Assistenters erfarenhet av den fysiska tillgängligheten i skolmiljön för elever med funktionsnedsättningar
Studiens syfte var att beskriva assistenters erfarenheter av den fysiska tillgängligheten i skolmiljöer för elever med funktionsnedsättning. För att få syftet besvarat har författarna gjort en kvalitativ studie med semistrukturerad intervju. Eleverna hade förflyttningshjälpmedel i form av rullstol, rollator eller kryckkäppar i sin dagliga förflyttning. Studien resulterade i tre kategorier: ?Tillgängligheten påverkar elevens självständighet?, Tillgänglighet skapas med anpassningar eller alternativa lösningar? och ?Delaktighet i aktivitet beror på miljöns utformning?. I studiens resultat framkom att tillgängligheten i den inre miljön oftast var mer tillrättalagd än i den yttre miljön. Vilket begränsade elevernas självständighet samt att det bidrog till att assistansen var nödvändig. En slutsats av studien visar att med ganska små anpassningar skulle det vara lätt att göra den fysiska skolmiljön mer tillgänglig och användbar.