Sök:

Sökresultat:

5470 Uppsatser om Barns utemiljö - Sida 42 av 365

Barns inflytande i förskolan

Barns inflytande i förskolan - Children?s influence at the preschool This essay concentrates around teachers work with childrenŽs influence at the preschool and how that affects the days there for the children and the teachers. The purpose of the essay is to present how four educationalists placed at two different preschools work with childrens influence at the preschool and their point of wiev of the matter. With that I also wanted to expose how the educationalists work with childrens rights at the preschool and to that I added how democracy is used at the preschool. The investigationŽs starting point was the questions: What does childrens influence at the preschool mean for the educationalists? How do the educationalists think regarding childrens rights? When can the children be included in dessisionmaking at the preschool? When is it not possible for the children to be included in the dessisionmaking? The four educationalists were intervjued seperately to get the most honest answers.

Barns och pedagogers upplevelser av den fysiska innemiljöns betydelse i en förskola

Syftet med detta arbete Àr att försöka förstÄ hur barn och pedagoger upplever förskolans fysiska innemiljö i lek och lÀrande. Fokus har legat pÄ barns- och pedagogers perspektiv utifrÄn genomförda kvalitativa intervjuer pÄ en förskoleavdelning i en kommun i Norrland. Dessa intervjuer har jag sedan tolkat med en livsvÀrldsfenomenologisk ansats och med hermeneutiken som metod. Samtalen med pedagogerna har huvudsakligen handlat om miljöns pedagogiska konsekvenser, medan samtalen med barnen huvudsakligen inriktades pÄ utformningen av miljön. De slutsatser jag tagit genom mitt arbete Àr att barn och pedagoger beskriver sin miljö pÄ samma sÀtt, men uttrycker det pÄ olika sÀtt.

Matte pÄ burk : En studie om hur förskollÀrare vÀcker, stimulerar och utmanar talbegreppens olika funktioner hos barn i förskolan

GrundlÀggande taluppfattning Àr en viktig utgÄngspunkt i barns matematiska utveckling. Syftet med studien var dÀrför att ta reda pÄ hur förskollÀrare arbetar med materialet Matte pÄ burk för att vÀcka, stimulera och utmana barns utveckling och förstÄelse för tal. Genom kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare samt observationer av samlingar dÀr man anvÀnder Matte pÄ burk kom jag fram till att materialet Matte pÄ burk vÀcker, stimulerar och utmanar barnens grundlÀggande taluppfattning under förutsÀttning att förskollÀrarna kan göra samlingarna med Matte pÄ burk till erfarenheter av tal för barnen. En förutsÀttning för detta Àr att förskollÀrarna lyckas förena lek, socialt samspel och utforskande. Barns erövrande av taluppfattning krÀver medvetna förskollÀrare som fÄr möjlighet till kompetensutveckling i matematik och matematikdidaktik för att kunna utmana barnen i deras upptÀckande av tal..

Milda makter : En studie om styrningsstrategier i förskolan

Syftet med denna studie Àr att studera pedagogers styrningsstrategier i förhÄllande till barns lek. VÄr ambition med studien var att problematisera de styrningsstrategier som framkom i en förskolas praktik. ForskningsfrÄgorna som lÄg till grund för studien var:Vilka styrningsstrategier i relation till barns lek Àr framtrÀdande i en förskolas praktik?Hur kan pedagogers styrningsstrategier problematiseras utifrÄn barns lek?För att uppnÄ syftet och besvara forskningsfrÄgorna valde vi att göra ett strategiskt urval gÀllande studiens omfattning och antal deltagande. Undersökningen genomfördes pÄ en förskola vid flera tillfÀllen genom videodokumentation.

Sinning in the rain : En narrativ analys av Marianne Fredrikssons Syndafloden i jÀmförelse med 1 Mos 6:5?9:19

Syftet med arbetet var att fÄ inblick i hur pedagoger i förskolan diskuterar med varandra i Àmnet barn och sexualitet. Ambitionen var att fÄ veta vad pedagoger tÀnker om barns sexualitet och vilken syn de har pÄ förskolans ansvar och delaktighet kring barns könsrollsskapande. För att besvara mina frÄgestÀllningar anvÀndes fokusgrupper och enkÀter som undersökningsmetoder. Mitt resultat visar att det finns ett behov och en viss vilja att prata kring Àmnet men att det inte direkt görs i nulÀget. Det ansÄgs Àven viktigt att föra en dialog med förÀldrar i frÄgor som rör kön, könsroller och barns sexualitet. Detta stÀmmer Àven vÀl in med riktlinjer frÄn LÀroplanen för förskolan (Skolverket, 2010) om att samarbeta med hemmet för barnets bÀsta. I frÄgan om ifall det finns nÄgra direkta direktiv om barn och sexualitet i nÄgot styrdokument, drogs slutsatsen att det kan tolkas in under ord som respekt och privatliv.

Barns uppmÀrksamhet : En studie om relationen mellan den pedagogiska miljön och barns uppmÀrksamhet i förskolan

VÄrt syfte med arbetet har varit att belysa relationen mellan den pedagogiska miljön och barns uppmÀrksamhet i förskolan. I vÄr uppsats har vi velat ta reda pÄ hur pedagoger i förskolan genom sitt arbetssÀtt och sina arbetsmetoder, kan öka möjligheterna för barn att behÄlla uppmÀrksamheten samt vilken roll den pedagogiska miljön har för barns uppmÀrksamhet. Vi har tittat pÄ vad litteraturen sÀger om detta.Genom att anvÀnda oss av en kvalitativ forskningsmetod, dÀr vi anvÀnt intervjuer, har vi fÄtt fram ett resultat om pedagogernas arbetssÀtt och den pedagogiska miljön i praktiken. Det resultat vi fick fram visar att pedagogerna betonar relationen och det positiva mötet med barnet som mycket viktigt. En grundlÀggande metod som majoriteten anvÀnder Àr att dela in barnen i mindre grupper.

Barn i sorg : Var kan lÀrare hitta vÀgledning i mötet med dessa barn?

Att under sin uppvÀxt förlora en nÀra anhörig Àr en svÄr upplevelse. De barn som drabbas behöver ofta mycket stöd och hjÀlp ifrÄn vuxna i sin nÀrhet för att klara av sorgen.Det hÀr arbetet handlar om var vi som lÀrare kan fÄ stöd i hur vi kan hjÀlpa dessa barn. Vi tror att mÄnga vuxna kan kÀnna sig otrygga i en sÄdan hÀr situation och kan behöva hjÀlp och stöd frÄn nÄgon med mer erfarenhet och kunskap i Àmnet. Syftet med arbetet var att genom intervjuer med representanter frÄn olika instanser ta reda pÄ var vi kan hitta denna vÀgledning och hur den i praktiken kan gÄ till.I litteraturgenomgÄngen tas skolans roll i barns sorg, barns förstÄelse av döden i olika Äldrar och nÄgra av de vanligaste reaktionerna upp. Detta för att ha möjlighet att möta dem pÄ sÄ rÀtt sÀtt som möjligt.

Barns behov av en lugn stund i förskolan

Examensarbetets titel Àr Barns behov av en lugn stund i förskolan. Författare Àr Cecilia Cederholm och Sofia Gullwi. Syftet Àr att undersöka barns behov av lugna aktiviteter i förskolan. Vi avser att synliggöra barnens tankar om viloplatsen genom frÄgestÀllningen: · Hur vill barnen som Àr mellan tre och fem Är att platsen dÀr de vill vara för sig sjÀlva ska utformas för att de ska trivas bra dÀr? Genom intervjuer med pedagoger, studiebesök och kursdeltagande har vi fokuserat pÄ vilans effekter och barnens delaktighet i verksamheten. Detta ska belysas genom frÄgestÀllningarna: · Vilken betydelse har vilan för barnens vÀlbefinnande? · Hur pÄverkas barnens inlÀrningsförmÄga av vilan? Teoretiska utgÄngspunkter Àr valda delar av Freinet-, Waldorf-, Montessoripedagogiken, Vygotskij samt aktuell forskning och facklitteratur.

PÄ jakt efter samlingens innebörd i förskolan : - ett lÀrarperspektiv -

SAMMANFATTNINGSyftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om samlingens innebörd i förskolan. Samlingen Àr en del av den vardagliga verksamheten i förskolan. Det Àr en pedagogstyrd aktivitet som ofta innehÄller upprop, sÄng, samtal, berÀttelser och olika teman. VÄra forskningsfrÄgor Àr att vi vill veta hur samlingen i förskolan Àr utformad, varför samlingen anvÀnds som arbetssÀtt och vad förskollÀrarna anser att samlingen har för mening för barns lÀrande. För att fÄ svar pÄ vÄra forskningsfrÄgor har vi gjort en intervjustudie, dÀr vi intervjuat fem förskollÀrare.

Den individuella utvecklingsplanen: förÀldrars delaktighet
och inflytande

Detta examensarbete handlar om den individuella utvecklingsplanen (IUP) som alla elever har rÀtt till sedan den 1 januari 2006, efter en Àndring i grundskoleförordningen. Syftet med studien var att undersöka förÀldrars delaktighet och inflytande över sitt barns IUP dÄ skolverket (2005) menar att lÀraren skall ansvara för att denna tas fram i samarbete med elev och förÀldrar. Litteraturstudierna och tidigare forskning visade att relationen mellan hem och skola Àr tÀmligen komplicerad, men att det finns en medvetenhet om vikten av att förÀldrar görs delaktiga i sina barns studier. Jag genomförde en enkÀtundersökning bland förÀldrar till elever i Är 4-5. Resultatet av undersökningen visade att flertalet förÀldrar upplever att IUP har gett dem ökad delaktighet i sina barns studier men att deras inflytande över barnets IUP varit ganska begrÀnsad.

Delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet : En studie om femÄriga barns delaktighet och inflytande i förskolan

Syftet var att undersöka hur femÄriga förskolebarn upplevde att de var delaktiga och hade inflytande i förskolans verksamheter. Syftet var Àven att undersöka hur pedagoger uppfattade att barn upplevde sin delaktighet och sitt inflytande i förskolan.I tidigare forskning om barns delaktighet och inflytande har inriktningen mÄnga gÄnger varit pÄ Àldre barn, men det finns Àven studier pÄ yngre barns delaktighet och inflytande. Tidigare forskning beskriver att barn till stor del upplever att de inte Àr delaktiga i exempelvis lÀrarinitierade aktiviteter. Det kan bero pÄ vilket förhÄllningssÀtt och den kontroll pedagogen intar.Den forskningsansats som har valts Àr fenomenografi som Àr en kvalitativ ansats dÀr man försöker beskriva ett fenomen, i detta fall tvÄ fenomen, barns delaktighet och inflytande. Den metod som Àr vald i uppsatsen Àr intervjusamtal med barn och pedagoger.Den hÀr studien visar en skillnad i svaren frÄn barnen pÄ de bÄda förskolorna.

Pedagogens roll vid fantasilek

I detta examensarbete undersöker jag pedagogens roll vid fantasilek. Mitt syfte med arbetet Àr att fÄ en fördjupad förstÄelse för vad pedagogens roll vid barns fantasilek i förskolan kan innebÀra. Den frÄgestÀllning vilken jag söker svara pÄ Àr följande: ?Vad Àr pedagogens roll vid barns fantasilek i förskolan, enligt fem förskollÀrare?? Min teoretiska utgÄngspunkt för arbetet har jag valt att ta i ett sociokulturellt perspektiv pÄ fantasilek och pedagogens roll vid densamma. Undersökningen har genomförts i form av en kvalitativt orienterad intervjustudie.

?SÄG INTE NEJ ? SÄG JA!? : En undersökning om pedagogernas uppfattning av barns inflytande i förskolans verksamhet

Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagogerna uppfattar begreppet barns inflytande och hur de resonerar kring barns inflytande i förskolans verksamhet. Tidigare forskning visar att det Àr fortfarande oklart var och i vilka sammanhang barn ges inflytande och hur pedagogerna kan arbeta i förskolan pÄ ett demokratiskt sÀtt.Som anstÀlld inom förskoleverksamheten kÀnner jag ofta osÀkerhet nÀr det gÀller vissa situationer. Pedagogerna upplever att de har övergripande kunskaper om ett demokratiskt förhÄllningsÀtt emot barnen men saknar krokar att hÀnga kunskapen i, det vill sÀga konkreta förslag pÄ hur man ska arbeta i möte med barnen.Begreppet barns inflytande Àr ett stort omrÄde i den reviderade lÀroplanen för förskolan, dÀrför anser jag att pedagogerna bör öka medvetenheten om styrdokumentens intentioner angÄende detta. Det Àr viktigt att pedagogerna gör barnen medvetna om att de faktiskt har rÀtt till eget inflytande och möjlighet att pÄverka sin situation.Resultatet jag fick fram i min studie visar att det har skett en förÀndring och att pedagogerna idag Àr mer medvetna om att barn har rÀtt till inflytande och delaktighet i förskolans vardag. Samtidigt, i min undersökning, har jag kommit fram till att pedagogerna anser att barn bör ha mindre inflytande nÀr det gÀller existentiella frÄgor som sÀkerhet och omsorg, som ocksÄ Àr en stor del av förskolans verksamhet. .

Samlingen som sprÄkligt lÀrotillfÀlle

Syftet med vÄrt arbete Àr att beskriva hur fyra förskollÀrare ser pÄ och arbetar med barnens sprÄk i samlingen, hur de uppfattar den egna rollen och hur de ser pÄ barngruppens betydelse för barnens sprÄkutveckling. Syftet Àr ocksÄ att beskriva de sprÄkliga svÄrigheter som kan förekomma i samlingen och pÄ vilket eller vilka sÀtt pedagogerna ser pÄ och löser dessa. FrÄgorna som vi utgick frÄn var följande: Vilka aktiviteter och rutiner anvÀnder sig förskollÀrarna av under samlingen som de anser gynnar barnens sprÄk? Vilken roll anser förskollÀrarna att de spelar för barns sprÄkliga framsteg? PÄ vilket eller vilka sÀtt anser förskollÀrarna att gruppen Àr viktig för barns lÀrande? Vad menar förskollÀrarna att det finns för sprÄkliga svÄrigheter i samlingen och hur agerar de vid dessa? Det problemomrÄde vi berör i vÄr studie Àr om förskollÀrare prioriterar och stimulerar barns sprÄkutveckling i den dagliga samlingen och hur de löser problemet med att barn lÀr sig sprÄk pÄ olika sÀtt. Studien genomfördes i en storstad i södra SkÄne och metoderna som vi anvÀnde var kvalitativ intervju och videoobservation. Vi observerade fyra förskollÀrare nÀr de genomförde en samling och intervjuade sedan samtliga utifrÄn den observerade samlingen samt vÄrt syfte och vÄra frÄgestÀllningar. Resultatet av studien visade att samlingen Àr komplex och bestÄr av flera delar som alla Àr viktiga för att stödja barns sprÄk, gruppsammansÀttningen, samlingsaktiviteterna, rutinerna och pedagogen.

Matematikundervisningens karaktÀr i förskola och förskoleklass : En kvalitativ studie om matematikundervisning

Sammanfattning Arbetets art: Examensarbete i LÀrarutbildningen, avancerad nivÄ, 15hp.Högskolan i Skövde. Titel: Förskolebarns aktiviteter i sandlÄdan. En kvalitativ studie om barns meningsskapande i sandlÄdan ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Sidantal: 27 Författare: Helena Jebens och Jörel Sandh. Handledare: Susanne Gustavsson. Datum: januari 2014 Nyckelord: Meningsskapande, förskola, sandlÄda, naturvetenskap. Studien belyser barns möjligheter till naturvetenskapligt meningsskapande i sandlÄdan. Som pedagoger i förskolans verksamhet har vi dagligen sett barn aktivera sig i sandlÄdan, men inte reflekterat över vilket naturvetenskapligt meningsskapande som möjliggörs dÀr. Vi har Àven i vÄr verksamhet uppmÀrksammat genom samtal med andra pedagoger att naturvetenskap upplevs som svÄrt och krÄngligt. Studiens syfte Àr att undersöka vilket naturvetenskapligt meningsskapande som möjliggörs i sandlÄdan.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->