
Sökresultat:
3184 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 22 av 213
KÀnsliga kvinnor & drivna mÀn : En genusinriktad studie av Aftonbladets och TT Spektras Melodifestivalbevakning 2011
Medier Ă€r i dag en stor informationskĂ€lla. DĂ€rmed Ă€r medierna ocksĂ„ medskapare av verkligheten, inklusive genus - Ă€ven kallat socialt kön. I denna uppsats analyserar jag 19 artiklar med bilder frĂ„n Aftonbladet och TT Spektra. Ămnet Ă€r den svenska musiktĂ€vlingen Melodifestivalen och artiklarna handlar om bĂ„de kvinnor och mĂ€n i liknande situationer. Texterna kan tĂ€nkas ha lockat mĂ„nga lĂ€sare, eftersom tv-programmet Melodifestivalen har höga tittarsiffror.Uppsatsens primĂ€ra syfte Ă€r att undersöka hur TT Spektra och Aftonbladet konstruerar genus, i sin bevakning av Melodifestivalen 2011.
"Det Àr pojkar överallt!" : En studie om genus och maktpositioner i barnens fria lek
Syftet med vÄr studie var att undersöka hur barn pÄ förskolan upplever maktpositioner och roller i den fria leken med fokus pÄ genus. Vi ville se om de rÄdande förestÀllningar som finns kring hur pojkar respektive flickor förvÀntas vara stÀmmer, dÄ pojkar framstÀlls som att ta mycket plats medan flickor kliver Ät sidan. Genom bÄde intervjuer och observationer har vi jÀmfört barnens uppfattningar med det vi sÄg i olika leksituationer. Studien utfördes pÄ tvÄ förskolor under sammanlagt fem tillfÀllen. Resultaten visar att pojkarna oftast tog pÄ sig roller som stora och starka medan flickorna intog mer lugnare roller.
Tysta flickor och stökiga pojkar : En studie om lÀrarens roll i konstruktion av genus
Tysta flickor och stökiga pojkar ?en studie om lÀrarens roll i konstruktionen av genus. Guiet girls and unruly boys ?a study of the teacher?s role in the construction of gender. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur lÀraren pÄverkar konstruktionen av genus i klassrummet.
Popkollo-effekten : Unga musicerande tjejers erfarenheter innan, under och efter sommarmusikkollo
Den stora manliga dominansen inom musikbranschen, och dess olika villkor fo?r kvinnor och ma?n, har lett till uppkomsten av organisationer som vill utja?mna ko?nsbalansen. Popkollo fo?rso?ker uppna? detta genom att ordna musikla?ger, speciellt riktade till tjejer.Syftet med min underso?kning a?r att fa?nga unga musicerande tjejers bera?ttelser om sina upplevelser innan, under, och efter ett Popkollo. Dessa upplevelser skildrar jag utifra?n en kvalitativ intervjustudie med 18 kollodeltagare fra?n sommaren 2013.
Spelar det nÄgon roll vem man Àr? - om fyra lÀrares socialisation och didaktiska förhÄllningssÀtt i ett genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv
Denna studie handlar om hur fyra lÀrares socialisationsprocesser och bakgrunder pÄ olika vis hÀnger samman med deras didaktiska stÀllningstaganden i ett genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv. För att uppnÄ syftet har jag valt att genomföra en kvalitativ intervjuundersökning med en abduktiv förklaringsansats. Min kulturanalytiska tolkning Àr gjord utifrÄn en modell i tre steg som jag hÀmtat frÄn Kvale (1997). I min tolkningsmetod har ocksÄ Ehn & Löfgren (2001) varit betydelsefulla för min förstÄelse av kulturanalysen som metod. Resultatet av min undersökning visar pÄ en del av de svÄrigheter som ett genus-och jÀmstÀlldhetsperspektiv i grundskolans Är 1-6 kan innebÀra.
Ungdomar, yrken och status - ur ett genusperspektiv
Sammanfattning
Det övergripande syftet med min examensuppsats (som slutlig produkt) Àr att öka kunskap kring genus samt att inspirera till lÀsarens vidare fördjupning i genusfrÄgor. Som blivande studie- och yrkesvÀgledare tycker jag att det Àr extra viktigt att vara medveten om genus och dess pÄverkan dÄ jag ska vÀgleda varje sökande utifrÄn hans/hennes individualitet. Att vara medveten om genus gör mig uppmÀrksam pÄ de förestÀllningar kring genus som jag sjÀlv har och hjÀlper mig sÄledes i mitt professionella förhÄllningssÀtt.
Syftet med detta examensarbete Àr att ur ett genusperspektiv beskriva hur ungdomar ser pÄ olika yrken, med sÀrskild fokus pÄ genus och status. Syftet har brutits upp i ett antal frÄgestÀllningar och en stor tyngd har lagts pÄ att beskriva skillnader mellan könen.
Den tidigare forskning som uppsatsen behandlar Àr avhandlingen Yrke, status och genus av Ylva Ulfsdotter Eriksson, fil. dr.
Hur uppfattas Rolf och Britta? : en attitydstudie kring kommentarer pÄ internet och dess koppling till genus
Denna uppsats Àr en attitydinriktad genusstudie med fokus pÄ internetkommentarer. Det huvudsakliga syftet Àr att ta reda pÄ om det finns skillnader i hur mÀnniskor uppfattar en manlig kommentarsskribent jÀmfört med en kvinnlig och om dessa skillnader gÄr att knyta till genus, samt om de överensstÀmmer med tidigare liknande forskning. Metod och material i undersökningen Àr enkÀter inspirerade av matched guise-tekniken, som delats ut till 60 försökspersoner dÀr hÀlften Àr mÀn och hÀlften Àr kvinnor. I enkÀten fÄr försökspersonerna lÀsa tvÄ olika kommentarer dÀr den ena Àr undertecknad en man och den andra en kvinna. Hypotesen för undersökningen Àr att tydliga skillnader i uppfattningar av den manliga skribenten jÀmfört med en kvinnliga ska synas, och dÀrmed följa ett snarlikt mönster som tidigare undersökningar av samma slag.
Homeparty - Kvinnornas Arena
Kvinnohistoria, konsumsion, sociala relationer, hemförsÀljning.
UppmÀrksammandet av sexuellt vÄld mot mÀn i Kongo : En analys ur ett genus-  och manlighetspespektiv
Sexuellt vÄld förekommande i konfliktomrÄden drabbar sÄ vÀl kvinnor som mÀn. Dock rÄder en situation dÄ de drabbade mÀnnen faller i skuggorna i nyhetsrapporteringen och de drabbade kvinnornas röster ljuder starkare. Syftet med uppstasen Àr att undersöka nyhetsrapporteringen i sex olika internationella nyhetsmedier för att utreda hur det sexuella vÄldet mot mÀn i Demokratiska Republiken Kongo framstÀlls. Undersökningen har en teoretisk ansats i ett genusperspektiv kopplat till manlighet. Det analytiska ramverket som valts att anvÀndas Àr en kvalitativ textanalys..
"Ni Àr tjejkillar!" : En studie om genusarbete i förskolan
Syftet med denna studie var att undersöka hur förskoleverksamheten arbetar med genus, genom utformningen av miljön, vilka verktyg som ges frÄn förskolechefen samt hur genusstrukturer gestaltas i interaktionen barnen sinsemellan, och i interaktionen mellan pedagog och barn. Data samlades in frÄn tvÄ förskolor genom intervjuer och observationer. Totalt nio intervjuer och 30 observationer utfördes under studien. All insamlad data bearbetades genom en tematisk analys. Resultaten som framkom under studien var bland annat att den fysiska miljön möjliggör eller begrÀnsar grÀnsöverskridande handlingar i barnens lekar och att dessa grÀnsöverskridande handlingar uppmuntrades mer för flickor Àn för pojkar.
NÄgra gymnasielÀrares erfarenheter av att undervisa mansdominerade yrkesgrupper - En kvalitativ studie om maskulinitet, genus och gruppgemenskap
Syftet med föreliggande studie var att genom ett genus- och gruppsykologiskt perspektiv fÄ ökad förstÄelse för vad nÄgra gymnasielÀrare i teoretiska Àmnen upplever kÀnnetecknar att undervisa mansdominerade elevgrupper. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fem personer, tvÄ mÀn och tre kvinnor. MedelÄldern för intervjupersonerna var 44 Är. Resultatet visade att det fanns hierarkier i de mansdominerade elevgrupperna. Det förekom olika uttryck för maskulinitet genom exempelvis anvÀndandet av en viss jargong, hur man behandlar varandra, hur tolerant man Àr emot avvikande beteende och synen pÄ homosexualitet.
Hur förskollÀrare bemöter pojkar och flickor i förskolan
BAKGRUND: I avsnittet redogörs för forskning om genus och barn i förskolan och det styrdokumenten tar upp om Àmnet. Tidigare forskning behandlar pedagogers syn pÄ jÀmstÀlldhet i förskolan och pedagogers syn pÄ pojkar och flickor och verksamheten. Jag tar upp vad ett antal författare skriver om genus och jÀmlikhet och ger exempel pÄ hur pedagoger kan jÀmna ut skillnader pÄ pojkars och flickors sÀtt att vara.SYFTE: Syftet med studien Àr att undersöka hur flickor och pojkar pÄ tvÄ förskolor uppmÀrksammas och bemöts av pedagoger i förskolan.METOD: Studien Àr kvalitativ dÀr jag har anvÀnt mig av observationer av barn och pedagoger i olika vardagssituationer.RESULTAT: Resultatet visar att pojkar tar och fÄr större plats och ocksÄ gör sig hörda mer Àn flickor men ocksÄ att pojkar fÄr mer negativ uppmÀrksamhet i form av tillsÀgelser Àn flickorna. Observationerna visar exempel pÄ hur pedagoger bemöter barnen i olika typer av situationer och att barn bemöts pÄ olika sÀtt utifrÄn kön, som flicka och pojke. Resultatet visar ocksÄ exempel pÄ att barnen i vissa situationer bemöts lika oavsett könstillhörighet..
¿Who son represented y cómo? : En intersektionell studie av genus och etnicitet i lÀroböcker i engelska och spanska
Med bakgrund i att mÄnga lÀrare anvÀnder lÀroböcker i sin undervisning och att skolan ska lÄta vÀrdegrunden gensomsyra undervisningen sÄ undersökte vi hur genus och etnicitet uttrycks i böckerna i de tvÄ vÀrldssprÄken engelska och spanska. Vi valde att undersöka genus och etnicitet ur ett intersektionellt perspektiv dÄ vi ser deras vÀxelverkan i identitetsprocessen som sedan pÄverkar maktstrukturer i samhÀllet. Syftet med detta examensarbete var att i spanska och engelska lÀroböcker undersöka hur fördelningen i texterna Àr mellan mÀn och kvinnor, mellan olika lÀnder och hur mÀnniskor framstÀlls utifrÄn kön och etnicitet samt se likheterna och skillnaderna mellan de engelska och de spanska lÀroböckerna. Metoderna för att uppnÄ detta syfte bestod av en kvantitativ innehÄllsanalys och en kvalitativ kritisk diskursanalys med kompletterande bildanalys. Resultaten visade i innehÄllsanalysen att fler mÀn var representerade i bÄda Àmnen och gÀllande lÀnder var europeiska lÀnder och USA i fokus.
Vad sjunger pedagogen? : En studie om genus i den svenska vistraditionen
The purpose of this thesis is to find out how gender roles are described in musical lyrics written for children. I used gender theories that describe how stereotypical gender roles are displayed in music and these theories were later compared with the songbooks I studied. The thesis is a qualitative study to detect masculine and feminine related differences in the texts. After having read, analyzed and compared over 200 songs I found that the stereotype notions of masculinity and femininity is reflected in songs. Society has transferred in this way normative values on to the children through the songs that teachers choose to sing in schools..
Modiga kvinnor och mesiga mÀn? : Fyra studier om yrkesidentitet och genus
Sammanfattning: Hur identifierar en individ sig utifrÄn sitt arbete? Vilken betydelse har kön för yrkesidentiteten? Syftet med denna antologi Àr att belysa relationen mellan yrkesidentitet och genus utifrÄn vÄra informanters uppfattningar om deras yrkestillhörigheter och vad de har för betydelse i deras liv. Teorier om genus, arbete och identitet samt vÄra etiska reflektioner kring vÄra respektive fÀlt kommer att beröras. Den analysmetod, Grounded Theory som vi arbetat med för att bearbeta vÄrt material Àr ocksÄ presenterad.Jenny Nilsson ger en inblick i vÀrnpliktigas uppfattningar av försvarsmaktens villkor och dess inflytande pÄ individernas identitetsskapande. Strukturen inom militÀren Àr traditionellt mansdominerad, vilken betydelse kan detta ha?Emilie Larsson behandlar yrket förskolelÀrare, med fokus pÄ minoriteten mÀn.