Sök:

Sökresultat:

3175 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 11 av 212

En studie om förskollÀrares anvÀndning av barnlitteratur i
sitt genusarbete pÄ förskolan

Syftet med vÄr studie var att ta reda pÄ om och hur förskollÀrare anvÀnder barnlitteraturen i sitt genusarbete. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod, vilket vi ansÄg vara lÀmpligt för att fÄ reda pÄ förskollÀrarens tankar och dÀrmed kunna fÄ en förstÄelse för deras arbetssÀtt med barnboken. Sex förskollÀrare intervjuades och resultatet har visat att alla informanter anser att genus Àr en viktig frÄga samt att genus handlar om ens förhÄllningssÀtt gentemot barnen. Alla anvÀnde barnboken i sitt vardagliga arbete, dock pÄ olika sÀtt men ur ett genusperspektiv. Vissa bytte ut huvudrollsinnehavaren i boken medan vissa lÀste boken som den var och efterÄt reflekterade tillsammans med barnen.

Kenta och barbisarna - en studie om genus i barnlitteratur

Abstract Mitt syfte har varit att genom kvalitativ textanalys analysera och söka förstÄelse för hur genus framtrÀder i bilderboken i bÄde text och bild. Detta genom följande frÄgestÀllningar: Hur framstÀlls manligt respektive kvinnligt i barnlitteraturen? Hur framstÀlls normer och normbrott i barnlitteraturen? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har jag med hjÀlp av Nikolajevas (1998) analysmodell över typiskt manliga och kvinnliga drag granskat fyra bilderböcker. Tidigare forskning som jag har anvÀnt mig av dÄ jag fördjupat mig i mitt problemomrÄde Àr genus i bilderboken och genus i förskolan. VÄrt förhÄllningssÀtt gentemot barn pÄverkar flickor och pojkar till olika beteenden. Ofta tillÄts pojkar att ta för sig medan flickor hÀnvisas att stÄ tillbaka. Av de böcker jag analyserat har det visat sig att mÀn framstÀlls mer genusstereotypt i förhÄllande till kvinnor, exempelvis med klÀder.

Bland machomÀn, fÄfÀnga flickor och kÀnsliga killar - en studie av genus i ungdomsromanen Ingen ÄtervÀndo

Syftet med uppsatsen Àr att studera vilka bilder av kvinnlighet och manlighet som förekommer i Douglas Foleys ungdomsroman Ingen ÄtervÀndo. Detta görs mot bakgrund av att litteraturen i nÄgon utstrÀckning bidrar med identifikationsobjekt för unga lÀsare och att undervisningen har som mÄl att motverka att stereotypa genusformationer fortplantas. För att urskilja de olika genuskonstruktionerna i texten har en diskursanalytisk metod, benÀmnd diskursteori tillÀmpats. Resultatet av analysen har sedan stÀllts mot Yvonne Hirdmans respektive R.W. Connells teorier för hur genus och genusstrukturer skapas och upprÀtthÄlls.

Sjung din sÄng : en jÀmförelse av sÄngtekniker i genrerna country, folkmusik och opera

I min utbildning till sa?ngpedagog sta?lls krav pa? genrebredd vilket har va?ckt mitt intresse fo?r olika sa?ngstilar och sa?ngtekniker. Denna underso?kning fokuserar pa? de grundla?ggande faktorerna i sa?ng: sto?darbete, sta?mbandsarbete och artikulationsarbete. Likheter och skillnader underso?ks i sa?ngteknikerna i genrerna country, folkmusik och opera.

Att lÀra ut genus pÄ högstadiet med hjÀlp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv

AbstractTitel: Att lÀra ut genus i högstadiet med hjÀlp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektivFörfattare: Daniel Berntsson & Daniel YttergrenTermin och Är: vÄrterminen 2014Institution: Kulturvetenskapliga institutionenHandledare: Ingela TÀgilExaminator:Nyckelord: Genus, kön, Disney, sagor, Trassel, Modig, Askungen, skolan, Ärskurs 8gruppintervju, filmanalys, undervisning, lektionsplanering.I den hÀr studien har vi gjort en gruppintervju och en filmanalys inom Àmnet genus, dÀr vi haranvÀnt oss av tre Disneyfilmer (Trassel, Modig och Askungen), samt intervjuat sex styckenelever frÄn Ärskurs 8. Syftet med studien Àr att undersöka elevers kunskap om begreppetgenus, dess innebörd och anvÀndning i skolan, samt hur man kan anvÀnda Disneyfilmer idetta undervisningssyfte. Vi vill ocksÄ se ifall det finns en koppling mellan samhÀllet och hurDisneys filmer har förÀndrats över tid. Med hjÀlp av tidigare forskning vill vi definiera ordetgenus för att hjÀlpa lÀrare att fÄ en genusuppfattning som de kan anvÀnda vidlektionsplanering och i undervisning. Resultatet av studien Àr att eleverna i vÄr undersökninghar dÄlig kunskap gÀllande begreppet genus samtidigt som skolan slösar pÄ resurserna dÄ detfinns en genusgrupp som eleverna inte ens har hört talas om.

Genus-och jÀmstÀlldhetsfrÄgorna pÄ lÀrarutbildningen, en halvmesyr : En kvalitativ studie om genus- och jÀmstÀlldhetsfrÄgor pÄ lÀrarutbildningen

Denna uppsats har undersökt genus- och jÀmstÀlldhetsfrÄgorna pÄ lÀrarutbildningarna i Sverige med betoning pÄ LÀrarhögskolan i Stockholm och Södertörns högskola. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om lÀrarutbildningarna Àr utformade sÄ att könsrollerna reproduceras och befÀsts, eller om lÀrarutbildningarna Àr aktiva aktörer som försöker bryta de snÀva roller som könen Àr hÀnvisade till idag. Syftet Àr ocksÄ att diskutera vilka konsekvenser lÀrarutbildningen och dess hantering av genus- och jÀmstÀlldhetsfrÄgor kan bli pÄ grundskolan.Metoden Àr kvalitativ och materialet baseras mycket pÄ sekundÀra kÀllor bortsett frÄn tvÄ intervjuer. Resultatet visade att lÀrarutbildares uppfattningar styr innehÄllet och arbetssÀttet mer Àn utbildningsplaner och kursplaner. BÄde pÄ lÀrarutbildningarna, men ocksÄ pÄ grundskolan, Àr det enskilda eldsjÀlar som undervisar i dessa frÄgor.

?För man fÄr va som man vill? : Barns uppfattning om könsroller utifrÄn höglÀsning och diskussion om Mio min Mio av Astrid Lindgren och SnÀll av Gro Dahle och Svein Nyhus

Som medmÀnniskor och i lÀrarprofessionen anser jag att vi mÄste ha en bra förstÄelse för genus, dÄ det pÄverkar vÄr pedagogiska grundsyn och hur vi Àr som mÀnniskor. För att kunna utmana könsnormer pÄ ett konstruktivt sÀtt menar jag att vi mÄste förstÄ vad barnen har för syn pÄ genus och tankar om skillnader mellan pojkar och flickor ur jÀmstÀlldhetssynpunkt. Studien handlar om barns tankar om genus och könsroller utifrÄn höglÀsning av Astrid Lindgrens Mio min Mio (2011/ 1954) och Gro Dahle & Svein Nyhus SnÀll (2008). Mio i Mio min Mio (2011/ 1954) representerar den snÀlla, men modiga manliga huvudrollen och Lussi i SnÀll (2008) representerar den snÀlla, men normbrytande kvinnliga huvudrollen. Huvudsakliga frÄgestÀllningar Àr hur barnen i en klass 6 tolkar den valda litteraturen i ett genusperspektiv, samt hur den pÄverkar barnen i deras tankar om genus/ könsroller.

Genus i Àmnet Idrott och hÀlsa

Under vÄr verksamhetsförlagda utbildning har vi stött pÄ fenomenet att pojkar och flickor behandlas som tvÄ homogena grupper, dvs. alla flickor lika, alla pojkar lika, som vardera ÄlÀggs olika krav och förvÀntningar av lÀrarna. LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet anger att skolan aktivt och medvetet ska arbeta för att pojkar och flickor ska ha samma möjligheter. Tidigare studier visar att idrottsÀmnet prÀglas av en obalans i vÀrderingen av manliga och kvinnliga aktiviteter och att dessa vÀrderingar har sitt ursprung i de könsmönster som förekommer generellt i samhÀllet. I vÄr studie har vi undersökt hur ett antal lÀrare resonerar kring genus, om de tar sÀrskild hÀnsyn till genus i sin planering och hur de anser att genus pÄverkar deras arbete.DÄ syftet med studien Àr att lyfta fram lÀrarnas tankar och vÀrderingar har vi genomfört samtalsintervjuer med lÀrare i idrott och hÀlsa, som sedan legat till grund för en kvalitativ analys.VÄr undersökning har visat att lÀrarna ansÄg genus pÄverka deras arbete framför allt i praktiskt genomförande av undervisningen och i hög utstrÀckning deras val av innehÄll.

LĂ€romedel och genuskonstruktioner

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka hur genus kan konstrueras i lÀroböcker och utgÄr frÄn frÄgestÀllningen: Hur kan genus konstrueras i lÀs- och arbetsböcker för Ärskurs 4-6 inom Àmnet svenska? Arbetet utgÄr frÄn Judith Butlers analys av genussystemet och hur det upprÀtthÄlls genom de centrala begreppen binÀra konstruktioner, performativitet och den heterosexuella matrisen. Genusteorierna kopplas samman med den kritiska diskursanalysen som bl.a. presenteras av Norman Fairclough samt den funktionella grammatiken. Detta Àr ett analysverktyg som tar sin utgÄngspunkt i begreppet diskurs vilket syftar till sÀtt att se hur sprÄk och idéer konstruerar vÀrlden.

Vem dÀr? En studie i vilka individer som fÄr stÄ som representanter i lÀroböcker i religion/Who?s there? A study of which individuals stand as representatives in Religion textbooks?

Syftet med detta arbete Àr att se hur det multikulturella samhÀllet speglas i de lÀromedel som anvÀnds pÄ skolorna idag. Undersökningen tittar pÄ vilka individer som vÀljs ut som representanter för en hel religion och tar avstamp i ett genus och etnicitetsperspektiv. LÀromedlen Àr alla utgivna under Lpo 94. Resultaten har kommit fram via en innehÄllsanalytisk och komparativ studie dÀr individerna i lÀromedlen undersökts; saker som kön, etnicitet och innehÄll i utsagorna har lyfts fram. De har dÀrutöver komparerats mot varandra för att ge ett övergripande resultat och sammanstÀllning.

Genus i fysikundervisning

FysiklÀrares genusmedvetenhet sÄsom den uttrycks i förhÄllande till ett tÀnkt undervisningstillfÀlle Àr i fokus i detta arbete. Detta undersöks genom en studie dÀr fyra fysiklÀrare som Àr verksamma pÄ gymnasieskolor i Malmö fÄr i uppgift att diskutera en falluppgift baserad pÄ en verklig klassrumshÀndelse, lÀsa om en genusteori och Äter diskutera samma falluppgift. PÄ de svar som lÀrarna lÀmnar in gjordes en fenomenografisk analys för att konstruera tolkningsmönster bÄde individuella och gemensamma. Studien visar att fysiklÀrarnas tolkning av genus pÄverkar lÀrarnas svar pÄ falluppgiften, och hantering av genusteorier. Vidare visar studien att val av metod för att undersöka och pÄverka fysiklÀrarnas genusmedvetenhet har stor betydelse för forskningens resultat.

Olika verkligheter : En studie om förÀldrars uppfattning om genus

Syftet med uppsatsen Àr att förstÄ hur förÀldrar till barn i den yngre skolÄldern uppfattar genus. FörÀldrar reproducerar normer och genusförestÀllningar till barnen, barnens möte med skolvÀrlden innebÀr ett möte med de normer och genusförestÀllningar som finns representerade i skolan genom lÀrarna. Följande frÄgor belyses i studien: Hur uppfattar förÀldrarna sin genusmedvetenhet? Hur yttrar sig genusförestÀllningarna i skolan? Hur görs det genusskillnader enligt förÀldrarna för barn i skolan? Hur uppfattas förÀldrarnas genusmedvetenhet av pedagoger? Kvalitativa intervjuer har anvÀnts, förÀldrarna som medverkat i studien har sjÀlva valt att delta och har barn i samma skola. De begrepp och teorier som ligger till grund för analysen Àr normer, genus, habitus och genushabitus.

FrÄn kön till genus, tur och retur - en resa i könskonstruktion: Om översÀttningen av re-gendering i Elizabeth Bernsteins "The Meaning of the Purchase: Desire, Demand and the Commerce of Sex"

Det hÀr examensarbetet bygger pÄ översÀttningsarbetet med Elisabeth Bernsteins "The meaning of the purchase. Desire, demand and the commerce of sex". I den förberedande textanalysen undersöker jag nÄgra viktiga aspekter av artikeln. I min fördjupningsanalys tar jag avstamp i termen "re-gendering" och gör en djupdykning ner i engelskans "sex" och "gender" och svenskans motsvarigheter "kön" och "genus". Mitt syfte Àr att försöka reda ut vad som ligger bakom dessa begrepp och termer, för att sedan kunna producera en vÀlmotiverad översÀttning av just "re-gendering".I PDF-filen ingÄr bÄde analys och översÀttning..

Även mĂ€n bĂ€r klĂ€nning : Genuskonstruktion i World of Warcraft

Det Àr en stÀndigt pÄgÄende debatt i media gÀllande genus och datorspel, den handlar bland annat om problematiken att spelets spelbara karaktÀrer inte Àr genusneutrala nog. VÄrt syfte Àr att studera hur genus konstrueras i World of Warcraft med de spelbara karaktÀrerna som medierande redskap samt hur spelet uttrycker genustypifiering genom icke-spelbara karaktÀrer. Syftet Àr Àven att studera pÄ vilka sÀtt identitetskapande hos spelaren sker genom det sociala samspelet.  Vi har observerat hur icke spelbara karaktÀrer och spelbara karaktÀrer uttrycker genus genom deras utseende och utrustning. Vi har Àven observerat vilka förutsÀttningar som ges för att kunna konstruera genus pÄ sin karaktÀr. Observationerna innefattade Àven hur det sociala samspelet konstruerar genus genom anvÀndande av redskap som samlades in med utgÄngspunkt i tvÄ olika observationsscheman.  Observationsschemat för utseende kopplat till genus innehÄller olika rubriker som gör det möjligt för oss att studera enskilda bitar var för sig, till exempel frisyrer eller vilket vapen karaktÀren har pÄ sig.

?Annars blir det ett jÀkla liv? : En kritisk diskursanalys av unga bloggares Äterskapande och omförhandling av genus

Vi lever i ett samhÀlle dÀr det rÄder brist pÄ jÀmstÀlldhet mellan mÀn och kvinnor. Hur mÀnniskor förhÄller sig till detta ? huruvida de Äterskapar eller omförhandlar genus ? fÄr konsekvenser för om dessa förhÄllanden förstÀrks eller förÀndras. En plattform dÀr Äterskapande och omförhandlande sker Àr pÄ unga mÀnniskors bloggar. Syftet med denna uppsats Àr att se hur bloggarna via sprÄket Äterskapar och omförhandlar genus och hur bloggarnas lÀsare förhÄller sig till detta.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->