Sök:

Sökresultat:

4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 54 av 285

Riktlinjer och generella omvÄrdnadsÄtgÀrder; Sjuksköterskans upplevelse- en intervjustudie

Syftet Àr att undersöka allmÀn sjuksköterskans upplevelse av möjligheter och förutsÀttningar att arbeta efter generella omvÄrdnadsÄtgÀrder och givna lokala riktlinjer, exemplifierat inom postoperativ omvÄrdnad. Datainsamling gjordes genom semi- strukturerade intervjuer med sex sjuksköterskor delaktiga som arbetar inom kirurgisk verksamhet. Analys av insamlat material genomfördes med hjÀlp av innehÄllsanalys. Ett flertal hinder samt förutsÀttningar för att kunna arbeta utifrÄn vetenskaplig kunskap kunde identifieras. Upplevda hinder var bland annat tidsbrist, dÄligt uppdaterade riktlinjer och ostrukturerad integrering av ny kunskap.

Svensk möbeldesign - att med smÄ medel kommunicera med en ny marknad

Svenska möbeldesignföretag har svÄrt att överleva i konkurrens med liknande företag pÄ den mÀttade svenska marknaden. Detta gör att de mÄste se sig om efter nya marknader. Det har blivit allt viktigare att ha goda kunskaper om marknadskommunikation och den nya marknaden det vill sÀga nÀr företaget skall synliggöra sig och sina produkter bland konkurrenter och i mediebruset. PÄ grund av nya sÀtt att marknadsföra sig och med mer internationell erfarenhet Àr det större konkurrens Àn tidigare pÄ marknaden. Det gÀller ofta ocksÄ att marknadsföra sig och kommunicera med marknaden pÄ bÀsta möjliga sÀtt till minsta möjliga kostnad.I vÄr studie har vi undersökt hur smÄ svenska designföretag kommunicerar med en ny marknad pÄ bÀsta möjliga sÀtt med smÄ medel.

Ungdomars upplevelse av familjebehandling : - om starka kÀnslor och att kÀnna sig förstÄdd

I den hÀr intervjustudien ger fem ungdomar, 16-20 Är, sina beskrivningar av hur de upplevt att gÄ i familjebehandling inom socialtjÀnsten. Ungdomarna befinner sig i ett sammanhang dÀr de upplever hur oro i familjen tilltar och övergÄr i grÀl mellan familjemedlemmar. Alla ungdomar kopplar sin egen kÀnsla av osÀkerhet till inre subjektiva kÀnslomÀssiga erfarenhet som de delar med sin familj och familjebehandlare. Ungdomarna kÀnner sig delaktiga i behandlingen nÀr de fÄr möjlighet att sÀtta ord pÄ sin egen osÀkerhet utan att bli avbrutna eller hamna i grÀl. Fyra ungdomar framhÄller att familjebehandlarnas reflekterande förhÄllningssÀtt och samtalens upplÀgg, bidrar till en kÀnsla av trygghet.

Kliniska psykologers förstÄelse av och förhÄllningssÀtt till sexmissbruk

Studiens syfte var att bidra med kunskap om hur kliniska psykologer uppfattar och förhÄller sig till sexmissbruk i klinisk verksamhet. Sex psykologer, med erfarenhet inom missbruksvÄrden deltog i intervjuer och resultatet analyserades utifrÄn IPA. Fyra teman framkom: sexmissbrukets osynlighet, sexmissbruk som ett sökande, ytterligheter och sexmissbrukets komplexitet. Sexmissbruk betraktades som ett komplext fenomen, var i det ryms mÄnga ytterligheter. Det upplevdes som osynligt i utbildningen, kliniken och samhÀllet och beskrevs som ett sökande eller sjÀlvskadebeteende hos individen.

SÀrbehandling, konkurrens och krÀnkningar av officerare: yrkesofficerares erfarenhet och försvarsmaktens arbete inom jÀmstÀlldhet

Syftet med denna studie har varit att undersöka förekomst av sÀrbehandling, krÀnkning och konkurrens pÄ grund av kön inom försvarsmakten utifrÄn yrkesofficerares erfarenhet och upplevelse. PÄ vÄren 2002 fick jag en tidskrift, Försvarets Forum nr 5, i min hand. Ett tema i tidningen var just om kvinnor i försvaret. Det var Àven en artikel om hur den nyreviderade jÀmstÀlldhetsplanen ska förbÀttra situationen i försvaret för kvinnorna och intervjuer med författare och jÀmstÀlldhetsombud förekom. Jag diskuterade detta med vÀnner som Àr officerare, och de var inte positiva till den nya planen vilken de inte ansÄg gynnar kvinnor positivt utan istÀllet ökar risken för sÀrbehandling konkurrens och krÀnkningar.

Den mÀnskliga sidan av fusioner och förvÀrv

MĂ„nga av dagens företag vĂ€xer sig större genom förvĂ€rv och fusioner. I efterhand beskrivs mĂ„nga av dessa processer som misslyckade. Vanligt Ă€r att integrationsprocessen brister vad gĂ€ller hanteringen av de mĂ€nskliga resurserna. Syftet med denna studie var att fĂ„nga olika parters upplevelse och erfarenhet av förvĂ€rvsprocesser och dess hantering, samt hur förvĂ€rven upplevts pĂ„verka organisationen. Åtta personer kopplade till samma konsultföretag intervjuades och data analyserades med induktiv tematisk analys.

Matematikrelaterade uppfattningar -En studie om vad lÀrare vet om sina elevers uppfattningar om matematik

Studiens syfte Àr att undersöka elevers uppfattningar om matematik och hur mycket och vad lÀrare vet om sina elevers uppfattningar. Syftet Àr Àven att undersöka vad lÀrare anser om anvÀndbarheten av kunskaper om enskilda elevers uppfattningar. Studien innehÄller en teoretisk och en empirisk del. En fallstudie har genomförts i en klass i Är 6. Den empiriska delen Àr uppdelad i tre delar; elevenkÀten, lÀrarenkÀten och lÀrarintervjuerna.

Assistenters erfarenhet av den fysiska tillgÀngligheten i skolmiljön för elever med funktionsnedsÀttningar

Studiens syfte var att beskriva assistenters erfarenheter av den fysiska tillgÀngligheten i skolmiljöer för elever med funktionsnedsÀttning. För att fÄ syftet besvarat har författarna gjort en kvalitativ studie med semistrukturerad intervju. Eleverna hade förflyttningshjÀlpmedel i form av rullstol, rollator eller kryckkÀppar i sin dagliga förflyttning. Studien resulterade i tre kategorier: ?TillgÀngligheten pÄverkar elevens sjÀlvstÀndighet?, TillgÀnglighet skapas med anpassningar eller alternativa lösningar? och ?Delaktighet i aktivitet beror pÄ miljöns utformning?.

ArbetssÀtt och arbetsformer i matematikundervisning av andrasprÄkselever

Syftet med vÄrt arbete var att fÄ kunskap om hur vi pÄ bÀsta sÀtt skulle kunna underlÀtta andrasprÄkselevernas lÀrande i matematik. Metoden som anvÀndes för undersökningen var kvalitativ intervju. Fyra lÀrare med erfarenhet av att undervisa andrasprÄkselever intervjuades pÄ tvÄ olika skolor, gymnasiet och grundskolans senare Är. LÀrarna anvÀnder sig mer eller mindre av ett varierande arbetssÀtt. TvÄ lÀrare anvÀnder sig i till stor del av enskild rÀkning vilket enligt forskningen inte gynnar andrasprÄkselevers lÀrande.

Simonsontekniken i gymnasiets estetiska program med inriktning dans : En kvalitativ studie om anatomi och dansteknik

I denna studie undersöks danslÀrares och danspedagogers uppfattning avSimonsontekniken och hur den kan anvÀndas i dansundervisningen pÄ gymnasieskolans estetiska program för att öka mÄluppfyllelsen gÀllande mÄlen inom anatomi, kroppens funktion och den egna kroppens funktion enligt Gy11. Studien Àr en intervjustudie dÀr gymnasielÀrare och pedagoger med erfarenhet av Simonsontekniken intervjuades.Resultatet visar att anatomi, och hur de förhÄller sig till anatomi, Àr en viktig aspekt i deras dansundervisning. Ett framgÄngsrikt sÀtt att förstÄ anatomi Àr att integrera det i dansen istÀllet för att endast behandla det teoretiskt. Det Àr Àven viktigt att skapa medvetenhet och förstÄelse kring varje individs kroppsliga förutsÀttningar..

Sjuksköterskans bemötande av vÄldsutsatta kvinnor

Fyrtiosex procent av kvinnorna i Sverige har utsatts för vÄld av en man efter sin 15-Ärsdag. VÄld mot kvinnor Àr ett samhÀllsproblem som ofta Àr dolt. HÀlso- och sjukvÄrden Àr mÄnga gÄnger den första och ibland enda myndighet som den vÄldsutsatta kvinnan kommer i kontakt med. Syfte: Syftet Àr att identifiera vilka barriÀrer som pÄverkar sjuksköterskans bemötande av vÄldsutsatta kvinnor. Metod: En allmÀn litteraturstudie med en systematisk ansats. Resultat: Efter analys av tio studier identifierades tvÄ olika kategorier och sex underkategorier: individuella faktorer (utbildning, erfarenhet, attityder) och organisatoriska faktorer (miljö, riktlinjer, resurser). Slutsats: Sjuksköterskor kÀnner sig osÀkra och oförberedda att ingripa vid misstanke om vÄldsutsatthet, pÄ grund av individuella och organisatoriska faktorer som framkommer i denna litteraturstudie..

En personalgrupp i ungdomsvÄrden: Samtal om neuropsykiatrisk kompetens och socialt arbete

Detta Àr en kvalitativ undersökning av attityderna till arbetet hos en personalgrupp pÄ ett nystartat korttidsboende, dÀr rekryteringens fokus lagts vid hög utbildningsnivÄ och personliga egenskaper. Resultatet visar pÄ att det finns viss överensstÀmmelse jÀmfört med tidigare forskning, som vikten av tydlighet och diskussion kring relationen till brukaren. DÀremot verkar denna personalgrupp lÀgga större vikt vid bÄde kunskap och erfarenhet, att kunna omvÀrdera sina egna ambitioner och vÀrderingar, samt uppmÀrksamhet och tÄlamod för att lÀra sig erbjuda det brukaren behöver. I studien berörs modeller frÄn social-kognitiv psykologi, som Theory of Planned Behavior, och vi föreslÄr vidare anvÀndning av dessa i forskningen, för att analysera och modifiera personals attityder och arbete..

KaraktÀrspipeline för film- och reklamfilmsproduktion

Rapporten syftar att redovisa det arbete som Àr involverat i skapandet av digitala karaktÀrer lÀmpade för film och reklamfilmsproduktion. DÄ Milford Film & Animation i synnerhet producerar reklamfilm kommer fokus i denna uppsats att ligga pÄ denna typ av produktion. Denna rapport kommer huvudsakligen att fokusera pÄ arbetsprocessen som helhet och förklara dess roll i sammanhanget, det vill sÀga skapandet av en animerad reklamfilm. PoÀngen Àr att belysa den roll den ansvariga för karaktÀrsutvecklingen har, med inriktning pÄ modellering och texturering. Under min tid pÄ Milford Film & Animation har jag handgripligen arbetat med alla de steg involverande modellering och texturering som beskrivs i uppsatsen och jag har pÄ sÄ sett beskaffat mig den erfarenhet inom Àmnet som jag anvÀnt mig av för att komma fram till de slutsatser som beskrivs i denna rapport..

Teknik i Förskolan : Förskolepersonalens synsÀtt och konsekvenser för arbetet i förskolan

Syftet med denna studie Àr att belysa förskolepersonalens syn pÄ teknik samt problematisera förskollÀrarens utbildning och behörighet i teknikÀmnet och synliggöra dess konsekvenser för teknikundervisning i förskolan. Vidare Àr syftet att belysa förskolepersonal syn pÄ teknikkunskap som en komponent i barnens utveckling och att problematisera uppfattningen om vilken betydelse barns erfarenhet i teknik har för arbete i förskolan. Dessutom Àr syftet att fÄ en bild av vad fortbildning i teknikundervisning för förskolepersonal kan bidra med för att aktualisera och aktivera teknikÀmnet i förskolan.Metoden som anvÀndes i studien Àr kvalitativa samtalsintervjuer med förskolepersonal pÄ en teknikprofilerad förskola och en teknikpedagog.Studiens resultat visar ett samband mellan hur utbildad förskolepersonal i teknik kan genom sitt positiva synsÀtt till teknik bidra med att utveckla barnens eget lÀrande, starkare sjÀlvförtroende och rikare fantasi..

Saknas insikt om pedagogisk insikt? En explorativ studie om rektorers och skolchefers tolkningar av begreppet pedagogisk insikt

I det hÀr arbetet belyses begreppet pedagogisk insikt vilket gÄr att finna beskrivit som ett behörighetskrav för anstÀllning till rektorstjÀnst i Skollagen (1985:1100, kap.2 §2, 2009-05-21). Arbetet avser att visa pÄ olika tolkningar av begreppet pedagogisk insikt, detta genom att presentera tolkningar gjorda i tidigare forskning, tidigare undersökningar samt tolkningar frÄn den empiriska undersökning som har gjorts i det hÀr arbetet. I arbetet görs Àven en historisk Äterblick över hur behörighetskravet för rektorer har förÀndrats och dÀrmed Àven hur begreppet pedagogisk insikt framskrivits i Skollagen till den form det har idag. DÄ Skollagen anser att pedagogisk insikt uppnÄs genom utbildning och erfarenhet Àr detta en aspekt som har en central roll i det hÀr arbetet och i de tolkningar av begreppet som har gjorts. Tidigare forskning och undersökningar kring begreppet pedagogisk insikt har visat pÄ att det Àven finns ett samband mellan pedagogisk insikt och personliga egenskaper, dÀrför Àr Àven detta nÄgot som har tagits hÀnsyn till och studerats nÀrmare i den empiriska undersökningen.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->