Sökresultat:
4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 46 av 285
Vad fÄr en socialsekreterare att stanna pÄ sin arbetsplats? : En kvalitativ studie
Socialsekreterares arbetsvillkor kÀnnetecknas i skrivande stund av en hög arbetsbelastning, personalomsÀttning och arbetsrelaterad stress. Denna studie undersöker och analyserar socialsekreterares erfarenhet av att arbeta inom myndighetsutövning, mer specifikt inom barn- och ungdomsenheter. Syftet med studien Àr att med bakgrund till de negativa arbetsvillkoren undersöka vilka faktorer det Àr som gör att socialsekreterare stannar pÄ sin arbetsplats. Detta dÄ den senaste forskningen sÄvÀl internationellt och nationellt har fokuserat pÄ faktorer som bidrar till att socialsekreterare slutar pÄ sin arbetsplats. Att synliggöra positiva arbetsmiljöfaktorer inom myndighetsarbetet kan ses som ett steg till ett förbÀttringsarbete.
KÀnnetecknet pÄ en god pedagog : En kvalitativ studie om vad erfarna aktiva pedagoger anser vara det viktigaste hos en god pedagog
Syftet med den kvalitativa studien har varit att undersöka vad som kÀnnetecknar en god pedagog.Vid litteraturgenomgÄngen har författaren sökt finna gemensamma kÀnnetecken pÄ en god pedagog frÄn en mÀngdförfattare som arbetar som pedagoger eller med forskning inom pedagogik.Kvalitativa intervjuer har gjorts med fem pedagoger frÄn Sverige och Bangladesh.Analysen av intervjusvaren har resulterat i sex rubriker: Relationen mellan lÀrare och elev, utbildning ochfortbildning, ett kall, motivation och engagemang, att tycka om sitt arbete samt erfarenhet.Vid diskussionen betonas betydelsen av relationen mellan pedagogen och eleverna..
NÀr Àr redovisningskvalitén bÀst? : I ett frikopplat system eller ett samband mellan redovisning och beskattning?
Ănda sedan 1920 har vi i Sverige genom lagstiftningen haft ett starkt samband mellan redovisning och beskattning. Det kanske klaraste sambandet Ă€r det sĂ„ kallade materiella sambandet som fastslĂ„r att det beskattningsbara resultatet för nĂ€ringsverksamhet baseras pĂ„ företagets Ă„rsredovisning, sĂ„ lĂ€nge den anses uppfylla kraven pĂ„ god redovisningssed. Sambandet mellan redovisning och beskattning har debatterats flitigt under framförallt 1990- talet och 2004 tillsattes av regeringen en utredning som syftade till att presentera ett förslag för framtiden. I slutet av sommaren 2008 presenterade utredningen sitt slutbetĂ€nkande med förslaget att det materiella sambandet mellan redovisning och beskattning bör avskaffas frĂ„n och med 1 januari 2011.Studien syftar till att undersöka vilken betydelse sambandet mellan redovisning och beskattning fĂ„r för kvalitĂ©n pĂ„ redovisningen och vilka konsekvenser ett eventuellt avskaffande kommer att fĂ„.För att mĂ€ta redovisningskvalitĂ© har vi utgĂ„tt frĂ„n IASB:s viktigaste kvalitativa egenskaper; relevans, tillförlitlighet, jĂ€mförbarhet och begriplighet. I vĂ„r undersökning har vi sedan försökt att utreda hur var och en av de kvalitativa egenskaperna skulle pĂ„verkas av ett avskaffande av sambandet.Vi har via ett deduktivt angreppssĂ€tt genomfört en kvalitativ studie dĂ€r vi intervjuat respondenter baserade i UmeĂ„ och Stockholm om deras syn pĂ„ sambandet mellan redovisning och beskattning, redovisningskvalitĂ© och vad ett eventuellt avskaffande skulle innebĂ€ra.
MotsÀttningar i blandÀktenskap : en deskriptiv studie av Àktenskap mellan personer med olika religiös och kulturell bakgrund
Kan kÀrleken övervinna religionen? Min frÄgestÀllning har varit: Kan blandÀktenskap fungera trots de olika motsÀttningarna som finns mellan olika religioner och kulturer?Den metod jag har anvÀnt mig av Àr kvalitativ metod, frÀmst fenomenografisk metod baserad pÄ intervjuer. SjÀlva tillvÀgagÄngssÀttet har skilt sig Ät eftersom jag anvÀnt mig av olika typer av material sÄsom litteratur, Internet och heliga skrifter. Jag har ocksÄ intervjuat personer som befinner sig i ett blandÀktenskap/relation samt personer i ledande stÀllning i församlingarna. Jag har letat efter tidigare forskning i Högskolan i GÀvles databaser, men mycket av mitt arbete har haft sin utgÄngspunkt i egen erfarenhet samt i en dokumentÀr som visades pÄ SVT1 (Inte som min syster).Uppsatsen syftar till att ge en inblick i och belysa hur de tvÄ olika religionerna, kristendom och islam Àr uppbyggda samt ge en förklaring till olika begrepp som förknippas med blandÀktenskap.
Klinisk erfarenhet och patienten i centrum
Syftet Àr att undersöka hur sjuksköterskor kan gÄ tillvÀga nÀr de bedömer behov av och utför postoperativ smÀrtbehandling: vilka brister som kan förekomma samt belysa de faktorer som utgör en god postoperativ smÀrtbehandling. Metoden Litteraturstudie, sökandet av artiklar har gjorts i databaserna: Pubmed, Elin, Cinahl och Academic search.. Resultat Sex teman framkom: Bedömning och utförande, smÀrtlindring i förebyggande syfte, preoperativ information, avbrott i smÀrtbehandling, kulturella olikheter och effektiv smÀrtbehandling. Kommunikationen, multidisciplinÀrtarbetssÀtt och fasta rutiner visade sig vara viktiga komponenter i den postoperativa smÀrtbehandlingen. Mer kunskap kring och om smÀrtbehandling bör ingÄ i grundutbildningen av sjuksköterskor.
LÀs- och skrivproblematik i skolan - upptÀckt och tidiga insatser
ProblemomrÄde
Att kunna lÀsa och förstÄ vad man lÀser Àr viktigt för att man som elev ska nÄ framgÄng i skolans alla Àmnen. Det Àr ocksÄ fÀrdigheter som Àr nödvÀndiga för att delta i samhÀlles demokratiska processer. I vÄr digitaliserade vÀrld Àr skriftsprÄket viktigt och de allra flesta arbeten förutsÀtter en god lÀsförmÄga. I skollagen stÄr det att utbildningen ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Hur anvÀnder dÄ pedagogerna den beprövade erfarenheten för elever i behov av stöd i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen?
Syfte och frÄgestÀllningar
Syftet med undersökningen var att fÄ en bild av hur pedagoger, i förskoleklass och i de tidiga skolÄren, uppfattar stöd och tidiga insatser för lÀs- och skrivsvÄrigheter.
Gymnasieelevers erfarenhet av studieteknik
SyfteStudiens syfte Ă€r att beskriva erfarenheten av studieteknik hos elever pĂ„ högskoleförberedande gymnasieprogram. UtifrĂ„n styrdokument diskuteras Ă€ven om gymnasieskolan ges förutsĂ€ttningar för att kunna ge alla elever en bra studieteknik, samt konsekvenser av detta.TeoriForskningsansatsen Ă€r inspirerad av fenomenografi eftersom syftet med arbetet Ă€r att upptĂ€cka variationer i elevers uppfattningar kring studieteknik. Inom fenomenografin utgĂ„r man ifrĂ„n olika sĂ€tt att förstĂ„ samt erfara olika fenomen och perspektivet Ă€r av andra ordningen. Ăven specialpedagogiska perspektiv har inspirerat arbetet sĂ„ som dilemma- samt det kritiska perspektivet.MetodStudien har en kvalitativ ansats och datainsamlingen skedde via halvstrukturerade intervjuer med elever pĂ„ gymnasieskolans högskoleförberedande program. Nio elever intervjuades och efter det analyserades svaren i syfte att hitta olika uppfattningar samt eventuella gemensamma nĂ€mnare.ResultatResultatet visar pĂ„ stora skillnader i respondenternas erfarenhet av studieteknik.
MÄllös eller mÄl med mening. Respons(situationen) efter muntlig framstÀllning
Uppsatsen, som har en kvalitativ ansats, syftar till att lyfta fram den beprövade erfarenhet som sex lÀrare frÄn ungdomsskolan har frÄn sitt arbete med muntlig framstÀllning och den respons de ger eleverna pÄ framstÀllningen. SvÄrigheten med att ge respons ligger oftast i att som lyssnare upptÀcka allt fler sprÄkliga uttrycksformer pÄ olika nivÄer i innehÄll och form i det som framförs.
All muntlighet har sin teoretiska grund i retoriken och i denna finns tanke- och arbetsmodeller som kan anvÀndas bÄde som pragmatiska handlingsteorier och som analysverktyg i interaktionen mellan lÀrare och elev. I retoriken finns det metasprÄk man ofta saknar nÀr man skall kommunicera muntlighet..
IdrottslÀrares erfarenhet av undervisning i bollspel : en jÀmförelse av tre olika undervisningsmodeller i bollspel
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet har varit att beskriva lÀrares erfarenhet och upplevelse av tre olika modeller för bollspelsundervisning med fokus pÄ elevers lÀrande och delaktighet. FrÄgestÀllningarna var följande: Hur upplever lÀrarna att arbeta med de tre modellerna? Vilka för- och nackdelar kÀnner lÀrarna att de tre olika modellerna fÄr för undervisningen i bollspel? Hur och nÀr passar de tre olika modellerna i undervisningen? Vilken syn har lÀrarna pÄ delaktighet i bollspel och upplever de att nÄgon undervisningsmodell fungerar bÀttre nÀr det gÀller att skapa delaktighet? Vilka vÀrden finns i bollspel i skolan och hur utvecklas dessa med hjÀlp av de tre modellerna?MetodIdrottslÀrare frÄn tre olika skolor har under tio veckor fÄtt prova att undervisa tre skolklasser per skola utifrÄn tre olika undervisningsmodeller i bollspel. De tre skolklasserna har vid tio tillfÀllen per klass fÄtt undervisning enligt olika undervisningsmodeller. En grupp har undervisats genom förövningar och pedagogiska regler, en grupp har undervisats genom pedagogiska regler och den tredje gruppen har undervisats genom spel utan vare sig förövningar eller pedagogiska regler.
Skiftarbete i drömfabriken : sömnens betydelse för god hÀlsa vid skiftarbete
Som nybliven polis kommer de allra flesta att börja arbeta pÄ en ordningsavdelning och dÀr börja med skifttjÀnst. Majoriteten av nyblivna poliser saknar erfarenhet av skifttjÀnst och den problematik som kan uppstÄ. Ett liv med skifttjÀnst stÀller mycket större krav pÄ individen vad gÀller kost, sömn och kÀnnedom om sig sjÀlv. Det som ofta pÄ problematiskt Àr de oregelbundna tiderna och att fÄ tillrÀckligt med sömn. MÄnga negligerar sitt behov av sömn och arbetar sÄ att sÀga pÄ ?förbrukad tid?.
FörÀldrars och pedagogers syn pÄ integrering av barn med Downs syndrom
Syftet med den hÀr studien Àr att ta del av nÄgra förÀldrars och pedagogers tankar kring integrering av elever med Downs syndrom i grundskolans verksamhet. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med Ätta personer, fyra förÀldrar och fyra pedagoger. Intervjuerna har genomförts i tvÄ olika kommuner. UtifrÄn genomförda intervjuer framkommer det att alla deltagare Àr av den uppfattningen att integrering fungerar bra och pÄverkar eleverna positivt. BÄde förÀldrar och pedagoger Àr av Äsikten att den integrering de har erfarenhet av har fungerat nÀstintill optimalt.
Systemutveckling och Dialogseminarium : Kunskaps- och erfarenhetsutveckling som en integrerad del i systemutvecklingsprocessen och verksamhetsutvecklingen
Att utveckla IT-system som löser de problem det Àr Àmnat att lösa Àr en förutsÀttning för systemutvecklingen. Trots att detta kan ses som en sjÀlvklarhet samt att forskning sker inom omrÄdet klarar inte verksamheterna, som utvecklingen ser ut idag, alltid av att lösa detta problem (Standish Group 1994; Standish Group 2003). Andra exempel pÄ problem som kan finnas i ett systemutvecklingsprojekt Àr dÄlig kommunikation i projektgruppen, otydliga mÄl inom den, dÄlig grund att stÄ pÄ och att en helhetsbild av verksamheten saknas (Goldkuhl & Röstlinger 1988). Vi har tagit fram en alternativ lösning för att tillgodose dessa behov, vilket erbjuder ett alternativt arbetssÀtt med avsikt att minska risken för att dessa problem uppstÄr. Vi presenterar ett arbetssÀtt som utgÄr frÄn metoden Dialogseminarium, en metod för kunskaps- och erfarenhetsutveckling, vilken har som huvudsyfte att:? Etablera ett gemensamt sprÄk? Skapa en yrkespraxis? Utveckla ett reflektivt och analogiskt tÀnkande? Bygga kunskap? Utveckla erfarenhetsbaserade kunskaperI det presenterade arbetssÀttet anvÀnds Dialogseminariet i början och slutet av systemutvecklingsprojekt samt som ett moment inför och mellan dess olika systemutvecklingsfaser dÀr de bÀst lÀmpar sig att anvÀndas.
LÀrares metoder : En studie om hur en lÀrare omvandlar en metod för lÀs- och skrivinlÀrning med hjÀlp av datorer till sin egen
AnvÀndandet av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) Àr nÄgot som blir mer och mer vanligt i skolorna. Elever som med hjÀlp av datorer skriver sig till lÀsning Àr nÄgot som uppmÀrksammats genom Arne Tragetons metod och hans bok Att skriva sig till lÀsning - IKT i förskoleklass och skola (2005). Syftet med denna undersökning har varit att studera hur en lÀrare omvandlar Arne Tragetons metod till sin egen, vilka val lÀraren gör, vad som pÄverkar dessa val och var lÀraren fÄr informationen ifrÄn. I den tidigare forskningen tas det upp att en lÀrare stÀndigt bör söka kunskap om sina egna metoder och vara medveten om att det pÄgÄr en stÀndig lÀrprocess. En lÀrarens erfarenheter och kunskaper om undervisningsmetoder pÄverkar elevernas inlÀrning och utveckling. Det bör enligt Alexandersson finnas en medvetenhet hos lÀraren om den egna handlingen i undervisningen.
4-5 Äringars vardagsförestÀllningar om regn, moln och vattnets kretslopp
Syftet Àr att undersöka vilka vardagsförestÀllningar 4-5 Äringar har om ett naturvetenskapligt fenomen för att kunna utgÄ frÄn denna i undervisningen.
De förestÀllningar eleven har om omvÀrlden utvecklas av erfarenhet och Àr svÄra att Àndra pÄ utan pedagogens hjÀlp. Studien bygger pÄ teckningar och samtal om regn och vattnets kretslopp med 10 förskolebarn. Mer Àn hÀlften av barnen svarar att regn Àr vatten, och flera barn kopplar mörka moln och Äska till regn. De har ocksÄ en god uppfattning om vattnets kretslopp utan att anvÀnda naturvetenskapliga begrepp. Flera av barnen har liknande vardagsförestÀllningar som skolbarn i Äldrarna 9 Är och uppÄt..
Konsulters pÄverkansmöjlighet under införandet av ett affÀrsystem : En utredning av konsulters egenskap att pÄverka utifrÄn variablerna legitimitet, angelÀgenhet och makt
VÀl fungerande affÀrssystem utgör idag en viktig del i företag och organisationers verksamhet. TyvÀrr Àr systemen som regel komplexa varför risken för problem och misslyckanden Àr uppenbara. DÄ tillrÀcklig kunskap och erfarenhet frÄn implementeringsarbeten dessutom ofta saknas i organisationer kontrakteras inte sÀllan externa konsulter för att bidra med hjÀlp. Att försöka underlÀtta ett implementeringsarbete genom att involvera externa konsulter kan dock skapa svÄrigheter av olika slag t.ex beroende pÄ en komplex relationsbild mellan konsulten i frÄga och klientorganisationens ingÄende aktörer.Denna studie antar en kvalitativ forskningsinriktning dÀr datainsamlingen skett genom ett antal semistrukturerade intervjuer med externa konsulter vars arbete involverar implementering av affÀrssystem. Studiens syfte Àr att undersöka vilka möjligheter externa konsulter anser sig ha att pÄverka implementering beroende pÄ sin positionering i relation till klientorganisationen och dess olika ingÄende parter.Analysarbetet baseras pÄ Mitchell et al.Žs (1997) Stakeholder-teori, dÀr attributen makt/inflytande(P), legitimitet (L) och angelÀgenhet (U) anvÀnds för att positionera konsulterna.