Sök:

Sökresultat:

3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 33 av 213

Det tredje könet : om intersexualism och olika diskursers anvÀndning av kön/genus

The purpose of this essay was to explore how the concept of gender identity is constructed, by doing a discourse analysis of texts from two different perspective discussing intersexuals, and to define the areas where the discourses doesn't agree. The two perspectives were; feminist- and medical perspective.How are sex/gender identity constructed in the chosen articles?What themes can be seen in the discourses?My method was discourse analysis. A discourse can be described as a way of talking about and understanding a part of the world. The analytics task is to define the discourses, which the world is constructed by.The areas of conflicts have been found.

Ett pedagogiskt hjÀlpmedel eller ett tidskrÀvande moment? : -FörskollÀrares och barnskötares instÀllning till IKT i förskolan

Uppsatsens syfte Àr att granska sexton recensioner publicerade i svensk respektive amerikansk press gÀllande filmen Den Gröna Cykeln (Haifaa Al-Mansour, 2012). Undersökningen grundar i kritikernas syn pÄ genus och jÀmstÀlldhet samt kulturell och nationell identitet som filmen berör. Recensionerna analyseras och jÀmförs för att hitta skillnader och likheter i den svenska respektive amerikanska receptionen. Analysen visar att skillnaden mellan de tvÄ nationernas reception Àr uppdelade mellan de tvÄ fokusomrÄdena, dÀr de amerikanska kritikerna fokuserar pÄ kulturell och nationell identitet och jÀmför filmens skildring av det saudiarabiska samhÀllet med den amerikanska kulturen. De svenska kritikerna tycks generellt ha större fokus pÄ filmens skildring av genus och jÀmstÀlldhet till skillnad frÄn amerikanerna..

Att se med genusglasögon: en litteraturstudie om genusforskningens utveckling frÄn det politiska och filosofiska till det vetenskapliga

Denna magisteruppsats i sociologi avser att beskriva och analysera genusforskningens utveckling frÄn det politiska och det filosofiska till det vetenskapliga tÀnkandet. Anledningen till att denna uppsats kom att handla om genusforskningen var för att Àmnet kÀnns aktuellt bÄde ur en privat - och samhÀllssynvinkel. Dessutom Àr Àmnet genusforskningen nÄgot som blir mer och mer uppmÀrksammat och dÄ genusforskningen i Sverige fyller 30 Är kÀnns det angelÀget att uppmÀrksamma det i en uppsats och redogöra för hur viktigt det Àr att uppmÀrksamma Àmnet och se pÄ vÀrlden med genusglasögon. Den teoretiska delen avser att förklara de olika begreppen inom genusforskningen för att lÀsaren ska fÄ en förförstÄelse. En analys kommer att genomföras hur genusforskningen har utvecklats frÄn det politiska och filosofiska tÀnkandet till det vetenskapliga.

Genus i bilderboken : Manliga och kvinnliga karaktÀrsskildringar i förskolans bilderböcker

Syftet med min studie Àr att undersöka hur flickor/kvinnor och pojkar/mÀn framstÀlls i den barnlitteratur som presenteras för barn genom höglÀsning i förskolan. Detta för att bidra med kunskap om genus i barnlitteraturen, vilket bidrar till att jag som pedagog utvecklar ett kritiskt förhÄllningssÀtt till de böcker jag vÀljer att erbjuda barnen. Genom analys av tre olika bilderböcker har jag sökt svar pÄ hur manliga och kvinnliga karaktÀrer skildras, hur man kan urskilja könsstereotypa markörer och om litteraturen bekrÀftar eller överskrider och utmanar könsstereotyper. Jag har nÀrmat mig mitt material utifrÄn en kvalitativ forskningsansats. Jag har Àven anvÀnt mig av analysmetoder, vilka har hjÀlpt mig att hÄlla mig inom ramen för det jag ville undersöka. TvÄ olika teorier, Hirdmans teori om genussystemet (2001; 2007) och Connells maskulinitetsteori (2008),  har gett mig möjlighet att förstÄ de resultat som mitt material visat.

Samisk fr?nvaro i religionskunskap. En kritisk diskursanalys av l?romedel med postkolonialt perspektiv

Samer m?ter dagligen f?rdomar och okunskap vilket ?r n?got som kan f?rebyggas om samh?llet och skolan inkluderar kunskap om dem och f?rmedlar samiska perspektiv i undervisningen. Denna studie vill med en postkolonial teori och en diskursanalys utifr?n Foucault och Denscombe unders?ka om och hur olika l?romedel f?r ?mnet religionskunskap behandlar samisk religion. Syftet med studien ?r ocks? att unders?ka om koloniala m?nster kan urskiljas i l?romedel f?r religionskunskap och hur f?ruts?ttningarna ser ut f?r l?rare att undervisa om samisk religion.

Ett nedslag i skolans vardag : Vad hÀnder nÀr skolans styrdokument möter vardaglig praxis? En studie kring lÀrares och elevers tal och handlanden med fokus pÄ genus, sexualitet och etnicitet

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad som hÀnder nÀr officiella ideal om jÀmstÀlldhet och jÀmlikhet möter vardaglig praxis i den svenska skolan. Genom att intervjua elever och lÀrare har jag fÄtt deras syn pÄ frÄgor som rör jÀmstÀlldhet och jÀmlikhet i deras tanke och praktik. För att kunna fÄ en mer nyanserad bild utav informanternas berÀttelser har jag Àven varit pÄ den skolan dÀr studien bedrivits för att genomföra observationer samt lÄtit eleverna i klass 8 skriva en kort uppsats om deras tankar kring jÀmstÀlldhet och jÀmlikhet. Min undersökning visar att de styrdokument som skolan har betrÀffande dessa frÄgor inte tas tillvara pÄ gemensamt sÀtt för lÀrarkÄren. Konsekvensen av detta kan förstÄs av att mÄnga elever inte har sÄ stor kunskap om begreppen eller verktygen att se dess verkan i deras egen vardag.

?Var det en tigercirkus?? : - En studie om barns delaktighet vid bokla?sning och boksamtal vid anva?ndandet av print referencing som bokla?sningsmetod

Syftet med studien var att underso?ka hur barn a?r delaktiga vid bokla?sning, med tillho?rande boksamtal. Underso?kningen utgick fra?n ett sociokulturellt perspektiv med fokus pa? att allt la?rande a?r situerat, samt att la?rande sker i interaktion tillsammans med andra individer. Fo?r att synliggo?ra barns delaktighet vid bokla?sningstillfa?llena och boksamtalen valde vi att anva?nda videofilmade observationer som metod fo?r att samla in material, detta gjordes a?ven fo?r att inte ga? miste om va?rdefull information.

Genus - en medial konstruktion? : En kvalitativ text- och bildanalys av Cosmopolitan och FHM

Genom Ären har debatten om hur mÀn och kvinnor framstÀlls och portrÀtteras i media handlat om vilka signaler dessa sÀnder ut till samhÀllet, med tyngdpunkten pÄ negativa aspekter kring hur framförallt bilden av kvinnan framhÄlls.I denna uppsats ges ett försök till att undersöka och granska hur förestÀllningar om genus uttrycks och produceras i text och i bild i livsstilsmagasinen Cosmopolitan och FHM. Cosmopolitan Àr ett medium som vÀnder sig till unga kvinnor i Äldrarna 20-30 Är medan FHM vÀnder sig till mÀn i Äldrarna 18-35.För att kunna identifiera den producerade bilden av genus, vad som Àr specifikt manligt respektive kvinnligt utgÄr uppsatsen frÄn en teoretisk ram som behandlar maskulinitet och femininitet, identifikation, mediernas makt och stereotyper, samt genus i media. Som inspirationskÀlla stÄr medieforskaren Anja Hirdman och hennes verk Tilltalande bilder - genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och Fib aktuellt.Uppsatsens genomförande vilar pÄ en kvalitativ undersökning i form av en retorisk textanalys och en bildanalys. Som exempel stÄr 20 artiklar som Àr hÀmtade frÄn fyra olika utgÄvor frÄn respektive livsstilsmagasin under Är 2006, dÀr artiklar som pÄ nÄgot sÀtt behandlar sexualitet och relationer har analyserats.Med utgÄngspunkt frÄn det insamlade materialet, kopplat till den teoretiska ramen, har sÄledes vissa tendenser kunnat identifieras som visar pÄ att det finns tydliga skillnader, men ocksÄ likheter mellan livsstilsmagasinen. I Cosmopolitan konstrueras bilden av kvinnlighet utifrÄn ett manligt godkÀnnande dÄ hon i text och bild tenderar att visas upp i och skrivas om i förhÄllande till mannen.

Pedagogers syn pÄ elevers utanförskap

Syftet med denna uppsats var att utifrÄn genus- och brottsofferteorier beskriva och analysera hur frÀmst kvinnor som brottsoffer presenterades i pressen. För att genomföra detta analyserades nyheter under en vecka i Dagens Nyheter och tvÄ veckor i Metro hösten 2007. Först gjordes en kvantitativ innehÄllsanalys med hjÀlp av kodschema. Frekvenser av kön pÄ brottsoffer samt brottstyp rÀknades. Sedan gjordes en kvalitativ innehÄllsanalys med utgÄngspunkt i genus- och brottsofferteorier.

Olika men lika - Du Àr den du Àr. Pedagogers resonemang om jÀmstÀlldhetsarbete i förskolan.

BakgrundI förskolans uppdrag ingÄr att behandla alla barn lika samt forma dem till samhÀllsfungerande, sjÀlvstÀndiga individer som Àr kritiska mot rÄdande normer. I denna studie fokuseras pÄ jÀmstÀlldhet mellan könen. Historik, regler, etik och forskning kring detta presenteras i bakgrunden. Som teoretisk ram anvÀnds Hirdmans genusteori och ett normkritiskt perspektiv.SyfteStudiens syfte Àr att tydliggöra och synliggöra pedagogers resonemang kring jÀmstÀlldhet och likabehandling i det pedagogiska arbetet.MetodSom metod anvÀnds fokuserad gruppintervju.ResultatResultatet visar att barns konstruktion av genus formas utifrÄn rÄdande genusnormer, trots att pedagogernas intentioner Àr de motsatta. SvÄrigheten med att arbeta med jÀmstÀlldhet pÄ förskolor anses ligga i att normer kring genus Àr sÄ starkt förankrade hos samtliga i samhÀllet att de dÀrmed stÀndigt reproduceras.

Maskulinitet och femininitet som hinder och möjlighet : en kvalitativ studie av genus i skolkuratorns vardag

The purpose of this study was to illuminate the everyday work of school counsellors in the City of Stockholm with a gender perspective by studying the school counsellors ? talk about masculinity and femininity. The aim was to reach an understanding of how parts of the counsellors everyday work are influenced by gender through the perspective of the school counsellor. The study was conducted using qualitative methods. Six school counsellors, five woman and one man, were interviewed.

Att vara eller inte vara kön

Vi har i denna studie valt att besöka en ungdomsteatergrupp, pÄ en kulturskola, i deras arbete med uppsÀttning av Shakespeares pjÀs En midsommarnatts dröm. Genom observationer och intervjuer har vi undersökt hur de, ungdomarna i gruppen och deras pedagog, förhÄller sig till genus samt om och hur könsroller uppstÄr i gestaltandet pÄ scen. VÄrt syfte med uppsatsen Àr att undersöka deltagarnas gestaltande av karaktÀrer i teatergruppens pjÀsarbete och ta reda pÄ om och pÄ vilket sÀtt könsroller uppstÄr. Samt fÄ en större inblick i hur dessa ungdomar förhÄller sig och/eller uttrycker sig kring genus och hur det i sin tur gestaltas pÄ scen. VÄrt syfte Àr Àven att se vilka eventuella konsekvenser deras gestaltning kan leda till. I vÄr litteraturdel redogör vi bland annat för begreppen kön, könsroll och genus.

HUR INVANDRARES EGENVÅRD AV DIABETES TYP II PÅVERKAS AV SPRÅKSVÅRIGHETER, KULTUR OCH KÖN

Rajic, M Diabetes mellitus typ II. Hur invandrares egenvÄrd av diabetes typ II pÄverkas av sprÄksvÄrigheter kultur och kön. Examensarbete i omvÄrdnad 15 högskolepoÀng. Malmö Högskola: HÀlsa och samhÀlle, UtbildningsomrÄde omvÄrdnad 2011. Diabetes mellitus typ II Àr en kronisk sjukdom som drabbar vuxna mÀnniskor. Idag sjunker debuten i allt lÀgre Äldrar.

Patienters uppfattningar av vÄrdande - ur ett genusperspektiv : En litteraturöversikt om genus i vÄrdande

Bakgrund: I dagens samhÀlle pÄgÄr stÀndiga debatter om genus i olika kontexter, diskussionen om exempelvis löneskillnader, barnuppfostran och vÄrdande utifrÄn genus Àr nÀrvarande i media, i sÄvÀl TV som tidningar och pÄ internet. Studier har visat pÄ att kvinnor och mÀn uppfattar vÄrdande olika samt har olika preferenser för hur vÄrdandet skall utformas ? sjuksköterskor bör dÀrför vara genusmedvetna i mötet med patienten för att kunna ge genuskÀnsligt vÄrdande utifrÄn en personcentrerad utgÄngspunkt.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva patienters uppfattningar av vÄrdande ? ur ett genusperspektiv.Metod: Detta arbete har genomförts som en litteraturöversikt och har baserats pÄ 14 stycken vetenskapliga artiklar som har analyserats med en kvalitativ designmetod. Arbetet Àr förankrat med utgÄngspunkt i Katie Erikssons teori om vÄrdande.Resultat: Resultatet utgörs av tre teman; (a) Kvinnor och mÀns förvÀntningar samt önskemÄl för vÄrdande, (b) NÀr förvÀntningar och önskemÄl ej tillgodoses samt (c) NÀr förvÀntningar och önskemÄl tillgodoses. Olikheter mellan könen gÀllande uppfattningar av vÄrdande framkom frÀmst vid missnöje.

Genus i relation till stress. En tvÀrsnittsstudie om stress och folkhÀlsa ur ett genusperspektiv

BAKGRUND: Stress Àr ett nutida folkhÀlsoproblem som drabbar bÄda könen Àven om individer reagerar med olika symptom nÀr de utsÀtts för olika stressorer. Forskning visar att stressorer skiljer sig Ät för mÀn och kvinnor och att de hanterar dem pÄ olika sÀtt. Stress har visat sig pÄverka utveckling av sjukdom och dödlighet och har sÄledes betydelse församhÀllets vÄrdkostnader och sociala utgifter. Det saknas i dagslÀget forskning som undersöker stress ur ett genusperspektiv och dess konsekvenser för den upplevda hÀlsan. SYFTE: Syftet med studien var att med mÀtinstrumentet Percieved Stress Scale undersökaom genus pÄverkar stress hos mÀn och kvinnor eller om stressen beror pÄ individen eller miljön.

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->