Sök:

Sökresultat:

5470 Uppsatser om Barns utemiljö - Sida 66 av 365

"Okej ibland Àr det trÄkigt, ibland Àr det kul. Ibland Àr det sÄdÀr." : En studie om barns uppfattningar av massage i förskoleklass.

SAMMANFATTNING_______________________________________________________________ Ida Brantek & Jessica Persson "Okej ibland Àr det trÄkigt, ibland Àr det kul. Ibland Àr det sÄdÀr."En studie om barns uppfattningar om massage i förskoleklass."Okey sometimes itŽs boring, sometimes itŽs fun. Sometimes itŽs neither well nor poorly."A study of children's perceptions of massage in the preschool.Antal sidor: 33_______________________________________________________________________________Syftet med studien Àr att undersöka barns uppfattningar om massage i förskoleklass.FrÄgestÀllningar:- Hur uppfattar barnen sin delaktighet?- Hur uttrycker barnen att de kÀnner kring massagesituationerna?För att fÄ svar pÄ syftet och frÄgestÀllningarna genomfördes 14 intervjuer med 22 barn i en förskoleklass dÀr massage Àr ett Äterkommande inslag i verksamheten flera gÄnger i veckan. Resultatet visar att de flesta barn har en positiv instÀllning till massage.

Lekens betydelse för barns utveckling, En kvalitativ studie pÄ Solens förskola

Syftet med denna kvalitativa studie Àr att undersöka pedagogers syn pÄ den fria leken. Uppsatsen utgÄr frÄn pedagogernas uppfattningar och upplevelser av den fria lekens betydelse för barns utveckling. Detta har undersökts genom intervjuer med tre verksamma pedagoger pÄ en förskola i södra Sverige, vilken har getts det fingerade namnet Solens Förskola. Studiens teoretiska grundval baserar sig pÄ forskningsomrÄden som rör barns utveckling och lÀrande genom leken. Resultatet visar pÄ olika möjligheter för pedagogen att anvÀnda leken och för att stödja och hjÀlpa barnen att utveckla sitt sociala samspel och lÀrande.

FörskollÀrares tankar om tvÄsprÄkighet : En studie om likheter och skillnader frÄn tvÄ samhÀllen med olika sprÄk villkor

Detta examensarbete handlar om förskollÀrares tankar och attityder till tvÄsprÄkighet nÀr det gÀller att anpassa den pedagogiska verksamheten utifrÄn tvÄsprÄkiga barns behov. Det handlar Àven om att jÀmföra likheter och skillnader mellan förskollÀrare som kommer frÄn tvÄ samhÀllen med olika sprÄkvillkor. Examensarbetet fokuserar mest pÄ tvÄsprÄkighet med inriktning pÄ finska och svenska. För studien gjordes intervjuer med sju informanter varav sex var förskollÀrare och en var förskolechef. De förskollÀrare som deltog i studien var bÄde en- och tvÄsprÄkiga och kom frÄn tvÄ olika samhÀllen; ett samhÀlle i Sverige dÀr majoritetssprÄket Àr svenska och det andra var ett samhÀlle i Tornedalen dÀr de tvÄ majoritetssprÄken Àr finska och svenska.

Barn och Natur - En studie om barns upplevelser samt pedagogens anvÀndning av natur i undervisningen i grundskolans tidigare Är.

Barn och Natur - En studie om barns upplevelser samt pedagogens anvÀndning av natur i undervisningen i grundskolans tidigare Är..

Sk?rmtidens konsekvenser p? h?lsan hos barn 0?6 ?r

Bakgrund: Sk?rmtid hos barn har ?kat markant de senaste ?ren. Idag har b?de sp?dbarn och sm? barn tillg?ng till sk?rm och den anv?nds till s?v?l avledning, underh?llning och som avlastning till f?r?ldrar. Specialistsjuksk?terskan inom barnh?lsov?rden tr?ffar m?nga barn och f?r?ldrar och har genom sitt h?lsofr?mjande uppdrag m?jlighet att arbeta proaktivt och informera f?r?ldrar och ge kunskap om sk?rmtid.

Komplex PTSD: Symtombild och lÀmplig behandling

I denna studie undersökte vi barns fria lek i utomhus och inomhusmiljö. Studien genomfördes pÄ tvÄ förskolor i östra Sverige, med barn i Äldern 3-6 Är. Vi valde att undersöka detta dÄ en viktig del av förskolans uppdrag handlar om att erbjuda barn en innehÄllsrik miljö som frÀmjar barns lek, kreativitet och lustfyllda lÀrande. UtifrÄn pÄgÄende diskussion om miljöns betydelse för barns lÀrande och utveckling, Àr det meningsfullt att som blivande förskollÀrare utveckla kunskaper inom detta omrÄde. FrÄgestÀllningarna var: Hur formas barns fria lek av utomhus- respektive inomhusmiljön pÄ de aktuella förskolorna? Hur anvÀnder barnen de olika lekmiljöer och artefakter som respektive miljö erbjuder? Hur kan olika lekformer relateras till specifika lekmiljöer och tillgÀngliga artefakter i dessa miljöer? Metoden som anvÀndes var observationer med observationsschema som instrument.

Förskolans miljö

I Förskolans miljö ? Sju förskolepedagogers uppfattningar om inomhusmiljöns pÄverkan pÄ barns utveckling och lÀrande, författad av Emma Broberg och Anna Wallén, studeras barns miljö pÄ tvÄ förskolor. Intervjuer med sju pedagoger och observationer pÄ de bÄda förskolorna har legat till grund för denna studie. Syftet med studien Àr att synliggöra hur de sju pedagogerna tÀnker kring utformandet av den fysiska inomhusmiljön och dess pÄverkan pÄ barnens utveckling och lÀrande. Den frÄgestÀllning som har varit utgÄngspunkt för denna studie Àr: Hur tÀnker pedagogerna kring inomhusmiljöns utformning och pÄverkan pÄ barnens utveckling och lÀrande i förskolan? Den pedagogsiska verksamhetens utformning har en stor betydelse för barns lÀrande och den pedagogiska miljön ska vara utformad sÄ att barns lÀrande underlÀttas, stimuleras och utmanas.

StÀmpling? : En studie om vÄld i nÀra relationer och yrkesverksammas fördomar kring det.

Bedömning av yngre barn ökar och den nya reviderade lÀroplanen för förskolan har fÄtt ett nytt avsnitt som handlar om utvÀrdering dÀr det stÀlls krav pÄ att dokumentera varje barns utveckling och lÀrande. Vad denna ökande bedömningskultur kan fÄ för konsekvenser i relation till barns olika förutsÀttningar, Àr en av frÄgor som problematiseras i studien. Studien har hÀmtat inspiration frÄn poststrukturalism och som metod anvÀnds diskursanalys. Sammanlagt har genomförts fem gruppintervjuer dÀr tjugofyra pedagoger har medverkat. Pedagogernas egna bedömningsmaterial har anvÀnts som diskussionsunderlag.

Förskolebarn och döden : Pedagogers arbete med barns funderingar om döden

Syftet med studien var att undersöka förskolans arbete kring livsfrÄgor med inriktning pÄ frÄgor om döden. Vi anvÀnde oss av tre forskningsfrÄgor i arbetet som var följande; Hur upplever pedagoger att förskolebarns tankar om döden uppstÄr och uttrycks? Hur anser pedagoger att de ska bemöta barns funderingar om döden? Vilken betydelse upplever pedagoger att arbetslaget har i arbetet med barns tankar om döden? Metoden vi valde i arbetet var en kvalitativ intervju och vi intervjuade Ätta stycken pedagoger som var verksamma i förskolan.I resultatet kunde vi se att det Àr vanligt att barn funderar kring döden och stÀller frÄgor om detta. Pedagogerna i vÄr studie upplevde att det Àr frÄn tre Ärs Älder som barn börjar uttrycka tankar om döden. Det vanligaste sÀttet för barn att uttrycka dessa funderingar och tankar Àr genom att stÀlla frÄgor till pedagogerna.

Lekte du bara? : En intervjustudie om barns fria lek i förskolan ur ett förÀldraperspektiv

SammanfattningDet finns olika forskning om lek ur barn och pedagogers perspektiv. Vi har uppmÀrksammat att det Àr brist pÄ forskning om förÀldrars syn pÄ den fria leken. Och vi kunde inte hitta nÄgon avhandling om barns fria lek ur förÀldraperspektiv. DÀrför valde vi att lÀsa olika avhandlingar som handlar om lek ur olika perspektiv. Hiorth (1996) har i sin avhandlingBarns tankar om lek kommit fram att barn sjÀlva skapar lekens innehÄll.

"Olika förvÀntningar beroende pÄ sprÄket" : En intervjustudie om nio pedagogers uppfattningar gÀllande deras förvÀntningar utifrÄn barns sprÄk.

Syftet med studien var att ta reda pÄ pedagogers uppfattningar av hur barns sprÄk pÄverkar deras förvÀntningar. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med 9 pedagoger frÄn fyra olika förskolor, som vidare analyserades hermeneutiskt. Studien visar pÄ att pedagogerna lÀgger vikt vid det verbala sprÄket och kroppssprÄket för att kunna kommunicera med barn. Resultatet av undersökningen visar att pedagogerna gav motsÀgelsefulla svar och att Äsikterna gick isÀr. Flera av pedagogerna berÀttade att barns sprÄk pÄverkar deras förvÀntningar och att de stÀller högre krav pÄ barn med verbalt sprÄk.

 Icke farmakologiska metoder och dess effekter för att reducera barns smÀrta och rÀdsla vid smÀrtsamma cancerrelaterade behandlingar : en litteraturstudie

Syftet med studien var att beskriva icke farmakologiska metoder för att reducera barns rÀdsla och smÀrta inför cancerrelaterade behandlingar och undersökningar. Studien genomfördes som en litteraturstudie med beskrivande design. 21 vetenskapliga artiklar inkluderades, analyserades och lades som grund för resultatet. Resultatet visade att distraktion var den vanligaste förekommande icke farmakologiska omvÄrdnadsÄtgÀrden för att minska barns rÀdsla och smÀrta inför smÀrtsamma cancerrelaterade behandlingar och undersökningar. Distraktion i form av kommunikation, beröring och hjÀlpmedel distraherar, lugnar, ökar smÀrttoleransen, förbÀttrar vÄrdresultatet och ger positiva vÄrderfarenheter.

RÀkneramsors betydelse för yngre barns tidiga matematiklÀrande

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka vilken betydelse rÀkneramsor kan ha för yngre barns tidiga matematiklÀrande. För att fÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning utfördes kvalitativa observationer och kvalitativa intervjuer. I vÄr undersökning ingick Ätta barn i Äldern tvÄ till tre Är. Resultatet visar att yngre barn pÄ förskolan ges möjlighet att lÀra sig matematik genom rÀkneramsor, till exempel nÀr det gÀller antalsuppfattning. Förskolan kan, med hjÀlp av rÀkneramsor, grundlÀgga det matematiska lÀrandet pÄ ett medvetet sÀtt genom att barnen fÄr uppleva variation och mÄngfald i flera olika miljöer.

JÀmförelse mellan bidragsbedrÀgeri och bidragsbrott

I detta examensarbete har jag studerat hur pedagoger i förskolan har arbetat med barns kulturella bakgrund och flersprÄkighet, samt hur de stöttade dem i utvecklandet av en flerkulturell identitet och tillhörighet. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökningsmetod och genom detta tagit del av pedagogernas uppfattningar om deras uppdrag. Jag har gjort min empiriska studie pÄ tvÄ olika förskolor och intervjuat tre pedagoger. Mitt resultat visade att pedagogerna ansÄg att deras uppdrag var betydelsefullt och att deras förhÄllningssÀtt kunde frÀmja men ocksÄ hÀmma barns utveckling och lÀrande. Resultatet visade Àven att förskolans miljö och sÀttet pedagogerna organiserade verksamheten pÄ, kunde frÀmja ett interkulturellt lÀrande, i vilket barns kulturella bakgrund och sprÄk sÄgs som resurser och kunde tas till vara pÄ i lÀrandet.

Att g?ra r?tt fr?n b?rjan

Bakgrund: Stickrelaterade procedurer ?r vanligt f?rekommande inom pediatrisk sjukv?rd. Barn uppger att det ?r en av de mest skr?mmande och sm?rtsamma upplevelserna p? sjukhus. R?dslan och oron f?rekommer i alla ?ldrar och beskrivs f?lja med upp i vuxen ?lder. Barns negativa erfarenheter fr?n en stickrelaterad procedur kan ocks? leda till att en r?dsla f?r v?rden utvecklas. F?r att en stickrelaterad procedur ska ske s? sm?rt och orosfritt som m?jligt kan olika omv?rdnads?tg?rder anv?ndas.

<- FöregÄende sida 66 NÀsta sida ->