Sök:

Sökresultat:

5470 Uppsatser om Barns utemiljö - Sida 65 av 365

"Vem slÀppte ut robothundarna?!" : - En studie om barns spontana musicerande.

Vi har valt att studera barns spontana musicerande för att se vilken/vilka funktioner/syften den har och vilka faktorer som pÄverkar det spontan musicerande, samt vid vilka situationer den fö-rekommer. Vi har valt att begrÀnsa oss genom att observera barn i 6-9 Ärs Älder, pÄ tre olika skolor, i tre veckor under vÄr VFU (verksamhetsförlagd utbildning). För att fÄ veta vad pedago-gerna har observerat har vi Àven gjort kompletterade intervjuer med dem.Vi har sett att varje tillfÀlle till spontanmusicering Àr pÄverkat av ett flertal faktorer, som vad barnen för stunden hÄller pÄ med och vilken sinnesstÀmning de befinner sig i. VÄrt huvudresul-tat har varit att glÀdje Àr en av de starkast pÄverkande faktorerna för barns spontana musiceran-de. De situationer och funktioner dÀr spontanmusicerandet genereras Àr skiftande men vi har sett anvÀndningsomrÄden som tidsfördriv, socialt umgÀnge, kinesestetiskt mm.Av intervjuerna med pedagogerna har vi fÄtt fram att de inte har trott att spontanmusicering fö-rekommer i sÀrskilt stor utstrÀckning men att samtliga pedagoger ÀndÄ Àr eniga om att spontan-musicerandet Àr viktigt och utvecklande för barnen.

Varför skrev du svennebanan? -För jag kan det! : Barns tankar och uppfattningar av att kunna skriva och lÀsa

Syftet med vÄrt examensarbete var att fÄ ökad förstÄelse för barns uppfattningar och tankar kring att skriva och lÀsa. Det tillvÀgagÄngssÀtt vi valde var en kvalitativ undersökning i form av barnintervjuer. Sammanlagt har 10 stycken 6-Äringar och 10 stycken 8-Äringar intervjuats.Resultatet av vÄr studie visar pÄ att barns uppfattningar om skriftsprÄket ofta kopplas till situationer i vardagslivet, skolaktiviteter sÄsom matematik, framtids- och arbetsrelaterade behov och att de övar sjÀlva. Det framkommer Àven att barnen skriver till sina bilder och att motivationen varierar beroende pÄ den kunskap de besitter, dÀr de Àldre kunnigare barnen ofta uttrycker att de har mer drivkraft. Vi har ocksÄ i vÄrt resultat kommit fram till att barnen inte blir lÀsta för i den utstrÀckning, som utifrÄn oss och vÄrt bakgrundskapitel, vore önskvÀrt.

SmÄ barns utforskande i vattenlek

SammanfattningBakgrundI lÀroplanen (Utbildningsdepartementet, 1998, rev 2010) stÄr det att barnen ska genom sin dag i verksamheten söka och inta ny kunskap med hjÀlp av att leka, umgÄs med andra, utforska omgivningen och skapa pÄ olika sÀtt, de ska Àven undersöka olika fenomen och prata med andra barn och vuxna samt reflektera över det som de gjort. Detta tillsammans med litteratur frÄn forskare sammanfattar allt vad bakgrunden behandlar pÄ ett bra och övergripande sÀtt som ger en kunskap om barns lek och lÀrande och matematik i förskolan.SyfteTanken med vÄr studie Àr att observera hur nÄgra smÄ barn utforskar genom en handling olika material i vatten och om deras handlingar förÀndras.Hur gör barn nÀr de fÄr utforska olika material i vatten pÄ egen hand? NÀr barn möter samma material flera gÄnger, hur förÀndras deras handlingar?MetodStudien Àr kvalitativ och vi har anvÀnt oss av fenomenologin som teoretisk ansats för bearbetning och analys. Observationerna gjordes med hjÀlp av verktyget löpnande protokoll. Det var sju barn som observerades vid ett till fem tillfÀllen.

"Mera mÄla!" - ett utvecklingsarbete om de yngsta barnens möjligheter till bildskapande i förskolan

BakgrundHÀr presenteras tidigare forskning och litteratur som berör barns skapande aktiviteter och de förutsÀttningar som möjliggör och stöttar barns utveckling i förskolan. I detta avsnitt lyfts bland annat betydelsen som skapande kan ha för barn och deras utveckling, hur pedagogens förhÄllningssÀtt pÄverkar tillgÀnglighet till skapande samt val av material. Dessutom beskrivs hur miljön kan pÄverka och möjliggöra en tillÄtande, utforskande och utvecklande verksamhet.SyfteSyftet med den hÀr studien Àr att undersöka smÄ barns möjligheter till skapande genom ett utvecklingsarbete.MetodVi har valt att genomföra en kvalitativ studie i form av ett utvecklingsarbete med inspiration frÄn etnografin. Observationer anvÀndes för att undersöka barnens skapande möjligheter. DÀrefter planerades och iordningsstÀlldes en ateljé som sedan introducerades för barn och pedagoger under tvÄ veckor.

Barns sprÄkutveckling i tidningen Förskolan : En granskning av tidningen Förskolan under tidsperioden 1982-2014

Föreliggande examensarbete Àr en hermeneutisk studie som behandlar barns sprÄkutveckling i tidningen Förskolan under tidsperioden 1982-2014. Syftet med studien Àr att fÄ en fördjupad förstÄelse hur temat barns sprÄkutveckling behandlades i tidningen över tid samt hur framstÀllningen förhöll sig gentemot aktuella styrdokument och teorier. Studiens resultat visar att barns sprÄkutveckling har varit framtrÀdande i den fackliga tidningen Förskolan under tidsperioden 1982-2014 och att sprÄkutvecklingen har framstÀllts utifrÄn flera perspektiv och omrÄden. Inledningsvis Àr det frÀmst framtrÀdande aktiviteter och sprÄkutvecklingens process som lyfts fram i relation till Àmnet sprÄk. Vidare nÀmns pedagogernas pÄverkan, pÄverkande faktorer samt bilder i relation till barnets sprÄk.

De stora barngrupperna i förskolan och barns socioemotionella utveckling

Ny statistik frÄn Skolverket visar att en femtedel av alla barngrupper i förskolan bestÄr av 21 eller fler barn. I dag finns över 4 800 barngrupper och de stora grupperna blir allt fler (Skolverket, 30.03.2011). Samtidigt kan vi lÀsa i Lpfö 98 (reviderad 2010) att personalens uppdrag Àr att tillgodose alla barns behov och lÀgga grunden för ett livslÄngt lÀrande. Förskolan har ett demokratiskt uppdrag och ska vÀrna om delaktighet och dialog (a.a.). Det finns en motsÀgelsefullhet i hur man ser pÄ varje barns rÀtt att utvecklas nÀr man i samma veva fattar politiska beslut om gruppstorlekar, dÀr storlekarna kanske hindrar det pedagogiska arbetet.

"Jag vill ju inte vara sÀmre och landa helt pÄ botten" : En kvalitativ studie om prestationsÄngest och stress hos gymnasieelever.

Syftet med studien var att undersöka hur familjerÀttsekreterarna upplever barns situation i samband med deras uppdrag med vÄrdnads-, boende- och umgÀngesÀrenden. FrÄgestÀllningarna var; Hur definierar familjerÀttssekreterarna sitt uppdrag vid vÄrdnads-, boende- och umgÀngesÀrenden vid förÀldrars separation? Vilka instrument/verktyg anvÀnder familjerÀttssekreterarna för att ta reda pÄ barns situation i samband med vÄrdnads-, boende- och umgÀngesÀrenden vid förÀldrars separation? Hur upplever familjerÀttssekreterarna att barns fysiska och psykiska hÀlsa samt relation till förÀldrarna pÄverkas i samband med förÀldrarnas separation? Studien utfördes med en kvalitativ forskningsmetod dÀr undersökningen innefattade Ätta semistrukturerade intervjuer med familjerÀttssekreterare. I vÄr studie har vi utgÄtt frÄn systemteorin och grÀsrotsbyrÄkratin. Detta för att familjerÀttssekreterarna har myndighetsutövning och att de vid utredningsÀrenden tittar pÄ hur familjemedlemmarna samspelar med varandra.

Kan barns empati relateras till hur de tittar nÀr de bedömer ansiktsuttryck?

Forskning har visat att barn som uppvisar ett normbrytande beteende i kombination med brister i empati och förstÄelse för ömsesidighet med andra har svÄrare för att bedöma rÀdda ansikten Àn andra barn med normbrytande beteenden. I en studie kopplades detta till att de inte lÀser av ögonen utan fokuserar mer pÄ munnen. Föreliggande studies huvudsyfte var dels att validera ett instrument för mÀtning av barns ögonrörelser och relatera ögonrörelser till tolkning av kÀnslor i ansiktsuttryck, dels att undersöka om barns empati generellt kan kopplas till skillnader i ögonrörelsemönster vid bedömning av ansiktsuttryck. En normalpopulation pÄ 39 barn i 10-11 ÄrsÄldern bedömde ansiktsuttryck (glad, neutral, ledsen, arg och rÀdd). FörÀldraskattningar av kognitiv och affektiv empati relaterades till deras förmÄga att identifiera ansikten korrekt.

Visuomotorisk utveckling mÀtt med Bendertestet : En jÀmförelse mellan för tidigt födda och fullgÄngna barn vid 5 1/2 Ärs Älder.

SammanfattningBarns utveckling under de sista förskoleĂ„ren Ă€r nyckeln till en bra skolstart. Visuomotorik Ă€r en av de faktorer som krĂ€vs för att tillĂ€gna sig skolans basfĂ€rdigheter. För tidigt födda barn Ă€r en grupp som enligt tidigare forskning löper risk för en sĂ€mre visuomotorisk utveckling. I den hĂ€r studien mĂ€ttes visuomotorik med Bender Gestalt Test med utvĂ€rderingssytem utvecklade av frĂ€mst Elizabeth Koppitz (1963, 1975). I studien jĂ€mfördes för tidigt födda barns (n=175) och matchade fullgĂ„ngna barns (n=125) Bender-resultat vid 5Âœ Ă„rs Ă„lder.

Trygghetens betydelse för lÀrande : En kvalitativ studie om förskolepedagogersn syn pÄ anknytningens betydelse för barns lÀrande och utveckling

Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepedagoger ser pÄ anknytning och vilken betydelse de ger den vad gÀller möjligheter till barns lÀrande och utveckling. Det Àr en kvalitativ intervjustudie dÀr data analyserats utifrÄn en fenomenografisk ansats. UtifrÄn de kategorier som framtrÀdde i analysen och koppling till anknytningsteori, sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande och lÀroplanens utsagor om förskolans uppdrag sÄ framkommer det att anknytningen och samvaron har inte betydelse för huruvida barnen lÀr och utvecklas ? dÀremot ges dessa stor betydelse för möjligheterna att lÀra och utvecklas pÄ ett sÄ positivt sÀtt som möjligt för att pÄ sÄ vis klara framtidens krav och förvÀntningar bÀttre..

RöstförÀndringar vid barns rollek

VÄrt syfte med denna undersökning Àr att ta reda pÄ om, och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt det sker röstförÀndringar under barns fria rollekar, om det finns nÄgra genusskillnader i dessa eventuella röstförÀndringar samt vilken betydelse röstförÀndringarna har för barns lek- och sprÄkutveckling. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa observationer och intervjuer. Resultatet tyder pÄ att barn förÀndrar sina röster vid fri rollek dÄ de gÄr in i en annan roll och talar som den aktuella rollen krÀver. RöstförÀndringarna kan bestÄ av olika dialekter, tonfall och tonlÀgen samt ljus respektive mörk röst. De genusskillnaderna vi fÄtt fram Àr att pojkar Àr mer högljudda och anvÀnder sig av mer ljudeffekter medan flickorna pratar med en ljusare röst. Barnens röstförÀndringar har stor betydelse i sammanhanget eftersom det, enligt vÄr undersökning, var vad som i första hand utvecklade lekarna.

Barns möjligheter till inflytande över dokumentering i förskolan

Abstract Pedagogisk dokumentation har blivit ett Äterkommande begrepp i förskolans vÀrld de senaste Ären. Lika sÄ har Reggio Emilia filosofin blivit ett attraktivt arbetssÀtt bÄde hos förskolechefer och verksamma pedagoger. Barns inflytande Àr ett annat hett begrepp som diskuteras. Ofta handlar det om HUR vi ska ge barnen inflytande. Ofta Àr det pedagogerna pÄ smÄbarnsavdelningarna som har bryderier kring hur man jobbar med smÄ barns inflytande.

HöglÀsning i barns hemmiljö

Detta examensarbete handlar om höglÀsning i hemmiljö för barn i förskoleÄldern 1-5 Är. Tidigare genomförd forskning inom Àmnet har ofta varit inriktad pÄ pedagoger och deras syn pÄ höglÀsning inom förskola och skola men jag vill vidareutveckla detta genom att undersöka förÀldrarnas anvÀndande av höglÀsning för barn i hemmiljö. Syftet med arbetet Àr att medverka till en förstÄelse för anvÀndandet av höglÀsning i hemmet som ett verktyg för barns erövrande av tal- och skriftsprÄk. Undersökningsmetoden jag anvÀnt mig av Àr en enkÀtundersökning till förÀldrar med barn i förskoleÄldern 1-5 Är. FrÄgorna handlade om, hur ofta förÀldrarna lÀser för sina barn hemma, vad förÀldrarnas syfte med höglÀsningen Àr och anvÀnder sig barnen av CD-sagor och dator i hemmet..

?Var det en tigercirkus?? : - En studie om barns delaktighet vid bokla?sning och boksamtal vid anva?ndandet av print referencing som bokla?sningsmetod

Syftet med studien var att underso?ka hur barn a?r delaktiga vid bokla?sning, med tillho?rande boksamtal. Underso?kningen utgick fra?n ett sociokulturellt perspektiv med fokus pa? att allt la?rande a?r situerat, samt att la?rande sker i interaktion tillsammans med andra individer. Fo?r att synliggo?ra barns delaktighet vid bokla?sningstillfa?llena och boksamtalen valde vi att anva?nda videofilmade observationer som metod fo?r att samla in material, detta gjordes a?ven fo?r att inte ga? miste om va?rdefull information.

Naturvetenskap i förskolan- Utemiljöns betydelse för barns lÀrande inom naturvetenskap

Syftet med vÄr undersökning var att jÀmföra tre förskolor med olika utemiljöer för att undersöka hur pedagogerna uppfattade förskolans utemiljö samt hur de arbetade med naturvetenskap med barnen. UtifrÄn vÄra frÄgestÀllningar Hur uppfattar pedagoger utemiljön pÄ sina förskolor för att möjliggöra barns lÀrande inom naturvetenskap? Vilka uppfattningar har pedagoger om naturvetenskap i förskolan? Hur arbetar pedagoger pÄ respektive förskola mot strÀvansmÄlen i naturvetenskap? sammanstÀllde vi relevanta frÄgor och genomförde intervjuer med pedagoger ifrÄn de tre förskolor som vi valt till vÄr undersökning. VÄr undersökning bygger pÄ kvalitativa intervjuer dÀr frÄgorna Àr öppna och vi hade möjlighet att fördjupa oss i respondenternas svar med hjÀlp av följdfrÄgor. Vi har ocksÄ gjort observationer vid tillfÀllen dÄ det var naturvetenskapliga aktiviteter.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->