Sök:

Sökresultat:

5713 Uppsatser om Barns folkbokföring - Sida 43 av 381

Bildskapande i förskolan. Pedagogers syn pÄ bildskapande i förskoleverksamheten

Syftet med studien var att undersöka förskollÀrares syn pÄ barns bildskapande samt bredda min kunskap om hur pedagoger arbetar med bildskapande i förskoleverksamheten. Syftet var Àven att ta reda pÄ vad pedagogerna vill uppnÄ med bildarbetet och hur pedagoger organiserar miljön i skapande aktiviteter. Jag ville ocksÄ fÄ svar pÄ hur de intervjuade pedagogerna arbetar med att utveckla barns visuella kompetens. Metoden som anvÀndes i undersökningen var den kvalitativa intervjun och totalt intervjuades sex pedagoger, varav en via mail och telefon. Resultatet visade att pedagogerna var medvetna om att bildskapande Àr en viktig uttrycksform för barns allsidiga utveckling och de trodde att deras förhÄllningssÀtt pÄverkade barnens bildskapande. Pedagogerna menade att i arbetet med bild sÄ var det viktigt att anvÀnda olika sorters material, att koppla ihop bildskapande arbete med barnens upplevelser och att ge utrymme för upptÀckande med betoning pÄ det fria skapandet.

Barns vÀnskap

VÀnskap för oss, Madlen Memet och Tina Kronljung, Àr en viktig del av vÄra liv och har alltid varit det, enda sedan barnsben. DÀrför Àr vi övertygade om att vÀnskapens betydelse har en stor inverkan för alla mÀnniskor. Syftet med vÄr studie Àr att bilda oss en större uppfattning och förstÄelse om mÄngfalden i barns vÀnskapsrelationer. VÄrt mÄl Àr att förbÀttra vÄr pedagogiska syn och fÄ en fördjupad kunskap om vÄrt forskningsomrÄde som handlar om Barns vÀnskap. Vi vill ta reda pÄ hur elever uppfattar vÀnner och vÀnskap och hur vÀnskapsrelationer ser ut mellan flickor och mellan pojkar.

Utveckling av praktiska o?vningar i a?mnet musikproduktion : Konsten att analysera och reflektera o?ver ljudbilder

Syftet med arbetet Ă€r att fĂ„ en inblick i lekens betydelse för förskolebarns sprĂ„kutveckling, samt vad förskollĂ€rare gör för att frĂ€mja barns sprĂ„kutveckling i den dagliga leken. De frĂ„gestĂ€llningar studien bygger pĂ„ Ă€r: Hur ser pedagoger pĂ„ den dagliga leken? samt Hur ser pedagogerna pĂ„ sin roll i barnens sprĂ„kutveckling utifrĂ„n lekens betydelse? Åtta pedagoger pĂ„ tvĂ„ förskolor intervjuades med hjĂ€lp av semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att pedagogerna anser att leken Ă€r den viktigaste grundstenen i förskolans verksamhet. I leken lĂ€r sig barnen att ta ansvar, utvecklar sjĂ€lvkĂ€nsla och trĂ€nar sin sociala kompetens.

Visualiseringsmiljö i 3D för att skapa sÀkrare
trafiksituationer för barn

VÀgverket grundar sitt arbete om barns sÀkerhet i trafiken pÄ en barnkonvention utarbetat av FN. I konventionen stÄr det att barns bÀsta skall komma i frÀmsta rummet vid alla ÄtgÀrder som myndigheter och offentliga organisationer vidtar och som rör barn. PÄ uppdrag av VÀgverket Region Norr har vi upprÀttat en visualiseringsmiljö som kan anvÀndas för att analysera en befintlig eller planerad trafiklösning. Syftet med arbetet var att undersöka vad som krÀvs för att med hjÀlp av GIS-verktyg, utifrÄn barns synvinkel, bygga upp en 3D modell över en trafiksituation. Vi har undersökt tvÄ programvaror, ERDAS Imagine VirtualGIS och ArcView 3D Analyst, och kommit fram till att ERDAS Imagine VirtualGIS lÀmpar sig bÀst för att bygga upp en 3D modell utifrÄn vÄra krav.

Förskolebarns och förskollÀrares perspektiv pÄ stökigt beteende

Undersökningens syfte Àr att diskutera hur barn och förskollÀrare definierar ett stökigt beteende i förskolan. Syftet Àr Àven att se om barnens och förskollÀrarnas Äsikter stÀmmer överens med varandra. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för undersökningen: ? Hur definierar barn respektive förskollÀrare begreppet stökigt beteende? ? Vilka likheter och/eller skillnader finns det mellan vad barn och förskollÀrare anser kring varför ett stökigt beteende uppstÄr? ? Har de olika miljöerna pÄ förskolan en pÄverkan pÄ stökigheten och vad tror i sÄ fall barn och förskollÀrare Àr bidragande orsaker? För att samla in empiriskt material till undersökningen har intervjuer och observationer Àgt rum pÄ en förskola, dÀr 16 barn och tvÄ förskollÀrare medverkat. Tidigare forskning syftar till att man bör se till varje barns enskilda behov och dagliga kondition, vilket tillsammans med att se allt ur barns perspektiv Àr slutsatserna i undersökningen..

Hur tvÄsprÄkig undervisning kan utveckla flersprÄkiga barns sprÄk och identitet

Syftet med arbetet Àr att belysa pedagogernas syn pÄ modersmÄlsundervisning och modersmÄlspersonals betydelse i de utvalda tvÄsprÄkiga klasserna frÄn tvÄ olika skolor. Jag vill Àven belysa pedagogernas arbetssÀtt nÀr det gÀller att utveckla flersprÄkiga barns sprÄk och identitet i den tvÄsprÄkiga klassen. Den empiriska undersökningen syftar till att besvara dessa frÄgestÀllningar. Jag anvÀnde mig av en kvalitativ metod i form av Ätta strukturerade intervjuer. De intervjuade personerna Àr fem modersmÄlslÀrare och tre svenskklasslÀrare.

FörskollÀrares syn pÄ lekens betydelse för barns lÀrande och utveckling

Lek Àr ett ord som enligt forskare Àr svÄrt att definiera. Den gÄr dock att förklara som ett ursprungligt och omedelbart fenomen i alla mÀnniskors liv som Àr tydligast under barnÄren. Leken kan tolkas som en inre drift hos barn som startar av sig sjÀlvt utan att barnet behöver anstrÀnga sig. Det Àr dock viktigt med vuxnas nÀrvaro och stöd för att leken skall kunna utvecklas hos barnen pÄ ett framgÄngsrikt sÀtt. Forskning visar att förskollÀrare anser att leken hjÀlper barn att utveckla sin identitet, empatiska förmÄga, normer, vÀrderingar och attityder.

Industriell segmentering i mikroföretag

SyfteDenna uppsats syftar till att analysera kundsegmenteringsmetoder fo?r ett mikrofo?retag pa? industriella marknader betingat av att fo?retaget har mycket begra?nsade resurser och kunskap ro?rande denna typ av arbete.FrÄgestÀllningar1. Med utga?ngspunkt fra?n sin marknadssituation, hur arbetar R-Produktion med marknadsfo?ring och kundsegmentering och vilka fo?rdelar och nackdelar a?r fo?renliga med detta arbetssa?tt?2. Baserat pa? marknadssituation och interna fo?rutsa?ttningar, vilka teoretiska segmenteringsmodeller a?r ba?st la?mpade fo?r fo?retaget med ha?nsyn till praktisk genomfo?rbarhet, resursanspra?k och fo?rva?ntad homogenitet?3.

Delaktighet som varande och görande. Specialpedagogens roll i arbetet för alla barns delaktighet.

Syftet Àr att undersöka vad förskolebarns delaktighet kan innebÀra inom förskoleverksamhet samt att belysa specialpedagogens roll i arbetet för alla förskolebarns delaktighet. Inom studiens kvalitativa ram genomförs kvalitativa intervjuer av pedagoger inom förskolans verksamhet samt specialpedagoger. Intervjuerna genomförs utifrÄn en hermeneutisk spiral, för att ge ytterligare djup Ät studien och sammanfattas i resultatdelen. Att anvÀnda en kvalitativ metod med hermeneutisk ansats innebÀr en tolkning. Studiens resultat Àr tÀnkt att ses som ett bidrag till forskning kring alla barns delaktighet. Teori utgÄr frÀmst ifrÄn ett relationellt perspektiv pÄ barns delaktighet.

Barns delaktighet och inflytande i förskolans projekt utifrÄn pedagogens perspektiv

I den hÀr studien fÄr ni lÀsa sex pedagogers tankar om delaktighet och inflytande i verksamhetens projekt. Ett projekt kan liknas med ett tematiskt arbete, men enligt oss ska ett projekt alltid utgÄ frÄn barns behov och intresse. Vi diskuterar huruvida pedagoger genom sitt arbete i förskolan kan frÀmja och synliggöra barns delaktighet och inflytande. Vi vill tydliggöra att studien syftar till verksamhetens projekt. VÄrt syfte med studien har varit att nÄ pedagogernas berÀttelser om hur barns Äsikter och idéer lyfts fram i förskoleverksamheten.

Ätande utan mĂ„l

Mat och hÀlsa Àr av stor betydelse för barns utveckling. I Sverige idag lider vart femte barn av övervikt. Flera undersökningar visar pÄ att svenska barns kostvanor har förÀndrats. Barn Àter idag felaktigt, för lite grönsaker, för mycket sött och rör sig alldeles för lite. Syftet med denna uppsats Àr lyfta fram vikten av att barn fÄr en hÀlsosam start i livet, sÀrskilt avseende matvanor.

Barns tankar om sitt framtida yrke och vad som Àr viktigt i skolan

Stricker, S & Klint, L (2010) Barns tankar om sitt framtida yrke och vad som Àr viktigt i skolan. En studie i barns tankar om framtidsyrke, vad de tycker Àr viktigt i skolan och om boendemiljön pÄverkar deras val. Malmö: lÀrarutbildningen: Malmö högskola. Examensarbetet behandlar barns tankar om sina framtida yrken, vad de tycker Àr viktigt i skolan samt om boendemiljön pÄverkar deras val. Syftet med undersökningen Àr att belysa elevernas tankar kring detta. De frÄgestÀllningar vi utgÄtt ifrÄn Àr: Vilka yrken tÀnker sig de intervjuade eleverna i framtiden? Vad Àr viktigt i skolan för dessa elever? Kan vi se olika mönster i svaren beroende pÄ bostadsomrÄde. Metoden som vi anvÀnt i ovanstÄende undersökning Àr kvalitativa intervjuer av 12 elever i Ärskurs 5 pÄ tvÄ olika skolor.

HöglÀsning för barn i förskolan

Förskolan ska strÀva mot att lÀgga en god grund för barns sprÄkliga utveckling. Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger ute i verksamheten arbetar med barns sprÄkliga utveckling och lÀrande via höglÀsning och böcker. I denna studie ges en insyn i bakgrund och tidigare forskning om barns sprÄkliga utveckling och lÀrande som sedan följs av metod. DÀrefter följer delstudier frÄn oss som skrivit arbetet. Vi har intervjuat 10 pedagoger som representerar 9 olika förskolor. Delstudierna har först analyserats enskilt och dÀrefter gemensamt. Resultatet visar hur de aktuella förskolorna arbetar aktivt med barns sprÄkliga utveckling och lÀrande.

FörÀldrars upplevelser av deras barns omvÄrdnad pÄ sjukhus i samband med operation och postoperativ smÀrta

Bakgrund: Forskning kring hur förÀldrar upplevde sitt barns omvÄrdnad i samband med operation har visat att förÀldrar förvÀntade sig mer stöd frÄn sjukvÄrdspersonalen Àn vad de fick, men att personalen var omedveten om detta. FörÀldrarna kÀnde sig osÀkra pÄ sin roll i omvÄrdnadsarbetet och de kÀnde att deras auktoritet var hotad. Syfte: Syftet var att beskriva förÀldrars upplevelser av deras barns omvÄrdnad pÄ sjukhus i samband med operation och speciellt vid postoperativ smÀrta. Metod: En litteraturstudie baserades pÄ Ätta vetenskapliga artiklar. Resultat: Analys av artiklarna resulterade i fyra huvudkategorier: ?Upplevelser av sjukhusmiljön?, ?Upplevelser av rollen som förÀlder?, ?Upplevelser av personalens bemötande? och ?Upplevelser av barnets postoperativa omvÄrdnad?.

Pedagogiska strategier för att bemöta barns olikheter : en kvalitativ studie

Syftet med mitt arbete har varit att undersöka pedagogers strategier att bemöta barns olik­heter. Hur gÄr de tillvÀga för att göra den pedagogiska verksamheten meningsfull för alla barn? Jag vill genom undersökningen ocksÄ skaffa mig redskap för mitt kommande yrkesliv genom att ta del av verksamma pedagogers erfarenheter. Genom studien kan jag ocksÄ knyta ihop teorin frÄn min utbildning med verksamheten pÄ fÀltet.I lÀroplanen stÄr att förskolan har i uppdrag att bemöta och ta tillvara alla barns individu­ella behov samt att de skall göra verksamheten meningsfull för alla barn. Jag har stÀllt mig följande frÄgor.

<- FöregÄende sida 43 NÀsta sida ->