Sök:

Var tycker du bäst om att leka?

En kvalitativ studie om barns uppfattningar om inomhusmiljön i samband med lek.


Syftet med studien är att genom samtal med barn i förskolan och med hjälp av deras egen dokumentation av inomhusmiljön, bidra med kunskap om förskolebarnens egna uppfattningar om inomhusmiljön i förhållande till de lekmöjligheter som förskolans inomhusmiljö erbjuder. Studien använde sig av öppna kvalitativa intervjuer som datainsamlingsmetod. Det var elva barn mellan 4?5 år från två olika förskolor som deltog i studien. Resultatet visar att barn har behov av möjligheter att dra sig undan och få tillgång till rofyllda platser. Det visar också att lekmaterialet värderas och används endast om det uppfattas som roligt att leka med och att lek med kompisar är centralt för barnen. Även valen av rum påverkas beroende på hur de är utformade. En slutsats för studien är att barn skapar ett eget förhållningssätt till inomhusmiljön som stämmer överens med deras intressen och behov, utifrån de förutsättningar och innehåll som innemiljön erbjuder. 

Författare

Cathrine Ramström Cornelia Pasto

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..