Sök:

Pedagogers arbete med yngre barns inflytande i förskolan


Syftet med studien är att ta reda på vilka arbetsformer pedagogerna använder i arbetet med yngre barns inflytande och vilka begränsningar och möjligheter det finns till inflytande i förskolan. Den valda metoden i studien är kvalitativ intervju, där fem pedagoger har intervjuats. Pedagogerna har fått besvara frågeställningar om hur de arbetar med yngre barns inflytande.I resultatet framkom att inflytande är en viktig del i arbetet på förskolan. Det kom fram att pedagogerna använder sig av olika arbetsformer i arbetet med barns inflytande, det kan handla om att skapa handlingsutrymme för barnen. Det kom också fram att inflytande är begränsat exempelvis av regler och att det är pedagogerna som begränsar de yngre barnens inflytande. Möjligheterna var många och pedagogernas förhållningssätt skapar möjligheter till inflytande på förskolan. För att utveckla de yngre barnen måste pedagogerna våga frångå sin planering och släppa in barnen mer. Pedagogerna måste våga säga ja till yngre barn i stället för nej för att utveckla deras inflytande.

Författare

Sandra Nilsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..