Sök:

Pedagogers syn på elevers utanförskap

Syftet med denna uppsats var att utifrån genus- och brottsofferteorier beskriva och analysera hur främst kvinnor som brottsoffer presenterades i pressen. För att genomföra detta analyserades nyheter under en vecka i Dagens Nyheter och två veckor i Metro hösten 2007. Först gjordes en kvantitativ innehållsanalys med hjälp av kodschema. Frekvenser av kön på brottsoffer samt brottstyp räknades. Sedan gjordes en kvalitativ innehållsanalys med utgångspunkt i genus- och brottsofferteorier. Resultaten från den kvantitativa undersökningen visade att de flesta gärningspersonerna var män och att tidningarna främst presenterade grova brott. Den kvalitativa innehållsanalysen visade att det fanns skillnader i hur kvinnor och män presenterades. Kvinnor som offer presenterades oftare än män och sällan som ?idelaiska offer?. Dessutom presenterades i hög grad brott med speciella förhållanden kring sig vilket ökade nyhetsvärdet.

Författare

Elin Aldén Daniel Larsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..