Sök:

Sökresultat:

4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 59 av 285

Pedagogers erfarenhet av TAKK och dess pÄverkan pÄ andrasprÄksinlÀrning och kamratrelationer : En kvalitativ intervjustudie i förskolan

Denna studie behandlar Àmnet om hur pedagoger arbetar med grupper i klassrummet. SyftetÀr att kartlÀgga hur elevgrupper konstrueras och vad lÀrare fokuserar pÄ nÀr de arbetar medgrupper. Detta undersöktes genom intervjuer samt observationer. Intervjuerna gjordes med ettbekvÀmlighetsurval. Efter intervjuerna gjordes det observationer i tvÄ klasser; enlÄgstadieklass samt en mellanstadieklass.

Korruptionsfritt agerande : En studie om hur svenska företag hanterar marknader dÀr korruption och mutor förekommer

Uppsatsen syftar till att utreda hur svenska företag agerar pÄ marknader dÀr korruption förekommer utan att sjÀlva engagera sig i korrupt verksamhet. Studien bygger pÄ intervjuer med nio respondenter som har god kunskap och lÄng erfarenhet av arbete pÄ korrupta marknader samt en enkÀtundersökning utförd pÄ 28 företag frÄn fyra marknader med olika korruptionsgrad. Studien ÄskÄdliggör att det inte Àr lÀtt för företag att ha full insikt i alla aspekter av korruption. Marknaderna kan i vissa fall anpassa sig efter företagens agerande och hitta nya vÀgar för korrupt beteende. Studien visar dock att det gÄr att agera korruptionsfritt.

NĂ€tverksprojekt: sex faktorer som formar samarbetet

I dag skapas det en mÀngd nÀtverk i olika branscher, men de flesta överlever inte lÄngsiktigt, och det leder till att nÀtverksprocessen avtar. Syftet med detta arbete var att se om faktorerna val av partner, engagemang, förtroende, kultur, kommunikation och tid ska diskuteras nÀr ett nÀtverksprojekt bildas. Litteraturstudier och vÄr egen erfarenhet har varit grunden för att forma forskningsfrÄgan och skapa en teoretisk referensram. Vi har intervjuat Ätta aktörer i sex turistiska nÀtverksprojekt. Respondenterna valdes utifrÄn den roll som de hade vid intervjutillfÀllet för att fÄ olika infallsvinklar pÄ problemet.

Specialistutbildade ambulanssjuksköterskors upplevelser av beslutsstödet RETTS i prehospital omvÄrdnad

För att underlÀtta och kvalitetssÀkra dettidiga/prehospitala medicinskaomhÀndertagandet har olika hjÀlpmedel, sÄkallade beslutsstöd utvecklats. RETTS Àr ettav dessa beslutsstöd som anvÀnds inomprehospital medicin för att triagera patienten.Genom att arbeta med triage bedöms denmedicinska svÄrighetsgraden samt identifierasde patienter som har störst samt lÀgstvÄrdbehov. Syftet med studien var attundersöka specialistutbildadeambulanssjuksköterskors upplevelser av attarbeta med RETTS som beslutsstöd i sambandmed prehospital omvÄrdnad. Studiengenomfördes med kvalitativ design genomintervjuer med ambulanssjuksköterskor somvarit yrkesverksamma minst tvÄ Är innanRETTS beslutsstöd infördes i Region Halland.I resultatet framkom följande fyra kategorier;strukturerat hjÀlpmedel, ett tryggtomhÀndertagande, bra kommunikation samtkrÀver erfarenhet. Vi rekommenderar attvidare forskning fokuserar pÄ patienternasupplevelser av att bli triagerade utifrÄnRETTS, för att identifiera och belysaytterligare för- och nackdelar med RETTSbeslutsstöd..

Gymnasieelevers uppfattningar om dans i skolan

Syftet har varit att undersöka och beskriva gymnasieelevers uppfattningar om dans i skolan samt om dessa prÀglas av sociala relationer och kulturella bakgrunder. Genom enkÀter med 108 elever och intervjuer med fem elever vid en gymnasieskola har vi samlat information. Undersökningarna Àr utförda hos elever med skilda och ofta knappa erfarenheter av dans i skolan. Resultaten har visat pÄ samband mellan deras uppfattningar och tidigare erfarenheter av dans. MÄnga upplevde dans som positivt men saknade en personlig relation till dans i skolan.

Skillnader i synen pÄ granskning av hÄllbarhetsredovisningar : med fokus pÄ företagsegenskaper samt : nationella och kulturella olikheter

För nĂ€rvarande Ă€r miljö- och etikfrĂ„gor i stort fokus, och allt fler företag börjar producera hĂ„llbarhetsredovisningar. Även antalet företag som lĂ„ter sin hĂ„llbarhetsredovisning bli granskad av nĂ„gon utomstĂ„ende ökar. Förekomsten att granska sin hĂ„llbarhetsredovisning varierar dock kraftigt mellan olika lĂ€nder.Det kan finnas flera olika orsaker till varför företagen vĂ€ljer att granska sina hĂ„llbarhetsredovisningar. Tidigare studier menar att valet att hĂ„llbarhetsredovisa kan kopplas till teorier sĂ„ som legitimitetsteorin, intressentteorin och agentteorin. Andra aspekter som kan pĂ„verka valet att framstĂ€lla en hĂ„llbarhetsredovisning kan enligt tidigare studier bero pĂ„ olika företagsegenskaper och nationella kulturer.

En skola för alla, barn med diagnosen ADHD : En kvalitativ studie med erfarna lÀrare inom omrÄdet

Vi har gjort en kvalitativ undersökning dÀr syftet Àr att genom intervjuer med lÀrare, försöka fÄ mer och ny kunskap om hur man kan underlÀtta och hjÀlpa barn med diagnosen ADHD i en skola för alla. Vi har intervjuat lÀrare och en fritidspedagog frÄn Äk F ? 5, alla med olika erfarenhet och tjÀnster. VÄra informanter bestÄr av tvÄ lÀrare, tvÄ specialpedagoger och en assistent/fritidspedagog. Alla medverkande jobbar pÄ skolor i mindre orter.Undersökningen ger ett resultat om hur en lÀrare bemöter barn med diagnosen ADHD i en skola för alla.

Patienters erfarenheter av att leva med hepatit C

Hepatit C Àr en sjukdom som Àr utbredd över hela vÀrlden med cirka 300 miljoner bÀrare (Iwarson, 1998). Hepatit C associeras ofta med intravenöst drogmissbruk och kan dÀrför leda till diskriminering och fördomar i samhÀllet och hos sjukvÄrdspersonal. Syftet med denna studie Àr att belysa patienters erfarenheter av att leva med hepatit C. Med frÄgestÀllningar rörande patienters upplevelser av att leva med hepatit C, hur diagnosen pÄverkat det dagliga livet samt patienters uppfattning av fördomar. Studien Àr en litteraturstudie dÀr tio stycken artiklar kvalitativa och kvantitativa artiklar granskats.

Flickors och pojkars tankar om teknik: pÄverkas de av ett innovationsprojekt?

Studien undersöker flickors och pojkars tankar om teknik och hur de pÄverkas av ett innovationsprojekt. Undersökningen utfördes i klasserna 6-9 pÄ en liten F-9 skola och de metoder som anvÀndes var enkÀt, observationer och intervjuer. Elevernas tankar om teknik var traditionella, de ansÄg att maskiner, el-motorer och datorer var teknik. Under projektets gÄng hade flickorna svÄrt att hitta problem att jobba med och deras tidigare erfarenhet begrÀnsade deras uppfinningsrikedom. De krÀvde Àven mycket handledning för att fÄ fÀrdigstÀllt sina innovationer.

Rektorer lÀr i arbete : En intervjustudie om erfarenhetsbaserat lÀrande

Detta arbete Àr delvis en empirisk fortsÀttning av författarinnans c-uppsats "Företagsledares lÀrande i arbete". Ambitionen Àr att praktiskt studera hur ledare, i detta fall fyra kvinnliga rektorer, upplever sitt arbete och sin utveckling.Syftet Àr att undersöka relationen mellan erfarenheter gjorda i arbetet och rektorernas upplevda utveckling i sin yrkesroll. Stor vikt lÀggs vid de sociala relationernas pÄverkan av individen.Uppsatsen Àr en intervjustudie och utgÄr frÄn det sociokulturella perspektivet. Detta ger speciella förutsÀttningar. Objektet som beskrivs blir med rÄdande förutsÀttningar inte rektorernas lÀrande i arbetet utan derasbeskrivna uppfattning av det samma.

Tre lÀsinlÀrningsmetoder : en studie om lÀsinlÀrningen i Är 1

Syftet med denna studie har varit att dels fÄ en teoretisk kunskap om tre olika lÀsinlÀrningsmetoder. Jag var medveten om att Den traditionella lÀsinlÀrningsmetoden och LTG tillÀmpas flitigt i den svenska skolans undervisning och ville dÀrför skaffa mig kunskap om dessa tvÄ metoders metodik. Wittingmetoden hade jag endast hört talas om och blev dÀrför intresserad av att ta reda pÄ mer om den. I den empiriska delen av studien har jag intervjuat tre verksamma lÀrare som har erfarenhet av att arbeta med lÀsinlÀrningen i Är 1. IntervjufrÄgorna belyser framförallt hur lÀrarna metodiskt arbetar med lÀsinlÀrningen.

Ett vÀrdegrundsarbete utifrÄn pedagogiskt drama som metod

Syftet med vÄr studie har varit att undersöka vad pedagogiskt drama kan bidra med i skolans vÀrdegrundsarbete. Vi har valt att begrÀnsa oss till elevernas upplevelser kring jÀmstÀlldhet och allas lika vÀrde. DÀr eleverna fÄtt möjlighet att reflektera över drama passens innehÄll, och komma med förslag till förÀndring genom fiktiva situationer. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod dÀr vi har varit deltagande observatörer, och anvÀnt oss av pedagogiskt drama i vÀrdegrundsarbetet. Det vi har kommit fram till Àr att pedagogiskt drama Àr ett bra verktyg att problematisera och synliggöra normer, samt skapa forum för diskussion.

"Det Àr i alla fall ingen som Ängrar sig" - Företagens erfarenhet av karriÀrcoachning

KarriÀrcoachning Àr ett begrepp som blivit allt vanligare de senaste 20 Ären. Det finns oÀndliga valmöjligheter, och dÀr kan karriÀrcoachning vara ett stöd. KarriÀrcoachning bygger vanligtvis pÄ individuella program med strukturerade samtal, arbetsuppgifter samt psykologiska test. Syftet har varit att undersöka hur litteraturen benÀmner karriÀrcoachningen som begrepp, och sen sÀtta det i förhÄllande till vad personalchefer har för erfarenheter av karriÀrcoachning. Data samlades in genom intervjuer med olika personalchefer.

Befolknings- och landsbygdsutveckling, Tingsryd-RÀvemÄla

Syftet med detta kandidatarbete Àr att beskriva den befolkningsutveckling som pÄgÄr i Sveriges gles- och landsbygder samt att sammanstÀlla metoder frÄn forskning och beprövad erfarenhet som anvÀnds för att motverka en negativ befolkningsutveckling. Den generella befolkningsutvecklingen i Sverige speglas sedan i RÀvemÄla, som Àr en tÀtortsnÀra landsbygdsort i Tingsryd kommun, för att undersöka om orten har följt samma bana som befolkningsutvecklingen gjort i Sverige och vilka metoder som anvÀnds och kan anvÀndas för att försöka nÄ en positiv utveckling. Tingsryds kommun och RÀvemÄla tÀtort lider bÄda av en negativ befolkningsutveckling och en Äldrande befolkning. Den mest anvÀnda metoden för att nÄ en positiv utveckling Àr marknadsföring, vilket Àr den mest anvÀnda metoden i riket för att öka befolkning.

AffÀrsÀnglars investeringsmotiv och investeringsstrategier

För företag som Àr i behov av externt kapital och extern kompetens med ett stort kontaktnÀt, kan en affÀrsÀngel vara till stor hjÀlp. I utbyte mot kapital och egen kompetens fÄr affÀrsÀngeln delar av det investerade företaget, som den i sin tur förvÀntar sig fÄ finansiell avkastning pÄ. Författarna har genomfört en kvalitativ undersökning genom att intervjua affÀrsÀnglar med syftet att undersöka de investeringsmotiv och investeringsstrategier som de har vid sina investeringar. Författarna ger Àven en grundlÀggande sammanfattning av vad affÀrsÀnglarna beaktar vid en investering och vad de generellt har för uppfattning av vad det innebÀr att vara en affÀrsÀngel. Slutsatserna som analysen lÄg till grund för var att det inte alltid Àr avkastningen som Àr det viktigaste investeringsmotivet. Att vara delaktig och medverka till de investerade företagens utveckling var ett mer förekommande svar pÄ frÄgan om affÀrsÀngelns syn pÄ investeringsmotiv.

<- FöregÄende sida 59 NÀsta sida ->