
Sökresultat:
3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 23 av 213
Manliga hjÀlteideal : En jÀmförande studie av amerikanska Comics och japansk Manga
Den stora manliga dominansen inom musikbranschen, och dess olika villkor fo?r kvinnor och ma?n, har lett till uppkomsten av organisationer som vill utja?mna ko?nsbalansen. Popkollo fo?rso?ker uppna? detta genom att ordna musikla?ger, speciellt riktade till tjejer.Syftet med min underso?kning a?r att fa?nga unga musicerande tjejers bera?ttelser om sina upplevelser innan, under, och efter ett Popkollo. Dessa upplevelser skildrar jag utifra?n en kvalitativ intervjustudie med 18 kollodeltagare fra?n sommaren 2013.
Du Àr ingen riktig man : En studie om socialarbetares arbete med mÀn som utsatts för relationsvÄld ur genus-, maskulinitets- och hegemoniperspektiv
Du Ă€r ingen riktig man - En kvalitativ studie om hur socialarbetare arbetar med mĂ€n som utsatts för vĂ„ld i nĂ€ra relationer och hur de hanterar förestĂ€llningar som finns i samhĂ€llet om mĂ€nFörfattare: Camilla Andersson Bonnevier och Helena NorströmĂrebro universitetInstitutionen för juridik, psykologi och socialt arbete.SocionomprogrammetSocialt arbete 30-60 hpC-uppsats, 15 hpVt 2012                          SammanfattningStudien handlar om vĂ„ld mot mĂ€n i nĂ€ra relationer och syftet Ă€r att undersöka hur förestĂ€llningar om mĂ€n som finns i samhĂ€llet pĂ„verkar socialarbetares tankar och agerande i mötet med vĂ„ldsutsatta mĂ€n. En kvalitativ metod har anvĂ€nts och sex intervjuer har utförts. De teoretiska utgĂ„ngspunkterna Ă€r genus, maskulinitet och det hegemoniska perspektivet. Resultatet framhĂ€ver att respondenterna Ă€r medvetna om de förestĂ€llningar som finns i samhĂ€llet. Detta Ă€r nĂ„got som de mĂ„ste förhĂ„lla sig till i mötet med de utsatta mĂ€nnen.
"Ăr det fel pĂ„ att jag vill reservera dig?" Diskursanalys av kategoriseringar i Paradise Hotel
Denna uppsats undersöker hur kategoriseringar görs i den svenska realityserien Paradise Hotel. Fokus i uppsatsens analys ligger pĂ„ hur kategoriseringarna genus och sexualitet skapas, Ă„terskapas och/eller utmanas i programmet genom deltagarnas tal och handling. Ămnesvalet grundas i ett intresse av hur media Ă€r med och skapar kategoriseringar och dess roll i normaliseringsprocesser kring hur kategoriseringar förvĂ€ntas vara. Uppsatsen diskuterar de första 33 avsnitten av den sjĂ€tte sĂ€songen av det svenska Paradise Hotel. Analysen Ă€r strukturerad efter fyra temapunkter; bilden av den Andre, kroppen, motstĂ„nd och heteronormativitet.
Genom genus till jÀmstÀlldhet : Fyra förskollÀrares tankar om genus
The purpose of this study was to find out what thoughts some preschool teachers had about gender andgender work. The aim was also to investigate whether preschool educational orientation had any impacton how teachers thought about gender and gender work.The scientific method for the study was qualitative research interviews. The interviews were conductedindividually with four preschool teachers from two different preschools. The first preschool was agender-oriented school and the other was a non-gender-oriented school.The results of the study show preschool teachers have good knowledge of gender and gender work andwhat they mean in preschool, and this is regardless of the pedagogical approach the preschool they?reworking for has.
?Vissa flickor leker med bilar. Men inga killar leker med dockor. PÄ vÄrt dagis i alla fall.? : ? en kvalitativ studie om barns resonemang kring genus
Undersökningens syfte Àr att vinna kunskap om hur barn pÄ tvÄ utvalda förskolor resonerar kring genus. Kvalitativa intervjuer med barn i Äldrarna 4:9-6:6 Är har genomförts för att se om barnen eventuellt bryter mot de traditionella könsmönster som finns i samhÀllet eller om de följer desamma. De genomförda samtalen har frÀmst berört leken pÄ förskolan samt barnens uppfattningar om och förvÀntningar pÄ att vara flickor och pojkar. Resultatet av undersökningen visar att de könsmönster som framtrÀder pÄ förskolorna följer den traditionella syn som finns kring flickor och pojkar, men att det Àven finns tillfÀllen dÄ barnen bryter mot denna syn. Barnen vÀljer i stor utstrÀckning att leka lekar som kan anses tillhöra det egna könet Àven om det finns barn som Àr mer grÀnsöverskridande i val av lek. DÄ barnen diskuterar hur flickor och pojkar Àr framtrÀder Àven hÀr ett mönster dÀr barnen i stor omfattning följer de traditionella könsmönstren, samtidigt som vi kunnat utlÀsa att de vid vissa tillfÀllen bryter mot rÄdande norm. .
Tandlösa och vasstandade vampyrer. Performativt genus i Angela Sommer-Bodenburgs berÀttelser om den lilla vampyren
Mitt syfte med examensarbetet var att undersöka och diskutera hur elever i en Ärskurs 7 ?gör genus? dÄ de fÄrlÀsa och diskutera den skönlitterÀra texten ?DU! Hitta rytmen? av Daniel Möller (2004) dÀr huvudkaraktÀrenskön aldrig avslöjas. Dels var jag intresserad av att ta reda pÄ hur eleverna enskilt i samband med lÀsningenkonstruerade huvudpersonens genus, dels ville jag klarlÀgga vilka argument eleverna anvÀnde i ettlitteratursamtal för att förklara hur de skapade genus under lÀsningen av texten. Undersökningen Àr kvalitativ ochmitt empiriska material bestod av de deltagande elevernas loggboksanteckningar och mina anteckningar frÄnlitteratursamtalen. Resultatet av undersökningen visade att elevernas argument för att konstruera huvudpersonensgenus kunde hÀrledas till sju kategorier.
Bitch eller bög: en studie av ungdomars syn pÄ kvinnligt och manligt
Denna uppsats behandlar ungdomars syn pÄ manliga och kvinnliga egenskaper ur ett jÀmstÀlldhetsperspektiv. För att fÄ klarhet i detta har vi genomfört tre gruppintervjuer, dÀr ungdomar i Äldern 15-17 Är deltog. Vi har i huvudsak anvÀnt oss av Yvonne Hirdmans teori om genus och Simone de Beauvoirs tankar om kvinnors underordnade stÀllning i samhÀllet. VÄrt resultat visar att ungdomar inte Àr sÄ jÀmstÀllda som de sjÀlva anser. Deras svar tyder pÄ att de Àr polariserade och har tydliga uppfattningar om hur mÀn/kvinnor, killar/tjejer ska bete sig för att bli accepterade av de övriga.
Traditionell rebell: en studie i Marcus Birros poesi
Syftet med denna uppsats har varit att studera Marcus Birros författarskap och hans lyrik. Studien Àr indelad i tvÄ delar, en litteratursociologisk och en textanalytisk del. I den litteratursociologiska delen anvÀnds Pierre Bourdieus teorier kring det litterÀra fÀltets konkurrensbetingade strukturer för att placera in Birro och hans lyrik i dessa. I den andra textanalyserande delen av uppsatsen studeras de teman, motiv och stilmedel som Birro arbetar med. HÀr har Àven Judith Butlers teorier kring genus och den heterosexuella matrisen anvÀnts för att se hur Birro framstÀller och gör genus i sin lyrik.
Mottagandet och debatten kring Myggor och tigrar : Förekommande diskurser och positioner i diskussionen om publiceringen
Denna studie rör debatten som kulminerade efter publicerandet av romanen Myggor och tigrar, av Maja Lundgren. Studiens fokus ligger i att finna debattens essens, utifrÄn tidningsartiklar och artikelförfattares positionering gentemot romanen och debattens huvudfrÄgor, detta Àr vidare undersökningens huvudsakliga syfte. Huruvida genus har betydelse för debattens utgÄng och om artikelförfattarnas förhÄllningssÀtt pÄverkas Àr en central frÄga..
Det viktiga samtalet- Om samtal under mÄltider pÄ förskolan ur ett genus- och sprÄkutvecklingsperspektiv
VÄr övergripande frÄgestÀllning i arbetet har varit Hur ser samtalen under mÄltiderna ut pÄ förskolan? UtifrÄn denna frÄgestÀllning har vi byggt upp vÄrt arbete kring observationer, sprÄkutveckling och genusperspektiv. Vi har genomfört observationer pÄ tvÄ förskolor under mÄltiderna. UtifrÄn dessa observationer samt teorier kring sprÄkutvecklande samtal och genusteori har vi undersökt huruvida sprÄkutvecklande samtal förekommer under dessa mÄltider, samt kritiskt granskat dem ur ett genusperspektiv. Vi har kommit fram till att pojkarna oftast fÄr mer samtalstid och uppmÀrksamhet under styrda samtal sÄ som mÄltider..
vi som fotbollsspelare hamnar nÄgonstans lite mittemellan kanske ibland det hÀr manliga och det kvinnliga : - om fem damfotbollsspelares genusskapande
UtifrÄn fem damfotbollsspelares egna berÀttelser avser den hÀr studien att belysa hur damfotbollsspelare förhandlar med normer och förestÀllningar som omgÀrdar fotboll och genus samt illustrera vilka strategier som tillÀmpas i detta förhandlingsprojekt.Min empiri visar att de tvÄ genuskodade förestÀllningar/myter som omgÀrdar damfotbollsspelare Àr att alla Àr (1) lesbiska och (2) maskulina. Bilden av ?den lesbiska och maskulina damfotbollsspelaren? Àr stereotyp och att stereotypisera damfotbollsspelare Àr ett sÀtt att befÀsta dem som avvikande och icke-normala eftersom de spelar fotboll, en idrott ursprungligen av och för mÀn, och inte för kvinnor. Min empiri visar ocksÄ att fotbollstjejerna förhÄller sig till kroppsliga ideal som de vill uppnÄ bÄde som kvinnor och som fotbollsspelare. De ser en önskvÀrd och ideal kvinnokropp som feminin vilket, för dem, innebÀr en kropp utan stora muskler.
Social kompetens ur ett genusperspektiv
Vad innebÀr dagens sociala kompetens, vilken uppfattning har studenter om sin egen sociala kompetens och anser de att den motsvarar arbetslivets krav? Undersökningen lyfter upp begreppen genus, arbetsliv och uppvÀxt kopplat till social kompetens för att se skillnader, samband och innebörd utifrÄn studenters syn pÄ dessa fenomen. Skiljer sig uppfattningen Ät om social kompetens mellan könen? Underlaget för studien Àr 200 enkÀter, fyra intervjuer och en omfattande litteraturundersökning, vilka visar att upplevelsen av social kompetens Àr beroende av genusperspektivet. Dessutom har uppvÀxten visat sig vara av betydelse för kvarliggande könskategoriseringar och sociala konstruktioner, vilka fortfarande Àr vÀl förankrade i arbets- och familjeliv.
Den könlöse ledaren : En kvalitativ studie om genus och ledarskap
Detta Àr en kvalitativ studie vars syfte Àr att undersöka hur genus ger sig uttryck i ledarskap hos enhetschefer inom socialt arbete. Den frÄgestÀllning som vi har valt att undersöka Àr hur kvinnliga och manliga enhetschefer inom socialt arbete ser pÄ sitt ledarskap. Vi har undersökt hur manliga och kvinnliga enhetschefer beskriver sitt ledarskap, sina ledaregenskaper samt hur de beskriver andras egenskaper. Vi har valt att definiera genus, kön, ledarskap, maskulint, och feminint dÄ dessa begrepp innehÄller mÄnga tolkningar. Studiens resultat bygger pÄ kvalitativa intervjuer med manliga och kvinnliga enhetschefer inom socialt arbete.
Leksaker baserade pÄ teknik sedda ur ett genusperspektiv : En studie om 6-Äringars preferenser och anvÀndande av könsstereotypa konstruktionsleksaker
Genom kvalitativa intervjuer med barn i förskoleklass och genom enkÀtundersökningar hos pedagoger har jag fÄtt svar pÄ mina frÄgestÀllningar som handlar om pojkar, flickor och deras leksaksval dÄ det gÀller teknikbaserade leksaker. Syftet var att försöka se om det fanns skillnader i valet och anvÀndandet av dessa leksaker och i sÄ fall försöka tydliggöra dem, och dessutom ta reda pÄ varför barnen Àr olika i sina leksakspreferenser.Resultatet pÄvisar att för barnen i denna förskoleklass Àr konstruktionsleksaker ett frekvent val i verksamheten. Alla barn leker med dessa leksaker, dock skiljer sig preferenserna Ät beroende pÄ om man Àr flicka eller pojke, bÄde i hemmet och i förskoleklassen. Hur barnens preferenser uppkommer finns det delade meningar om, dock Àr huvudteorin enligt de forskarna/författare jag tagit del av, socialt betingat.Pedagogiska slutsatser Àr att som pedagog mÄste man arbeta pÄ ett mÄlmedvetet sÀtt dÄ det gÀller leksaker och genus, man skall alltid ha med sig att leken har stor betydelse i barnens utveckling.Nyckelord: genus, leksaker, preferenser, teknik.
Bemötande av flickor och pojkar i förskolan ur ett genusperspektiv
Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger pÄ tvÄ olika avdelningar bemöter pojkar och flickor ur ett genusperspektiv. Studien fokuserar pÄ pedagogernas förhÄllningssÀtt samt deras arbete kring genus. Pedagogernas bemötande har studerats utifrÄn tvÄ olika aspekter, nÀmligen positiv samt negativ förstÀrkning. I studien har sex intervjuer samt Ätta observationer genomförts. Intervjuerna fokuserar pÄ pedagogernas uppfattningar om sitt förhÄllningssÀtt gentemot pojkar och flickor.