I naturvetenskapens och lärandets värld - en studie om barns tal kring naturvetenskapliga fenomen samt sitt eget lärande
Denna studie syftar till att undersöka hur barn talar om naturvetenskapliga fenomen och
vad som framstår som centralt i barnens tal om naturvetenskapliga fenomen. Studiens
syfte är också att undersöka vilken syn på kunskap och lärande som kommer till uttryck
när barnen talar om sitt lärande. Vår studie är kvalitativ vilket innebär att vi har använt
kvalitativa intervjuer när vi samlat in studiens empiri.
Eftersom vi valt att framförallt analysera vårt material ur ett sociokulturellt perspektiv
presenterar vi det i vår litteraturgenomgång. I vår litteraturgenomgång lyfter vi även fram
barns perspektiv vilket också utgör en grund i studien. Begreppen metaforer,
antropomorfism, animism och artificialism lyfts också fram i litteraturgenomgången för
att sedan utgöra en grund i analysdelen.
I vår studie kan vi dra flera slutsatser. Studien visar bland annat att barnens uttryck av
naturvetenskapliga fenomen kan förklaras och beskrivas med hjälp av begreppen
antropomorfism, animism, artificialism och metaforer. Vår studie visar även att barnens
tal om sitt lärande går att sammanfatta genom tre teman: barn lär tillsammans, miljön talar
och vägledning för lärandet. Barns tal om sitt lärande ger uttryck för att de har lärt sig på
ett sätt som bekräftar det sociokulturella perspektivet på lärande.