Sök:

Sökresultat:

5470 Uppsatser om Barns utemiljö - Sida 52 av 365

Barn och ungdomars upplevelse av utsatthet

Syftet med detta examensarbete var att undersöka, och beskriva, barns och ungdomars uppfattning och upplevelse av utsatthet. Via ett enkÀtformulÀr söktes svar pÄ frÄgestÀllningarna: Vad Àr utsatthet enligt barn och ungdomar? Vad har barn och ungdomar för upplevelse av utsatthet? Vad kan göras för att förebygga utsatthet? Arbetet var initierat av Röda Korset, som ville erhÄlla information om vad begreppet utsatthet utgör för barn och ungdomar i Ärskurs sex till nio i skolorna LuleÄ, för att kunna lÀgga insamlade pengar dÀr de behövs mest. Tidigare forskning har visat pÄ mÄnga och allvarliga konsekvenser till följd av utsatthet och betonar skolans och familjens roll i att skydda barn och ungdomar mot utsatthet. Arbetets teoretiska bakgrund utgörs bland annat av teorier om barns behov och definitioner av utsatthet.

SeparationsÄngesttestets anvÀndbarhet i kliniskt arbete för att mÀta anknytning hos barn

Trots att anknytning Ă€r en viktig faktor i utvecklandet av psykisk ohĂ€lsa undersöks sĂ€llan anknytningsmönster under kliniska bedömningar. SeparationsĂ„ngesttestet (SÅT) Ă€r en semistrukturerad intervju som avser mĂ€ta barns inre anknytningsrepresentationer. I denna genomförbarhetsstudie undersöks den kliniska anvĂ€ndbarheten av SÅT i arbetet med barn mellan 5 och 8 Ă„r. Studien baseras pĂ„ 16 testningar samt intervjuer med de 8 kliniker som utförde dem. Resultaten visar att SÅT kan anvĂ€ndas i kliniskt arbete med barn och bidra med information om barns anknytningsmönster och anknytningsrelaterade svĂ„righeter.

Att arbeta relationellt eller kategoriskt utifrÄn alla barns förutsÀttningar- en studie av blivande förskollÀrares förestÀllningar och intentioner

VÄrt syfte med denna studie Àr att undersöka och analysera blivande förskollÀrares förestÀllningar av och intentioner inför att möta och arbeta utifrÄn alla barns förutsÀttningar i verksamheten utifrÄn det relationella och det kategoriska perspektivet. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa halvstrukturerade gruppintervjuer som metod. VÄr analys har skett utifrÄn en analysmodell vilken utgÄr ifrÄn det relationella och kategoriska perspektivet relaterat till lÀroplanen för förskolan samt den tidigare forskning vi anvÀnt oss av i vÄr studie. Resultatet utifrÄn vÄra gruppintervjuer visar pÄ att de blivande förskollÀrarna har en vÀl förankrad idé som utgÄr ifrÄn ett relationellt perspektiv om hur lÀrare i förskolan skall möta alla barn utifrÄn dess förutsÀttningar. DÀremot sker inte alltid detta i förskolans verksamhet vilket visar sig i de blivande förskollÀrarnas förestÀllningar om vad som sker i praktiken utifrÄn sina verksamhetsförlagda utbildningsperioder.Vi har utifrÄn vÄra intervjuer med de blivande förskollÀrarna samt vÄr analysmodell skapat oss en uppfattning om vilka perspektiv som kan förekomma i förskolans verksamhet. Studien har gett oss en djupare förstÄelse för och kunskap om hur vi ska agera och verka utifrÄn alla barns förutsÀttningar i vÄrt kommande yrke..

Talet om barn och barns lÀrande i samband med förskolans pedagogiska dokumentation

Abstract Julia Necevska (2013). Talet om barn och barns lÀrande i samspel. Malmö: LÀrarutbildningen Malmö Högskola Syftet med denna studie har varit att undersöka diskurser kring barns lÀrande som framtrÀder i samband med pedagogisk dokumentation. I anslutning till syftet har jag formulerat följande frÄgestÀllning: Hur ser ?talet om? barn och barns lÀrande ut? Vilka barn framtrÀder i arbetet med pedagogisk dokumentation? Studien Àr inspirerad av diskursanalytisk teori och metod, vilket innebÀr att jag har försökt hitta mönster i informanternas sÀtt att tala i arbetet med pedagogisk dokumentation. Undersökningen bygger pÄ intervjuer, observationer, pedagogiska diskussioner och texter gjorda lÀrare i samband med den pedagogiska dokumentationen frÄn tre olika förskolor. Resultatet visar att lÀrarna, bÄde genom tal och genom handling, talar om barnen utifrÄn tre olika diskurser i samband med pedagogisk dokumentation.

?Ja, allt vi gör hela dagarna trÀnar barns sprÄkutveckling.? En undersökning av lÀrares syn pÄ stimulering kring barns sprÄkutveckling.

Bakgrund: Den forskning som presenteras visar hur lĂ€rare kan stimulera barns sprĂ„kutveckling genom olika verktyg, sĂ„som sagor, höglĂ€sning, rim och ramsor, lek och sprĂ„klekar. Även kommunikation och begreppet sprĂ„klig medvetenhet beskrivs.Syfte: Syftet med denna undersökning Ă€r att studera lĂ€rarnas syn pĂ„ sprĂ„klig stimulansi förskola och förskoleklass. Syftet Ă€r att undersöka hur lĂ€rarna menar att de arbetar medsprĂ„klig stimulans, för att barns sprĂ„kutveckling ska gynnas.Metod: Vi har anvĂ€nt oss av kvalitativ metod. TillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet har varit self report.14 stycken pedagoger har intervjuats via self report i tvĂ„ olika kommuner bĂ„de ifrĂ„n förskola/förskoleklass. Syftet har inte varit att jĂ€mföra de bĂ„da verksamheterna utan bara se vilken bredd av syn det finns pĂ„ sprĂ„kstimulering, samt vilka metoder de arbetar med för att sprĂ„kutvecklingen ska gynnas.Resultat: I self reporterna skriver lĂ€rarna att allt de gör hela dagarna stimulerar barnssprĂ„kutveckling.

SamlÀrande och samspel hos förskolebarn ur ett Vygotskijperspektiv

Syftet med studien Àr att ur ett Vygotskijperspektiv skildra förskollÀrares syn pÄ barns samspel och samlÀrande samt vilken syn de har pÄ sin egen roll i detta sammanhang. Studien utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar: Vilka uppfattningar har förskollÀrare om samspel och samlÀrande hos förskolebarn? Hur ser förskollÀrare pÄ den pedagogiska miljöns betydelse för att frÀmja samlÀrande och samspel? Hur beskriver de sin egen roll i barns samarbete och samlÀrande? I studien intervjuas fem verksamma förskollÀrare pÄ tre olika förskolor. Det visar sig att nÀstan alla kÀnner till Vygotskij och delar av hans teorier och en förskollÀrare har Àven honom som förebild. Resultatet visar att de pÄ mÄnga sÀtt arbetar efter hans teorier men att ibland saknas en medvetenheten om det.

Vad Àr matematik i förskolan : En studie om barns och lÀrares tankar om begreppet matematik

Syftet med vÄrt examensarbete var att med hjÀlp av intervjuer fÄ mer kunskap om barns och lÀrares tankar och uppfattningar kring matematik och jÀmföra om dessa stÀmmer överens med varandra. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ hur lÀrarna upplever att de synliggör matematiken i förskolan. I vÄr bakgrund har vi ur ett historiskt och teoretiskt perspektiv, förklarat vilken roll matematiken har i förskolan och beskrivit olika faktorer som kan pÄverka barns matematiska förstÄelse. Sammanfattningsvis visar resultaten i vÄr undersökning att barn och lÀrare har liknade uppfattningar om att matematik mestadels handlar om rÀkning och siffror. Generellt tycker inte lÀrarna att de synliggör matematiken tillrÀckligt mycket i förskolan men ÀndÄ visar deras svar pÄ att den synliggörs i vardagliga situationer dÄ lÀrarna utan att reflektera över det lÀgger ord pÄ sina handlingar.

I naturvetenskapens och lÀrandets vÀrld - en studie om barns tal kring naturvetenskapliga fenomen samt sitt eget lÀrande

Denna studie syftar till att undersöka hur barn talar om naturvetenskapliga fenomen och vad som framstÄr som centralt i barnens tal om naturvetenskapliga fenomen. Studiens syfte Àr ocksÄ att undersöka vilken syn pÄ kunskap och lÀrande som kommer till uttryck nÀr barnen talar om sitt lÀrande. VÄr studie Àr kvalitativ vilket innebÀr att vi har anvÀnt kvalitativa intervjuer nÀr vi samlat in studiens empiri. Eftersom vi valt att framförallt analysera vÄrt material ur ett sociokulturellt perspektiv presenterar vi det i vÄr litteraturgenomgÄng. I vÄr litteraturgenomgÄng lyfter vi Àven fram barns perspektiv vilket ocksÄ utgör en grund i studien. Begreppen metaforer, antropomorfism, animism och artificialism lyfts ocksÄ fram i litteraturgenomgÄngen för att sedan utgöra en grund i analysdelen. I vÄr studie kan vi dra flera slutsatser.

InvÀndningar mot verkstÀllighet : Om invÀndningstyper och invÀndningens natur

Vi hade arbetat pÄ förskola i 20 respektive 2 Är innan vi började studera till förskollÀrare. Under vÄra studier pÄ Linnéuniversitet i VÀxjö har vi lÀst mycket om barns utveckling och lÀrande. Vi blev nyfikna pÄ vilka kvalitéer förskollÀrare tycker Àr betydelsefulla för barns utveckling och lÀrande. Vad tror pedagogerna att barnen fÄr med sig frÄn sin tid pÄ förskolan och vad har bar-nen fÄtt med sig frÄn förskolan? Denna studie grundar sig pÄ fem intervjuer med pedagoger som alla har en utbildning som förskollÀrare och fyra barnintervjuer med barn födda 2004 och 2005.

Barns rörelse

Detta examensarbetehandlar om barns uppfattningar om sin egen rörelse. Anledningen till denna undersökning Àr att barn i dagens samhÀlle Àr mer stillasittande och övervikten bland barn har ökat. Enligt lÀroplanen för förskolan ska förskolan strÀva mot att barn görs medvetna om vikten av god hÀlsa. Syftet med arbetet var att undersöka dels vad barn har för definition pÄ begreppet rörelse, dels undersöka hur barn upplever rörelsen pÄ förskolan och om de anser att det Àr viktigt med rörelse. Fjorton femÄriga barn intervjuades enskilt dÀr intervjun försöktes göras som ett samtal.

SömnbesvÀr : Hur sjuksköterskans omvÄrdnadshandling kan lindra sömnbesvÀr

Sedan 2004 har en stor o?kning skett av ensamkommande barn i Sverige och a?r 2014 kom o?ver 7000 barn hit. Ett ensamkommande barn a?r ett barn som kommer utan sina fo?ra?ldrar eller na?gon som fo?retra?der fo?ra?ldrarna. Det vanligaste ha?lsoproblemet hos ensamkommande barn a?r psykisk oha?lsa, pa? grund av bland annat traumatiska upplevelser i deras liv.

Miljö för samspel i förskola

Detta examensarbete handlar om miljö för samspel. Studien riktar sig mot hur pedagogen formar den fysiska och den sociala miljön i förskolan. Syftet Àr att studera om hur miljön i förskolan kan skapas för att underlÀtta samspelet mellan barn. Fokus kommer att lÀggas pÄ pedagogernas syn pÄ miljöer i förskolan och vad som kan bidra till bra kvalitet i barns samspel. Undersökningen tar Àven upp hur pedagogerna ser pÄ förÀldrarnas roll och inflytande i förskolemiljön.

Barns sprÄkutveckling - en studie om sprÄkutveckling och flersprÄkighet

Denna studies syfte Àr att jÀmföra hur man arbetar med barns sprÄkutveckling pÄ en etniskt homogen och en mÄngkulturell förskola, dÀr den etniskt homogena förskolan bestÄr av huvudsakligen barn som har svenskan som modersmÄl. För att kunna jÀmföra detta stÀllde vi oss frÄgor som: Hur ser pedagogerna pÄ sprÄk och nÀr anser de att ett sprÄklÀrande sker? Vi undrade ocksÄ hur pedagogerna tog tillvara pÄ barns flersprÄkighet och hur de arbetade sprÄkfrÀmjande pÄ deras avdelningar. VÄr tanke var att dessa frÄgor skulle leda till att se om dÀr fanns nÄgra likheter och skillnader i arbetet beroende pÄ om barnen Àr en- eller flersprÄkiga. Vi anvÀnde oss av kvalitativ metod för att kunna besvara de frÄgestÀllningar vi hade. Det empiriska materialet bestod av 7 intervjuer gjorda med tvÄ olika arbetslag.

Förskolebarns samspel i skapande verksamhet

Syftet med uppsatsen Àr att fÄ förstÄelse för vad som har betydelse för barns samspel i förskolan nÀr de skapar och se om skapande aktiviteter lockar till samtal och samspel mellan barnen. Bli uppmÀrksam pÄ vilken roll den vuxne kan ha för barnens sociala samspel i skapande aktiviteter. Finns det hinder och vad uppmuntrar till samtal och samspel.UtifrÄn mitt syfte stÀller jag följande frÄgor.Vad hÀnder i samtal och samspel nÀr barn skapar pÄ förskolan?Vad Àr det som lockar till samtal och samspel mellan barnen? Finns det nÄgot som hindrar samtal och samspel?En studie pÄ nio tillfÀllen ger en inblick nÀr barn skapar i förskolemiljö. Min undersökning tillsammans med litteraturen som analysen till studien vilar pÄ Àr grunden för uppsatsen.

En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om barns tvÄsprÄkighetsutveckling

SyftetSyftet med studien belyser hur nĂ„gra lĂ€rare i en förskoleverksamhet resonerar om hinder och möjligheter nĂ€r det gĂ€ller barns flersprĂ„kighet. Följande frĂ„gestĂ€llningar Ă€r centrala i undersökningen: ? Vilken syn pĂ„ barns sprĂ„kutveckling har pedagogerna?? Hur anser pedagogerna att man bĂ€st utvecklar barns tvĂ„sprĂ„kighet? MetodUndersökningen Ă€r kvalitativ, dĂ€r datainsamlingsmetoden Ă€r halvstrukturerade intervjuar. Åtta stycken intervjuer med förskolepedagoger pĂ„ tvĂ„ olika förskolor ligger till grund för undersökningen.ResultatResultatet visar att alla de intervjuade pedagogerna anser att sprĂ„k och sprĂ„kutveckling Ă€r av stor betydelse och dĂ€rför ges stor plats i verksamheten. SprĂ„klig stimulans i vardagen framhĂ„lls som extra viktigt.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->