Sök:

Barns tankar om sitt framtida yrke och vad som är viktigt i skolan


Stricker, S & Klint, L (2010) Barns tankar om sitt framtida yrke och vad som är viktigt i skolan. En studie i barns tankar om framtidsyrke, vad de tycker är viktigt i skolan och om boendemiljön påverkar deras val. Malmö: lärarutbildningen: Malmö högskola. Examensarbetet behandlar barns tankar om sina framtida yrken, vad de tycker är viktigt i skolan samt om boendemiljön påverkar deras val. Syftet med undersökningen är att belysa elevernas tankar kring detta. De frågeställningar vi utgått ifrån är: Vilka yrken tänker sig de intervjuade eleverna i framtiden? Vad är viktigt i skolan för dessa elever? Kan vi se olika mönster i svaren beroende på bostadsområde. Metoden som vi använt i ovanstående undersökning är kvalitativa intervjuer av 12 elever i årskurs 5 på två olika skolor. Skolorna är belägna i två helt olika socioekonomiska område skola A, villa ort, skola B, höghusområde förort. De teoretiska utgångspunkterna har varit forskning kring barns framtidstankar, vad som är viktigt i skolan för dem och hur vida boendemiljön påverkar deras val. Resultatet visar att barnen på skola A anser att kamrater är en viktig del av skoldagen, de har ett stort intresse av de kreativa ämnena där de anser sig ha möjlighet att skapa på egen hand. Yrkesvalen är kopplade till fritidsintresse. På skola B har kamraterna inte samma betydelse, skolan betyder undervisning. De kreativa ämnena nämns inte alls. Yrkesvalen är kopplade till närstående i deras omgivning.

Författare

Lars Klint Sandra Stricker

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..