Sök:

Sökresultat:

3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 63 av 213

Insjuknande och vÄrdförlopp vid hjÀrtinfarkt : ett genusperspektiv

Bakgrund: HjÀrt- och kÀrlsjukdomar Àr den vanligaste dödsorsaken för bÄde mÀn och kvinnor i Sverige. Trots att lika mÄnga kvinnor som mÀn insjuknar förekommer stora skillnader vid insjuknande och behandling. Syfte: Att ur ett genusperspektiv beskriva likheter och skillnader i samband med insjuknande och vÄrdförlopp hos personer som drabbats av en hjÀrtinfarkt. Metod: Studien genomfördes som en allmÀn litteraturstudie. UtifrÄn en litteratursökning valdes 12 artiklar, som svarade mot syftet.

Det sexuella SjÀlvet onanerar : En symbolisk interaktionistisk studie om unga kvinnors upplevelser av sexuellt handlandet och varande

Denna uppsats syfte Àr att beskriva och ge ökad förstÄelse för unga kvinnors upplevelser och erfarenheter av sexuella handlingar samt hur individen uppfattar och internaliserar normer och hur normerna och upplevelserna pÄverkar individens identitetsutvecklingen. Uppsatsen utgÄr ifrÄn ett socialpsykologiskt perspektiv med avstamp i symbolisk interaktionism (Mead, 1976), fenomenologi (Kvale, 1997) och socialkonstruktionism(Gergen, 1999). Den övergripande frÄgestÀllning Àr: PÄ vilket sÀtt upplever kvinnor, i Äldern 20-30 Är, sexuella handlingar med sig sjÀlv och med partner/partners och hur förhÄller sig dessa handlingar till varandra samt hur upplever de att genus-, kropps- och sexualitetsnormer bidrar till deras uppfattning om sig sjÀlva som individer? Teoretiker som Mead (1976), Berg (1992), Lundin (2009) och Berger och Luckmann (1979) har anvÀnts som verktyg för att förklara SjÀlvets utveckling samt socialisation. Connell (2003) och Ferguson (1980) har anvÀnts för att problematisera genus och Johansson (1999), Mead (1976) och Berger och Luckmann (1979) rör kroppen teoretiskt.

Spakultur : Mens sana in corpore sano i teknopolis tidevarv?

I denna uppsats undersöks spakultur med fokus pÄ modernitet, genus och civilisationskritik. I uppsatsen undersöks hur span marknadsför sig, vilken vÀrld de vill att besökaren ska komma in i, samt vilken vÀrld denne ska komma ifrÄn..

Ebbas stil : En studie av Ebba von Sydow och hennes stilguide

En analys av visuell sjÀlvrepresentation inom fÀltet för Den Nya Modejournalistiken med fokus pÄ Ebbas Stil - Guiden till en glammigare garderob av Ebba von Sydow..

Genus och kommersialismens historia - ett genusperspektiv pÄ historieundervisningen

Syftet med detta arbete Àr att visa pÄ hur man kan lyfta fram ett genusperspektiv i historieundervisningen och i historielÀromedel. Denna studie Àr baserad pÄ en statlig rapport som utkom Är 2010. SOU-rapporten visar pÄ ett alarmerande resultat kring genusuppdelningen i dagens lÀroböcker i historia. I merparten av böckerna Àr det fortfarande mÀnnens och de övre samhÀllsskiktens historia som berÀttas. Detta trots att det idag finns modern forskning att tillgÄ inom historieforskningen som berÀttar kvinnornas, barnens och den ordinÀra mÀnniskans historia.

TvÄ skolor & en skolgÄrd : ett gestaltningskoncept med genusglasögon

Storkyrkoskolan och Estniska skolan ligger i Gamla stan iStockholm. Skolorna har en gemensam skolgÄrd. Delar av skolgÄrden stÄr inför en omgestaltning dÄ skolornas lokaler, som delvis befi nner sig under skolgÄrden, stÄr inför en renovering.Enligt lÀroplanen har alla barn rÀtt att vistas i jÀmstÀlldaskolmiljöer, sÄvÀl inomhus som utomhus. Eftersom elevernatillbringar mycket tid pÄ sin skolgÄrd anser jag att den bör granskas ur ett jÀmstÀlldhetsperspektiv, med genusglasögon.Idag Àr inte skolgÄrden en jÀmstÀlld miljö för eleverna. EnfjÀrdedel, av den redan trÄnga skolgÄrden, domineras till stor del av pojkars fotbollsspel.

En gÄng fru, alltid fru : En hermeneutisk studie av genus i kÀndisjournalisten Kid Severins texter i tidningen Vecko-Journalen mellan 1950-tal och 1980-tal

KÀndisar Àr vÄr tids kungligheter. Vi ser upp till dem sÄsom man in tidigare feodala samhÀllen sÄg upp till den hÀrskande familjen. Oavsett om vi vill det eller inte Àr de vÄra förebilder och idoler. Tack vare internet och det ökande antalet möjligheter att publicera sig kan fler och fler kalla sig just kÀndisar. Men sÄ har det inte varit.

Manlig dominans och benÀgenhet att anvÀnda vÄld : ett genusperspektiv pÄ krishantering

Den hÀr studien Àr ett bidrag till forskning om hur genus pÄverkar beslutsfattande i kris. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om graden av manlig dominans i parlamentet pÄverkar benÀgenheten för en vÄldsinriktad krishantering. Manlig dominans, demokrati och korruption samt staters benÀgenhet att anvÀnda vÄld verkar hÀnga ihop, men med komplexa samband och relationer.Som teoretisk ram anvÀnds genusforskning frÄn frÀmst kritiska maskulinitetsstudier. Homosocialt kapital Àr en viktig valuta för politiker, dels för att kunna klara av situationer av osÀkerhet, dels av pragmatiska skÀl för att bygga politiska nÀtverk. Militariserad maskulinitet visar pÄ graden av militarism i samhÀllet och kopplar detta till normen om hegemonisk maskulinitet.

Jag kanske Àr lite nörd... : En uppsats om genus, spel och identitet

Denna uppsats har som syfte att, genom kvalitativa intervjuer, belysa fem kvinnors intresse för spel (dator- och tv-spel) och hur dessa kvinnor i sin tur talar om spel som en del av sin identitet. FrÄgorna som stÀlls till empirin handlar om vilka erfarenheter informanterna har av spel som intresse och vilka slutsatser om deras spelande man kan dra av detta. Vidare fÄr vi en inblick i hur det normala ser ut inom spelvÀrlden, utifrÄn informanternas berÀttelser. Sist men inte minst sÄ stÀlls frÄgan vad förestÀllningarna om det normala inom spelvÀrlden fÄr för konsekvenser för informanternas identitet, och dÀrmed vad detta leder till gÀllande de möjligheter och begrÀnsningar som dessa kvinnor stÀlls inför, i relation till sitt intresse och den vÀrld som omger det. Uppsatsen visar pÄ att det inte bara finns en norm för hur en kvinna ska vara som Gamer utan det finns ocksÄ en normativ femininitet som man bör förhÄlla sig till.

Manligt och kvinnligt samt förekomsten av andra nationer i svenska historieböcker

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur stor plats kvinnor och mÀn samt andra lÀnder Àn Sverige har fÄtt i historielÀroböcker och historieundervisningen för grundskolans tidigare Är. Vi undersökte böcker frÄn fyra olika Ärtionden, 1960-, -70, -80 och 2000- talet. En viktig del av undersökningen blev att titta pÄ hur ofta de olika lÀroböckerna tog upp pronomen som syftade pÄ kvinnor och hur mÄnga gÄnger det förekom pronomen som syftade pÄ mÀn. PÄ samma gÄng ville vi se hur de olika könen framstÀlls och om dÀr finns nÄgon skillnad dem emellan. I undersökningen kring andra lÀnder ville vi fÄ fram hur ofta de togs upp och i vilka sammanhang detta sker.

Genus och bilderböcker En jÀmförelse av könsstereotyper 1950-tal och 2000-tal

I detta arbetet har jag analyserat tio bilderböcker som Àr utgivna pÄ 1950-talet och tio böcker som Àr utgivna i början pÄ 2000-talet. Jag har i min analys anvÀnt mig av en metod som bygger pÄ att jag anvÀnt mig av ett abstrakt schema. Detta schema delar upp könsstereotypa drag beroende pÄ om det ses som maskulint eller feminint. Jag har ocksÄ lÀst forskning som bedrivits inom nÄgra nÀrliggande omrÄden, lÀseböcker, reklam, feministiska sagor och bilderböcker. Jag har studerat pÄ hur kön konstrueras i bilderböcker frÄn 1950-talet respektive 2000-talet.

Genus : En studie inriktad pÄ lÀrarnas medvetenhet med avseende pÄ genus i Àmnet idrott och hÀlsa.

The aim ofthis study was to examine how economic growth affects the level of democracy inauthoritarian states. Some of these states have experienced high economicgrowth. However, one can discuss how it affects the country?s democratization-process.For that reason this study was needed to contribute to a clarification of howeconomic growth can affect authoritarian rule and democratization. This wasdone through an examination of the development in China.

Verbala arbetsformer i lektionsundervisning i ett deltagar- och genusperspektiv

Studien handlar om demokrati och delaktighet i grundskolans tidigare Är. Syftet Àr att se hur lÀrare och elever samspelar i samband med verbala arbetsformer. Hur ser lÀrarens roll ut i samband med verbala arbetsformer i klassrummet? Hur ser elevers kommunikationsutrymme ut i klassrummet? Vilka kommer till tals? Finns det nÄgon könsordning? FrÄgestÀllningarna som styr uppsatsen, innebÀr att genus sÄvÀl som en demokratisyn genomsyrar hela studien. Undersökningen tar plats i en skola, i en förort till en större stad, dÀr alla elever tenderar att ha liknande social och ekonomisk bakgrund.

?Boys will be boys?? En intervjustudie om hur personal i fritidshem arbetar med fr?gor som ber?r samtycke, sexualitet och relationer.

I samband med l?roplans?ndringen 2022 bytte kunskapsomr?det sex och samlevnad namn till det mer ?vergripande: sexualitet, samtycke och relationer. Detta efter granskningar som tydde p? brister och otydligheter inom kunskapsomr?det. Enligt Skolverket (2024) ska sexualitet, samtycke och relationer arbetas med ?mnes?vergripande samt ?ven inkluderas i fritidshemmets undervisning.

Sex, passion och njutning : En kvalitativ studie om kvinnlig sexualitet och samhÀllets normer kring kvinnors sexualitet

I denna kvalitativa uppsats har jag fokus pĂ„ kvinnors sexualitet och hur samhĂ€llets normer pĂ„verkar och begrĂ€nsar kvinnor i utövandet av deras sexualitet. Data kommer frĂ„n Kerstin Thorvalls bok ?Jag minns alla mina Ă€lskare och hur de brukade ta pĂ„ mig? (2000) dĂ€r hon som huvudkaraktĂ€r i boken berĂ€ttar om sina sexuella möten med mĂ€n och hur hon upplever detta samt hur samhĂ€llet och andra individer bemöter henne och sĂ€rskilt dĂ„ hennes sexualitet.Teoretiska utgĂ„ngspunkter i uppsatsen Ă€r Gayle Rubins sexuella vĂ€rdehierarkier samt Judith Butlers och Lena Gemzöes tankar om genus och genusdualism. Även begreppet skam anvĂ€nds med hjĂ€lp av teoretikerna Norbert Elias och William McDougall.Vad uppsatsen visade pĂ„ var att Thorvall i vissa fall upplevde sig begrĂ€nsad i utövandet av sin sexualitet pĂ„ grund av de rĂ„dande normerna om kvinnors sexualitet i samhĂ€llet. Men man kunde Ă€ven se att dessa normer inte alltid fungerar som ett absolut avgörande i hennes handlingar vilket visar pĂ„ att normer inte alltid har fullt inflytande över individers handlingar.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->