Sök:

Sökresultat:

3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 61 av 213

Norm och manlighet i ett gayidrottslag - Hur medlemmarna skildrar och ger mening till sitt lag

I studien har jag tittat nÀrmare pÄ medlemmarnas i gaylaget Malmö Devilants tidigare idrottserfarenheter och idrottsbakgrund samt undersökt hur de konstruerar sitt lag vad gÀller norm och manlighet. För att uppnÄ detta gjordes intervjuer med sex av medlemmarna som fick svara pÄ frÄgor utifrÄn tre teman: idrottsbakgrund, vardagen i föreningen samt idrottens roll i deras liv. Genom att anvÀnda de teoretiska begreppen genus och heteronormativitet har jag dÀrefter analyserat och synat svaren. UtifrÄn intervjuerna kunde utlÀsas att alla har olika upplevelser av idrotten och att alla har nÄgon form av tidigare idrottsbakgrund. Medlemmarna ser ocksÄ sitt lag som en plats dÀr det heteronormativa inte Àr den rÄdande normen, dÀr de kan trÀffa likasinnade individer med likartade erfarenheter och pÄ sÄ sÀtt vara en i mÀngden. Genom att utöva en aktivitet som idrott bryter medlemmarna mot den stereotypa bilden av hur en homosexuell man Àr och de upprÀtthÄller dÄ inte den uppdelning och grÀns som Àr betydande för heteronormativiteten.

Holodomor i Sverige. Hur Sovjetunionen och h?ndelserna kring Holodomor fram- st?llts i svenska l?rob?cker f?r gymnasiet fr?n 1950-talet och fram?t

Denna kvalitativa studie unders?ker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att l?sa ?mnet svenska som andraspr?k, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspr?kighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats d?r elevernas livsv?rldar och dess spr?kliga repertoarer anses p?verka elevernas beslut och f?rh?llnings?tt (Busch 2017). Detta inneb?r att elevernas uppfattning om ?mnet sva och deras inst?llning till flerspr?kighet p?verkas av deras tidigare erfarenheter.

Norrsken : komparativ studie i fornskandinavisk sejd och samisk schamanism

Uppsatsens syfte Àr att komparativt studera fornskandinavisk sejd och samisk schamanism. Traditionernas likheter och skillnader behandlas. En jÀmförelse görs av dessa religiösa uttrycks specialist, attribut, extas och syfte. AnmÀrkningsvÀrt Àr att ritualernas kultledare har skilda genus. God argumentation kring Àmnets likheter och skillnader krÀver orientering i genusproblematiken.

JÀmstÀlldhet i svensk översiktsplanering

Arbetet för ett mer jÀmstÀllt samhÀlle, och hur detta kan uppnÄs genom den fysiska planeringen, Àr högst intressant och ett stÀndigt aktuellt Àmne att debattera. Det har tidigare pÄvisats att behandlingen av jÀmstÀlldhet i den kommunala översiktsplanen Àr milt uttryckt, otillfredsstÀllande. FrÄgan Àr om det fortfarande finns tendenser att arbetet för ett ökat jÀmstÀllt samhÀlle inte behandlas pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt i den översiktliga planeringen, eller om detta Àr nÄgot kommunerna i landet har Àndrat pÄ? Syftet med detta kandidatarbete Àr inte att explicit svara pÄ dessa ovanstÄende frÄgor, utan ligger i att finna ett antal ?analysverktyg? för att undersöka hur ett urval av översiktsplaner behandlar jÀmstÀlldhet. Kunskap om genus och mÀnniskors vardagsliv Àr viktiga aspekter i arbetet mot ett ökat jÀmstÀllt samhÀlle. Det Àr dÀrför begreppen jÀmstÀlldhet, vardagslivsperspektiv och genus som kommer genomsyra analysen av de utvalda översiktsplanerna. Analysdelen behandlar översiktsplanerna var och en genom kortare beskrivningar över hur respektive kommun resonerar i olika frÄgor, och en analys utifrÄn en jÀmstÀlldhetsaspekt belyser avsiktliga eller oavsiktliga konsekvenser av detta. Avslutningsvis kommer arbetets frÄgestÀllning besvaras och en diskussion föras kring huruvida behandlingen av jÀmstÀlldhet i de kommunala översiktsplanerna kan anses vara bra eller inte utifrÄn det forskningsunderlag som studerats..

Prestera mera - ? en kvalitativ studie om genus och psykisk ohÀlsa hos högstadieelever

Studiens syfte Àr att undersöka den psykiska ohÀlsan hos elever som gÄr pÄ högstadiet ur kuratorers perspektiv. Detta för att lyfta deras syn pÄ problematiken och det preventiva arbete som bedrivs. Forskning visar att elevers psykiska hÀlsa har försÀmrats de senaste 20 Ären och att tjejer mÄr sÀmre Àn killar. Med anledning av detta utgÄr denna studie med fokus pÄ den sociala konstruktionen av roller och kategorier. Studiens frÄgestÀllningar Àr som följer:- Hur pÄverkar kön, klass, etnicitet och sexualitet tjejers psykiska ohÀlsa?- Vilken betydelse har konstruktionen av genus för hur tjejer och killar mÄr? - Vad har tjejer för makt att pÄverka sitt eget mÄende? (ej behandlad pga.

Vem fÄr högst betyg? : En kvalitativ studie om genus och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa

SyfteSyftet med studien var att ta reda pÄ hur lÀrarna förhÄller sig till genus och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa i Ärskurs 7-9.VÄra frÄgestÀllningar var:Bedöms pojkar och flickor pÄ olika sÀtt?Vilka faktorer tar lÀraren hÀnsyn till i sin bedömning?Hur arbetar lÀraren med feedback?MetodStudien har en kvalitativ ansats dÀr tre idrottslÀrare har intervjuats. LÀrarna valdes ut genom ett bekvÀmlighetsurval.Intervjuerna var semistrukturerade och vi anvÀnde en intervjuguide för att sÀkerstÀlla likvÀrdig information frÄn vÄra respondenter. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjÀlp av genusteori relaterat till bedömning av pojkar och flickor.Resultat Resultaten visade att bedömning Àr nÄgot som lÀrarna anser Àr viktigt. Ibland bedöms eleverna under lektionstid och ibland efterÄt.

Gotik, rock och genus : En intermedial studie om den gotiska litteraturens inverkan pÄ tre av rockgruppen The Cures musikvideor

Denna uppsats undersöker vilka litterÀra gotiska motiv och begrepp som rockbandet The Cure anvÀnder sig av i sin visuella estetik, nÀrmare bestÀmt i tre av deras musikvideor: "Charlotte Sometimes (1981), "The Lovecats" (1983) och "Lullaby" (1989). Analysen och undersökningen utgÄr frÄn teorier kring semiotisk bildanalys samt ett intermedialt perspektiv dÀr det tidigare skrivna ordet transformeras till visuella bilder. Andra teoretiska inriktningar som anvÀnds i denna text Àr bland annat genusteorier kring receptionen av bilder samt ett psykoanalytiskt perspektiv dÀr frÀmst det undermedvetnas funktion inom den litterÀra texten granskas. Undersökningen kring och om gotiken utgÄr ifrÄn Mattias Fyhr definition av den litterÀra gotikens kÀnnetecken. Undersökningen visar att The Cure anvÀnder sig av typiska gotiska motiv och könsstereotyper i sin visuella estetik men anpassar samt omvandlar gotikens uttryckssÀtt till att fungera i en postmodern kontext.

Elever och lÀrares syn pÄ lÀxor : Den som inte ger lÀxor tas pÄ mindre allvar Àn den som gör det

Examensarbetet handlar om den initiala kontakten med vÄrdnadshavare och syftet Àr att undersöka hur lÀrare pÄ olika sÀtt kan möta vÄrdnadshavare som Àr nya för lÀraren och verksamheten. Arbetet jÀmför ocksÄ lÀrares arbetssÀtt inom samma stadium och mellan stadier. Den tidigare forskningen sÀger inte mycket om just den första kontakten vilket stÀrks av Seitsinger, Felner, Brand och Burns (2007) forskning. Det enda som behandlas ytligt Àr inskolningen i förskolan. Fokus har lagts pÄ kommunikation och samarbete dÄ dessa kan ses som tvÄ grundstenar i en tillfredsstÀllande relation mellan lÀrare och vÄrdnadshavare.

"Blont och vanligt liksom" : En kvalitativ studie om hur genus, Älder och etnicitet kommer till uttryck inom resereklam.

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur normer om etnicitet, Älder och genus tar sig i uttryck i processen bakom resereklam och i den fÀrdiga reklamen hos nÄgra av de största researrangörerna i Sverige. Studien Àr kvalitativ och materialet bygger pÄ intervjuer som genomförts med marknadsansvariga och reklammakare hos de tre största researrangörerna i Sverige. För att fÄ en mer konkret och djupare förstÄelse för hur den fÀrdiga reklamen ser ut och hur den skiljer sig frÄn hur researrangörerna upplever sin reklam har Àven ett urval av bilder frÄn researrangörernas hemsidor analyserats. Analysen har utförts med Ervin Goffmans studie av reklambilder som underlag. Tidigare forskning pÄ Àmnet visar att det inte skett sÄ stora förÀndringar i hur mÀnniskor framstÀlls i resereklam.

Kvinnligt och manligt ledarskap -Ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie Ă€r att belysa förestĂ€llningar ochupplevelsen av manligt och kvinnligt ledarskap hos medarbetare och sedan undersöka pĂ„vilket sĂ€tt deras förestĂ€llningar och upplevelse reproducerar eller bryter mot genusstereotyperoch förestĂ€llningar om manligt och kvinnligt ledarskap.Vilka förestĂ€llningar om ledarskap har de? Vilka önskvĂ€rda ledaregenskaper beskriverde?Hur upplever de sina ledare? Vilka egenskaper tillskriver de sina ledare?Är förestĂ€llningarna och upplevelsen av ledarna genusstereotypa? Speglarmedarbetarnas beskrivningar förstĂ€llningar och/ förvĂ€ntningar av kvinnligt respektivemanligt ledarskap (i jĂ€mförelse med de i litteraturen beskrivna egenskaper) eller bryterde mot stereotyperna? Kvalitativ studie med intervjuer.VĂ„r studie visar att förestĂ€llningen om hur en bra ledare skall vara avvikerfrĂ„n det i litteraturen beskrivna traditionellt manliga idealet. Det framkommer i studien att ettbra ledarskap kĂ€nnetecknas av en blandning av bĂ„de stereotypt manliga egenskaper ochstereotypt kvinnliga egenskaper, sĂ„som tydlig, grupporienterad, lyhörd, aktiv och beslutsamsamt inge förtroende och kontroll. Dessa egenskaper upplevs som positiva hos de egnaledarna och frĂ„nvaron av dessa bra ledaregenskaper upplevs som dĂ„ligt ledarskap. Studienvisar ocksĂ„ att upplevelsen av tre ledare i det stora hela reproducerar genusstereotypaförestĂ€llningar om genus, medan upplevelsen av en ledare bryter mot förestĂ€llningen omkvinnlighet.

Hur personliga erfarenheter pÄverkar bemötande av pojkar och flickor i förskolan : -ur ett livsberÀttelseperspektiv

SummaryThe aim with this study is to find which importance the individual pedagogue may have forthe children in the preschool when they create an identity as a girl or a boy. The ownstandards and the values are said lie to shallow for how we as adult chooses to refute girls andboys in the child group. This essay is based on one a narrative study in the form of a life storyinterview. Through interviewing a preschool teacher at two different occasions has I may totake part of her personal experiences of as well working life that private life.If one is paid from the idea about that sex differences not only is something biologicalwithout most also something that is socially constructed over time and rooms, then has ofcourse doubtless the school and the individual pedagogue big importance for how these sexstandard are replicated. I have tried to present the statement on the basis of areas that pursueme come to seem as central.

Genus, homosocialitet och givandet av referenser : En bibliometrisk studie av Svensk Biblioteksforskning

The aim of this two years master's thesis is to examine whether there are any gender based differences in the waymale and female researchers within library and information science publish and reference to other researchers.This within the Swedish context. Further, the aim is to examine the probability of gender playing a part in choiceof subject, which thereby also would effect the act of referencing. This is achieved through an analysis ofreference lists in the journal Svensk Biblioteksforskning between the years 1989 to 2009. The journal containsboth peer reviewed articles, as well as articles of a more popular scientific kind. As guidance during the study, ahandful of questions were used.

Genus i missbruks- och beroendevÄrd En kvalitativ studie om hur behandlingspersonalen beskriver mÀn och kvinnor i missbruk och behandling

Över 400 000 personer i Sverige lever med ett beroende eller missbruk av alkohol, narkotika eller lĂ€kemedel. Samtidigt som nĂ„gra behandlingshem riktar sig till enbart kvinnor eller mĂ€n, arbetar andra med bĂ€gge. Syftet med denna studie Ă€r att utifrĂ„n ett genusperspektiv ta reda pĂ„ hur behandlingspersonalen uppfattar skillnader i missbruk beroende pĂ„ könstillhörighet samt vilka problemomrĂ„den som kan framkomma i behandlingen beroende pĂ„ behandlingshemmets könsinriktning. Hur personalen gör kön i berĂ€ttelser om klienter och behandling Ă€r en av frĂ„gestĂ€llningarna i studien. Detta Ă€r en kvalitativ studie dĂ€r Ă„tta intervjuer med behandlingspersonal frĂ„n sex olika behandlingshem har genomförts.

JÀmstÀllt ledarskap? Genus, organisation och ledarskap i skolans vÀrld.

In todayÂŽs labour market, men and women are segregated, both vertically and horizontally. Exceptions to the rule of gender segregation are few. There is, however, one managerial group where women and men are equal in numbers: school principals. In a short period of time, the distribution in terms of sex among principals in Sweden has changed dramatically. How does gender equality in numbers affect gender equality in a qualitative sense? That is the focus of this thesis.

Att inte kÀnna sig hemma : en undersökning av situationen för Àldre kurdisktalande invandrare frÄn Iran som kom sent i livet till Sverige

Syftet med denna uppsats Àr att belysa hur man som Àldre invandrare ser pÄ sin tillvaro och pÄ sin delaktighet i det svenska samhÀllet. Uppsatsen avgrÀnsas till Àldre kurdisktalande invandrare med iransk bakgrund, som invandrat till Sverige sent i livet. UtifrÄn deras perspektiv vill jag undersöka hur de ser pÄ sin tillvaro och pÄ sin delaktighet i det svenska samhÀllet och vilken betydelse sprÄket har i delaktighetsprocessen. Vidare Àr uppsatsen ett försök att skildra hur de upplever att deras identitet pÄverkas av deras etniska/sociala position och vilken roll könstillhörighet kan spela i dessa sammanhang.Den teoretiska ramen i undersökningen Àr den symboliska interaktionismen och utifrÄn denna teori identifieras begreppen delaktighet, identitet, ?Àldre invandrare? och genus i uppsatsen.

<- FöregÄende sida 61 NÀsta sida ->