Sökresultat:
3175 Uppsatser om Barnböcker genus - Sida 10 av 212
Genus i religionskunskapen : Fyra gymnasielÀrares syn pÄ genus i religionsundervisningen
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur fyra religionslÀrare vid en gymnasieskola i Norra Mellansverige anvÀnder genusperspektivet i sin undervisning.Styrdokumentens direktiv om genus Àr fÄ och dessutom abstrakta. I lÀroplanen och kursplanerna för religionskunskap finns det definitioner som öppnar upp för genusperspektivet ? nÄgot krav pÄ att det skall finnas med gÄr dÀremot inte att finna. Endast i Àmnesplanen för religionskunskap stÄr det att en ?genusdimension? skall synas i undervisningen.Merparten av lÀrarna anser dessa mÄl vara relevanta och menar att ett genusperspektiv kontinuerligt anlÀggs i deras undervisning.
Genusbyten - en fallstudie av romanska sprÄk
Varför byter substantiv genus? Genus Àr i indoeuropeiska sprÄk en semantisk nominalklassificering som Àr formellt implicerad. Detta innebÀr att varje genus har en semantisk kÀrna som tenderar att uttryckas genom Àndelser hos substantivet (men bekrÀftas genom dess dependenter). Orsakerna till genusbyten kan sÄledes tÀnkas vara bÄde semantiska och formella: de kan byta genus till följd av association till andra ord med ett visst genus inom samma semantiska sfÀr, men de kan ocksÄ anta ett genus i association till andra ord med samma Àndelse. I denna undersökning har 170 latinska högfrekventa substantiv i deklinationsklass III jÀmförts diakront med de moderna romanska sprÄken franska, italienska, spanska och portugisiska.
Genus i förskolan-En kvalitativ studie om hur pedagoger och barn uppfattar genus och jÀmstÀlldhet i en könsneutral förskola
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur en förskoleverksamhet utformas och uppfattas av sÄvÀl genuspedagogen som barn i en sÄ kallad könsneutral förskola. Studien utgick ifrÄn följande frÄgestÀllningar: Hur beskrivs och utformas den könsneutrala förskolan? Hur interagerar och förhÄller sig barnen ur ett genusperspektiv? Tidigare forskning visar att genusprojekt och jÀmstÀlldhetsarbeten har sitt ursprung sedan nÄgra decennier tillbaka, men under olika omstÀndigheter varit svÄrt att bedriva arbeten i förskolans och skolans vÀrld. Inte förrÀn de sista Ären har genus och jÀmstÀlldhetsarbeten fÄtt starka reaktioner och projekten har förstÀrks och drivs igenom.
Studien Àr genomfört pÄ en sÄ kallad könsneutral förskola dÀr intervjuer och observationer har anvÀnts som kvalitativa metod. Samtliga intervjuer och observationer har transkriberats och senare analyserats utifrÄn de frÄgestÀllningarna studien bygger pÄ.
Varför Àr det aldrig prinsessan som rÀddar prinsen? - en studie om hur pedagoger tÀnker om genus i förskola och högstadium
VÄr intention med detta arbete Àr att synliggöra eventuella likheter och skillnader pÄ hur pÄ hur pedagogerna i förskolan och pÄ högstadiet arbetar med frÄgor som berör genus och hur de arbetar för att motverka traditionella könsmönster.
För att fÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning intervjuade vi tre förskolelÀrare och tre högstadielÀrare. I vÄr tolkning av resultatet har vi anvÀnt oss av den forskning som tidigare fanns inom vÄrt omrÄde..
Genus och jÀmstÀlldhet i studentkÄrerna för jÀgmÀstar- och skogsmÀstarprogrammet
Det finns en generell uppfattning att jÀmstÀlldhet Àr nÄgot bra och egentligen borde vara en sjÀlvklarhet. Trots att Sverige idag ses som ett av vÀrldens mest jÀmstÀllda lÀnder, finns det ÀndÄ stora brister. Skogsbranschen Àr idag en av de mest ojÀmstÀllda branscherna i Sverige. Det hÀr visas Àven genom den ojÀmna könsfördelningen pÄ skogsutbildningarna. SLU har antagit en lika villkorsplan som syftar till ett ökat fokus pÄ genus- och jÀmstÀlldhetsfrÄgor.
"Teorin Àgnar sig Ät..." : Utbildningsvetenskapsteori i ideationellt perspektiv
VÀnskap Àr en viktig del för den psykiska hÀlsan och individens vÀlbefinnande, det Àr Àven ett vÀlbeforskat omrÄde inom psykologins vÀrld. Tidigare forskning inom vÀnskapsrelationer har lagt den största tyngden pÄ genus som den ensamma och bÀsta variabeln till denna typ av relationer och dÀrmed inte tagit hÀnsyn till andra möjliga bakomliggande variabler. Denna studie Àmnade undersöka om kÀnslan av tillhörighet kan vara en bakomliggande variabler till skattning utav faktorer inom vÀnskapsrelationer, och möjligtvis kunna förklara skattningen bÀttre Àn genus. Undersökningen utfördes med en enkÀtundersökning. Urvalet bestod utav 60 deltagare, 30 mÀn och 30 kvinnor i Äldrarna 19 ? 26.
GymnasielÀrare, kön och skolprestationer : GymnasielÀrares attityder till kön och skolprestationer, deras kunskaper om genus och deras bemötande av elever
Det har under flera Är pÄtalats att pojkar presterar sÀmre Àn flickor i skolan, bÄde i Sverige och i utlandet. Syftet med denna uppsats var att med hjÀlp av en enkÀt och nÄgra intervjuer ta reda nÄgra svenska gymnasielÀrares uppfattning om könsskillnader i skolprestationer. Syftet var ocksÄ att ta reda pÄ om lÀrarna har nÄgon utbildning i frÄgor som rör genus och jÀmstÀlldhet, samt att ta reda pÄ om lÀrarna uppfattar att de bemöter elever lika, oavsett kön. Resultatet visade att det finns kunskaper om orsaker till könsskillnader i skolprestationer bland lÀrarna. Dock visade Àven resultatet att det finns brister i kunskaperna hos lÀrare, samt att en del lÀrare saknar utbildning i frÄgor om genus och jÀmstÀlldhet, vilket riskerar att bidra till att könsstereotyper reproduceras och att könsskillnaderna i skolprestationer kvarstÄr..
 "Jag tror att man omedvetet bemöter dem olika" : - om pedagogers bemötande i samling och tambur ur ett genusperspektiv.
 Genus i förskolan anser vi Àr intressant eftersom det Àr ett aktuellt Àmne som det forskas mycket om. Med denna bakgrund anser vi att pedagogerna borde ha kommit lÄngt i arbetet kring genus, dÀrför ansÄg vi att det skulle bli intressant att gÄ ut pÄ olika förskolor och observera hur det egentligen sÄg ut. Studiens syfte Àr att utifrÄn ett genusperspektiv undersöka om hur pedagoger bemöter pojkar och flickor under samlingar och i tambursituationer. Syftet Àr Àven att undersöka hur pedagogernas uppfattning Àr om sitt eget bemötande av pojkar och flickor samt hur deras instÀllning Àr till genus i förskolan. De metoder vi har valt Àr observationer och skriftliga frÄgor till pedagogerna för att nÄ ett resultat som svarar mot vÄrt syfte.VÄrt resultat visar att pedagogerna pÄ de förskolor vi har observerat oftast har stor medvetenhet om genus men garderar sig med att nÀmna att om man skulle bemöta barnen olika sker det omedvetet.
Genus som den deliberativa kommunikationens utmaning : En klassrumsstudie av isÀrhÄllande och hierarki
Den hÀr studien syftar till att undersöka genuskonstruerande i en specifik gymnasieklass samt analysera dess betydelse för deliberativ kommunikation. UtgÄngspunkterna i studien Àr alltsÄ dels ett utbildningsideal ? dels en genusteori. Deliberativ kommunikation Àr en samtalsform med mÄlet att flera aspekter av en frÄga ska bli beaktade i ett respektfullt samtal dÀr alla fritt fÄr sÀga sin mening och bli lyssnade till. Genus ses som konstruerat och förÀnderligt, samtidigt som det finns normer som ger kontinuitet.
"Vovven Kjell Àr sÄ snÀll och vovven Vera rullar runt i lera" : En kvalitativ studie om genus i bilderböcker
Denna studies syfte Àr att belysa hur kvinnligt och manligt framstÀlls i nya bilderböcker som riktar sig till barn i förskoleÄldern, om de förmedlar stereotypa genusmönster eller utmanar rÄdande ideal. Syftet Àr Àven att undersöka pedagogers i förskolans medvetenhet om genus och barnlitteratur. För att uppnÄ syftet har sex bilderböcker analyserats utifrÄn genusperspektiv, och intervjuer med sex förskollÀrare och lÀrare i förskolan har genomförts. I studien har det framkommit att de analyserade bilderböckerna bÄde utmanar och befÀster stereotypa könsmönster. Starka och aktiva tjejer finns det gott om, vilket Àven tidigare forskning styrker.
Diskutera genus! : En analys av diskurser gÀllande genus pÄ lÀrar-utbildningen för idrott och hÀlsa.
Ămnet idrott och hĂ€lsa brottas med en genusproblematik som drabbar bĂ„de flickor och pojkar. Det finns tydliga skillnader i hur flickor och pojkar bemöts och förvĂ€ntas vara i idrott och hĂ€lsa undervisningen. En problematik som syns hela vĂ€gen till lĂ€rarutbild-ningen. Denna studie syftar till att undersöka de diskurser som ligger till grund för lĂ€-rarutbildarnas instĂ€llningar till- och förstĂ„else av begreppet genus. Samt till att undersö-ka hur dessa diskurser gestaltar sig i den pedagogiska verksamheten och i mötet med studenterna.
A Womans Worth : En studie av hur genus produceras i Veckorevyn
Uppsatsen undersöker hur genus produceras i utvalda artiklar ur 14 nummer av tidningen Veckorevyn frÄn 1999. Med utgÄngspunkt i den kritiska diskursanalysen studeras hur genus produceras och upprÀtthÄlls i Veckorevyn. De diskurser som analyseras inbegriper hur Veckorevyn betraktar, beskriver och tilltalar kvinnan. Diskurserna som analyseras samt resultaten av analysen presenteras i sex kapitel: Ta kontroll över ditt liv som handlar om hur Veckorevyn uppmanar sina lÀsare att ta kontroll över sina liv. FörÀndra dig! som behandlar förÀndringsdiskursen som Àr en av de tydligast framtrÀdande i Veckorevyn.
NÄgra förskollÀrares tal om pojkar och flickor i arbetet med pedagogisk dokumentation
I denna studie har vi intervjuat tre förskollÀrare med hjÀlp av fokusgrupp som metod. I fokusgruppen fÄr de frÄgor stÀllda dÀr de tillsammans diskuterar fram olika svar. FrÄgorna som stÀlls Àr inriktade pÄ pedagogisk dokumentation och genus, som Àr ofta förekommande i förskolan. FörskollÀrarna som deltog i fokusgruppen förklarar att de jobbar efter att försöka undvika begreppet genus i pedagogisk dokumentation. Syftet med studien Àr att bidra med om och hur genus konstrueras i förskollÀrarens tal om pojkar och flickor.
Barn och pedagoger ur ett genusperspektiv
Vi har skrivit ett arbete om genus och jÀmstÀlldhet i tvÄ förskolor. PÄ dessa tvÄ förskolor har vi gjort undersökningar med hjÀlp av observationer och intervjuer. Undersökningarna har visat oss hur förskollÀrare och barnskötare tillÀmpar genus och jÀmstÀlldhet i sina barngrupper. Med hjÀlp av litteratur och forskning har vi sedan sammanstÀllt hur förskolorna jobbar med Àmnet..
Oj vad pinsamt, hÀr har jag tjejklÀder nÀr killarna kommer!:
om elevers tankar kring genus i barnlitteratur
Syftet med vÄr studie var att undersöka hur elever i Är 2 och 3 uppfattar genus utifrÄn barnlitteratur som bryter mot stereotypa genusmönster och normer. Centrala frÄgestÀllningar var sÄledes: Vad anser eleverna Àr typiska normer för pojkar och flickor i barnlitteratur? Hur uppfattar elever genus utifrÄn barnlitteratur som bryter mot stereotypa genusmönster? Hur uppfattar eleverna pojkars och flickors möjligheter och rÀttigheter utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv i de valda böckerna? För att besvara forskningsfrÄgorna gjorde vi kvalitativa intervjuer som genomfördes i tvÄ kommuner i Norrbotten. Fyra intervjuer med Ätta elever som intervjuades i par ligger till grund för vÄrt resultat. Det sammanfattade resultatet visar att eleverna anser att pojkar och flickor har samma rÀttigheter och möjligheter i teorin, men enligt elevernas svar finns i verkliga livet en annan uppfattning.