Sökresultat:
5713 Uppsatser om Barns folkbokföring - Sida 27 av 381
"Ăr man trött och hungrig Ă€r man mera kĂ€nslig som mĂ€nniska" : En studie av pedagogers upplevelser av barns konflikter i förskola och förskoleklass
Syftet med denna studie Àr att tillföra ny kunskap om hur pedagoger verksamma inom förskola och förskoleklass upplever, och förhÄller sig till barns konflikter. Studien syftar Àven till att utforska vilken betydelse pedagoger upplever att kÀnslor spelar, i relation till barns konflikter. För att uppnÄ studiens syfte anvÀndes halvstrukturerad intervju som metod. Empirin i denna studie bygger pÄ tvÄ intervjuer med förskoleklasslÀrare, och fem intervjuer med förskollÀrare.Studien har visat att pedagogerna upplever arbetet med barns konflikter som meningsfullt. En gemensam nÀmnare i pedagogernas upplevelser av barns konflikter Àr att de kan leda till ett bÀttre klimat i barngruppen.
Synen pÄ BBIC : Socialsekreterares syn pÄ utredningsmetoden BBIC - Barns behov i centrum
Socialsekreterare som arbetar med barnavÄrdsutredningar börjar se barnen alltmer som egna individer och tar del av barnens berÀttelser och Äsikter. Socialstyrelsen har utarbetat modellen BBIC som stÄr för ?Barns behov i Centrum?. Syftet med BBIC Àr att stÀrka barns delaktighet i utredningar, vilket pÄgÄr i flera kommuner runt om i Sverige. BBIC har sin grund frÄn den engelska modellen Looking After Children System (LACS).
Musik & sprÄk : Kan sÄng vara ett redskap för barns semantiska utveckling?
Denna studie syftar till att beskriva och analysera musikens roll i förskolebarns sprÄkutveckling, med fokus pÄ barns semantiska utveckling. Musikens roll för barns begreppsutveckling testades i en undervisningsmetodik dÀr barn fick höra pÄ en sÄng. En kontrollgrupp skapades och gavs en annan undervisning, dÀr kontrollgruppen fick höra sÄngen omskriven till en sagoversion. Det som observerades var hur barn reagerar nÀr en vuxen berÀttar en saga eller nÀr ett de hör en vuxen sjunga, i vilken grad barnen deltar i sagoberÀttandet/sÄngen samt hur sagoberÀttande/sÄng kan bidra till barnens begreppsutveckling. För att mÀta barns ordförrÄd gjordes ett test före och efter undervisningsförsök.
Pojkars och flickors lek i familjerummet
Syftet med denna studie Àr att ur ett genusperspektiv studera barns lekar i förskolans familjerum. De frÄgestÀllningar som anvÀnts i studiens Àr: Hur leker pojkar respektive flickor? Vad leker pojkar respektive flickor? Hur förhÄller sig pedagogerna till pojkars respektive flickors lek? Empiriinsamlingen har genomförts genom kvalitativa metoder som observationer av barns lekar och pedagogintervjuer. Denna studie visar hur flickor respektive pojkar leker, vad de leker med och pedagogernas förhÄllningssÀtt till barns lekar.
Vi har kommit fram till att flickornas och pojkarnas lekar Àr relativt stereotypa, nÄgot som pedagogerna förhÄller sig till..
?Det viktiga Àr inte att alla leker med alla, utan att alla har nÄgon? - En kvalitativ studie om barns samspel
Syftet med vÄrt examensarbete Àr att utifrÄn pedagogernas perspektiv studera hur tillhörighet i grupp skapas. Detta gör vi genom att undersöka och analysera barns samspel i förskolan. Det har vi genomfört genom en kombination av en kvalitativ- och kvantitativ studie. VÄra frÄgestÀllningar innefattar vilka typer av samspel barn konstruerar i förskolemiljö, hur pedagoger talar om barns samspel och synliggörandet av alla barn, samt vilka faktorer som kan pÄverka barns samspel. I studien lyfter vi olika perspektiv inom samspel, som barnperspektiv, samhörighet, den NÀrmaste utvecklingszonen, Älderns betydelse för samspel, roller och makt, samt svÄrigheter i samspel.
Vilka förhÄllanden Àr gynnsamma för mjölkkors naturliga beteenden - förekommer skillnader i djurhÄllningen vid konventionella respektive KRAV certifierade lantbruk?
The aim of this study was to investigate which elements that functioned in a positive way on the natural behaviors of dairy cattle among KRAV certificated and conventional farms. The study was based on reading of earlier research and completed by interviews with farmers, animal health inspectors and consumers. The results showed us that the KRAV certificated farms used only loose housing barns and that the cattle were allowed a pasturetime of five months, or more, in one year. Our interviews with the consumers confirmed that KRAV was a well known trademark. The conventional farms were more flexible in their choice of housing systems, and used both loose housing barns and barns with the cattle tethered.
Pedagogers arbete med yngre barns inflytande i förskolan
Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vilka arbetsformer pedagogerna anvÀnder i arbetet med yngre barns inflytande och vilka begrÀnsningar och möjligheter det finns till inflytande i förskolan. Den valda metoden i studien Àr kvalitativ intervju, dÀr fem pedagoger har intervjuats. Pedagogerna har fÄtt besvara frÄgestÀllningar om hur de arbetar med yngre barns inflytande.I resultatet framkom att inflytande Àr en viktig del i arbetet pÄ förskolan. Det kom fram att pedagogerna anvÀnder sig av olika arbetsformer i arbetet med barns inflytande, det kan handla om att skapa handlingsutrymme för barnen. Det kom ocksÄ fram att inflytande Àr begrÀnsat exempelvis av regler och att det Àr pedagogerna som begrÀnsar de yngre barnens inflytande.
?Fröknarna jobbar med att bestÀmma och vi bara leker.? : Barns och förskollÀrares reflektioner kring inflytande, delaktighet och regler i förskolan.
Studiens syfte var att belysa barns (3-5Är) och förskollÀrares reflektioner kring barns inflytande och delaktighet, gÀllande reglers roll i förskolan. FrÄgestÀllningarna undersökte hur barns delaktighet och inflytande i medbestÀmmandet och anvÀndandet av regler sÄg ut pÄ förskolan samt hur förskollÀrares och barns reflektioner kring reglers syfte överensstÀmde med varandra. De undersökningsinstrument som anvÀndes i studien var kvalitativa intervjuer till barnen och enkÀter till lÀrarna. Sammanlagt intervjuades 32 barn och 16 lÀrare besvarade enkÀter, pÄ fyra olika förskolor. Datamaterialet analyserades och kategoriserades utefter studiens frÄgestÀllningar.                                                                                     Det framkom det bÄde skillnader och likheter i barnens och förskollÀrarnas reflektioner kring Àmnet. En stor skillnad som uppmÀrksammades var att lÀrarna mÄnga gÄnger pÄpekade reglerna som ett sÀtt att skapa ordning och struktur, medan barnen menade att regler var nÄgot som lÀrarna bestÀmde eller att reglerna fanns för att barnen inte skulle skada sig sjÀlva eller andra.
"Det Àr viktigt att lÀra sig att lÀsa, alla kan inte det"
Lek Àr nÄgot som barn har sysslat med i alla tider. Syftet med studien Àr att belysa vad barn och lÀrare inom förskola, förskoleklass, skola och fritidshem anser om lek och lÀrande. Dessutom har syftet varit att ta reda pÄ hur lÀrarna tror att lek kan pÄverk barns lÀrande. Mina övergripande frÄgestÀllningar Àr: Vad Àr barns och lÀrares uppfattning om begreppet lek? Vad Àr barns och lÀrares uppfattnig om begreppet lÀrande? Jag har Àven valt frÄgestÀllningen: Vilka effekter anser lÀrare att tematiskt arbete och lek har pÄ barns lÀrande? Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer av lÀrare i förskola, förskoleklass, skola och fritidshem.
Barns inflytande i förskolan
 Denna uppsats berör Àmnet barns inflytande i förskolan samt hur pedagogerna i verksamheten arbetar med detta. Inflytande i förskolan handlar om att barnen ska fÄ en möjlighet att kunna pÄverka sin vistelse i förskolan pÄ ett tydligt sÀtt (SAOL13, 2006). Vi har besökt tvÄ olika förskolor dÀr intervjuer med fyra förskollÀrare har genomförts angÄende om och hur de arbetar med inflytande i förskolans verksamhet. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagogerna arbetar för att lÄta barnen vara delaktiga och fÄ inflytande i utformningen av verksamheten och vilka möjligheter samt svÄrigheter de ser i sitt arbete. De olika frÄgestÀllningarna som vi har valt att undersöka Àr Hur möjliggörs barns inflytande i förskolan? Hur arbetar du med barns inflytande i förskolan? HÀnder det att du Àndrar en planerad aktivitet och tar in barns intressen istÀllet? Hur gör ni rent konkret för att fÄ reda pÄ vad barnen vill göra? Hur ser du pÄ barns rÀttigheter?Vi har genomfört intervjuer med fyra förskollÀrare, varav tvÄ arbetar riktat mot de yngre samt tvÄ mot de Àldre Äldrarna.
Barn och geometri: gÄr det att förÀndra barns
rumsuppfattning genom arbete med geometriska former?
Geometri och rumsuppfattning har stor betydelse för förskolebarns lÀrande i matematik. Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om/hur barns grundlÀggande rumsuppfattning förÀndras genom att medvetet arbeta med geometriska grundbegrepp i olika övningar. Studien genomfördes i SkellefteÄ kommun i förskola och förskoleklass. VÄr studie inleddes med en intervju dÀr vi kartlade barns förkunskaper inom Àmnet. Under studiens gÄng anvÀnde vi Àven observation och analysschema.
Förskolemiljöers inverkan och dess betydelse för barns subjektskapande
Syftet med mitt arbete Àr att ta reda pÄ hur olika forskare ser till den fysiska miljöns betydelse för barns utveckling och lÀrande, samt hur nÄgra förskolepedagoger ser pÄ densamma. För att lÀra mig mer om mitt tilltÀnkta Àmne inledde jag examensarbetet med att fördjupa mig i litteratur om miljöer i förskolan. Jag tog ocksÄ stöd i LÀroplanen för förskolan (Lpfö98), för att dÀrefter genomföra muntliga, kvalitativa intervjuer med fyra förskolepedagoger pÄ fyra olika förskolor. Jag insÄg under tidens gÄng att det inte gÄr att tala om den fysiska miljöns betydelse och pÄverkan, utan att inkludera lekens betydelse för barns utveckling och subjektskapande. Detta som en följd av att barn lÀr och utvecklas genom lek och dÀr inkluderas oundvikligen miljön..
Barns förestÀllningar om fenomenet dag och natt : En kvalitativ studie i Sverige bland elever i Ärskurs 3
Barns förestÀllningar kring naturens olika fenomen Àr mÄnga. Ett fenomen som alla barn upplever varje dag Àr övergÄngen frÄn dag till natt och tvÀrtom. För att kunna ge barn förklaringar om hur saker och ting sker och hÀnger samman, Àr det viktigt att lyssna pÄ deras förestÀllningar för att sedan bygga vidare pÄ dessa. För att ta reda pÄ barns förestÀllningar kring fenomenet dag och natt, har enskilda semistrukturerade intervjuer genomförts med elever i Ärskurs tre. Resultaten visar att eleverna hade förstÄelse för att solen, mÄnen, jorden och andra planeter Àr i stÀndig rotation.
Pedagogers syn pÄ barns inflytande och delaktighet
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur pedagoger resonerar kring barns inflytande och delaktighet i förskolan, samt hur pedagoger arbetar med barns inflytande och delaktighet i förskolans vardag. Barns inflytande och delaktighet diskuteras allt mer i förskolans vÀrld sedan lÀroplanen reviderades 2010. DÀr betonas i lÀroplanen för förskolan, att förskollÀrarna har ansvaret för mÄl och riktlinjer i förskolans verksamhet. DÀrför anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer med tolv pedagoger och tre chefer pÄ fyra förskolor varav tvÄ förskolor Àr Reggio Emilia inspirerade. Vi valde att intervjua bÄde förskollÀrare och barnskötare för att se om vi kunde mÀrka nÄgon skillnad i svaren pÄ vÄra intervjuer.
"Alla tycker ju att det Àr viktigt, alla vill. Men det kan finnas en osÀkerhet ocksÄ." : En kvalitativ studie om hur yrkesverksamma inom socialtjÀnstens del RÄd & Stöd ser pÄ och arbetar med barns delaktighet i samband med familjeproblematik
Sverige har skrivit under Förenta Nationernas barnkonvention (1989) och Àr dÀrmed skyldigt att göra sitt yttersta för att följa den. Konventionen beskriver barns rÀttigheter, varav en av dessa Àr delaktighet och en annan Àr omsorg och skydd. Dessa tvÄ upplevs ibland krocka med varandra, inte minst inom socialtjÀnstens verksamheter dÀr denna bedömning kan bli aktuell.Syftet med denna kvalitativa studie Àr att belysa barns delaktighet i samband med socialt stöd för familjeproblematik. För att fÄ kunskap om detta gjordes Ätta halvstrukturerade intervjuer med yrkesverksamma inom socialtjÀnstens del RÄd & Stöd. Intervjuerna har tolkats utifrÄn en hermeneutisk ansats och metod samt analyserats utifrÄn de tvÄ teorierna, Harts delaktighetsstege (1992) och empowerment.Resultatet framhÄller att det finns tre olika sÀtt att se pÄ barns delaktighet bland studiens informanter samt att arbetet med att delaktiggöra barn Àven görs pÄ tre olika sÀtt, vilket anpassas frÄn fall till fall.