Sök:

Barn och geometri

går det att förändra barns
rumsuppfattning genom arbete med geometriska former?


Geometri och rumsuppfattning har stor betydelse för förskolebarns lärande i matematik. Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om/hur barns grundläggande rumsuppfattning förändras genom att medvetet arbeta med geometriska grundbegrepp i olika övningar. Studien genomfördes i Skellefteå kommun i förskola och förskoleklass. Vår studie inleddes med en intervju där vi kartlade barns förkunskaper inom ämnet. Under studiens gång använde vi även observation och analysschema. Studien visade på en förändring hos barnen gällande deras rumsuppfattning. Intervjun visade oss att barnens uppfattning bestod till stor del av att se konkreta saker i rummet istället för att se olika former och storlekar. Lekarna och övningarna har gett dem en helt ny syn på deras omgivning och de hittar former överallt, både ute och inne. De har blivit nyfikna, frågvisa och intresserade av att lära sig ännu mer samt att utforska världen. Vår slutsats är att det genom ett medvetet arbete med geometriska grundbegrepp går att förändra barns rumsuppfattning.

Författare

Johanna Krakau Elin Nygren

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..