd, Att vara tillsammans i en annorlunda situation och Att kÀnna ansvar och mening.Slutsats: Den nÀrstÄende kan uppleva sin nya livssituation som negativ men Àven positivt. Den positiva aspekten kan vara den gemenskap som parterna kan fÄ.
Aggressivitet, alexitymi och empati bland mÀn med vÄldsbeteende som söker behandling pÄ Manscentrum
Syftet med studien Àr att öka kunskapen om mÀn som har en impulsiv aggressivitet riktad mot sin partner, och om mÀnnens brister i affektmedvetenhet (alexitymi) samt deras förmÄga till empati och om de skiljer sig i dessa aspekter frÄn mÀn som söker hjÀlp för relationsproblem pÄ Manscentrum. 20 mÀn med vÄldsamt beteende och 20 med relationsproblem fyllde i Aggression Questionnaire-Revised Swedish Version (AQ-RSV), Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) och Interpersonal Reactivity Index (IRI). Resultaten visade ett positivt samband mellan aggressivitet och alexitymi i hela populationen och ett negativt samband mellan alexitymi och empati. De vÄldsamma mÀnnen var ocksÄ aggressivare enligt AQ-RSV Àn de med relationsproblem, men inga andra skillnader var signifikanta. De mÀn som hade erfarenhet av vÄld i ursprungsfamiljen hade ett starkare samband nÀr det gÀller aggressivitet och alexitymi.
Att vara eller inte vara : En studie om specialpedagogens anstÀllningsbarhet iden kommunala grundskolan
VÄr studie ger en inblick i hur platsannonser frÄn kommunala grundskolor som söker specialpedagog stÀmmer med aktuell examensordning för specialpedagog samt hur rektorer reflekterar kring innehÄllet i platsannonserna. Syftet Àr att undersöka om vi Àr anstÀllningsbara som specialpedagoger i den kommunala grundskolan. Undersökningens metod Àr dokumentgranskning, som följs av telefonintervjuer. VÄrt resultat pekar pÄ att vi Àr anstÀllningsbara som specialpedagoger. "Social kompetens", "flexibilitet" och personlig lÀmplighet Àr viktigare Àn vilken specialpedagogisk utbildning den sökande har.
Fri improvisation: undervisningsmetoder och tankar kring
dessa
Syftet med detta arbete var att undersöka vilka undervisningsmetoder som pedagoger har som grund vid undervisning i fri improvisation, samt vilka tankegÄngar som ligger bakom undervisningsmetoderna. Genom tre intervjuer med verksamma musiker och pedagoger inom fri improvisation, sÄ fann jag att de tankegÄngar som ligger bakom metoderna Àr till en stor del kopplade till den definition av fri improvisation som de intervjuade har. Metoderna som anvÀnds inom fri improvisations-undervisning Àr mÄnga och varierade men huvudsakligen baserade pÄ att eleven, dels skall bygga upp ett förrÄd av konventionella och icke konventionella speltekniker. Samt att eleven skall öva upp sin reaktionsförmÄga och associativa sida, som anvÀnds pÄ det som sker i nuet. Detta Àr en paradox mot den erfarenhet som eleven har i sitt material/kunskapsstoff, vilket den bör bli medveten om genom reflekterande och ifrÄgasÀttande av det den gör..
Utomhusdidaktik i förskolan : "DÀr finns alla möjligheter utomhus"
Syftet med vÄr studie var att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till utomhusdidaktik pÄ sex utvalda förskolor. För att ta reda pÄ vilka möjligheter och hinder det finns med att arbeta utomhus med barnen samt hur pedagogerna tar tillvara pÄ nÀrmiljön intervjuade vi sex förskollÀrare. LitteraturgenomgÄngen visar pÄ positiva resultat vad det gÀller barns motoriska och intellektuella utveckling. UtifrÄn detta samt egen erfarenhet fann vi det intressant att undersöka hur pedagogerna utifrÄn sin roll tar tillvara pÄ olika lÀrmiljöer utomhus. Resultatet visar pÄ ett positivt synsÀtt till utomhusvistelse men att pedagogens engagemang har betydelse för hur planerade och spontana aktiviteter tas tillvara pÄ.
Slöjden i Àmnesövergripande samarbeten. : LÀrares resonemang om möjligheter, fördelar och problem.
Denna uppsats bygger pÄ empiri samlad genom kvalitativa intervjuer med aktiva behöriga grundskolelÀrare. Syftet Àr att ta reda pÄ dessas instÀllning till och erfarenheter av Àmnesövergripande samarbete med slöjd som en av de ingÄende Àmnena. Resonemangen sÀtts in i en ram av teorier, lÀroplansformuleringar, utredningar och pedagogiska inriktningar som bedöms kunna ge en lÀmplig kontext till utsagorna.Resultatet visar att respondenterna tycks possitiva till Àmnesövergripande samarbete dÄ det ger tydliga sammanhang för elevernas lÀrande vilket anses fördelaktigt, men mÀngden erfarenhet skiftar. Det största bekymret med denna typ av undervisning tycks vara att det krÀver mycket tid för planering och genomförande, tid som enligt respondenterna upptas av allt annat administrativt som mÄste hinnas med. En annan tydlig indikation Àr att lÀrarnas sÀtt att uttrycka sig Àr vÀsensskilt frÄn den typ av facksprÄk som anvÀnds inom forskningen..
Handledningens betydelse för hemtjÀnstpersonal som utför palliativa omsorgsinsatser
Syftet med denna studie var att studera handledningens betydelse för hemtjÀnstpersonal som utfört palliativa omsorgsinsatser. Metoden som anvÀndes var personliga intervjuer som berörde frÄgeomrÄdena: Utbildning, kompetens, behov och erfarenhet av handledning, samarbete, handledningsformer, tillgÄng till handledning, arbetsgruppens betydelse samt vad som kan upplevas som svÄrt respektive utvecklande inom palliativt omsorgsarbete. I intervjuutsagorna framkom att hemtjÀnstpersonalen upplevde att de lÀmnades ensam med etiskt svÄra stÀllningstaganden, ett resultat som kan hÀrledas till den politiska ledningens prioritetsordning. Avsaknaden av formella riktlinjer medförde att hemtjÀnstpersonalen blev beroende av den handledning som gavs informellt i den egna arbetsgruppen. En slutsats som drogs av denna studie var att handledning som anpassats till hemtjÀnstpersonalens rÄdande behov gÀllande denna omsorgsform var ett mycket eftersatt kompetensutvecklingsomrÄde.
RFID inom tillverkningsindustrin
RFID-tekniken har under de senaste Ären uppmÀrksammats allt flitigare av företag som tror sig ha anvÀndning för det i sin verksamhet. En kategori av företag som skulle kunna ha stor nytta av tekniken Àr tillverkande industri, bland annat i sin materialhantering. En undersökning visar att mÄnga sÄdana företag vet att tekniken finns men att graden av kunskap om teknikens möjligheter och brister Àr starkt varierande.Detta arbete har studerat vilka brister och problem som uppmÀrksammats av de företag inom denna kategori som redan idag anvÀnder tekniken. Arbetet har bestÄtt av intervjuer av ett antal sÄdana företag och Àven av leverantörer av RFID-utrustning.De företag som ingÄr i undersökningen inte upplevt nÄgra av de problem som arbetet behandlar men leverantörernas erfarenheter visar att problem finns och att det krÀver stor yrkeskunskap och erfarenhet för att komma runt dem..
Pojkars attityder till dans
Syftet med uppsatsen Àr att fÄ mer kunskap om lÄgstadiepojkars attityder till dans. I bakgrunden beskrivs dansens historia med fokus pÄ ideal och dansens status genom tiderna. Jag redovisar för hur dansundervisningen vuxit fram i skolan och fem aspekter till den. Vidare gÄr jag in pÄ manligt och kvinnligt, mÀn och dans. Jag kopplar till styrdokument, tidigare forskning kring pojkar och dans samt hur dansen framstÀlls i media idag.
Dom vill ju spela sÄ dÄ spelar vi! : En belysande studie av faktorer som pÄverkar lÀraren vid planeringen av unervisningen i estetisk verksamhet
Syftet med den hÀr undersökningen Àr att belysa faktorer som pÄverkar lÀraren nÀr den planerar sin undervisning i kursen Estetisk verksamhet med inriktning musik. Av sÀrskilt intresse Àr vilken pÄverkan lÀrarens intressen, utbildning och erfarenhet samt elevernas intressen och fÀrdigheter har. Undersökningen har genomförts genom att fyra stycken verksamma lÀrare pÄ olika skolor i olika stÀder intervjuats. Resultatet visar att lÀrarna till stor del lÄter eleverna vara med och planera innehÄllet i kursen och att innehÄllet mestadels utgörs av praktiskt musicerande. Det som har allra störst pÄverkan pÄ att kursen utformas Ät detta hÄll Àr den syn som lÀraren har pÄ eleven och pÄ Àmnet samt elevernas fÀrdigheter och intressen.