Sök:

Friluftsliv i skolan?

en kvantitativ studie om idrottslärarstudenters attityder till friluftsliv i skolan

Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärarstudenter på Gymnastik- och idrottshögskolan upplever momentet friluftsliv samt att finna de inre faktorer som kan spela in på lärarens beslut om att undervisa i friluftsliv.Hur ser idrottslärarstudenter på de olika momenten i friluftsliv?Hur ser idrottslärarstudenter på att undervisa i de tre olika friluftslivsmomenten?Hur påverkar idrottslärarstudenternas kunskaper i och erfarenheter av friluftsliv deras inställning till att undervisa i momentet? Metod Denna studie är en kvantitativ undersökning där insamling av data har skett genom en enkätundersökning bestående av 24 frågor. Enkäten besvarades av idrottslärarstudenter i årskurs 2 till 5 på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Det totala bortfallet i studien var 15 %.  Totalt deltog 148 idrottslärarstudenter. Insamlad data har analyserats med hjälp av statistikprogrammet Statistica 64 version 11. All insamlad data har behandlats i statistikprogrammet Statistica 64 version 11 med hjälp av frekvensanalyser och Pearsons & M-L Chi2 ? test. Resultat Av de 148 studenterna känner sig 22% osäkra på att undervisa i grönt friluftsliv, 51 % av respondenterna känner sig osäkra på att undervisa i blått friluftsliv och 58% av respondenterna känner sig osäkra på att undervisa i vitt friluftsliv. Största delen av dessa respondenter anger kunskapsbrist som främsta anledning till osäkerheten vilket även sambanden mellan studenternas egen skattning av sina kunskaper och deras känsla inför momentet och att undervisa i momentet visar. SlutsatsMajoriteten av studenterna har liten erfarenhet av friluftsliv från sin egen skolgång. Grönt friluftsliv är det friluftslivsmoment som störst andel respondenter anger att de har erfarenhet av ifrån sin egen skolgång. Det är även det friluftslivsmoment som störst andel respondenter har en positiv upplevelse av samt det som störst andel respondenter känner sig säkra på att undervisa i. Majoriteten av respondenterna anser sig ha endast grundläggande kunskaper i samtliga tre friluftslivsmoment. Kunskapsbrist är den överlägset främsta anledningen till känsla av osäkerhet i att undervisa i friluftsliv. De studenter som har genomfört utbildningarna i de olika momenten av friluftsliv anger i mindre grad att de är osäkra. 

Författare

Helen Wedberg Hanna Lexell

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..